Sivu 1/1
Mustang 65 - 66 C - A - K koodien erot
Lähetetty: 15 Huhti 2014, 14:31
Kirjoittaja jls
Muutoskatsastus edellen mielessä.
Mitä on ollut välttämättömät erot C - A - K koodien välillä.
Nykyisellä 7kg/kw tehopainorajalla lienee turha mennä merta edemmäs kalaan ja käyttää K -koodia verrokkina. Sen sijaan ajattelin käyttää A - koodia eli 225hv + 20% antaa maksimitehoksi 270hv. Omapainon perusteella 200kw on maksimi sallittu samaa luokka noin 270 hv.
Mitä on ollut erot alustassa C - A koodien välillä. Mulla on muutama kirja, mutta niistä on vaikea löytää. Eli mitä autoni tulee vähintään sisältää, jotta voin käyttää verrokkina A -koodia?
Re: Mustang 65 - 66 C - A - K koodien erot
Lähetetty: 15 Huhti 2014, 14:38
Kirjoittaja Arto65FB
jls kirjoitti:Muutoskatsastus edellen mielessä.
Mitä on ollut välttämättömät erot C - A - K koodien välillä.
Nykyisellä 7kg/kw tehopainorajalla lienee turha mennä merta edemmäs kalaan ja käyttää K -koodia verrokkina. Sen sijaan ajattelin käyttää A - koodia eli 225hv + 20% antaa maksimitehoksi 270hv. Omapainon perusteella 200kw on maksimi sallittu samaa luokka noin 270 hv.
Mitä on ollut erot alustassa C - A koodien välillä. Mulla on muutama kirja, mutta niistä on vaikea löytää. Eli mitä autoni tulee vähintään sisältää, jotta voin käyttää verrokkina A -koodia?
Mikset voisi käyttää K-koodia verrokkina? C-A-K ei ole mitään eroja alustassa tai toisin sanoen eroja on niin paljon, ettei ole väliä, niitä on ollut rummuilla ja levyillä, eturipustuksessa ei mitään rakenteellista eroa. K-koodissa oli 9" banjo mutta sisällä 8 3/4" rattaat, C ja A oli 8" perällä.
Lasketaanko muuten teho/painorajoitus auton omamassasta vai kokonaismassasta?
Re: Mustang 65 - 66 C - A - K koodien erot
Lähetetty: 15 Huhti 2014, 15:24
Kirjoittaja starsky
Suhde lasketaan käyttäen omamassaa:
http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... misesa.pdf
6 § Moottorin muuttaminen
1 momentissa mainitut muutokset (auton alkuperäisen tai muutoskatsastuksessa, ts. ilman lupatarvetta, hyväksytyn moottorin muuttaminen, ahtimella varustettuja moottoreita lukuun ottamatta) eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä muutetun moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton oma-massa / moottorin nettoteho -suhde 7 kg/kW alittuu.
Ota K-code vertailumalliksi, koska konttorilla lasketaan muunnoskertoimilla teho tuon ikäiseen (teho ilmoitettu SAE brutto).
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
i) moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; auton omamassan katsotaan tällöin vastaavan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa tai, mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan rakenneasetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.
289 Hipo koneen SAE brutto-teho oli 271 hp, eli kertoimella 0,7 = 189,7 DIN netto hevosta.
Tuohon se 20% lisää on 227,67 hp = 169,77 kw.
Omamassa esim. itselläni rekisteriotteessa 1345 kg eli omamassan suhde nettotehoon maksimi virallisesti sallitulla teholla olisi =1345/169,77=7,9 kg/kw.
Re: Mustang 65 - 66 C - A - K koodien erot
Lähetetty: 15 Huhti 2014, 16:50
Kirjoittaja jls
289 Hipo koneen SAE brutto-teho oli 271 hp, eli kertoimella 0,7 = 189,7 DIN netto hevosta.
Tuohon se 20% lisää on 227,67 hp = 169,77 kw.
Ymmärsinkö oikein, että suurin sallittu teho on tuo 220 din hevosta? Vastahan näitä on leimattu +/- 300 hevosella ympäri Suomea.
Re: Mustang 65 - 66 C - A - K koodien erot
Lähetetty: 15 Huhti 2014, 17:40
Kirjoittaja Homer65
jls kirjoitti:
289 Hipo koneen SAE brutto-teho oli 271 hp, eli kertoimella 0,7 = 189,7 DIN netto hevosta.
Tuohon se 20% lisää on 227,67 hp = 169,77 kw.
Ymmärsinkö oikein, että suurin sallittu teho on tuo 220 din hevosta? Vastahan näitä on leimattu +/- 300 hevosella ympäri Suomea.
Multa ole koskaan mitään tehoja kysytty. Tosin moottori muutoskatsastettu vakio 302.een ja sitten vasta viritetty!!!
Re: Mustang 65 - 66 C - A - K koodien erot
Lähetetty: 15 Huhti 2014, 19:13
Kirjoittaja jls
Mulla on lähes vakio 351w. Ei siitä paljon yli 215 hevosen yli tule irtoamaan, onhan se jo vanha moottori ja varmaan tehot vain pudonnut alkuperäisestä.
Re: Mustang 65 - 66 C - A - K koodien erot
Lähetetty: 15 Huhti 2014, 19:34
Kirjoittaja starsky
Ymmärsinkö oikein, että suurin sallittu teho on tuo 220 din hevosta? Vastahan näitä on leimattu +/- 300 hevosella ympäri Suomea.
Jep. Eli tässä tapauksessa tulee ensin vastaan tuo +20% vertailuauton tehosta ennenkuin 7 kg/kw alitus.
Ongelmana on nimenomaan tuo vertailuauto, eli jos vertailuautoon ei ole saanut tehokkaampaa konetta kuin tuo HiPo-koneen (350GT Shelbyjä ei hyväksytä), niin sen kanssa on elettävä pykäläviidakossa.
Huolehdit vaan, että tehomittaustodistuksessa lukee maksimitehona alle 169,77 kw lukema.
Re: Mustang 65 - 66 C - A - K koodien erot
Lähetetty: 16 Touko 2014, 11:36
Kirjoittaja jls
Starskyn erinomaisen opastuksen avulla 351w on nyt leimattu omaan kotteroon. Tehomittaustodistuksella ja alustavertailulla meni oikeen mukavasti. Verrokkina käytettiin K-koodin moottoria ja alustaa.
Pari pointtia matkan varrelta:
Huipputeho oli 4700 rpm mikä oli katsurin mielestä matala verrattuna 6000 rpm hipomoottoriin. Perusteluina 289 hipo vs 351 trukkimoottorin erot veiveissä, kampurassa, nostajissa ja venttiilikoneistossa sekä alkuperäisissä tehtaan myöntämissä takuu ajoissa. Laskeva käyrä olisi säästänyt perusteluja, mutta näin ei minun moottorin osalta ollut. Testasivat vielä konttorilla, että motti ei oikeasti kierrä enempää kuin teholapussa.
Moottorin painon laskennallinen muutos 289 -> 351w oli -20kg, kun 351:sessä käytettään alumiini imusarjaa, kansia, vesipumppua ja jakopäänkoppaa verrattuna valurautaisiin orggis motissa. Tämän vuoksi ei tarvinnut siirtää akkua peräkonttiin tai vaihtaa lasikuituista konepeltiä.
Etujarrut mallia isot, ei ongelmia. Takajarrut vastasivat verrokkiautoa. Käytettyjen jousien ja iskareiden jäykkyyden perustelu ilman ostokuitteja jännitti hieman, mutta kelpasi ainakin konttorilla ellei trafi palaa asiaan jälkeenpäin. Perssilmälläkin näkee, että alusta vastaa vähintään tehtaan jäykkyyksiä, mutta eihän näissä aina pelata järjellä. Taka-akselilla vielä Cal-Tracsit lisänä.
Re: Mustang 65 - 66 C - A - K koodien erot
Lähetetty: 16 Touko 2014, 11:51
Kirjoittaja Mexico65
Eli jos autoni on alunperin C kodin 200 hp 289 cid.
Haluan virittää moottoria,
niin jos pysyttelen alkuperäisissä tai vastaavissa moottorin osissa ja säilytän koneen kaasari vaparina.
-> vain taivas rajana.
Jes! + 500 hp / 289 cid, 4,7 l.
ja kaikki lain kirjaimen mukaan OK!
Ymmärsinkö oikein?
Re: Mustang 65 - 66 C - A - K koodien erot
Lähetetty: 16 Touko 2014, 13:01
Kirjoittaja starsky
Mexico65 kirjoitti:Eli jos autoni on alunperin C kodin 200 hp 289 cid.
Haluan virittää moottoria,
niin jos pysyttelen alkuperäisissä tai vastaavissa moottorin osissa ja säilytän koneen kaasari vaparina.
-> vain taivas rajana.
Jes! + 500 hp / 289 cid, 4,7 l.
ja kaikki lain kirjaimen mukaan OK!
Ymmärsinkö oikein?
Itsellä kirjattiin rekisteriotteeseen koneesta muuttuneet komponentit ja muutoskatsastusta ei tarvitse suorittaa, jos koneen kokoonpano ei tuosta muutu. Konetta saa korjata ja luotettavuutta parannella minun käsityksen mukaan ihan vapaasti kunhan tuo moottorin kokoonpano rekisterissä mainituin osin pysyy samana.
Minusta olet ymmärtänyt asian täysin oikein.
Re: Mustang 65 - 66 C - A - K koodien erot
Lähetetty: 16 Touko 2014, 13:58
Kirjoittaja jls
Mutta saako 7kg/kw rajan alittaa, jos auto ei ole sitä alunperin alittanut? Ei sillä että kukaan kyselisi, jos lohko ja osat on samoja tai vastaavia kuin alkuperäisenä. Eli onko muutoskatsastuksessa hyväksyttävät tehorajat / säännöt eri kuin vakio-osien virittämisellä?
Re: Mustang 65 - 66 C - A - K koodien erot
Lähetetty: 16 Touko 2014, 16:24
Kirjoittaja starsky
jls kirjoitti:Mutta saako 7kg/kw rajan alittaa, jos auto ei ole sitä alunperin alittanut?
Luulisi, että konttorillakin tulee jokin raja vastaan jossain vaiheessa jos sinne viedään vuosikatsastukseen overiksi rakenneltu laite, vaikka olisikin moottori ulkoisesti orkkisvastaava.
Mitä vähemmän foorumeilla julkisesti huudellaan noita teholukemia, niin sitä vähempi on varmaan vaaraa pelätä muutoksia vuosikatsastuksessa tapahtuvaan kyttäämiseen.
Henk. kohtaisesti on mukava jutella tehoasioista yv. tai naamatusten, mutta hieman vierastan julkisesti tehoasioista huutelua (tarkoitan tarkkoja hp/kw lukemia).
Trafilla on mahdolisuus tarvittaessa vaikeuttaa monilla eri tavoilla harrasteautoilua jos annetaan aihetta.