Sivu 1/4
Öljyjä, öljyjä
Lähetetty: 07 Huhti 2005, 23:01
Kirjoittaja Drummer
Mustangini ulkoisiin avuihin jo tovin perehdyttyäni alkoivat sisäiset asiat askarruttaa. '71 Mach Ykkösessäni pellin alla 351 Cleve 2V, laatikkona AOD shift-kitillä ja peränä 9" (2.75). Varmaan pitäis öljyt kohtapuoliin vaihdella ja varmuuden vuoksi näihin kaikkiin kohteisiin samalla kertaa.
Eli mitenkäs on, onko yhteisöllä antaa vinkkiä oikeista oileista?
Lähetetty: 08 Huhti 2005, 21:55
Kirjoittaja Homer65
Moottorissa olen käyttänyt rallyformulaa, AUTOmaatissa (manuaaliin vois kokeilla TUMMELIA) voorttityyppistä ja perässä peräöljyä (merkkiä en muista, mutta ääntä pitää)

.
ps. Ruotsissa käyttävät perään liukuvoidetta

en uskalla suositella.
Lähetetty: 11 Huhti 2005, 09:45
Kirjoittaja CO = häkä
Parikymmentä vuotta Wanhaa Mustia ajaneena ja melkein saman verran öljyalalla toimineena kokemus on ollut seuraavaa:
Wanha 8 ei tykkää uusimmista synteettisistä, ne tuppaa tunkee tiivisteistä ulos, ovat LIIAN peseviä ja ohuita, lisäksi uudetkin hydr.nostajat kolkuttelee
Waan kun laittaapi "tavallista" ja ehkä paksumpaa ( 20/50) jo loppuu turhat vuodot ja kolinat

eikä tartte laittaa STP:tä tai vastaavaa....
( siis kone pitää sisällään uusia osia ja tiivisteitä !! )
20/50 : tä löytyy tosin harvemmmalta hyllyltä, mut ainaskin Penzoil moista tekee, tais olla Parts ku myy?
Lähetetty: 11 Huhti 2005, 12:16
Kirjoittaja PeteP
Kas minä ajattelin ostaa tollasta Valvolinen 20/50 reisinkiä tohon wanhaan virimottiin, kun sitä tossa lähellä myyvään etullisesti, eiköhän se liene aivan sopiva rasva

Lähetetty: 11 Huhti 2005, 13:52
Kirjoittaja Mexico65
CO = häkä kirjoitti:
Wanha 8 ei tykkää uusimmista synteettisistä, ne tuppaa tunkee tiivisteistä ulos, ovat LIIAN peseviä ja ohuita, lisäksi uudetkin hydr.nostajat kolkuttelee
Waan kun laittaapi "tavallista" ja ehkä paksumpaa ( 20/50) jo loppuu turhat vuodot ja kolinat

eikä tartte laittaa STP:tä tai vastaavaa....
( siis kone pitää sisällään uusia osia ja tiivisteitä !! )
En epäile ja voin yhtyä suositukseen. Mutta itse olen jokaisessa koneessani aina käyttänyt uusia ohuita täyssynteetisiä moottoriöljyjä
Mobil 1 rallyformula 5/40 tai 0/40
Shellin Helix 5/40
Castrol TWS 10/60 (vain vakio pumpulla)
Valvoline rasing 10/50
ja viimeksi
Castrol F1 0/30
"Ohuiden" oljyjen kanssa olen käyttänyt hi-wolyme pumppua.
Vuoto tai muitakaan ongelmia ei ole esiintynyt ja uskon, että koneeni ja autoni ovat olleet riittävän kovassa käytössä. Öljyjen vahtoväli on parhaimmillaan ollut yksi viikonloppu. Eli kilpailu viikonloppu ja kaikki rasvat vaihtoon, tämä on suositus perä, vaihdelaatikko ja mootori valmistajien osalta.
Tietenkään normaaliin käyttöön ei kovin kalliita öljyjä kannata ostaa. Öljyn valinta kannattaa tehdä auton ja koneen käyttötarkoituksen perusteella.
Lähetetty: 11 Huhti 2005, 21:35
Kirjoittaja ROKI
Öljy kuin öljy voitelee riittävästi normaali katukinnereissä ja hiukan riivatuissakin, eri asia sitten noissa radankiertäjissä saattaa vaatia hiukan eri luokituksisia litkuja, eipä ole viellä yhtään konetta omista ajokeista lauennut öljyjen takia. On tullu käytettyyn kaikki mahdollinen, myös vaihteisto öljy on tullut kokeiltua moottorissa, hyvinhän tuo pelasi vähä jäykkä oli aamusta käynnistymään. Mut kun kerran lähti käyntiin niin siinäpähän rallatti, mulla on omassa mussen koneessa jo kolme kesää ollut. Nesteen 20/50 Spesial ja edullinen viellä, aiemmin olin vanattinen mobilin käyttäjä, muta hintataso on vähän liian korkea vaihtelen litkut 4tonnin välein. Tomaatissa on ponssen mettäkoneen laatikko öljyt, ne vaihdan 3 kesän välein peräöljyt on jotakin mustaa karhun paskan näköistä, ja ihan tervalle haisuvaa mönjää. Enkä vaihda kunnes laukeaa olen oottanu jo 6 kesää jokohan tänä kesänä

.
Lähetetty: 15 Huhti 2005, 12:17
Kirjoittaja mustang2005
Omiin musseihiin olen kehtannut kaataa vaan RedLinea.
Lähetetty: 15 Huhti 2005, 22:09
Kirjoittaja achiim
No niinhän siinä kävi että laatikosta oli lähtenyt seisonnan aikana PALJON öljyä. Onneksi Vehmasto Kankaanpäästä pitää majaa muutaman kilometrin päästä seisontatallista ja jeesasi miestä mäessä ja sain laatikkoon sen verran F-tyyppiä että uskalsin ajaa humman kotiin.
Samalla oli kuitenkin ohjaustehostin kadonnut. Tehostimen nesteet oli nekin aivan nollilla. Kysymys kuuluukin, pitääkö myös ohjaustehostimeen laittaa F-tyypin automaattilitkua vai kelpaako siihen joku tavallisempi? Miten voi olla että sekä laatikosta että tehostimesta lähtee liemet? Onko ne samassa kierrossa? Vai missä vika?
Ja kuinka paljon sinne laatikkoon oikein sitä öljyä menee, nyt kaadoin pari litraa lientä ja tikku kastui sen verran että uskalsi ajaa?
Lähetetty: 15 Huhti 2005, 22:27
Kirjoittaja ROKI
Riippuu lotjusta mimmonen on, noin 8-10 litraa sama litku käy tehostimeen. Pakko olla vuoto kummassakin, on varmaan tihuttanut pitemmän aikaa, mulle kävi samoin FMX lotjun kanssa, meno loppu vuoto oli lotjun takapään stefassa kylvi oilit alustaan, Luokitukset täytävät öljyt pelittää, eri kierrossa on lotju ja tehostin.
Lähetetty: 15 Huhti 2005, 22:52
Kirjoittaja achiim
Laatikko on C6. Kärry on tiputtanut jonkin aikaa öljyä, se oli tiedossa - siitä edellinen omistaja sanoikin. Mutta perkele, että punaista. Minä kun luulin että olisi ollut koneen öljy joka laatikon stefasta vuotaa, mutta väärässä olin. Pitääkin hakea sitten saavillinen F-lientä. Kiitti, Roki.
Lähetetty: 18 Huhti 2005, 09:19
Kirjoittaja Mussemaan
Noihin ohjaustehostinvuotoihin sellainen kokemus, että nykyäänhän on myytävänä pätevää ainetta joka kaadetaan OT:n öljyn sekaan.
Tämä litku pehmentää/turvottaa kaikki kovettuneet stefat ja o-renkaat, kaikki pienet "tihkumisvuodot" loppuvat.
Kokeilin litkua 69 -musseeni kun eräs tuttu autokorjaaja sanoi että on toimivaa värkkiä. Tuloksena kuitenkin se että tyhjäkäynnillä tehostin lakkasi toimimasta.
Vaihdoin puhtaat öljyt uudestaan kahdesti, niin sen jälkeen alkoi taas toimimaan normaalisti tyhjäkaynnilläkin.
Varmaan siellä venttilissä joku kanava meni liian ahtaaksi, ja kuulinkin että uudempien VW -autojen kanssa käy samalla tavoin.
Eli em litkut eivät mussessa toimi omien kokemusteni perusteella.
Tosin varmaankin vuodot lakkasivat...
Öljyjä, Öljyjä
Lähetetty: 18 Huhti 2005, 23:09
Kirjoittaja JTM-75
Moottoriöljyä valitessa kannattaa ottaa muutamia asioita huomioon.
Onko moottoria kunnostettu/putsattu sisältä, jos ei ole niin silloin kannattaa käyttää mineraali öljyjä. Ne eivät liuota pikeä ym. moskaa kiertoon.
Itselläni on rempattu 351C 2V jossa vielä tällä hetkellä vakio venttiili koneisto ym. Ja olen käyttänyt Castrollin ja Kendaalin 20W/50 mineraaliöljyä.
Vaihteistoon AOD.hen käy minun tietääkseni Dextron 2 luokituksen täyttävä automaattiöljy.
Peräöljynä olen itse käyttänyt Mobilin 75W/90 mineraaliöljyä. Lukollinen peräjos sinulla on niin siihenhän täytyy olla ne sopivat lisäaineet.
Lähetetty: 04 Kesä 2005, 21:52
Kirjoittaja 66poni
Pari viikkoa sitten lorautin Trans Sealia (tiivisteiden turvotusainetta) C4:ään. Nyt on laatikon vuodot jo melkein kokonaan loppuneet ja laatikko toimii kuten ennenkin. Ilmoittelen sitten, jos ongelmia tulee, auto on originaali 64½. Mitäs sanotte muuten siitä, että owner`s manual sanoo, että vaihteistoöljyjä ei tarvi normaaliajossa vaihtaa koskaan? Niin, en minäkään uskonut ennenkuin itse omasta omistajan käsikirjastani luin!

Lähetetty: 04 Kesä 2005, 23:04
Kirjoittaja ROKI
Joo tuota oppia olen yrittänyt noudattaa, en ole vaihtanut tomaattiin öljyjä 4 vuoteen, mulla kun pirssi oleilee talvet lämpimässä kuivassa ja suht pölyttömässä tilassa. Niin ei pääse kondenssi vesiäkään tiivistymään öljyn sekaan, toimii moitteettomasti kerran lisännyt pikkasen, kun jostain vähän hikoaa, kun loota toimii moitteettomasti mitäpä tuota vaihtelemaan fluideja, eikä ole sitä lauhddutintakaan ollut 6 vuoteen, pitäisköhän laittaa vai tointaiskohan taitaa olla turha laite. Mulla on muuten tuossa C4 lotjussa ponssen metsäkoneen laatikko öljyt, liekkö tömäkämpää tavaraa.
Lähetetty: 05 Kesä 2005, 08:48
Kirjoittaja 66poni
Vai Ponssen metsäkoneen öljyt...Meillä oli joskus töissä trukki, johon suositeltiin laatikkoon Fordin automaattilaatikkoöljyä. No eihän se litku pysynyt siellä kuin hetken, päivittäin sai olla kaatamassa lisää. Laitettiin sitten 20W dieselmoottoriöljyt ja rupes pysymään sisällä. Trukilla ajettiin sen jälkeen vielä 15000 tuntia (noin 10 vuotta) ja kun se vaihdettiin uudempaan, vaihteistossa ei oltu havaittu mitään vikaa. Ainoo haitta oli pakkasaamuina "lievä" kankeus liikkeellelähdössä. Että ota näistä sitten selvää...
