Sivu 1/1

Kytkin +500 hv katuautoon

Lähetetty: 01 Loka 2013, 17:38
Kirjoittaja jls
Ehdotuksia kytkimeksi reipas 500 heppaisen Windsorin jatkeeksi kevytperäiseen katuautoon. Pehmeä käytöksinen olis hakusessa, että voimansiirto kestäis paremmin. CF dual friction ei pidä. Spec 3+ on kuulemma paljon parempi kuin perinteinen on/off mallin spec 3. Kokemuksia?

Re: Kytkin +500 hv katuautoon

Lähetetty: 03 Loka 2013, 08:50
Kirjoittaja 1969
Itsellä vanhanmallinen McLeod kaksilevykytkin massalevyillä. Toimii hyvin, eikä ole luistanut. 500hv:n jälkeen säästää aikaa, vaivaa, rahaa ja hermoja, kun laittaa tuollaisen kakslevyn.

Lämpö tappaa kytkimen ja kaksilevyisessä on tuota kitka- ja lämmönsiirtopinta-alaa tuplamäärä.

Re: Kytkin +500 hv katuautoon

Lähetetty: 03 Loka 2013, 10:07
Kirjoittaja jls
Kiitos! Ihan törkeen hintaisia nuo kaksilevykytkimet :(

Re: Kytkin +500 hv katuautoon

Lähetetty: 03 Loka 2013, 11:54
Kirjoittaja 1969
Jos miettii suoraa hintaa ja vaivaa vaihtaa uusi yksilevykytkin joka talvi, niin se ei ahdista läheskään yhtä paljon. Yksilevylinjalla parin talven jälkeen alkaa harmittaa, ettei laittanut kaksilevyä heti.

Ville, joka on ajanut Futurallaan monta vuotta yli 500hv tehoilla, kokeili vaikka minkälaisia yksilevyjä vuositolkulla, ja aina täytyi vaihtaa kesän jälkeen. Nyt kaksilevy.
Mulla taisi CF kestää puoltoistakesää, kun olen mummomaisempi vaihtaja. Nyt kaksilevy jo monetta vuotta ja avatessa oli hienossa kunnossa. Ja on annettu saapasta.

Re: Kytkin +500 hv katuautoon

Lähetetty: 03 Loka 2013, 22:32
Kirjoittaja Fastback
McLeod Streettwin löytyy myös täältä. Ajettu sukkahousut jalassa. Hyvin on toiminut. Peruslähtökohtana oli kestävä ja hyvä kytkin, McLeodin omistaja kertoi minkä minä tarvitsen ja siinä se oli - tuplalevyinen kytkin. 1969 tuossa edellä summaa hyvin tuplalevyn ominaisuudet ja lisäksi se ottaa kasvaneen väännön vastaan kahdella levyllä.

Se kirpaisee vain kerran ja on katukytkimenä erinomainen vaihtoehto.

Re: Kytkin +500 hv katuautoon

Lähetetty: 05 Loka 2013, 19:27
Kirjoittaja ikk
Mulla on tossa modularin perässä melko perus RAM:n dual friction paketti. Ihan yksilevyinen siis ja melko kevyt käyttääkin. Kaksi kesää jo kestänyt ja vääntöä on tossa kutenkin yli 500Nm alueella 1500-6000 pyörästä (huippu 680Nm). Varmaan oon sitten mummoillut liikaa kun ei ole vielä luistanut :D Onhan mulla myös aivan vakio T56 laatikkokin ja vielä 10 boorisella kytkinakselilla...

Re: Kytkin +500 hv katuautoon

Lähetetty: 05 Loka 2013, 22:36
Kirjoittaja Fastback
Isojen poikien neuvoja jos kuuntelisi niin esim. tuollainen reipas henkinen iso kaasutettu katumoottori manuaalivaihteistolla vaatii kytkimen joka vähän liiraa. Jos kytkin ei luista yhtään niin tuloksena on voimansiirron raju kuormitus ja tai pidon välitön menetys.

Re: Kytkin +500 hv katuautoon

Lähetetty: 06 Loka 2013, 08:02
Kirjoittaja Galaxie61
mulla on tuo cf dual friction ei ole liian jäykkä käyttää ja toimii hienosti sulakkeena. luistamaan sen saa tosin helposti varsinki isolla vaihteella ja pienestä vauhdista.
tuplalevyinen tulee seuraavaks.

Re: Kytkin +500 hv katuautoon

Lähetetty: 06 Loka 2013, 14:23
Kirjoittaja JYK-90
McLeodia on täällä kehuttu ja varmasti hyvä tuplalevykytkin onkin. Itselläni on pikkulohkossa RAM:n vastaava joka on hinnaltaan samaa luokkaa, mutta setti sisältää myös alumiinisen vauhtipyörän. Hyvin on pelittänyt, taitaa siinä olla yksi syy takaristikoiden hajoilemiseen.

Re: Kytkin +500 hv katuautoon

Lähetetty: 06 Loka 2013, 20:24
Kirjoittaja jls
Fastback kirjoitti:Isojen poikien neuvoja jos kuuntelisi niin esim. tuollainen reipas henkinen iso kaasutettu katumoottori manuaalivaihteistolla vaatii kytkimen joka vähän liiraa. Jos kytkin ei luista yhtään niin tuloksena on voimansiirron raju kuormitus ja tai pidon välitön menetys.
Mutta mullahan on kyseessä pieneen lohkoon tehty moottori, joten ko. ongelmia ei tule. :lol:
Dual Friction pitää ihan hyvin, mutta juurikin kolmonen liian hitaassa vauhdissa ja kunnolla hanaa aiheuttaa luiston väärässä välissä. Tiedän ettei noin pitäisi tehdä, mutta ei aina malta...

Hyvä sulake se tosin on, kytkimen perässä t5 ja 8" :shock:

Re: Kytkin +500 hv katuautoon

Lähetetty: 06 Loka 2013, 22:46
Kirjoittaja Fastback
jls kirjoitti:Mutta mullahan on kyseessä pieneen lohkoon tehty moottori, joten ko. ongelmia ei tule. :lol:
Aina on varaa parantaa, on sulla jo pikkulohkojen isolohko noin niinkuin ulkoisilta mitoiltaan (ja Porschen jarrut).

Kevyt auto, 500 hv - pitäisi vielä pelata yksiin. Tuossa eräs sikapolkija täältäpäin maailmaa on antanut lukemattoman paljon kenkää T5:lle 500 hv tehoilla, vaihteisto on kestänyt. Perä siinä ei tosin ollut 8", mutta siellä sulakkeena sitten toimii renkahat.