Sivu 1/1
tööö
Lähetetty: 10 Huhti 2005, 22:50
Kirjoittaja mika
tos japsi törrää musseen väliaikasesti sovitin mut mis vika ku painan ratin keskiötä ni kipinät sinkoilee ratin ja keskiön välistä...

Lähetetty: 11 Huhti 2005, 11:45
Kirjoittaja Mussemaan
Asiaan liittyen ihmettelin samaa kun tein omaani sähköt uusiksi 2003/2004 talvella.
Orggistörrät saavat sähkönsä suoraan siltä ratin keskiön kontaktipinnalta ja se alkuperäistöötit SITTEN OTTAVAT JULUMASTI virtaa!
Tööttikäämin vastus on niin pieni että virta (ja teho) kasvavat pakostakin suureksi.
Eli paksut alkuperäiset töötin virtapiuhat eivät ole paksuja vain sattumalta...
Omani kytkin niin että rattikeskiöllä ohjataan vain relettä josta "
wägewä elegrisiteetti" sitten pääsee läpi törrille.
Varsinkin tarvikerateissa tuo kontaktipinta on kuormitukseen nähden ihan lapsellinen, ja releen käyttäminen on enemmän kuin suotavaa.
Lähetetty: 11 Huhti 2005, 14:31
Kirjoittaja FaikkuFB
Lisäksi tarvikeratti saattaa työntää kontaktitappeja liian syvään, jolloin
erityisesti toinen tuntuu ottavan helposti runkoon. Sama ilmiö tulee
vanhemmissa, missä on yhtenäinen ohjausakseli, jos rattiputken ulko-osan
säätää liian ylös.
Lähetetty: 11 Huhti 2005, 21:35
Kirjoittaja mika
mul kait orggis ratti tos 65.joo ku ihmettelin et mil hiton periaatteella se toimii ku sitä pientä metalli lätkää johon kait virta tulee nion teipattukki ja mietin et puuttuuko siit jotaki.voikose niin paljon virtaa viedä et mittarin valokki himmenee ku painaa.tuntuu et oikoseen se vetää.törrä ei ainakaan inahtanukkaan jossei jo palanu
Lähetetty: 12 Huhti 2005, 07:54
Kirjoittaja Mussemaan
mika kirjoitti:mul kait orggis ratti tos 65.joo ku ihmettelin et mil hiton periaatteella se toimii ku sitä pientä metalli lätkää johon kait virta tulee nion teipattukki ja mietin et puuttuuko siit jotaki.voikose niin paljon virtaa viedä et mittarin valokki himmenee ku painaa.tuntuu et oikoseen se vetää.törrä ei ainakaan inahtanukkaan jossei jo palanu
Voit kokeilla säätää sitä orggistörrää. Siinä on kyljessä säätöruuvi, kikka on se että sisällä oleva metallikalvo pitää saada (käämin kärjellä jota säädetään) värähtelemään. Säätö voi olla todella pienestä kiinni.
Eli vaikka ääntä ei kuuluiskaan, niin silti tööttikäämi ottaa täydet virrat.
Jos tuntuu siltä että töötissä vikaa, niin poraa niittaukset vaan auki ja tutki sisältä.
Omien kokemusten mukaan saat kuntoon 99% varmuudella, törrässä kun ei varsinaisesti kuluvia osia ole ollenkaan. Yksi sähköinen kärki tosin löytyy.
Lähetetty: 13 Huhti 2005, 20:51
Kirjoittaja mika
niimpä mutku pitäskö tonne törrän kylkeen tulevalle pistokkeelle tulla virta.....ei ainakaa sähkömeisseli pala ku törrää painaa..kipinät vaan sinkoilee ratin ja keskiön välistä.

.ajattelin et puuttuuko sieltä jotain vai onko joku menny rikki meinaa ratin puolelta
Lähetetty: 13 Huhti 2005, 23:11
Kirjoittaja ROKI
Otappa akunkenkä irti ja mene ratin taa, nosta polvet rattia vasten paina käsillä töräkehää tasaisesti, käännä vasemmalle töräkehä lähtee irti. Näet mahdollisen vian heti, jos ongelmia soita mulle.
Lähetetty: 14 Huhti 2005, 22:36
Kirjoittaja mika

.vika löyty....pitkän tappelun jälkeen sain irti koko ratin ja vertasin sitä ostamaani rattiin ja kappas siit uupu yks sisimmäinen pyöreä kosketuspinta siis ratin sisäpuolelta ja ilman sitä keskiö otti maahan ja sen osan sain siit ostamastani ratista.mystinen ois ollu ongelma ilman mallia mut kiitos auttaneille.taas viisaampi jostaki

Lähetetty: 15 Huhti 2005, 09:09
Kirjoittaja Avomusse
Hyvä että on ratille tullut käyttöä

Lähetetty: 15 Huhti 2005, 21:26
Kirjoittaja mika
äläpä muuta sano

Lähetetty: 18 Huhti 2005, 08:48
Kirjoittaja GT-350
mika kirjoitti:
.vika löyty....pitkän tappelun jälkeen sain irti koko ratin ja vertasin sitä ostamaani rattiin ja kappas siit uupu yks sisimmäinen pyöreä kosketuspinta siis ratin sisäpuolelta ja ilman sitä keskiö otti maahan ja sen osan sain siit ostamastani ratista.mystinen ois ollu ongelma ilman mallia mut kiitos auttaneille.taas viisaampi jostaki

Ei nyt vaan olis eksynyt 64½ (generator-laturi) ja 65-66 (alternator-laturi) ratit saman katon alle ihmeteltäviksi? Niissähän on kosketuspinnat erilaiset, eivätkä käy ristiin...
Lähetetty: 02 Syys 2005, 07:55
Kirjoittaja Cakke
Millähän periaatteella tuo vilkku pitäisi palautua?