Aod vaihteiston remppa
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: Aod vaihteiston remppa
tais tulla "hännän" vaihto samalla.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Re: Aod vaihteiston remppa
Jos häntä on väljä uudelle helalle on viisainta hankkia ehjä häntä.
Master rebuild kitissä tulee yleensä pelkästään kaikki kytkinlevyt, tiivisteet ja suodatin. Lisäksi pitää hommata erikseen:
- laakerit, sekä painelaakerit että helat
- ylivaihteen panta
- ylivahteen servo ja kansi mikäli paikallaan on muu kuin A tai kevyessä kruisailukäytössä B (kirjain on servon kannessa valettuna)
- takapanta tarvittaessa (yleensä alkuperäinen on käytettävissä, sillä se kuluu todella vähän ellei laatikossa ole ollut vikaa tällä kohdin)
- takapannan servon mäntä ja kansi
- 2-3 akkumulaattorin mäntä, peltinen vulkanoidulla tiivisteellä
- paineregulaattorin boost valve, ehdottomasti uusi
- pumpun rattaat
- intermediate one way clutch spiraalilukkorengas, estää vapaakytkimen purkautumisen kovilla kierroksilla (esim. vaihdemissin seurauksena)
- shift kit, jonka asettelu käytön mukaan
Jotta kaikki tarvittava tulee hankittua kerralla, kannattaa laatikko purkaa ensin ja tutkia huolella kaikki osat, siis ihan kaikki perin pohjin. Esim. jos kytkimet ovat luistaneet, voivat painelevyt olla vaihtokunnossa ja niitä ei näe purkamatta kytkilevyjä rummuista pois. Ja tottakai tarvittaviin osiin vaikuttaa myös aiottu käyttö, jos myöhemmin konetta viritetään, täytyy laatikko rakentaa sen mukaisesti. SIlloin edellä esitetty osalista jatkuu entisestään.
Master rebuild kitissä tulee yleensä pelkästään kaikki kytkinlevyt, tiivisteet ja suodatin. Lisäksi pitää hommata erikseen:
- laakerit, sekä painelaakerit että helat
- ylivaihteen panta
- ylivahteen servo ja kansi mikäli paikallaan on muu kuin A tai kevyessä kruisailukäytössä B (kirjain on servon kannessa valettuna)
- takapanta tarvittaessa (yleensä alkuperäinen on käytettävissä, sillä se kuluu todella vähän ellei laatikossa ole ollut vikaa tällä kohdin)
- takapannan servon mäntä ja kansi
- 2-3 akkumulaattorin mäntä, peltinen vulkanoidulla tiivisteellä
- paineregulaattorin boost valve, ehdottomasti uusi
- pumpun rattaat
- intermediate one way clutch spiraalilukkorengas, estää vapaakytkimen purkautumisen kovilla kierroksilla (esim. vaihdemissin seurauksena)
- shift kit, jonka asettelu käytön mukaan
Jotta kaikki tarvittava tulee hankittua kerralla, kannattaa laatikko purkaa ensin ja tutkia huolella kaikki osat, siis ihan kaikki perin pohjin. Esim. jos kytkimet ovat luistaneet, voivat painelevyt olla vaihtokunnossa ja niitä ei näe purkamatta kytkilevyjä rummuista pois. Ja tottakai tarvittaviin osiin vaikuttaa myös aiottu käyttö, jos myöhemmin konetta viritetään, täytyy laatikko rakentaa sen mukaisesti. SIlloin edellä esitetty osalista jatkuu entisestään.
- -92 GT
- Aktiivi
- Viestit: 76
- Liittynyt: 17 Elo 2004, 22:15
- Auto: Ford Mustang Cobra -96 Mystic #1016
- Paikkakunta: Renko
Re: Aod vaihteiston remppa
Rengosta löytyy ylimääräinen AOD laatikko mistä on ylivaihde kateissa, ollut -92 foxissa! Torstaina mahd kuljetus Idänpään Nesteelle illalla... 

Mustang Cobra Mystic -96 #1016
http://1996mysticcobra.com/cars/1016.htm
http://1996mysticcobra.com/cars/1016.htm
Re: Aod vaihteiston remppa
TV-vaijerin normaalisäätö tehdään kaasuvivusto tyhjäkäynnillä ja ryyppy/nopea tyhjäkäynti varmasti pois päältä, sitten TV-vaijeri löysälle ja kiristys siten, että vaijerista on löysät pois. Testaus siten, että TV-vaijeri liikkuu heti kun kaasuvivusto liikkuu. Säätö on kaasuvivuston päässä vaijerin kuoressa.
Liian tiukalle laitettuna voi rajoittaa kaasuvivuston liikettä ja/tai laatikon sisältä vivustosta/koneistosta tai vaijeri itse saattaa rikkoutua. Perussäätöä tiukemmalla muuttaa laatikon toimintaa, kuten olet huomannut. Liian löysällä vaijerilla laatikon saa tuhottua aika nopeasti. Todella kaukana perussäädöstä on ollut kun kakkoselle vaihdossa kierroksia on yli 2000.
Se ylivaihteen panta on jo niin lopussa että suosittelen olemaan käyttämättä ylivaihdetta kokonaan. Rääkkäämällä aiheutuu vain lisätuhoa.
Liian tiukalle laitettuna voi rajoittaa kaasuvivuston liikettä ja/tai laatikon sisältä vivustosta/koneistosta tai vaijeri itse saattaa rikkoutua. Perussäätöä tiukemmalla muuttaa laatikon toimintaa, kuten olet huomannut. Liian löysällä vaijerilla laatikon saa tuhottua aika nopeasti. Todella kaukana perussäädöstä on ollut kun kakkoselle vaihdossa kierroksia on yli 2000.
Se ylivaihteen panta on jo niin lopussa että suosittelen olemaan käyttämättä ylivaihdetta kokonaan. Rääkkäämällä aiheutuu vain lisätuhoa.
- BlackBird90SC
- Hiljaisempi
- Viestit: 14
- Liittynyt: 11 Heinä 2013, 01:48
- Auto: -90 Thunderbird SuperCoupe HiPerf
- Viesti:
Re: Aod vaihteiston remppa
Jenkit neuvoo tv vaijerin säätöön käyttämään painemittaria,täällä kun kyselin joskus tekijöiltä tuosta,niin eipä tainnut kukaan käyttää mittaria,liian löysä säätö tosiaan pudottaa paineet liian alas ja tuhoaa lootan.
Itse olen säätänyt "riittävän" tiukalle,mukavuudesta tinkien.
Nurola eli http://www.jntrading.fi/ tuo osia maahan,sieltä saa tilattua kyllä melkein kaiken mitä tarvitsee.
Mulla myös kärventyi joskus ylivaihteen panta ja silti ajoin lootalla koko talven,keppi vaan D:llä maantiellä...
Tuohon korkeeseen vaihtokierroksiin saattais vaikuttaa keskipakosäädin joka sijaitsee lootan hännässä,jos siellä on jotain purua tai paskaa niin jumittaa.
Mulla aikanaan kun ammattilainen teki lootan niin jumitti just tuo säädin,oli vaihdot niin korkealla että koneessa tuli rajoittaja vastaan ennen kun vaihde vaihtui,se oli mukava ajella töihin kaupungin läpi kun oli pakko polkea jos halus ykköstä isompaa.
Mullakin on sellanen outo oire ylivaihteessa,että tasaista vauhtia voi pitää hyvin,voi tehdä rauhallisia ohituksiakin,mutta jos vähänkään antaa enemmän voimaa,niin ikäänkuin kytkeytyy pois päältä,mutta ei luista,ollut monta vuotta tuollainen...
Itse olen säätänyt "riittävän" tiukalle,mukavuudesta tinkien.
Nurola eli http://www.jntrading.fi/ tuo osia maahan,sieltä saa tilattua kyllä melkein kaiken mitä tarvitsee.
Mulla myös kärventyi joskus ylivaihteen panta ja silti ajoin lootalla koko talven,keppi vaan D:llä maantiellä...
Tuohon korkeeseen vaihtokierroksiin saattais vaikuttaa keskipakosäädin joka sijaitsee lootan hännässä,jos siellä on jotain purua tai paskaa niin jumittaa.
Mulla aikanaan kun ammattilainen teki lootan niin jumitti just tuo säädin,oli vaihdot niin korkealla että koneessa tuli rajoittaja vastaan ennen kun vaihde vaihtui,se oli mukava ajella töihin kaupungin läpi kun oli pakko polkea jos halus ykköstä isompaa.
Mullakin on sellanen outo oire ylivaihteessa,että tasaista vauhtia voi pitää hyvin,voi tehdä rauhallisia ohituksiakin,mutta jos vähänkään antaa enemmän voimaa,niin ikäänkuin kytkeytyy pois päältä,mutta ei luista,ollut monta vuotta tuollainen...
-90 Thunderbird SuperCoupe
-
- Aktiivi
- Viestit: 47
- Liittynyt: 21 Huhti 2013, 22:09
- Auto: Torino Brougham 1971 351 Cleveland
Re: Aod vaihteiston remppa
Nostellaas tätä ylös, kun em. laatikko on hankittu ja läpihän se pitää käydä. Onko sulla Sami jonkunlaista hintahaarukkaa tuolle osakasalle ja noin nimenomaan suunnilleen?SamiM kirjoitti:Jos häntä on väljä uudelle helalle on viisainta hankkia ehjä häntä.
Master rebuild kitissä tulee yleensä pelkästään kaikki kytkinlevyt, tiivisteet ja suodatin. Lisäksi pitää hommata erikseen:
- laakerit, sekä painelaakerit että helat
- ylivaihteen panta
- ylivahteen servo ja kansi mikäli paikallaan on muu kuin A tai kevyessä kruisailukäytössä B (kirjain on servon kannessa valettuna)
- takapanta tarvittaessa (yleensä alkuperäinen on käytettävissä, sillä se kuluu todella vähän ellei laatikossa ole ollut vikaa tällä kohdin)
- takapannan servon mäntä ja kansi
- 2-3 akkumulaattorin mäntä, peltinen vulkanoidulla tiivisteellä
- paineregulaattorin boost valve, ehdottomasti uusi
- pumpun rattaat
- intermediate one way clutch spiraalilukkorengas, estää vapaakytkimen purkautumisen kovilla kierroksilla (esim. vaihdemissin seurauksena)
- shift kit, jonka asettelu käytön mukaan
Jotta kaikki tarvittava tulee hankittua kerralla, kannattaa laatikko purkaa ensin ja tutkia huolella kaikki osat, siis ihan kaikki perin pohjin. Esim. jos kytkimet ovat luistaneet, voivat painelevyt olla vaihtokunnossa ja niitä ei näe purkamatta kytkilevyjä rummuista pois. Ja tottakai tarvittaviin osiin vaikuttaa myös aiottu käyttö, jos myöhemmin konetta viritetään, täytyy laatikko rakentaa sen mukaisesti. SIlloin edellä esitetty osalista jatkuu entisestään.
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: Aod vaihteiston remppa
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
-
- Aktiivi
- Viestit: 47
- Liittynyt: 21 Huhti 2013, 22:09
- Auto: Torino Brougham 1971 351 Cleveland
Re: Aod vaihteiston remppa
Jep,kiitos. Tosta osa kamoista löytyy,mut ei vielä kaikkea. Lähinnä ajattelin jos Sami on noita kasaillut onko ottanut osat jostain tietystä paikasta, tuossahan on nimittäin muutama tärkeä ja kriittinen osa tehonkeston kannalta.Pappacosworth kirjoitti:http://www.ebay.com/bhp/aod-rebuild-kit
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: Aod vaihteiston remppa
Jotakin noita itsekin tehnyt. Kitkat ja vapaakytkimet on tärkeät. Fordin paketissa kun tulee niin ei kauas pieleen mene. Kitkoja löytyy vähän kovempiakin, panosta myös jäähdytykseen ja suodatukseen. Magneettisuodatin ehdottomasti lauhduttimen putkeen. Katselin että jos paljon tehokestoa haluaa niin sitten menee pennosia, 1900$ oli 450 hepan conversion kit.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
-
- Aktiivi
- Viestit: 47
- Liittynyt: 21 Huhti 2013, 22:09
- Auto: Torino Brougham 1971 351 Cleveland
Re: Aod vaihteiston remppa
Kohta alkais olla lista valmiina mitä tarvitaan, turbiinin ja venttiilikoneiston shift kitillä sain onneksi käytettynä. mutta noin 1000€ menee silti. Ja sitten ei puutu kun tekijä enää, halpaa tää ei oo, mutta tähän muutokseen oon kyllä valmis ton summan sijoittamaan, veikkaan että rahoille tulee vastinetta kun nyt on paikoillaan FMX+vakioturbiini. 3,55 perävälitys löytyy hyllystä nykysen 3 tilalle, lukkoinvestointi täytyy tehdä varmaan samalla ja uudet takajouset jajajaja.......Pappacosworth kirjoitti:Jotakin noita itsekin tehnyt. Kitkat ja vapaakytkimet on tärkeät. Fordin paketissa kun tulee niin ei kauas pieleen mene. Kitkoja löytyy vähän kovempiakin, panosta myös jäähdytykseen ja suodatukseen. Magneettisuodatin ehdottomasti lauhduttimen putkeen. Katselin että jos paljon tehokestoa haluaa niin sitten menee pennosia, 1900$ oli 450 hepan conversion kit.

-
- Aktiivi
- Viestit: 47
- Liittynyt: 21 Huhti 2013, 22:09
- Auto: Torino Brougham 1971 351 Cleveland
Re: Aod vaihteiston remppa
Osat alkais kohta olla hankittu, mutta muistaako/tietääkö kukaan käykö FMX:n vetolevy AOD:hen? Painohan on ilmeisesti oikea eli 28oz?
Re: Aod vaihteiston remppa
Kyllä käy koska molemmat ovat 164-hampaiset ja täten samalla turbiinin pulttijaolla. Painotus riippuu käytettävästä moottorista, ei vaihteistosta.Torinobrougham kirjoitti:Osat alkais kohta olla hankittu, mutta muistaako/tietääkö kukaan käykö FMX:n vetolevy AOD:hen? Painohan on ilmeisesti oikea eli 28oz?
Kyselit aiemmin näköjään minultakin osien hommaamisesta. Tässä nyt vastauksia siihen vähän myöhässä, pahoittelen etten aiemmin huomannut vastata. Silloin kun dollarin kurssi oli euroon nähden huonommalla tasolla tilasin osia transmissioncenter.net verkkokaupasta. Ainakin AOD osissa homma kannatti, koska kotimaiset pitivät osien hintoja sen verran korkealla. C4 osissa taas kotimaisten hintataso on ollut niin kilpailukykyinen, ettei tilailuun ole ollut syytä, ellei sitten muun tilauksen ohessa. Tämän hetkinen hintataso ei ole tosiaan AOD osille tiedossa kun ei ole tarvinnut tilaillakaan.
-
- Aktiivi
- Viestit: 47
- Liittynyt: 21 Huhti 2013, 22:09
- Auto: Torino Brougham 1971 351 Cleveland
Re: Aod vaihteiston remppa
Ok, hyvä tietää, yks osa vähemmän ostettavaa. Ei mitään hätää, Pappacosworth tuossa jo ansiokkaasti auttoikin. Päädyin tilaamaan osat Suojasen Timpan kautta, osoittautui helpoimmaksi ratkaisuksi, tulee kaikki tarpeellinen eikä välttämättä mitään turhaa. Tulossa on siis:SamiM kirjoitti:Kyllä käy koska molemmat ovat 164-hampaiset ja täten samalla turbiinin pulttijaolla. Painotus riippuu käytettävästä moottorista, ei vaihteistosta.Torinobrougham kirjoitti:Osat alkais kohta olla hankittu, mutta muistaako/tietääkö kukaan käykö FMX:n vetolevy AOD:hen? Painohan on ilmeisesti oikea eli 28oz?
Kyselit aiemmin näköjään minultakin osien hommaamisesta. Tässä nyt vastauksia siihen vähän myöhässä, pahoittelen etten aiemmin huomannut vastata. Silloin kun dollarin kurssi oli euroon nähden huonommalla tasolla tilasin osia transmissioncenter.net verkkokaupasta. Ainakin AOD osissa homma kannatti, koska kotimaiset pitivät osien hintoja sen verran korkealla. C4 osissa taas kotimaisten hintataso on ollut niin kilpailukykyinen, ettei tilailuun ole ollut syytä, ellei sitten muun tilauksen ohessa. Tämän hetkinen hintataso ei ole tosiaan AOD osille tiedossa kun ei ole tarvinnut tilaillakaan.
-racing-kytkinpaketti
-etupanta
-tiivisteet,laakerit ja helat
-vahvempi lukkorengas
-A+ servo
-accumulaattori. peltinen, vulkanoidulla tiivisteellä
Näillä pitäis pärjätä noin 450hv:n saakka, vai tuleeko jollain jotain oleellista mieleen?
Re: Aod vaihteiston remppa
No vielä se intermediate one way clutch jota tuo mainitsemasi lukkorengas pitää kasassa. Tuolle tehotasolle ehdottomasti sisempi turbiiniakseli lujempi tarvikeosa. Ja koneiston muutokset tuosta vielä puuttuvat. Paras olisi BE Controls AOD repgroramming kit, mutta jos sitä ei saa niin Transgon kitti ajaa asiansa. Tuolla aiemmalla listallani olikin boost valve, jota et listannut ostetuksi, se kannattaa ehdottomasti uusia. Siihen tarvikeosa Sonnax 76990-04K. Takapannan servon mäntä ja kansi, näissä on vulkanoitu tiiviste, joka kovenee vanhetesaan.Torinobrougham kirjoitti:Ok, hyvä tietää, yks osa vähemmän ostettavaa. Ei mitään hätää, Pappacosworth tuossa jo ansiokkaasti auttoikin. Päädyin tilaamaan osat Suojasen Timpan kautta, osoittautui helpoimmaksi ratkaisuksi, tulee kaikki tarpeellinen eikä välttämättä mitään turhaa. Tulossa on siis:
-racing-kytkinpaketti
-etupanta
-tiivisteet,laakerit ja helat
-vahvempi lukkorengas
-A+ servo
-accumulaattori. peltinen, vulkanoidulla tiivisteellä
Näillä pitäis pärjätä noin 450hv:n saakka, vai tuleeko jollain jotain oleellista mieleen?
Loput on sitten huolellista uudelleen käytettävien osien tarkastamista ja levypakkojen välyksien ym. mittojen tarkastamista sopivien modauksien kera. Ne taas riippuvat myös aihiolaatikon vuosimallista.
-
- Aktiivi
- Viestit: 47
- Liittynyt: 21 Huhti 2013, 22:09
- Auto: Torino Brougham 1971 351 Cleveland
Re: Aod vaihteiston remppa
Ok,hienoa, kiitoksia. Täytyy katsoa mitä se Suojasen paketti sisältää ja täydentää sitten sen mukaan. Unohtu sanoa, että "uusi" venttiilikoneisto ja turbiini löytyivät täältä palstalta ja shift kit on asennettuna. Ton akselihomman luulin olevan niin, että jos vahvemman haluaa, niin silloin pitää ottaa se yksiosainen, jolloin menis muutakin uusiksi, mutta hyvä jos pelkän sisemmän saa vahvistettuna, se saa tässä kohtaa riittää.