Sivu 1/2
lohkolämmitin V6 3.8 -99
Lähetetty: 19 Marras 2013, 12:21
Kirjoittaja Ozzy
Aivan tuoreena V6, 3.8, -99 -vuosimallin omistajana olisi tarkoitus laittaa lohkolämmitin. Defan, Calixin yms. sivuilla ei kuitenkaan kyseistä automallia ole listattuna.
Onko jollain samanlainen auto, johon olisi saatu lohkolämmitin? Jos, niin mikä merkki ja malli?
Re: lohkolämmitin V6 3.8 -99
Lähetetty: 19 Marras 2013, 12:31
Kirjoittaja Ville K
Ensiksi kannattais varmaan googletella pakkasproppujen koko, olisko samat kuin 302:ssa, jos on, niin sitten ihan perus 2.0 ohc-sierran vastus muistaakseni sopii.
Re: lohkolämmitin V6 3.8 -99
Lähetetty: 19 Marras 2013, 23:39
Kirjoittaja Pertti
Letkulämmitin toimii hyvin vanhemmassa kuutosessa (-95) ja on helppo asentaa. Defalta löytyi tarpeeksi iso letkun halkaisija, oliskohan ollut 504 diisselipösöön tai jotakin.
Laitoin alavesiletkuun vastus työnnettynä melkein vesipumpun siipiin ja kyllä lämpiää.
Ei kurise, eikä kupli.
Watteja on huomattavasti enemmän, kuin lohkolämmittimissä yleensä.
Re: lohkolämmitin V6 3.8 -99
Lähetetty: 20 Marras 2013, 09:55
Kirjoittaja Ozzy
Jostain oon lukenutkin hieman vanhempien 3.8 moottorien lohkolämppäreistä.
99 vuonna moottori uusiutui ja se on valmistettu muuten Saksassa. Jos / kun toi motti on erilainen, niin siinä mielessä kysyin, kun ei voi verrata vuotta vanhempaan malliin
Re: lohkolämmitin V6 3.8 -99
Lähetetty: 20 Marras 2013, 10:35
Kirjoittaja Ville K
Tuolla jotain juttua sivuten myös 3.8v6 lohkolämppäriä, tosin vastuksen tyyppi ei tule ilmi, mutta siis ainakin noiden kirjoitusten mukaan onnistuu ihan perinteinen lohkolämmitin veekutoseen:
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =13&t=8105
Koitin oikein googletella, mutta en mistään löytänyt tietoa, että tuota konetta olis tehty saksassa??
Ja muutoskin mikä tuli 1999 koski vissiin vaan imupuolta, lohko ilmeisestikin sama?
Re: lohkolämmitin V6 3.8 -99
Lähetetty: 20 Marras 2013, 10:40
Kirjoittaja Pertti
Ozzy kirjoitti:Jostain oon lukenutkin hieman vanhempien 3.8 moottorien lohkolämppäreistä.
99 vuonna moottori uusiutui ja se on valmistettu muuten Saksassa. Jos / kun toi motti on erilainen, niin siinä mielessä kysyin, kun ei voi verrata vuotta vanhempaan malliin
Kattelin aikaisempia ketjuja ja niiden mukaan 4.6 kasiin menee 3.0 Mondeon duratek-moottorin vastus.
Eikös tuon uudempi kuutonen ole samaa sukua, mutta lyhyempi?
Minä luulen, joku varmaan tietää...
Re: lohkolämmitin V6 3.8 -99
Lähetetty: 20 Marras 2013, 10:52
Kirjoittaja Ville K
Defan 359 vastus ainakin sopii näköjään mercury sableen 3.8 v6 koneella..
Ja tuon mukaan toi 3.8 olis kantta ja imupuolta lukuunottamatta ihan sama mustangeissa 1994-2004
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Essex ... (Canadian)
Eli itse menisin kauppaan ja ostaisin tuon defan 359 vastuksen.
Re: lohkolämmitin V6 3.8 -99
Lähetetty: 20 Marras 2013, 13:23
Kirjoittaja Late
Pertti kirjoitti:Ozzy kirjoitti:Jostain oon lukenutkin hieman vanhempien 3.8 moottorien lohkolämppäreistä.
99 vuonna moottori uusiutui ja se on valmistettu muuten Saksassa. Jos / kun toi motti on erilainen, niin siinä mielessä kysyin, kun ei voi verrata vuotta vanhempaan malliin
Kattelin aikaisempia ketjuja ja niiden mukaan 4.6 kasiin menee 3.0 Mondeon duratek-moottorin vastus.
Eikös tuon uudempi kuutonen ole samaa sukua, mutta lyhyempi?
Minä luulen, joku varmaan tietää...
Ei ole Duratecilla tai 4,6:lla mitään yhtenäistä Mussen 3,8 V6:n kanssa. Kyllä se kone on ihan perinteinen työntötanko Essex, peruja 80-luvun alusta. Toki näissä viimeisissä inkarnaatioissa reilusti modernisoituna imu- ja kansiosastolta, mutta peruskone sama. Eli ihme olisi jos ei vanhemman 3,8:n vastus siihen käy
Ihan mielenkiinnosta. Mistä on peräisin tieto että 3,8 moottoria olisi valmistettu Saksassa? Kun eihän tätä ole Euromalleissä käytetty.Mun käsityksen mukaan niin perusjenkkikone kun olla ja voi
Re: lohkolämmitin V6 3.8 -99
Lähetetty: 20 Marras 2013, 14:25
Kirjoittaja Ozzy
Puhuin V6 3.8 moottorista Mustangeihin perehtyneen Hakala Performancen Harri Hakalan kanssa ja kysyin myös onko tämä vain pätkäisty versio V8:sta. Harri sanoi, ettei näin ole ja että 99 mallista eteenpäin (ei ollut puhetta mihin asti) moottori on tehty kokonaan Saksassa. Siitä ei ollut puhetta millä puolella rapakkoa motti olisi suunniteltu.
Hakala lienee kohtuullisen tuttu ainakin osalle tämän palstan käyttäjistä ja kun hän jutteli vähän pidempäänkin Mustangeista ylipäätään, niin ainakin minä vakuutuin tietopohjasta.
Defan myyntipäällikölle soitin ja sieltä todettiin toi sama 3.8 moottori, joka on mainittu aiemmassa viestissä, mutta koska Defa ei ole kokeillut Tällaiseen Mustangiin, niin ei pysty vastaamaan.
Joko tässä nyt kokeillaan jotain tai sitten täytyy kysyä vaikka Kanadan Mustangin omistajilta.
Re: lohkolämmitin V6 3.8 -99
Lähetetty: 20 Marras 2013, 14:36
Kirjoittaja Ville K
Kyllä se lohko sama on, ei muutakun vastuskaupoille ja vastus paikalleen, turha näistä asioista vaikeempia on tehdä kuin mitä ne on. Ja tossa toisessa viestiketjussa minkä linkitin, niin oli 2001 v6 musseen lohkoon vastus laitettu..
Olishan se nyt kumma jos se lohko olis joku ihan omansa, kun ei netistä googlella asiasta mitään löydy

Re: lohkolämmitin V6 3.8 -99
Lähetetty: 20 Marras 2013, 15:51
Kirjoittaja Ozzy
Menee nyt säätämiseksi tämä:
Vein auton asentajalle ja nyt asentaja soitti, että pakkaspropun halkaisija on 37,5 ja DEFA 359:n vastus on 38,1.
Soitin Defalle, josta todettiin, että onkohan tarpeeksi tarkka mittausväline ja että jenkeissä käytetään tuumakoon mukaisesti juurikin 38,1 millistä.
Taas soitto asentajalle, joka pitää mahdollisena, ettei mittausväline ole ehkä riittävän tarkka. Defa 359 sopii V6 3.8 Mercury Sableen ja siinä vastus pitää asentaa Defan ilmoittamaan asennuspaikkaan H2. Seuraava kysymys asentajalta on, että Mercury Sablessa moottori on poikittain ja Mustangissa pitkittäin, joten laitetaanko vastus vastaavaan paikkaa, kuin mitä Mercuryssä on, vaikkakin siis 90 astetta eri suunnassa?
Itsestäni tuntuisi loogiselta, että samaan vastaavaan paikkaan moottorissa vastus laitetaan, mutta tässä(kään) kohtaa ei itsellä ole riittävästi ymmärrystä. Asentaminen siirtyy 25.11. saakka, joten siihen asti voi joku tästäkin tietävä sanoa tietämyksensä.
Re: lohkolämmitin V6 3.8 -99
Lähetetty: 20 Marras 2013, 16:06
Kirjoittaja Ville K
Jos ei mitään korvaketta ole ko. paikassa, niin samaan paikkaan vaan, eihän se vastus tiedä onko kone pitkittäin vai poikittain. Vähän alkais itseä arveluttaa asentajan osaaminen kun tollasia soittelee

Re: lohkolämmitin V6 3.8 -99
Lähetetty: 20 Marras 2013, 16:17
Kirjoittaja Ozzy
Ööö, "kun sai niin halvalla", tai tässä tapauksessa ilmaiseksi
Saksan moottorista puhuin edellä. Googlasin itekin ja tällainen vastaus tuli:
"Ford Mustang History - Edmunds.comwww.edmunds.com › New Cars › Ford › MustangVälimuistissa
SamankaltaisiaKäännä tämä sivu
2013 Ford Mustang V6 Premium Convertible Exterior ..... The two-barrel 302 made 220 horsepower, while the four-barrel-equipped version put out 230 horsepower. ....
The only optional engine was the German-built "Cologne" 2.8- liter OHV V6 .... six-cylinder option was the new "Essex" 3.8-liter V6 making 112 horsepower."
--> Oli niin pitkä teksti, etten löytänyt sitä enää avattuani varsinaisen tekstin. Olisiko sitten joku 2.8 motti tehty joskus sakemannien taholta? Varteenotettava vaihtoehto on, että mä ymmärsin väärin, tai sitten Hakala sanoi väärin tms.
Re: lohkolämmitin V6 3.8 -99
Lähetetty: 20 Marras 2013, 19:24
Kirjoittaja Firebolt
Toi 3.8 on ihan perus jenkkikone, 2.8 on sit ollu saksalainen. Ihan on eri moottorit...
Ja noista 3.8 eroista sen verran, ettei kannata liikaa ihmetellä jos ei osat sovi, oliskohan -84 mallissaki ollu 4 eri lohkoa ja 3 eri kannet, tai jotai sinneppäin... Ja niitä uusia lohkovariaatioita on tullu melkei joka vuosi lisää. Kuitenki suurin osa osista käy toisiinsa.
Esim. Supercoupe Thunderbirdin lohkossa on yks runkolaakeri erikokonen kun samanikäisen mustangin moottorissa, on siinä toki muitaki eroja. Muttei oikeestaan ulkoisesti.
Re: lohkolämmitin V6 3.8 -99
Lähetetty: 20 Marras 2013, 21:18
Kirjoittaja Late
Totta on että 3,8:sta on lähes 30 vuoden valmistusaikana lukuisia versioita. Mutta tässä lohkolämppäriasiassahan on olennaista pakkasproppujen koko, ei vuosimallien tai tehoversioiden erot. Pikaisen rockauto-haun lopputulemana sama pakkasproppusarja käy 3,8 Musseen vm 83-2004 kuin myös kaikkiin muihin 3,8 Fordeihin myös etuvetoisiin (Thunderbird, Sable, Windstar yms).
http://www.rockauto.com/catalog/moreinf ... cc=1362721
Eli kyllä se Sablen Defa on käypä tähänkin laitteeseen.