Sivu 1/2
Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
Lähetetty: 01 Maalis 2014, 00:25
Kirjoittaja CFR-759
Aihepiiriin tarkemmin lähiaikoina tutustuneena voisi perustaa varmaan osion Medium Block Ford engines.
Mitä FE-mootoriperheestä tarkemmin lukeneena ne luokitellaan joissain piireissä noihin Medium Blockeihin.
Elikkä 332 - 428 vm. 1958 - 1976 (360 truck 68-76 truck-motteja). Tähän saa ja pitää ottaa kantaa kuten
muihinkin aiheellisiin aihepiireihin. Uskoisin että täältä löytyy Erittäin kiinnostavia FE-patoja useampia.
Itse opiskelleena Ford FE engine - Wikipedia sivustolta.
Vesa
Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
Lähetetty: 01 Maalis 2014, 10:52
Kirjoittaja MrFairlane
Kaikki 332:sta ylöspäin on isolohkoa ja siitä alaspäin on Y-lohkoja.

Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
Lähetetty: 01 Maalis 2014, 18:22
Kirjoittaja Mexico65
Mieluimmin ottaisin tähän medium luokkaan nuo 335 sarjan koneet. FE on myös minun mielestä selvä iso lohko.
Tuo 335 sarja on myös mielenkiintoinen 302 - 400 cid, lienee laajin kuutiotilavuus alue Fordin V8 perkeessä.
Kannethan tuosta koneperheestä teki kuuluisan.
Ja
Joidenkin malien vahva alakerta.
Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
Lähetetty: 01 Maalis 2014, 22:13
Kirjoittaja Fastback
Mexico65 kirjoitti:Mieluimmin ottaisin tähän medium luokkaan nuo 335 sarjan koneet. FE on myös minun mielestä selvä iso lohko.
Tuo 335 sarja on myös mielenkiintoinen 302 - 400 cid, lienee laajin kuutiotilavuus alue Fordin V8 perkeessä.
Kannethan tuosta koneperheestä teki kuuluisan.
Ja
Joidenkin malien vahva alakerta.
351 Clevelandin Ford suunnitteli alunperin pikkulohkoksi. Mielenkiintoiseksi homma käy, kun tuli tarve saada kilpailija letukan 400 cid koneelle ja vanhan 390 FE koneen korvaajaksi niin luotiin ns. 400 M modified moottoriin, eli 351c poiketen 1/2" korkeampi dekkikorkeus ja pidempi 4,000" isku vakiolla 4,000" porauksella ja sitä kautta tietysti omilla sisäkaluilla. Vähän jälkeen tuli 351 M eli lähinnä vain samalla korkealla lohkolla mutta 3,500" iskuinen "400 M". Näille Modified moottoreille on yhtenäistä 429/460 sarjan kytkinkopan kaaveli. Letukan 400 cid on pikkulohko ja mun mielestä Cleveland pysyy myös pikkulohkona, sillä sellaiseksi se on suunniteltu. Medium block perheeseen jos tarttisi jotain väkisin nostaa niin 351M ja 400M ovat korkeadekkiä clevelandeja.
FE on myös minun mielestä isolohko ja mitä tulee näihin asioihin wikipediassa niin aina pieni varaus on paikallaan, sillä sinne voi kirjoittaa kaikki urpot ja joka-alan asiantuntijat.
Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
Lähetetty: 02 Maalis 2014, 02:28
Kirjoittaja pizzamake
CFR-759 kirjoitti:Aihepiiriin tarkemmin lähiaikoina tutustuneena voisi perustaa varmaan osion Medium Block Ford engines.
Mitä FE-mootoriperheestä tarkemmin lukeneena ne luokitellaan joissain piireissä noihin Medium Blockeihin.
Elikkä 332 - 428 vm. 1958 - 1976 (360 truck 68-76 truck-motteja). Tähän saa ja pitää ottaa kantaa kuten
muihinkin aiheellisiin aihepiireihin. Uskoisin että täältä löytyy Erittäin kiinnostavia FE-patoja useampia.
Itse opiskelleena Ford FE engine - Wikipedia sivustolta.
Vesa
Tuota noin?
Itse en oiken osaa kategorioida FE-lohkoa muuta kuin rehelliseksi isolohkoksi. Itselläni on side oiler 427/467ci, enkä kyllä koe sitä millään mitalla mihinkään "välimuotoon"?
En tiedä, että ketkä yrittävät sovittaa ko. lohkoa johonkin medium-sarjaan ja millä perusteella, mutta minusta tämä aihe on hieman kaukaa haettua "kokeilua" ?

Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
Lähetetty: 02 Maalis 2014, 09:14
Kirjoittaja Mexico65
Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
Lähetetty: 02 Maalis 2014, 13:13
Kirjoittaja hannu
Mexico65 kirjoitti:
Enemmän tällä palstalla Urpoillaan.

Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
Lähetetty: 02 Maalis 2014, 14:20
Kirjoittaja Ville K
hannu kirjoitti:Mexico65 kirjoitti:
Enemmän tällä palstalla Urpoillaan.

Valitettavasti..

Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
Lähetetty: 02 Maalis 2014, 16:55
Kirjoittaja Late
Älkää ny jätkät aina pilkatko Urpoja. Voi olla jäsenistössäkin. Ja mä kyllä tunnen yhden ihan fiksun Urpon, sen ainoan tuntemani

Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
Lähetetty: 02 Maalis 2014, 21:22
Kirjoittaja Fastback
hannu kirjoitti:Mexico65 kirjoitti:
Enemmän tällä palstalla Urpoillaan.

urpoista sen verran, että kirjoitin tietoisesti pienellä kirjaimella, mutta voihan se jotain loukata - täten pyydän anteeksi Urpoilta vaan en urpoilta. Tästä edes käytän joka-alan asiantuntijaa.
Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
Lähetetty: 02 Maalis 2014, 22:23
Kirjoittaja CFR-759
Otsikon mukaisesti tarkoitukseni olikin hämmentää tätä soppaa. Ainahan ne FE:t on mielestäni täällä
luokiteltu isolohkoihin. Sattui vain toi Wikipedian sivu silmään josta tämä kirjoitus. Itsellenikin oli tämä
medium block luokitus tuntematon aiemmin. Mutta hyvä että joku tarttui aiheeseen ja kommentoi.
Vesa
Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
Lähetetty: 03 Maalis 2014, 09:23
Kirjoittaja Futurage
Heh,
jännää että olen aina mieltänyt FE:n nimenomaan ja pelkästään isolohkoksi, sekä myös 429 / 460:n
Pikkulohkoja puolestaan ovat 221-351 Windsorit( kyllä, kaikkia nimitetään Windsoreiksi !) sekä 351 335-sarjan moottorit eli Clevelandit (351-400 ci).
Näistä voi tosiaan argumentoida ja vääntää loputtomasti koska nämä overläppäävät reilusti, varsinkin nykyään kun rakennetaan strokereita kiihtyvällä tahdilla.
Ääritapauksessa: 332 cid FE on isolohko kun taas windsor-sarjan pikkulohkossa tilavuutta voi olla maksimissaan aftermarket lohkolla 470 cid, ja vakiolohkoonkin voidaan rakentaa vaikkapa 434 cid.
Ehdotan siis selvyyden vuoksi vuosikymmenet voimassa ollutta selvää jakoa:
Pikkulohkot : Windsor ja Cleveland -moottoriperheet...ja modulaarit ( leveämpiä kuin 429/460 mutta tuskinpa kukaan väittää näitä isolohkoiksi...paitsi ehkä Herra Kaase

.)
Isolohkot : FE ja 429/460 -moottoriperheet.
Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
Lähetetty: 03 Maalis 2014, 18:17
Kirjoittaja MrFairlane
Futurage kirjoitti:
Pikkulohkot : Windsor ja Cleveland -moottoriperheet...ja modulaarit ( leveämpiä kuin 429/460 mutta tuskinpa kukaan väittää näitä isolohkoiksi...paitsi ehkä Herra Kaase

.)
Isolohkot : FE ja 429/460 -moottoriperheet.
Tohtorilta unohtui MEL-lohkot jotka olivat FE-aikakauden suurin moottoriperhe.
Jos määritelmänä on että kyseisen hetken suurinta moottoria ja samaa perhettä olevia sanotaan isolohkoiksi ja pienimmästä samoin pikkulohkoa, niin Y-lohkot ovat pikkulohkoja, FE:t mid-lohkoja ja MEL:it isolohkoja.
Nyt siis puhutaan oikeista moottoreista ennenkuin ne pilattiin pläkkipellistä prässätyillä keinuvivuilla ja hippimäisellä ohutseinämävalutekniikalla.
Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
Lähetetty: 03 Maalis 2014, 21:09
Kirjoittaja Fastback
MrFairlane kirjoitti:Nyt siis puhutaan oikeista moottoreista ennenkuin ne pilattiin pläkkipellistä prässätyillä keinuvivuilla ja hippimäisellä ohutseinämävalutekniikalla.
juuri näin..

Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
Lähetetty: 03 Maalis 2014, 21:13
Kirjoittaja Futurage
Ai että niinku: läl-läl-läl-läl-lää-lää....
Ei unohtunut...mutta en viitsi alkaa kirjottamaan kirjaa tänne....