Sivu 1/2

Imukanavan koko ja muoto

Lähetetty: 27 Marras 2013, 22:17
Kirjoittaja Topias74
Eli minkälainen on ihanteellinen imukanava? Onko se hyvä jos on samankokoinen koko matkalta, vai hiukan supistuva venttiilille saapuessaan?

Re: Imukanavan koko ja muoto

Lähetetty: 27 Marras 2013, 22:48
Kirjoittaja Galaxie61
isot pojat isoine moottoreineen kertoivat kauan sitten että sopiva jos mahdollista on 7 asteen supistus imukanavan matkalla (kansi/imusarja). voi olle että tämä tieto on jo vanhentunutta. mutta ei varmaan ihan pusikkoon tuollakaan mene.
oli puheena kun joskus hitsailin muutoksia alumiinilevystä tehtyyn 2 dominaattorin imusarjaan.

Re: Imukanavan koko ja muoto

Lähetetty: 27 Marras 2013, 22:56
Kirjoittaja Topias74
Tuli vaan nyt sellainen homma eteen, että tuli ostettua semmonen ruiskuimusarja jossa yläosan muoto ja koko on sama kuin Holleyn Systemaxissa, mutta kannen päässä koko huomattavasti pienempi. Onneksi on jonkun verran varaa vingutella, ja suurentaa sitä kanteen menoa, täytyypä laittaa kuva imukansien kanavakoon eroista.

Re: Imukanavan koko ja muoto

Lähetetty: 28 Marras 2013, 01:18
Kirjoittaja Topias74
Tuo varmaan olis kaikkein paras, mutta omaan täytyy tehdä niistä romuista mitä on tullu haalittua. Siinäkin on hommaa kun vinguttelee kaikki rosot pois kanavista. Kunhan sais sit kohdistettua vaan kanavat vielä kohdilleen imusarjasta kanteen.

Re: Imukanavan koko ja muoto

Lähetetty: 28 Marras 2013, 01:23
Kirjoittaja Galaxie61
kaara91 kirjoitti:Tuossa parasta mitä tekniikalla saa. Huomaa reikäholkki kaasuläppänä. Idea tuossa loivassa kartiossa on, että kaasun nopeus kasvaa venttiiliä kohden sopivasti, jolloin täytös sylinteriin paranee myös ilmeisesti käytännössäkin, eikä vain pelkissä laskukaavoissa.
vormulakoneet on vissiin sitä parasta suunnittelua mitä olla voi. ei vaan ole käynykkään aikasemmin mielessä tuo suuttimien paikka noissa laitteissa, mutta eipähän ole suutin sekottamassa muotoa kanavassa.

Re: Imukanavan koko ja muoto

Lähetetty: 28 Marras 2013, 16:50
Kirjoittaja Topias74
Tässä muutama kuva lähtökohdasta, ja aikomuksista. Täytyy koneistaa tolle välipalalle tommonen välilaippa (tuo pahvimalli) ja kiinnittää siihen tuo ovaali putki. Vaan kumpi olis parempi virtauksien kannalta, semmonen missä tuo välipala on ovaalin putken alaosan tasalla, vai semmonen ratkaisu jossa tuo väliosa nousee vähän n.2-3cm yli ovaalin alatason! Jos ymmärrätte mitä tarkoitan! :lol:

Re: Imukanavan koko ja muoto

Lähetetty: 28 Marras 2013, 16:54
Kirjoittaja Topias74
Ja lisää kuvia! :D

Re: Imukanavan koko ja muoto

Lähetetty: 28 Marras 2013, 16:58
Kirjoittaja Topias74
Ja vielä aikomuksia!

Re: Imukanavan koko ja muoto

Lähetetty: 28 Marras 2013, 17:01
Kirjoittaja Topias74
Tolle kaasuläpälle pitää löytää vastakappale mutka 90 asteen ja silikoniputki joka menee sit maffille ja ilmanputsarille!

Re: Imukanavan koko ja muoto

Lähetetty: 28 Marras 2013, 21:46
Kirjoittaja MrFairlane
kaara91 kirjoitti:Tuossa parasta mitä tekniikalla saa. Huomaa reikäholkki kaasuläppänä. Idea tuossa loivassa kartiossa on, että kaasun nopeus kasvaa venttiiliä kohden sopivasti, jolloin täytös sylinteriin paranee myös ilmeisesti käytännössäkin, eikä vain pelkissä laskukaavoissa.
Jostain on jäänyt päähän että tuolla supistumisella korjataan kanavien virtausvastuksen aiheuttama hidastuminen, mutta tiedä siitä.
Näin mitään virtausopista tietämättömänä päättelen että tuo supistuminen vähentää resonointia, joten keskialue heikkenisi ja huipputehot kasvaisisivat.

Lisäksi väittämäni on että virtausnopeuden kasvaessa, paine putoaa ja bensa sekoittuu paremmin ilmaan.

Re: Imukanavan koko ja muoto

Lähetetty: 29 Marras 2013, 14:56
Kirjoittaja Galaxie61
osattiin sitä ennen sotiakin tehdä "pikkulohkoja" :D

"Mercedes W125 Grand Prix car again. The 1937 Mercedes W125 Data: 8-Cylinder In-line 5,660 CC 646 bhp at 5,800 rpm (The most powerfull gp car ever built up until the late seventies".


Re: Imukanavan koko ja muoto

Lähetetty: 05 Joulu 2013, 13:52
Kirjoittaja Topias74
Kyllähän tää taas karkas aika kauas tosta alkuperäisestä aiheesta! :( Mutta jos jollain ei enää ole tuohon alkuperäiseen enää mitään korjattavaa, niin onko se nyt yhteenvetona niin että paras imukanava vissiin hivenen supistuva ja muuten mahdollisimman sileä ja jouheva, ilman mitään rappuja liitos kohdissa. Pituudella tietysti muuttuu taas vetoalue ja niin edelleen. Mutta eiköhän tämä ollu tässä! Kiitos.

Re: Imukanavan koko ja muoto

Lähetetty: 05 Joulu 2013, 14:05
Kirjoittaja Galaxie61
Topias74 kirjoitti:Kyllähän tää taas karkas aika kauas tosta alkuperäisestä aiheesta! :( Mutta jos jollain ei enää ole tuohon alkuperäiseen enää mitään korjattavaa, niin onko se nyt yhteenvetona niin että paras imukanava vissiin hivenen supistuva ja muuten mahdollisimman sileä ja jouheva, ilman mitään rappuja liitos kohdissa. Pituudella tietysti muuttuu taas vetoalue ja niin edelleen. Mutta eiköhän tämä ollu tässä! Kiitos.
kyllä se noin taitaa mennä.

Re: Imukanavan koko ja muoto

Lähetetty: 05 Joulu 2013, 14:56
Kirjoittaja Galaxie61
kaara91 kirjoitti:Paitsi, että imukanava ei saa olla seinämiltään täysin sileä. Karhea pinta, eli sormin tuntuva sekoittaa polttoaineen paremmin, kun se imukanavan pinnassa pyörteilee mennessään. Tuossa formula 1 imukanavassakaan ei ole kiilloitettu pinta, joten harraste autossa CNC koneistettu pintakin on tehty tahallaan karkealla syötöllä. Eli kun porttaat kanavia imupuolelta, niitä ei tarvitse hioa enää hiekkapaperipörrällä koneviilan jälkeen. Nyky alukansissakin palotilan osalta on menty myös tuohon karheaan pintaan.
Pakokanava sitävatoin saa olla peili pinnaltaan, koska kaasu siellä virtaa jopa yli 200 m/s.
minkä helevetin takia. turhaanko niitä on kiilloteltu tähän asti vai eikö enää nykyään tartu mikään kiinni :shock:
tämä olis kyllä kuulunu tuonne..
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =9&t=13197

Re: Imukanavan koko ja muoto

Lähetetty: 05 Joulu 2013, 16:28
Kirjoittaja Pertti
kaara91 kirjoitti:Näin vaan nykyisin tehdään. Ilmeisesti tuo palotilan pinta aiheuttaa pyörteilyä seoksessa, ennen kuin se palaa. Tai karhea sana on ehkä virheellinen. Mieluummin se on väreilevä kuten joku hiekka dyyni. Samalla se siirtää lämpöä paremmin palotilasta veteen, kun pinta-ala kasvaa. Tuossa kuva imukanavasta. Palotila voidaan koneistaa vastaavanlaiseeksi pinnaltaan. Samoin tuo karstan kiinijääminen on enemmänkin kiinni seoksista ja lämpötilasta kuin kiiltävyydestä. Aina ne männämpäätkin on mustat ja karstassa, vaikka asentaessa niistä näkisit oman kuvan naamasta.
Roskiin joutas koko foorumi tekniikan osalta, kun netti ja hakusanat löytyy Googlettamalla. Samat asiat löytyy maailmalta kinaamatta.
Tuolla Harrikoiden foorumeilla on keskusteltu samasta asiasta ja sielläkin ovat tuota kiilloittamista toppuutelleet.
Oikea muoto ja valupurseiden poisto on tärkeä, mutta kiilloittaminen (lukemani perusteella) aiheuttaa jossakin kohtaa seoksen pisaroitumista.

Ei missään tapauksessa foorumia romukoppaan.
Täällähän kohtaavat kaikki, mutu, omakohtainen kokemus, kouluviisaus ja se googlesta opittu/lainattu.
Niistä kun karkealla seulalla suodattelee, saa tällainen tavisharrastajakin tosi hyviä vinkkejä.
Ja, niin kuin sanonta kuulu, "tyhmiä kysymyksiä ei ole, on vaan välillä asiattomia vastauksia".