Lambda-anturin optimi sijainti
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Lambda-anturin optimi sijainti
Innovaten MTX laajakaistapaketti asennuksessa ja kuulisin mielelläni tuosta anturin sijoituksesta kommentteja.
Foorumilla ketju säätöön liittyen:
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... f=9&t=4887
Nyt kiinnostaa nimenomaan tuo anturin sijainti, mikä olisi optimaalinen tilanteessa, kun on yksi anturi, 2-plane imusarja, Edelbrock 600 perus kaasari ja pitkät headerit. Anturi sisältää lämmitysvastuksen.
Asennuskulmaan löytyy hyvät infot mm: http://wbo2.com/lsu/position.htm
Sijoitin vasemmanpuoleiseen headeriin.
Ja asennettuna näyttää kollektorin reiästä:
Tuosta reiästä kun katselee, niin näyttää tulevan 5-sylinterin kaasut melko suoraan anturiin ja tämä nyt mietityttää, että minkä sylinterin seoksia tuo sitten mittaa? Eli sekottuuko nuo kaasut tuossa headerissä yhtään, että tulisi näytettä 5-8 sylintereiden seoksista. 2-plane imusarjahan jakaa toisen kurkun seoksen molemmille puolille lohkoa, eli jos kaasut sekoittuisivat hyvin, niin tulisi jonkinlainen keskimääräinen mittaustulos kaasuttimen jakelemasta lounaasta.
Vai onko perus kaasarikoneessa riittävä mittaustarkkuus tuolla setupilla, kun seoksia ei voi kuitenkaan säätää sylinterikohtaisesti?
Minkälaisia kokemuksia on tuon anturin sijoittamisesta ja miten on mitannut missäkin paikassa?
Vielähän tässä saa noita kiinitysholkkeja voisi muuallekin laittaa, mutta tuo asentovaatimus hieman rajoittaa sijoitusta. Itsellä jatkona headerien kaasut menevät X-putken kautta, olisiko tuo X-pala parempi sijoituspaikka anturille?
X-putkea ennen on kuitenkin nuo pari headeriliitosta, eli kaksi mahdollista ilmavuotopaikkaa lisää ennen mittauspistettä.
Foorumilla ketju säätöön liittyen:
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... f=9&t=4887
Nyt kiinnostaa nimenomaan tuo anturin sijainti, mikä olisi optimaalinen tilanteessa, kun on yksi anturi, 2-plane imusarja, Edelbrock 600 perus kaasari ja pitkät headerit. Anturi sisältää lämmitysvastuksen.
Asennuskulmaan löytyy hyvät infot mm: http://wbo2.com/lsu/position.htm
Sijoitin vasemmanpuoleiseen headeriin.
Ja asennettuna näyttää kollektorin reiästä:
Tuosta reiästä kun katselee, niin näyttää tulevan 5-sylinterin kaasut melko suoraan anturiin ja tämä nyt mietityttää, että minkä sylinterin seoksia tuo sitten mittaa? Eli sekottuuko nuo kaasut tuossa headerissä yhtään, että tulisi näytettä 5-8 sylintereiden seoksista. 2-plane imusarjahan jakaa toisen kurkun seoksen molemmille puolille lohkoa, eli jos kaasut sekoittuisivat hyvin, niin tulisi jonkinlainen keskimääräinen mittaustulos kaasuttimen jakelemasta lounaasta.
Vai onko perus kaasarikoneessa riittävä mittaustarkkuus tuolla setupilla, kun seoksia ei voi kuitenkaan säätää sylinterikohtaisesti?
Minkälaisia kokemuksia on tuon anturin sijoittamisesta ja miten on mitannut missäkin paikassa?
Vielähän tässä saa noita kiinitysholkkeja voisi muuallekin laittaa, mutta tuo asentovaatimus hieman rajoittaa sijoitusta. Itsellä jatkona headerien kaasut menevät X-putken kautta, olisiko tuo X-pala parempi sijoituspaikka anturille?
X-putkea ennen on kuitenkin nuo pari headeriliitosta, eli kaksi mahdollista ilmavuotopaikkaa lisää ennen mittauspistettä.
Re: Lambda-anturin optimi sijainti
Mulla on tuo sama mittari, ja BBK:n pitkät sarjat, alkuperäinen lambdan paikka vähän ennen kollektoria. Mutta kohta tulee orkkis paikoille uudet orkkis lambdat, niin silloin täytyy siirtää tuo laajakaista taaemmaksi.
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: Lambda-anturin optimi sijainti
Anturi ei saa olla alaviistoon, ettei vesi keräänny siihen. Mielestäni ihan pystyasentokin on sallittu. Tuo paikka näyttää kohtuulliselta, luotettavuuden voisi varmistaa vertaamalla pakokaasumittarin lambda-arvoon. Suositeltavin paikka on aina niin lähellä kuin mahdollista, kuitenkin lämpörasituksen mukaan esim. turboissa rajoittaa/joutuu jäähdyttämään. Jos matka pitenee paljon, ja happianturia käytetään moottorinohjaukseen, viivettä pitää lisätä ohjelmistoon.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Lambda-anturin optimi sijainti
Mulla on suunnilleen tuossa samassa kohdassa ja JM garagen mittari toimi siinä ihan hyvin. Periaatteessa kaasut virtaavat tuolla kollektorin alueella edes-takaisin, jolloin luulisi sekoittuvan melko hyvin.
Vanha kunnon tulppien lukutemppu sitten kertoo kuinka paljon on eroa sylinterien välillä. Mittaus tulos on varmasti riittävän tarkka, siihen nähden miten tarkkaan tuon edelin pystyt säätämään.
Vanha kunnon tulppien lukutemppu sitten kertoo kuinka paljon on eroa sylinterien välillä. Mittaus tulos on varmasti riittävän tarkka, siihen nähden miten tarkkaan tuon edelin pystyt säätämään.
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: Lambda-anturin optimi sijainti
entinen ohje neuvoi parhaaksi paikaksi n,70 cm kannen pakoaukolta.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: Lambda-anturin optimi sijainti
juu, johto kannattaa suojata sulamiselta. en tiedä mistä saa mutta mulla on semmosta termotecin näköstä sukkaa jonka voi lisäksi laittaa piuhan ympärille, mutta tuo ei kovetu vaan pysyy notkeana vaikka nojais kuumaan putkeen.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Lambda-anturin optimi sijainti
Anturi sijoittui aika mukavasti omassa autossa ja pelasi hienosti sen mitä ajot tänä kesänä kesti.
Olin irrottamassa headereita kuvan ottohetkellä ja tuo anturijohti on jo irti toisesta päästä, roikkuu siksi lähellä headeria.
Olin irrottamassa headereita kuvan ottohetkellä ja tuo anturijohti on jo irti toisesta päästä, roikkuu siksi lähellä headeria.