Sivu 1/1

Kiertokankien laakerivälys

Lähetetty: 10 Touko 2013, 14:41
Kirjoittaja JYN85
Minkälaista kiertokangen laakerivälystä olette käyttäneet viri/stroukkikoneisanne? Omassa 393W projektissa mittasin laakerivälykseksi 0,0017-0,0018 tumaa ( Scatin valukampura ja Cleviten laakerit ). Fordin korjaamokäsikirjassa annetaan arvoiksi vakio 289 koneelle 0,0008-0,0015 ja viritysopaissa 0,0025-0,0030 tuumaa. Uskallanko kasata koneeni näillä arvoilla vai karahtaako kiville? Onko kokemuksia laakerivälyksen kasvattamisesta kiiloitusperiaattella ( 600 vesihiomapaperi kaulan ympäri ja pyöritetään narulla? Muita korjausehdoituksia?

Re: Kiertokankien laakerivälys

Lähetetty: 12 Touko 2013, 10:32
Kirjoittaja Mexico65
Laakeri välyksissä käyttäisin laakerivalmistajien ohjeita.
http://www.stealth316.com/misc/clevite- ... arings.pdf
http://www.mahle-aftermarket.com/C12579 ... 1-205R.pdf
http://www.chevyhiperformance.com/tech/ ... ance_info/
http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... e_control/

Minun mielestä nuo sinun kiertokankien välykset on vielä OK, vaikkakin hieman tiukan puoleella.
Oikean tai haluamasi välyksen saat syntymään vain tarkalla uudeleleen koneistuksella tai alikoko laakereilla.

Nuo välykset voi pyöristää 0.0020" joka on OK. Jos kampiakseli ja kiertokanget ovat korkealaatuisesti koneistettu en tekisi muuta kuin kokoisin koneen noilla välyksillä.

Re: Kiertokankien laakerivälys

Lähetetty: 04 Touko 2015, 14:27
Kirjoittaja Topias74
Lainaan vähän tätä topiikkia kun tuli mitattua eilen omasta moottorista laakerivälykset. Onko OK että molemmissa sekä runkolaakereissa että kiertokangen laakereissa on 0,003" välykset? Vai onko tehtävä jotain toimenpiteitä? Onko laitettava high-volume öljypumppu?

Re: Kiertokankien laakerivälys

Lähetetty: 04 Touko 2015, 16:37
Kirjoittaja Topias74
Hyvä juttu. Huh... Pelkäsin jo uudelleen koneistamo keikkaa. Ilmeisesti meinattu racing konetta tästä kun noin isot välykset! Sillä ajattelin että onko tästä katukoneeksi, jolla ajellaan myös välillä hiljakseen.

Re: Kiertokankien laakerivälys

Lähetetty: 04 Touko 2015, 19:35
Kirjoittaja Mexico65
Topias74 kirjoitti:Hyvä juttu. Huh... Pelkäsin jo uudelleen koneistamo keikkaa. Ilmeisesti meinattu racing konetta tästä kun noin isot välykset! Sillä ajattelin että onko tästä katukoneeksi, jolla ajellaan myös välillä hiljakseen.
Toivottavasti kukaan ei nyt ymmärrä, että racing koneessa tulisi olla 0.0030" tai jopa suurempi laakeri välys.
Eiköhän noin 2" laakerikaulalle racing välys ole 0.0020" - 0.0025".

Minä asetan laakerivälykset noissa minun koneissa tuohon haarukkaan.
Miksi?
-laakerilämpö ei nouse liian suureksi.
-öljyn virtaus laarerin läpi riittävä, ei vaadi tehopumppua joka hukkaa moottorin tehoa.
-tuolla öljykalvopaksuudella saavutetaan korkein öljykalvon paineenkesto.
-tuottaa koneesta parhaan tehon.

Kyllä tuolla 0.0030" välyksellä tulee toimeen kun valitsee sopivan öljyn. Vaatinee hieman paineiden tarkailua alussa.

Re: Kiertokankien laakerivälys

Lähetetty: 04 Touko 2015, 20:13
Kirjoittaja Topias74
Minkähän takia tuohon koneeseen on tehty noin iso välys? Kaikki ovat tulleet suoraan koneistamolta, tosin koneistettu jo edellisellä omistajalla.

Re: Kiertokankien laakerivälys

Lähetetty: 04 Touko 2015, 21:34
Kirjoittaja Topias74
Plastigagella mitattiin.