Sivu 1/2
Mikä Maffi?
Lähetetty: 01 Syys 2013, 23:01
Kirjoittaja Topias74
Onko porukalla minkäänlaisia kokemuksia Granatellin Maffeista? Tai muista isommista maffeista, mitä olette käyttäneet, kokemuksia, ja onko hyvä? Itellä EHKÄ harkinnassa 90mm Granatelli joka kalibroitu 30lb suuttimille ja cold airille, tai joku muukin, kun kävis hyvin nykyisen imuputken väliin.

Re: Mikä Maffi?
Lähetetty: 02 Syys 2013, 00:09
Kirjoittaja Topias74
Nuohan näyttää ihan samoilta!

Re: Mikä Maffi?
Lähetetty: 02 Syys 2013, 11:43
Kirjoittaja Topias74
Pitäisköhän kokeilla tuota granatellin versiota, ellei joku tiedä edullisempaa vaihtoehtoa! Se kun on kalibroitu noille 30lb suuttimille ja sille cold airille! Ja sopiva nykyiseen imuputkistoon!
Täytyy muuten hommata vielä pätkä johtoakin johtosarjaan, maffin johto puuttuu liittimestä asti!
Ja se boksi uupuu vielä kans!

Re: Mikä Maffi?
Lähetetty: 02 Syys 2013, 15:04
Kirjoittaja Clupea Harengus
Moi. Vähän off topicia mut myös suuttimet mainittiin tässä jutussa. Minkäs kokoset suuttimet 5 litran cobrassa on vakiona? Ja minkälaisia tehoja noilla 30 paunasilla lähdetään hakemaan? Mulla on nimittäin omassani 24 paunaset vakiosuuttimet ja ne on riittäny vielä n. 400 hepan takapyörätehoille. Hyllyssä olis 30 paunasetkin mutta nykyisillä ahdoilla niille ei vielä tarvetta ole löytynyt.
Re: Mikä Maffi?
Lähetetty: 02 Syys 2013, 15:32
Kirjoittaja Topias74
5-litrasen cobran vakio suuttimet on 24lb. En tiedä syytä miksi tohon mun autoon on laitettu 30lb suuttimet kun vakioillakin olis pärjännyt ihan mainiosti!
Jaaha, kaara kerkes jo vastata.

Re: Mikä Maffi?
Lähetetty: 03 Syys 2013, 08:48
Kirjoittaja Clupea Harengus
Oukei...mulla sitten varmaan ollu todella asiakasystävällinen dyno tai jotain. Ahtoja tällä hetkellä 6 psi:tä ja laajakaista seosmittarin mukaan täysillä ahdoilla alle 13 A/F joka käsittääkseni ei ole laihalla. Toki ECUssa on Baman softa eli en tiedä suuttimien aukioloaikaa. Voihan se tietty olla et suuttimien värikoodi onkin tumman sininen eikä vaalean sininen mitä katoin. Toisaalta se tuntuu epätodennäköiseltä koska auto oli muuten aivan vakio kuosissa. Taitaapa noissa laskentakaavoissa olla ainakin yksi heikkous, ne ei nimittäin taida ottaa hirveesti kantaa minkä laatusella bensalla ajetaan. Kokemuksena jenkkikurasta verrattuna Suomi bensaan sen verran et tuttu toi jenkeistä ahdetun mussen joka siellä säädettiin namilleen, kuitenkin täällä sit oli törkeesti rikkaalla. Itse en ainakaan keksi muuta muuttujaa kuin erilainen bensa.
Yks mikä tossa kaavassa pisti silmään on et aika tiukalle ovat suunnitelleet cobran suuttimet jos 24 paunanen riittää vaan 307 heppaan kun ilmottavat kuitenkin konetehoksi 305 konia vakiona!
Re: Mikä Maffi?
Lähetetty: 03 Syys 2013, 09:35
Kirjoittaja Topias74
Niinpä, silloinhan suuttimien pitäisi olla noin 100% auki kun saavutetaan ilmoitettu huipputeho!

Minä ihmettelin samaa listaa suuttimista ja tehoista aikoinaan kun sen ekaa kertaa näin, että eikö suuttimet muka tuota pidemmälle riitä! Taitaa tosiaan bensa vaikuttaa asiaan!
Re: Mikä Maffi?
Lähetetty: 03 Syys 2013, 12:15
Kirjoittaja Topias74
Eikös tuohon käy 88-93 mussestakin maffi? Tai sen vuosimallin mukainen muodoiltaan, eikös elektroniikka ole samanlainen? Ja liitinkin on sama. Eikös noiden ero ole vain ulkomuodossa, erilaiset suodatinkotelot?
Meinaan vaan että muodoltaan tuo 88-93 kävis mulle paremmin, nykyiseen imuputkeen!
Re: Mikä Maffi?
Lähetetty: 03 Syys 2013, 14:45
Kirjoittaja Clupea Harengus
Mulla on tuossa prochargerin kitti missä välijäähdytin tulee mukana. Suomessa mitattu tehot, Baman softa ECUssa ja FMU yksikkö pa- paluulinjassa. Tuossahan on painotettu noissa kaavoissa et niillä päästään "oikealle seinälle" joten erot kaavan ja todellisuuden välillä voivat olla aika isot. Jokainen tekee niinku tekee...mulla on tollanen ratkaisu ja tehot todettu muulla kuin persedynolla. Ei tässä ollu tarkotus alkaa vääntämään kenenkään kanssa...
Ja tota en usko et noi vakkari suuttimet on suunniteltu noin nafteiks mitä toi kaava kertoo!
Re: Mikä Maffi?
Lähetetty: 03 Syys 2013, 15:35
Kirjoittaja ikk
kaara91 kirjoitti:
Ahdetussahan tuo polttoaineen turvallinen raja on alempana suuttimissa, koska ahtopaine vähentää suoraan polttoaineen suihkutuspainetta, kun se suihkuttaa ylipaineeseen. 1 barin paineilla täytyy myös polttoainetta tulla isommista rei-istä, kun todellinen bensanpaine on pudonnut 1,7bariin 2,7barin sijaan.
Tuo ero ahdetun/vapaastihengittävän koneen välillä johtuu tuosta BSFC arvosta noissa kaavoissa. BSFC (brake specific fuel consumption) kertoo periaatteessa paljonko polttoainetta tarvitaan tuottamaan jokin teho. Ahdetussa luku on suurempi koska ahdin "syö" tehoa tavalla tai toisella.
Bensanpaineensäädin pitää paine-eron suuttimen yli vakiona. Eli jos peruspaine on 3 bar niin 1 bar ahtopaineella bensanpaine on 4 bar. Toki tuo bensantarpeen lisäys voidaan tehdä suihkutusaikaa pidentämälläkin mutta suihkutuskuvio voi olla mitä tahansa kun suuttimen yli vaikuttava paine ei ole vakio. Siksi vähänkään järkevästi tehdyssä koneessa on tuollainen ahtopaineen tunnistava säädin.
Re: Mikä Maffi?
Lähetetty: 03 Syys 2013, 16:20
Kirjoittaja Clupea Harengus
Aika harva vaparikone kestää sellaisenaan yli 10 psi:n ahtamisen jos peruspuristus on jo 9.9:1 niinku 4.6 dohc koneessa, et olisko siinä se syy pikkupaineille noissa ahdinsarjoissa.
Re: Mikä Maffi?
Lähetetty: 03 Syys 2013, 17:41
Kirjoittaja Clupea Harengus
Palataanpa alkuperäiseen otsikkoon eli MAFfiin. Mitä tuolla isommalla MAFfilla haetaan mikäli koneeseen ei tehdä muuta? Tai oletko Topias tehnyt jotain muitakin muutoksia?
Muistan käyneeni jenkki foorumilla keskustelua jossa porukka hehkutti et minunkin pitää hankkia 90 mm MAFfi niin sitten se ahtaminen vasta alkaa iloa tuottamaan. No tuli hankittua mutta sitten aloin miettimään mitä mä sillä saavutan? Voisko joku minua viisaampi valaista, sillon en selvää vastausta saanut. Prochargerissa MAF on paine puolella ja muistaakseni ahtoputkiston halkaisija 76mm, alkuperäinen MAF on 80mm joten ei se ainakaan ahtain kohta siellä putkistossa ole.
Re: Mikä Maffi?
Lähetetty: 03 Syys 2013, 19:05
Kirjoittaja Topias74
Homma on sellainen että tossa on nyt tatechin ruisku, ja aikomus on palata alkuperäiseen. Koneessa on takomännät, alukannet, compin 270 nokka , pitkät sarjat, 70mm läppärunko ja sen takana 98mm alumiininen imuputki joka menee lokasuojan sisään jossa ilmansuodatin. En minä tällä 90mm maffilla ole tehoa hakemassa, vaan ainoastaan sopivuutta tohon jo olemassaolevaan imuputkeen. Ja edessä on sekä ruiskuboxin että maffin osto mitkä kävis 30lb suuttimille ja cold airille.
Re: Mikä Maffi?
Lähetetty: 04 Syys 2013, 07:53
Kirjoittaja Clupea Harengus
Eli eipä mulla tuolle sitten käyttöä ole kun A/F arvo on täyskaasulla alle 13. Ei kai tuo bensan syöttö EEC4:ssä perustu pelkkään MAF:iin kun siellä on kuitenkin MAP anturi ja kaasuläpän asentotunnistin.
Re: Mikä Maffi?
Lähetetty: 04 Syys 2013, 08:02
Kirjoittaja Pappacosworth
Jos sulla on toi allekirjoituksen auto niin ei siinä oo MAPpia, todennäköiseti BAP eli ilmanalan tunnistin. Maf on koneen tärkein anturi koska se määrittelee kuormituksen, kierroslukutieto ja jäähdytysnesteen lämpö seuraavaksi. Suuren osan seoksesta määrittelee happitunnistin oppimistoiminnolla. Mun mielipide on että 13 on liian laiha ahdetulle koneelle, saattaa nakuttaa vaikka ei korviin kuuluisikaan. Tehoakin varmaan sais enemmän. Ahdetun virikoneen optimikartta on kaukana vähäruokaisen ja -päästöisen koneen kartasta jollainen sinne tehtaalla on laitettu.