Sivu 1/2

volttimittarin kytkentä

Lähetetty: 10 Kesä 2013, 18:34
Kirjoittaja musse1967
Mikäs jännite tuolta laturin perästä tulee tuosta stator navasta? Saako sieltä volttilukeman ulos mittarille? Jos ei niin mihin olis järkevää laittaa piuha kiinni?

Re: volttimittarin kytkentä

Lähetetty: 10 Kesä 2013, 18:59
Kirjoittaja Make67
musse1967 kirjoitti:Mikäs jännite tuolta laturin perästä tulee tuosta stator navasta? Saako sieltä volttilukeman ulos mittarille? Jos ei niin mihin olis järkevää laittaa piuha kiinni?
Ota plussa akunnavasta niin tiedät aina auton käydessä lataako laturi ja onko akussa hönkää...

Re: volttimittarin kytkentä

Lähetetty: 11 Kesä 2013, 04:18
Kirjoittaja musse1967
no tuossa on vain sellainen ongelma että mittarissa on vain + ja - johtojen paikat eli jos otan akulta plussan niin mittari on kokoajan sitten päällä. Eli sitten pitäisi katkoa maata auton ollessa käynnissä että mittari sammuisi.

Re: volttimittarin kytkentä

Lähetetty: 11 Kesä 2013, 07:54
Kirjoittaja Pertti
Puolalle menevästä +johdosta, ellet ohjaamon puolelta löydä sellaista johtoa tai laitetta, joka toimii vain virtojen ollessa päällä. Esim. radio saattaisi olla sellainen laite. Sulakekotelosta löytyy myös sellaisia sulakkeite, jotka eivät ole jatkuvasti jännitteisiä.

Re: volttimittarin kytkentä

Lähetetty: 11 Kesä 2013, 14:33
Kirjoittaja musse1967
taidan laittaa rosvon tuohon virtalukolta lähtevään piuhaan suoraan niin saan sieltä virran mittarille.

Re: volttimittarin kytkentä

Lähetetty: 03 Heinä 2013, 11:13
Kirjoittaja Tahavo
Pitäisikö kunnossa oleva lataus näyttää ajaessa valot päällä n. 14V? Mulla näyttää nyt hieman yli 13 valot päällä ajaessa matkanopeutta.

Re: volttimittarin kytkentä

Lähetetty: 03 Heinä 2013, 11:22
Kirjoittaja Make67
Tahavo kirjoitti:Pitäisikö kunnossa oleva lataus näyttää ajaessa valot päällä n. 14V? Mulla näyttää nyt hieman yli 13 valot päällä ajaessa matkanopeutta.
Omassa ns. teholaturi. Valot päällä latausta lähes 16V... Pikkuisen alhaiselta toi 13V kuullostaa. Normaali latausjännite kunnossaolevalla järjestelmällä 14,8 -15V.

Re: volttimittarin kytkentä

Lähetetty: 03 Heinä 2013, 11:51
Kirjoittaja FFreak
Minä taas olen ymmärtänyt näin, että akkuhan on 12V eli jos lataa hieman yli 13 ajossa niin hieman ehkä alakantissa on. Likaiset hiilet tai liittimet? Minä olen ymmärtänyt normaalilataukseksi n.14V. Ja jos lataa 16V niin itse ainakin olisin huolissani vanhojen johtojen, sulakkeiden ja laturin diodien kestosta. Mutta voihan toki muilla olla toisenlaiset vehkeet mitoitukseltaan ja kestävyydeltään. Itsellä lataa ajossa hieman alle 14 ja esim. liikennevaloissa jarru, valot ja vilkku päällä vain n.12.

Re: volttimittarin kytkentä

Lähetetty: 03 Heinä 2013, 17:44
Kirjoittaja Tahavo
Kiitos tiedoista. Laturi irti ja putsaamaan ennen kesäloman pitempiä ajomatkoja.

Re: volttimittarin kytkentä

Lähetetty: 04 Heinä 2013, 15:32
Kirjoittaja Make67
FFreak kirjoitti:Minä taas olen ymmärtänyt näin, että akkuhan on 12V eli jos lataa hieman yli 13 ajossa niin hieman ehkä alakantissa on. Likaiset hiilet tai liittimet? Minä olen ymmärtänyt normaalilataukseksi n.14V. Ja jos lataa 16V niin itse ainakin olisin huolissani vanhojen johtojen, sulakkeiden ja laturin diodien kestosta. Mutta voihan toki muilla olla toisenlaiset vehkeet mitoitukseltaan ja kestävyydeltään. Itsellä lataa ajossa hieman alle 14 ja esim. liikennevaloissa jarru, valot ja vilkku päällä vain n.12.
Nojuu, mulla on kaikki sähköt, akku ja laturi uutta, jäi tämä mainitsematta...

Re: volttimittarin kytkentä

Lähetetty: 04 Heinä 2013, 16:19
Kirjoittaja Firebolt
Make67 kirjoitti:
FFreak kirjoitti:Minä taas olen ymmärtänyt näin, että akkuhan on 12V eli jos lataa hieman yli 13 ajossa niin hieman ehkä alakantissa on. Likaiset hiilet tai liittimet? Minä olen ymmärtänyt normaalilataukseksi n.14V. Ja jos lataa 16V niin itse ainakin olisin huolissani vanhojen johtojen, sulakkeiden ja laturin diodien kestosta. Mutta voihan toki muilla olla toisenlaiset vehkeet mitoitukseltaan ja kestävyydeltään. Itsellä lataa ajossa hieman alle 14 ja esim. liikennevaloissa jarru, valot ja vilkku päällä vain n.12.
Nojuu, mulla on kaikki sähköt, akku ja laturi uutta, jäi tämä mainitsematta...

Vaikka olis kaikki uutta, yli 15V keittää akkua silti.

Re: volttimittarin kytkentä

Lähetetty: 04 Heinä 2013, 20:13
Kirjoittaja Make67
Firebolt kirjoitti:
Make67 kirjoitti:
FFreak kirjoitti:Minä taas olen ymmärtänyt näin, että akkuhan on 12V eli jos lataa hieman yli 13 ajossa niin hieman ehkä alakantissa on. Likaiset hiilet tai liittimet? Minä olen ymmärtänyt normaalilataukseksi n.14V. Ja jos lataa 16V niin itse ainakin olisin huolissani vanhojen johtojen, sulakkeiden ja laturin diodien kestosta. Mutta voihan toki muilla olla toisenlaiset vehkeet mitoitukseltaan ja kestävyydeltään. Itsellä lataa ajossa hieman alle 14 ja esim. liikennevaloissa jarru, valot ja vilkku päällä vain n.12.
Nojuu, mulla on kaikki sähköt, akku ja laturi uutta, jäi tämä mainitsematta...

Vaikka olis kaikki uutta, yli 15V keittää akkua silti.
Ei oo kiehunu. Viimekesä ja tämä kesä ajeltu. Akku timmissä kunnossa...

Re: volttimittarin kytkentä

Lähetetty: 05 Heinä 2013, 20:52
Kirjoittaja Make67
Make67 kirjoitti:
Firebolt kirjoitti:
Make67 kirjoitti: Nojuu, mulla on kaikki sähköt, akku ja laturi uutta, jäi tämä mainitsematta...

Vaikka olis kaikki uutta, yli 15V keittää akkua silti.
Ei oo kiehunu. Viimekesä ja tämä kesä ajeltu. Akku timmissä kunnossa...
Ei oo kiehunu, ei...? Autometerin volttimittari näyttää lähes 1 voltin enemmän kuin lataus vaikka niillä sama kytkentäpiste :asking02: !
Mittailin latauksen akulta, tyhjäkäynnillä 14,5V ja kierroksilla 14,6 - 14,7V.
My bad...

Re: volttimittarin kytkentä

Lähetetty: 06 Heinä 2013, 10:16
Kirjoittaja Pertti
Taitaa nuo mittarit olla enemmän tai vähemmän sellaisia suuntaa antavia.
Kun virran kääntää päälle, viisari näyttää jotakin lukemaa ja sitten kun kone käy, mittari näyttää kierroksilla pari volttia enemmän, niin siitä voi päätellä, että lataa.
Valo ajaa tietenkin saman asian, mutta mittari on hienompi. 8)

Re: volttimittarin kytkentä

Lähetetty: 06 Heinä 2013, 12:21
Kirjoittaja Tahavo
Mulla edelliskesinä kävi niin, että kun pysähyin esim. tankkaamaan, niin lähtiessä ei akku enää jaksanutkaan pyörittää starttia. Kivoja yllätyksiä olivat. Nyt hommasin sen mittarin, niin siitä huomasi että aina ei lähtenyt lataamaan. Ajoin porvooseen, latasi. Lähdimme sieltä emäsaloon, ei lataa! Sieltä lähtiessä lataa jne. Joskus kun laittaa virrat päälle, niin virtavalo ei syty. Kääntelee aikansa virta-avainta kunnes valo syttyy. Oletin, että silloin ei lataa jos virtoihin laittaessa virta valo ei syty, mutta viimeksi kun ei ladannut, niin virtavalo kuitenkin syttyi. Tuon "joskus lataa joskus ei" ongelman takia itse lähinnä tuon mittarin laitoin.