Sivu 1/3
1966 PONIN OHJAUSKULMAT
Lähetetty: 19 Kesä 2004, 00:17
Kirjoittaja MONTTU
Kaksi viikkoa sitten ostin 1966 HT Ponin. Kaiken nähnyt Tamma pantiin pikaiseen alapäähuoltoon. HD jouset ja KONIn säädettävät ympäri, uretaani puslat jne. Etupyörät osoittaa mihin sattuu, alatukivarren säädöt eivät riitä. Onko OK säätää ylätukivarsia prikoilla? Enta SHELBY muutokset ? Tamma on ollut kovassa käytössä, taka lokarit on kumia täynnä.
Lähetetty: 19 Kesä 2004, 16:44
Kirjoittaja Jukka
Otahan yhteyttä kerholehden toimitukseen jos sitä kautta saisit loppuunmyydystä Corral 3/2000 kopion.
Kyseisessä lehdessä on hyvä artikkeli koskien juurikin tuota aihetta.
Lähetetty: 19 Kesä 2004, 22:31
Kirjoittaja Tahavo
Otsikkoon hieman liittyen, itse olen huomannut, ettei polyuretaania kannata tunkea joka paikkaan jos musse on vain katukäytössä. Minä tungin ja nyt olen vaihtelemassa takaisin kumisiin.
mm. reaktiotangon polyuretaanipuslat on myytävänä.
Lähetetty: 20 Kesä 2004, 13:05
Kirjoittaja GT-350
Well, Jyxissä uretaania on jokainen muu pusla paitsi takajousten etummaiset ja etuvakaajan runkopuslat muistaakseni, hyvin tuolla ajelee...
Pyöränkulmat (caster, camber) nimenomaan säädetään ylätukivarren ja iskaritornin väliin laitettavilla prikoilla. Kaikki huollot ei tee, mutta esim. Hesassa Ruskeasuon Neste tekee mielellään.
Lähetetty: 20 Kesä 2004, 15:57
Kirjoittaja Tahavo
Vai oliko se Ruskeasuon TB? Mutta oli kumpi vaan, niin siellä hoituu ohjauskulmien säätö.
Lähetetty: 20 Kesä 2004, 17:33
Kirjoittaja GT-350
Ästäm, onhan se TB, tuli ajatuskatkos (taas).
Lähetetty: 21 Kesä 2004, 08:11
Kirjoittaja Kimi
Pyöränkulmat (caster, camber) nimenomaan säädetään ylätukivarren ja iskaritornin väliin laitettavilla prikoilla. Kaikki huollot ei tee, mutta esim. Hesassa Ruskeasuon Neste tekee mielellään.
Tämä siis 64½-66 malleissa. Uudemmissa säätö tapahtuu epäkeskulevyn avulla.
Ja PU:ta on munkin jousituksessa - liekö tuo jousta jo rungostaan, siihen vaivaan auttaa onneksi hieman ratakiskon pätkät ja mikkiliima.
Re: 1966 PONIN OHJAUSKULMAT
Lähetetty: 21 Kesä 2004, 10:48
Kirjoittaja Arto65FB
[quote="MONTTU"]Etupyörät osoittaa mihin sattuu, alatukivarren säädöt eivät riitä. Onko OK säätää ylätukivarsia prikoilla? Enta SHELBY muutokset ? [quote]
65-66 Camber ja Caster säädetään nimenomaan vain niillä prikoilla. Ei siitä alatukivarren etutuesta, eli strut rodista. Kaikki säätäjät eivät ole innostuneita availemaan niitä ylätukivarsien pultteja. Jos sellaisen löydät, niin sopivat kulmat
Camber 0 tai jos tykkäät lähennellä kurveja, niin -0,5 astetta.
Caster 2-3 astetta, tai niin paljon kun saatte, jos hauperia piisaa parkkipaikalla kääntelyyn
Toe-in 1/16-3/16", elikkäs säädetään raidetangon päiden väliputkea kiertämällä.
Entä Arning-muutos? Juu kyllä.
Lähetetty: 21 Kesä 2004, 11:06
Kirjoittaja Kimi
Vanhoissa Shop Manuaaleissahan on maininta noisa ohjauskulmien arvoista, mutta ne arvot on tarkoitettu 60-lukuisille rättirenkaille.
Siksipä kannattaa ennemmin käyttää juuri esim Arto65FB:n oheistamia arvoja. Ja mikäli tosiaan lähdet ajettavuutta hakemaan, niin tee ihmeessa ylätukivarsien madallusoperaatio.
Lähetetty: 21 Kesä 2004, 21:00
Kirjoittaja 66poni
Owner`s manual sanoo toe-inniksi 9/32". Onkohan se nykyrenkaille sopiva arvo? Mää niistä ominaisuuksista, mutta kallis renkas ei sais kuluu...
Lähetetty: 21 Kesä 2004, 22:50
Kirjoittaja Jukka
64puolikas kirjoitti:Owner`s manual sanoo toe-inniksi 9/32". Onkohan se nykyrenkaille sopiva arvo? Mää niistä ominaisuuksista, mutta kallis renkas ei sais kuluu...
Yhäkin palaisin tuohon loistavaan alustaspektaakkeliin.
Jos ette omista tuota kyseistä lehteä niin koittakaa hommata se.
Ainakin omassa ex-´64½HT:ssa aurausta oli noin 3,5mm ja se toimi.
Lähetetty: 21 Kesä 2004, 23:22
Kirjoittaja jaro55
Löytyiskö keltään tuota alustaspesiaalia kopiona tai skannattuna.Omasta -65:sta tällä hetkellä etupää osina ja nyt olisi oiva hetki tehdä noita muutoksia.Niin kesällähän pitäs olla auto ajossa mutta kun homma karkaa käsistä niin...
Lähetetty: 21 Kesä 2004, 23:39
Kirjoittaja Jukka
jaro55 kirjoitti:Löytyiskö keltään tuota alustaspesiaalia kopiona tai skannattuna.Omasta -65:sta tällä hetkellä etupää osina ja nyt olisi oiva hetki tehdä noita muutoksia.Niin kesällähän pitäs olla auto ajossa mutta kun homma karkaa käsistä niin...
Kysys tuolta:
corral@mustangclub.fi
Mä luulen että päätoimittaja hoitaa sen nimellistä korvausta vastaan??
Lähetetty: 22 Kesä 2004, 08:46
Kirjoittaja Kimi
Niin luulen mäkin
Lähetetty: 15 Heinä 2004, 21:32
Kirjoittaja jaro55
Eli suositteletteko tuon shelby-muutoksen tekemistä vaikka mustilla ei rataa tultaisikaan kurvailemaan.Tradepartsin JJ ei pitänyt sen tekemistä aiheellisena jos auto vaan "normaali" kesäajossa.