Sivu 1/1
Pientä nakutusta yläkierroksilla, 302
Lähetetty: 09 Kesä 2013, 15:26
Kirjoittaja Veikko
Voiko tuohon nakutukseen olla muu syy kuin väärä ennakko? Sytytysvehkeet ja tulpat uusittu, sen jälkeen ilmestyi nakutus. 98-bensalla ajan. Kumpaan suuntaan käännän jakajaa, että saan ennakko pienemmälle?
Re: Pientä nakutusta yläkierroksilla, 302
Lähetetty: 09 Kesä 2013, 17:11
Kirjoittaja Topias74
Osta vaikka biltemasta tai jostain ajoituslamppu niin näet itse missä ennakoissa kone on! Oletko irroittanut jakajaa? Jos et ole jakajaa ottanu irti, niin ei se ennakkokaan ole sit muuttunu.
Re: Pientä nakutusta yläkierroksilla, 302
Lähetetty: 09 Kesä 2013, 23:21
Kirjoittaja Veikko
Jakajakin uusittu. Jos 5 ammattilaista ei saanut ajoitusta kohdalleen 1,5h aikaan, niin tuskin itse saan Bilteman ajoituslampun kanssa.
Re: Pientä nakutusta yläkierroksilla, 302
Lähetetty: 09 Kesä 2013, 23:35
Kirjoittaja Topias74
Eihän siinä muuta kuin se yks johto irti, olikohan siinä imusarjan päällä, ( en tiedä kun mulla ei sitä ole), sitten auto käyntiin, lampun johdot plus ja miinus akkuun, signaali johto 1 syl. tulpanjohtoon, ja katot lampulla dampperiin ja ennakon pitäis olla noin 10 astetta!
Re: Pientä nakutusta yläkierroksilla, 302
Lähetetty: 10 Kesä 2013, 09:25
Kirjoittaja Late
Topias74 kirjoitti:Eihän siinä muuta kuin se yks johto irti, olikohan siinä imusarjan päällä, ( en tiedä kun mulla ei sitä ole), sitten auto käyntiin, lampun johdot plus ja miinus akkuun, signaali johto 1 syl. tulpanjohtoon, ja katot lampulla dampperiin ja ennakon pitäis olla noin 10 astetta!
Juuri näin. 5 ihmistä ja 1,5 h sytkän säätöön siinä onnistumatta ei ole ammattilaisia.

Toivottavasti et joutunut moisesta räpellyksestä maksamaan mitään. Taitaa olla aika tavallista tänä päivänä, eihän uusissa autoissa ole sytytystä säädetty enää vuosikausiin. Normikorjaamoilta alkaa osaaminen hävitä.
Kun teet itse niin aikaa menee 10 min. Tärkeintä on ottaa tuo ns SPOUT-liitin virranjakajan johtosarjasta irti säädön ajaksi, silloin kompuutteri ei puutu säätöön ja lampulla saa säädettyä perusennakon 10 asteeseen. Tai jos et halua lamppua ostaa niin aja johonkin OIKEALLE korjaamolle. Amerikanautoihin erikoistuneet osaa varmasti homman hoitaa.
Re: Pientä nakutusta yläkierroksilla, 302
Lähetetty: 10 Kesä 2013, 10:31
Kirjoittaja Pappacosworth
Mäkin tein itse erikoisavaimen tuohon hommaan, 1/2" lenkki poikki ja hitsasin varteen 3/8" vääntiöllä olevan hylsyn. Pääsee paremmin aukaisemaan jakajan lukituspultin.
Re: Pientä nakutusta yläkierroksilla, 302
Lähetetty: 10 Kesä 2013, 13:59
Kirjoittaja hannu
Pappacosworth kirjoitti:Mäkin tein itse erikoisavaimen tuohon hommaan, 1/2" lenkki poikki ja hitsasin varteen 3/8" vääntiöllä olevan hylsyn. Pääsee paremmin aukaisemaan jakajan lukituspultin.
Ja näitä erikoislenkkejä ihan myydäänkin
http://www.veetee-parts.fi/kauppa/produ ... cts_id=194
Re: Pientä nakutusta yläkierroksilla, 302
Lähetetty: 10 Kesä 2013, 15:50
Kirjoittaja Veikko
Joku on asentanut dampperin väärään kohtaan ja ajoitusmerkit ei passaa kohdalleen... taidan säätää korvakuulolla.
Re: Pientä nakutusta yläkierroksilla, 302
Lähetetty: 10 Kesä 2013, 15:53
Kirjoittaja Veikko
5 ihmistä ja 1,5 h sytkän säätöön siinä onnistumatta ei ole ammattilaisia.

Toivottavasti et joutunut moisesta räpellyksestä maksamaan mitään. Taitaa olla aika tavallista tänä päivänä, eihän uusissa autoissa ole sytytystä säädetty enää vuosikausiin. Normikorjaamoilta alkaa osaaminen hävitä.
En maksanut, kun en saanut rahalla vastiketta. Nykyään ei näköjään osata tehdä kuin huoltoja ja pikkukorjauksia.
Re: Pientä nakutusta yläkierroksilla, 302
Lähetetty: 10 Kesä 2013, 16:04
Kirjoittaja SamiM
Veikko kirjoitti:Kumpaan suuntaan käännän jakajaa, että saan ennakko pienemmälle?
Käännä jakajaa vastapäivään niin ennakko pienenee.
Veikko kirjoitti:Joku on asentanut dampperin väärään kohtaan ja ajoitusmerkit ei passaa kohdalleen... taidan säätää korvakuulolla.
Väärään kohtaan asentamista todennäköisempää on, että kumin vulkanointi on pettänyt ja dampperin ulkokehä on pyörähtänyt (dampperi on kiilalla ajoitettu kampiakseliin). Yleistä enemmän ajetuissa. Tämän voi varmistaa tarkistamalla ykkösen yläkuolokohdan kanssa ajoituksen nollakohdan sijainti. Jos ei täsmää ajoitusviisariin niin joko ulkokehä on pyörähtänyt tai viisari on vaihtunut vääränmalliseen tai dampperi on erimallisella viisarilla varustettuun. Monesti tarvikedamppereissa on merkinnät monessa kohtaa eri kohdissa sijaitsevia viisareita varten.
Pikakorjaus liikaan ennakkoon on kääntää jakajaa hieman vastapäivään, yksi aste ennakossa on puoli astetta jakajan kääntymisessä, joten aika pienestä liikkeestä on kyse. Mikäli dampperi on rikki se täytyy vaihtaa uuteen ensi tilassa, muuten on riskinä kampiakselivaurio.
Re: Pientä nakutusta yläkierroksilla, 302
Lähetetty: 10 Kesä 2013, 19:19
Kirjoittaja Veikko
Osaatko sanoa, paljon esim. millin verran vastapäivään vaikuttaa ennakkoon asteissa. Veikkaisin, että nyt on 12.
Re: Pientä nakutusta yläkierroksilla, 302
Lähetetty: 11 Kesä 2013, 10:20
Kirjoittaja SamiM
Veikko kirjoitti:Osaatko sanoa, paljon esim. millin verran vastapäivään vaikuttaa ennakkoon asteissa. Veikkaisin, että nyt on 12.
halkaisija x 3,14 / 360 = mm/aste
Jos jakajan kansi on se suurempi, jonka halkaisija on arviolta 100...120 mm, niin kehän pituus on silloin 314...377 mm ja yksi milli tällä kehällä vastaa silloin 0,87...1,05 astetta. Eli yksi milli vastapäivään vaikuttaa noin kaksi astetta ennakossa.