Sivu 1/2

Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Lähetetty: 23 Heinä 2013, 14:31
Kirjoittaja Grease Monkey
Tuossa eilen tuli 3 tuntia kontattua ojan penkkaa ja etsittyä irronnutta kapselia. Löytyi kuitenkin lopulta.

Kysymys kuuluukin, millä olette saaneet varmisteltua noitten kokopeittävien kapseleiden kiinnipysyvyyden? Tässä tapauksessa kyseessä on 1964½ Mustang, alkuperäisillä 14" vanteilla ja kapseleilla. (Kaikki on aitoja Ford -osia)

Kapseleissa olevat kynnet ei kyllä mun logiikalla mene vanteessa olevaan uraan, vaan jäävät siitä liian etäälle? Mikä on pielessä? Meneekö pelleilyksi, jos siihen reunaan laittais jotain teippiä(?) "lisähaitaksi", mihin kynnet puree kiinni? Mitään reikiä ei ehjiin kapseleihin ja vanteisiin viitti porata.

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Lähetetty: 23 Heinä 2013, 14:45
Kirjoittaja Mexico65
Aja hiljempaa, etteivät kapselit putoa.
Nuo vanhat vanteet ovat niin joustavat, etteivät kapselit pysy niissä kiinni. Tai uuden aikaiset renkaat ovat niin pitävät, että vääntävät vanteet solmuun ja kapselit tippuu.

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Lähetetty: 23 Heinä 2013, 15:35
Kirjoittaja Ville K
Kyllä jossain on ongelmaa, vanteet/kapselit ei yhteen sopivat tms. Mulla nimittäin ongelma päinvastainen, joutuu ihan hampaat irvessä vääntään että saa kapselit irti, ja on annettu slaalomissa monoakin niin että pyörät näyttää kuvissa kaikkea muuta kuin pyöreiltä. Ja on myös ajettu 80mailia tunnissa, eivät irronneet silloinkaan.

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Lähetetty: 23 Heinä 2013, 16:05
Kirjoittaja Grease Monkey
Hmmm.. Onkohan nuo vanteet sittenkään Mustangin? Fordin leimat niissä on. Sitä ulkoreunan huullosta on 20-23 milliä (23 siitä, mihin kapselin reuna vastaa) ja sen jälkeen tulee se ura, mihin kapselin kynnen pitäisi kaiken järjen mukaan mennä. Vaan kun ei mene. Jää muutaman millin vajaaksi. :?

Onko kellään earlyn vannetta, josta vois mitata tuon mitan?

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Lähetetty: 23 Heinä 2013, 16:39
Kirjoittaja Ville K
Mulla on irtovanteita, voin mitata kun pääsen työreissulta kotiin, menee valitettavasti huomisen puolelle.

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Lähetetty: 23 Heinä 2013, 17:27
Kirjoittaja Grease Monkey
Ei hätä. :) Huominen katsastusreissu on kuitenkin tarkoitus suorittaa trailerilla. Kiitos jo etukäteen!

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Lähetetty: 24 Heinä 2013, 00:19
Kirjoittaja Pertti
Ville K kirjoitti:Kyllä jossain on ongelmaa, vanteet/kapselit ei yhteen sopivat tms. Mulla nimittäin ongelma päinvastainen, joutuu ihan hampaat irvessä vääntään että saa kapselit irti, ja on annettu slaalomissa monoakin niin että pyörät näyttää kuvissa kaikkea muuta kuin pyöreiltä. Ja on myös ajettu 80mailia tunnissa, eivät irronneet silloinkaan.
Meillä on myös tehty sama huomio -65, ilman työkalua on turha yrittääkkään irti.
Kapselit on tosin -66, mutta samalla periaatteella kiinni ja lujasti.

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Lähetetty: 24 Heinä 2013, 00:28
Kirjoittaja Ville K
Jees, nyt sain mittailtua, niin samat 23mm sain.. siitä pinnasta johon kapselin ulkoreuna osuu, siihen mistä ura vanteessa alkaa.
Voiko ne kapseleiden hampaat olla jotenkin taipuneet tms?

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Lähetetty: 24 Heinä 2013, 06:34
Kirjoittaja Jukka
Mexico65 kirjoitti: Nuo vanhat vanteet ovat niin joustavat, etteivät kapselit pysy niissä kiinni. Tai uuden aikaiset renkaat ovat niin pitävät, että vääntävät vanteet solmuun ja kapselit tippuu.
Yhdyn Mexicon mielipiteeseen.
Vanhat niitatut vanteet antavat mutkissa periksi ja kapselit irtoavat.
Tämä ei ole mutua vaan ihan omakohtainen kokemus takavuosilta.
Suoraan saa kyllä ajaa niin lujaa kuin laite kulkee ja kapselit pysyvät kiinni.

Pitää ajaa hiljempaa niinkuin Mexico jo totesikin, tai vaihtaa paremmat vanteet.
Uskoisin että kapseleista tuo vaiva ei johdu.

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Lähetetty: 24 Heinä 2013, 08:55
Kirjoittaja stangrider
Nippuside, rautalanka ja Zeesusteippi lienevät yleisimmät kiinnitysvarmistukset :lol: .

Kyllä noissa harvinaisemmissa kapseleissa on monesti joku varmistus putoamisen varalta
ja tietysti estää/hidastaa pitkäkyntisiäkin.

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Lähetetty: 24 Heinä 2013, 10:17
Kirjoittaja Arto65FB
Slalomissahan näkee varsinkin ES-luokassa, että moni ottaa etupyöristä kapselit pois.
stangrider kirjoitti:Nippuside, rautalanka ja Zeesusteippi, näistä on kilpa-autot tehty.

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Lähetetty: 24 Heinä 2013, 10:33
Kirjoittaja Ville K
Kai mun vanteet vaan on sitten vielä hyväkuntoiset.. Mutta ei tosiaan kapselit irtoo kuin ruuvimeisselillä reunasta kampeemalla.
Mites nää joilla kapselit irtoo helposti, niin saako ne ihan käsin nyppäämällä irti?
Tuossa rouva-kaaran ottama kuva natikoista.

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Lähetetty: 24 Heinä 2013, 14:11
Kirjoittaja Late
Oma muistikuva 69 Mussen orkkiskapseleista vuosien takaa on kanssa sellainen että vahingossa ei irroneet. Ruuvarilla tms piti kammeta vanteesta irti ja ihan orkkiksissa niitatuissa peltivanteissa oli kiinni. Ne kiinnitysklipsithän on ohutta peltiä ja varmasti vääntyvät "löysemmälle" riittävän monen irroituskerran jälkeen. Kannattaa varmaan kokeilla kääntää niitä varovasti ulospäin, sen pitäisi kaiken järjen mukaan parantaa purevuutta.

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Lähetetty: 25 Heinä 2013, 19:03
Kirjoittaja janne260
Arto65FB kirjoitti:Slalomissahan näkee varsinkin ES-luokassa, että moni ottaa etupyöristä kapselit pois.
stangrider kirjoitti:
Mitä noita etukäteen irroittelemaan, lähtevät jos ovat lähteäkseen, kuviakiin taitaa joillain olla....

Sitten noin vakavammin: silloin kun vielä kapsiloita tuli pidettyä, niin oli ainakin tussilla kirjoitettuna sisäpintaan nimi, puhelinnumero ja sana palkkio.

Re: Kapseleiden kiinnipysymisen varmistus.

Lähetetty: 28 Heinä 2013, 23:08
Kirjoittaja Firebolt
Noissahan on uusinaki tommosta ongelmaa, bullitissahan on suht tuore auto ja vararenkaastaki lähti kapseli (joskus laskin että 5 kapselia lähti takaa-ajossa? ;) )