Sivu 1/2
8" perän pinionin momentti???
Lähetetty: 28 Maalis 2005, 22:03
Kirjoittaja TK
Eli mikä on oikeinlainen kasaus ohje/momentit Suomeksi! Ja rymppi on välissä...
(noita lontoon kielisiä olen tavannut tämän päivää sanakirjan kanssa

mutta kun ei ...)
Lähetetty: 28 Maalis 2005, 23:08
Kirjoittaja ROKI
Sulla on varmaankin uusi ryppyrenkas laakereiden välissä, kun kyselet momenttia valitettavasti en muista enää, käytin momenttia viimeksi pinjonin kiristykseen joskus 76 vuonna. Sen jälkeen olen vetänyt voimavarrella sen kun oppii ei tartte momenttiavainta, tämäpä ei sinua paljon auttanut, mut jos joku muu pelaa noiden monumentien kanssa auttakoon.
Lähetetty: 02 Huhti 2005, 16:21
Kirjoittaja TK
No miten kiristäminen sinun tavalla käy? mistä tiedät oikean tiukkuuden

Lähetetty: 02 Huhti 2005, 19:17
Kirjoittaja Homer65
Lähetetty: 02 Huhti 2005, 21:39
Kirjoittaja ROKI
Joo en minä sitä momenttia tiedäkkään, kun en muista vaan sen tuntee kädessä silloin, kun metterin pyörintä stoppaa eli tuntuu kuin se leikkais kiinni. Silloin on ryppy renkas siinä vaiheessa puristuksissa laakerien välissä, että se pitää saada painumaan hiukan kasaan, siitä tulee silloin jousi joka ponnistaa laakerit oikeaan tiukkuuteen. Sen tuntee silloin kun lähtee kirimään siitä, missä stoppasi vetää vain sen verran että antaa hiuka periksi silloin on holkki painunut kasaan sopivasti ja homma on siinä. MUTTA älä tee näin jos olet vähänkin epävarma homman onnistumisesta, jos vedät liikaa homma on perseellään, ja holkki uusissa ehkä on parempi jos sittenkin etsit sen momentin jostakin. Minulta tuo kyllä onnistuu kun olen opetellut kantapään kautta senkin, oppia ikä kaikki näinhän se on.
Lähetetty: 02 Huhti 2005, 22:02
Kirjoittaja SamiM
Pienen vetopyörän akselin tiivisteen vaihto-ohje vapaasti suomennettuna 1971 Shop Manuaalista:
1. Irrota takarenkaat ja jarrurummut.
2. Merkkaa kardaani ja perän joukki siten, että osaat asentaa ne samoin päin takasin. Älä pudota ristinivelen laakerikuppeja. Irrota kardaani vaihteistosta jos haluat.
3. Ota käyttöön in-lb (tuuma-paunaa) momenttiavain. Mittaa joukin pyörittämiseen tarvittava voima usealta kierrokselta ja pane muistiin.
4. Irrota joukin mutteri ja rikka.
5. Puhdista akselin ympäristö ja aseta astia alle vuotavaa öljyä varten.
6. Irrota joukki. (Voi olla vissiin tiukassa kun on oikeen oma työkalu olemassa tätä varten.)
7. Irrota pinjoniakselin tiiviste.
8. Puhdista tiivisteen paikka.
9. Asenna uusi tiiviste paikalleen. (Voitele tiivisteen akseliin vastaava huuli reilusti vaseliinilla.)
10. Tarkista että akselin urat ovat kunnossa.
11. Voitele urat.
12. Linjaa merkit joukissa ja akselissa. Asenna joukki akselille. (Ei tämmösiä merkkejä kyllä tehty aikasemmin näissä ohjeissa.)
13. Asenna rikka ja uusi mutteri akselille. Voitele mutterin rikan puoli. (Ja kierre.)
14. Pidätä joukkia kun kierrät mutteria.
15. Kun kiristät mutteria, pyöritä akselia välillä laakereiden asettamiseksi paikoilleen. Mittaa laakereiden esijännitys usein kunnes kohdassa 3 mitattu esijännitys on saavutettu.
16. Kun alkuperäinen esijännitys on saavutettu, kiristä mutteria hitaasti, kunnes saavutetaan 6-12 in-lb lisäjännitys. (Eli alkuperäinen jännitys + 6-12 in-lb.) Elä kiristä enempää, laakerit voi hajota. Mutteria ei saa minkään olosuhteen vallitessa kääntää takaisin päin. Jos näin menetellään, uusi rymppi on asennettava.
17. Asenna kardaani.
18. Tarkista perän öljymäärä.
Pinjonin asennus (uudet laakerit ja rymppi) edelleen vapaasti suomennettuna:
1. Prässää uusi taaempi laakeri pinjoniakselille.
2. Asenna uusi rymppi akselille isompi pää edellä. (Lyhyempi pää edellä.)
3. Voitele taaempi laakeri peräöljyllä.
4. Voitele etummainen laakeri peräöljyllä ja asenna se paikalleen.
5. Asenna uusi pinjoniakselin tiiviste. (Voitele tiivisteen akseliin vastaava huuli reilusti vaseliinilla.)
6. Aseta joukki tiivistettä vasten. Pidä paikallaan. Aseta pinjoniakseli paikalleen.
7. Asenna uusi mutteri (voitele). Mutteria kiristettäessä akseli vedetään etummaiseen laakeriin ja joukkiin. Kun vastus suurenee, on rymppi laakereita vasten. Rympin luhistamiseksi voimaa on lisättävä. Mutteria on kiristettävä varoen välillä laakerien esijännitys tarkistaen.
8. Heti kun esijännitystä on havaittavissa, käännä akselia molempiin suuntiin laakereiden asettamiseksi.
Teknisissä tiedoissa on annettu seuraavia tietoja:
Minimi momentti joukin mutteria kiristettäessä oikean laakereiden esijännityksen aikaansaamiseksi: 140 ft-lbs. Huom! Jos laakerien esijännitys ylittää ohjearvon ennen kuin tämä momentti on saavutettu, asenna uusi rymppi.
Pinjoniakselin laakerien esijännitys (rymppi)
- vanhat laakerit: 8-14 in-lbs
- uudet laakerit: 20-30 in-lbs
_____________________________
Juttua on kyllä, toivottavasti auttaa.
Lähetetty: 02 Huhti 2005, 22:07
Kirjoittaja SamiM
ROKI kirjoitti:Joo en minä sitä momenttia tiedäkkään, kun en muista vaan sen tuntee kädessä silloin, kun metterin pyörintä stoppaa eli tuntuu kuin se leikkais kiinni. Silloin on ryppy renkas siinä vaiheessa puristuksissa laakerien välissä, että se pitää saada painumaan hiukan kasaan, siitä tulee silloin jousi joka ponnistaa laakerit oikeaan tiukkuuteen. Sen tuntee silloin kun lähtee kirimään siitä, missä stoppasi vetää vain sen verran että antaa hiuka periksi silloin on holkki painunut kasaan sopivasti ja homma on siinä. MUTTA älä tee näin jos olet vähänkin epävarma homman onnistumisesta, jos vedät liikaa homma on perseellään, ja holkki uusissa ehkä on parempi jos sittenkin etsit sen momentin jostakin. Minulta tuo kyllä onnistuu kun olen opetellut kantapään kautta senkin, oppia ikä kaikki näinhän se on.
Tai sitten voi tehdä vaan kuten Roki neuvoo.
Saivartelua: Rympistä ei tule jousta vaan laakerien esijännitys aiheutuu mutterin kiristämisestä rymppiä vasten. Jos rymppi ois jousi löysättäessä se palautuisi alkuperäiseen vapaaseen pituuteensa. Voi se rymppi kyllä olla jousiterästäkin, en minä sitä kiellä. Ajattelin vaan. Valitettavasti.

Lähetetty: 02 Huhti 2005, 23:11
Kirjoittaja ROKI
Ai niinkö

montas perää olet elämäsi aikana purkanut ja kasannut, taitaapi olla kirjasta suoraan otettua, kun näma nykyiset insjnyöörit paperilla osaa kaiken. Mutta miten on kaiken osaaminen käytännössä, kirjatietous on kirjatietous, muta monella nykyisellä värkkääjällä ei ole käytännön mukanaan tuomaa piiiitkää kokemusta. Kyllä se holkki on siinä lakrujen välissä jousen ominaisuudessa vaikkakin on holkki, verrattavissa vääntösauvvaan äläkä saatakuta al saivarrella

.
Lähetetty: 03 Huhti 2005, 13:27
Kirjoittaja SamiM
Ajattelin tuossa asiaa vähän enemmän ja kyllähän se holkki toimii jousena. Teräksellä kun on semmonen ominaisuus, että se rasitettaessa joustaa tiettyyn rajaan asti, jota kutsutaan myötörajaksi. Nimensä mukaisesti tämä kun ylitetään, teräs ei enää palaudu vaan muuttaa muotoaan lopullisesti. Jousiteräs onkin sitten asia erikseen, se joustaa hyvin laajalla skaalalla ja palautuu aina alkuperäiseen muotoonsa. Jousiteräkselläkin on myötörajansa, se kun ylitetään niin yleensä tulee rikkinäisiä osia. Tuo väittämäni ettei holkki toimisi jousena tuli varmaankin siitä, että kun mutteria kiristetään liikaa, niin holkki täytyy uusia, koska se on painunut kasaan.
Kyllä, yllä oleva tekstini on Shop Manuaalista suomennettu, kuten tekstin alussa ja välillä mainitsinkin. Ja ei, en ole yhtään perää lyhyen elämäni aikana vielä purkanut ja kasannut, siksi otinkin tekstin manuaalista kun ei ole omaa kokemusta. Ja insinööriyteni myönnän, sen näkee kyllä tästä kirjoitustyylistänikin.
Saivartelen aina kun haluan.

Lähetetty: 03 Huhti 2005, 13:55
Kirjoittaja Mexico65
ROKI kirjoitti:Minulta tuo kyllä onnistuu kun olen opetellut kantapään kautta senkin, oppia ikä kaikki näinhän se on.
En halua väheksyä kokemuksen kautta hankittua tietoutta. Mutta kuten ROKI mainitsi oppi tuulee pikkuhiljaa kantapään kautta, jonka tulkitsen epäonnistuneiden asennusten korjaamisiksi kunnes oikea tyyli ja malli on löytynyt. Mutta jos aikaa, mielenkiintoa ja rahaa riittää voi jokainen halutessaan lähteä yrityksen ja erehdyksen tielle. Itse olen ehkä välimaastossa kulkia ja monet oppirahat maksanut.
Lähetetty: 03 Huhti 2005, 15:36
Kirjoittaja TK
Minä kiitän! Eiköhän näillä eväillä selvitä...

Lähetetty: 03 Huhti 2005, 19:40
Kirjoittaja ROKI
Juu totta on on tullut tehtyä joskus turat, mut siitähän sitä oppii jos on oppiakseen, muutenkin olen huono noita opuksia lueskelemaan. Syy siihen on ei engelmanni käänny, elikkä teen kalliimman kaavan mukaan aina ensimmäisen kokeilemmalla, mutta kirjojen tietokin perustuu kokeiluun ja laskelmiin. Mielestäni on tärkeintä että saa vehkeensä toimimaan, tekipä sen kuinka perseedellä puuhun kiiveten.
Lähetetty: 04 Huhti 2005, 07:38
Kirjoittaja Mussemaan
Muistan hämärästi jonkin ohjeen joka meni niin että jos käytetään vanhaa krymppiholkkia niin irroittaessa lasketaan tarkasti mutterin kierrokset.
Sitten kasatessa sama määrä takaisinpäin + "pohjaamisen" jäkeen käännetään vielä 1/4 vai olikohan 1/2 kierrosta.
Näin "kireys" säilyy samana vanhaakin holkkia käytettäessa.
Mutu/käsivaralta en kyllä suosittele ketään kääntämään tuota mutteria.
Paitsi tietenkin jos haluaa loikuvan perän autoonsa.
Viheliäistä on tietenkin se että jos uusi välitys ajetaan sisään väärillä hammaskosketuksilla niin hyvää siitä ei enää saa oikein millään.
Lähetetty: 04 Huhti 2005, 10:39
Kirjoittaja Tapsa
Kyllä ihan asiallinen Ohje miten Pinionin kanssa menetellään
Kaikkihan eivät ole "seppiä" aloitellasaan tätä armoitettua
"harrastusta" kokemus kyllä on myös erehdysten /onnistumisien
summa hyvä että mainittiin erikseen uusien/vanhojen laakerien
momentti erot - käsivara on kyllä jalotaito jos hallitsee koko skaalan...
Eniten perä ongelmia syntyyy kun esijännitykset katoavat
esim tiiviste kuluu kun alkaa olla pinionissa heittoja-vuotoja.. hammaskosketus muuttuu - ääntä vaikka tarvike välityksiä
ei aina saa hiljaisiksi vaikka kuinka tekis taiteen sääntöjen mukaan
mutta silti kun Kolmaneesta jäsenestä on kyse ei sitä
kannata jättää vähemmälle huomiolle koska sehän ottaa kaikki iskut
vastaan viimeisenä...
Lähetetty: 06 Touko 2005, 16:10
Kirjoittaja Antti66HT
Tapsa on oikeassa, tarkka paikka on, ja kantapään kautta oppiminen niin =/%¤tanan kallista...
Eikä sun ROKI tarvi kiivastua jos jolain on eriäviä mielipiteitä...
Itse aikanaan kasasin perän ja hyvin toimi. Kardaanin tasapainotukseen kuitenkin jouduin irrottamaan pinionin kardaanin "yoke":n, ja kiristämään sen paikallaan takaisin momenttiin vetäen, mikä myöhemmin osoittautui suureksi erehdykseksi, mistä olette täälläkin viime keväänä lukenut...
Syksyllä kasasin perän uusilla osilla, ja kasasin pinionin (uudella krympillä) penkissä, pinioni rungostaan kiinni, jolloin nimeomaan tuohon pinionin pyörimis vastukseen ja sormi tuntumaan luottaen kiristin pinionin poskilaakerit. Aikaisemmin pinionin laakerit olivat liian löysälle, jolloin mitättömän pieni pääty laakeri joutui liialle rasitukselle, lohkaisten palan casesta, ja loppu on historiaa...
Oppirahat maksaneena... Ota joku konsultti hommaan mukaan jos olet epävarma...