Sivu 1/3
Pikkulohkon stroukkaus-tietopaketti tänne.
Lähetetty: 09 Touko 2013, 00:22
Kirjoittaja Firebolt
Tulipultti kirjoitti:Muutin tota otsikkoa, nyt tänne saa turista enemmänki "ohi edellisen aiheen", tulee hyvää infoa tulevaisuutta silmälläpitäen. Eli kaikki stroukkaus kysymykset ja -vastaukset tähän topikkiin, pysyy foorumi siistinä!

Eemeli
Nyt taas tässä tylsyyksissäni mietin mitä kaikkea pitäs ostella ja tälläkertaa mietinnässä mikä kampiakseli olis omiin käyttötarkotuksiin sopiva. En ainakaa löytäny tämmöstä topikkia, jossa käsiteltäis näitä 3.400 iskulla olevia eli 347 olis tavoite. Pistetään alkuun muutama linkki, toivottavasti toimii...
http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem ... cmd=VIDESC
http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem ... 1221168574
Tässä nyt muutama, en sitten tiiä näistä mitään. Englantia osaan vähän ja muutenki on hakusessa, eli nää nyt ei oo välttämättä edes vaihtoehtoja. Kertokaas viisaammat jotain, ettei tartte koko viikonloppua pähkäillä. Hyviä paikkoja tilata moottorinosia ja muutenki asiallisia valmistajia ettei kovin montaa kertaa tarttis kantapään kautta oppia... Ja toi tasapainotuskin on hieman epäselvää.
Re: 302 stroker kampuroista...
Lähetetty: 09 Touko 2013, 00:53
Kirjoittaja Firebolt
Vastaan ite itelleni, tuttu ja tähän mennessä turvallinen Summit tietenkin, mutta haen myös hieman sitä laatua. Mitä mieltä arvon raati olis näistä:
http://m.summitracing.com/parts/esp-103023400
http://m.summitracing.com/parts/sca-93023
Re: 302 stroker kampuroista...
Lähetetty: 09 Touko 2013, 01:40
Kirjoittaja starsky
Justiin tulin tallista omaa lohkoa kasaamasta (302 lohko, 289 -> 347 stroker).
Muutama ulkomainen lehtiartikkeli, jossa kuvina kasaamisessa tulevia ihmetyksiä. Tuolla on juttuja valmiista seteistä + itse koottuja paketteja.
http://www.truckinweb.com/brandpages/fo ... ewall.html
http://www.musclemustangfastfords.com/t ... ld_part_3/
http://www.mustangandfords.com/techarti ... ewall.html
http://www.mustangmonthly.com/howto/muf ... ewall.html
http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... ewall.html
http://www.mustangandfords.com/techarti ... ewall.html
http://blog.procompelectronics.com/6/po ... motor.html
http://www.fordmuscle.com/archives/2002 ... /index.php
http://www.mustangmonthly.com/howto/mum ... ewall.html
http://www.onallcylinders.com/2012/01/2 ... ford-5-0l/
http://www.musclemustangfastfords.com/t ... ld_part_1/
http://www.hotrod.com/techarticles/hrdp ... ewall.html
Omalta osaltani etenin hommassa siten, että pyysin tarjouksia kotimaisilta liikkeiltä (mitkä Corralissakin mainostaa) ja otin tasapainotetun setin.
Tuossa on ollut ainakin hyvää se, että on saanut maililla kyseltyä vinkkejä kasaamiseen (ensimmäinen SBF-koneremontti minun elämässä) + tietenkin, että setti on sitten ainakin yhteensopiva keskenään (dampperi, kampiakseli (SCAT), vetolevy, kanget, männät+ männänrenkaat).
Sen voi märkäkorvanakin todeta, että jos osista alat kasailemaan, niin tasapainotus on tehtävä pyörivälle paketille.
Re: 302 stroker kampuroista...
Lähetetty: 09 Touko 2013, 01:49
Kirjoittaja Firebolt
Jep, elikkäs vakiolohkoon näin ensalkuun olis tarkotus harjotella, puhallin sinne imupuolelle on kaavailtuna. Ei tarvii vielä ainakaa kovin paljoa tota viittäsataa ylittää, mun mielestä parempi harjotella "matalaviritteisellä".
Mutta ihan en ymmärtäny noiden lyhyempien kankien ideaa...
Re: 302 stroker kampuroista...
Lähetetty: 09 Touko 2013, 11:15
Kirjoittaja r.z.
Mulla on pitkät veivit ja ariaksen mukit joissa öljyrengas menöö komiasti männäntapin päältä. Mikä ihmeen savutus? ei tuo mulla ole ikinä mitään savuttanut ja öljyäkään ei tartte lisäillä.
Re: 302 stroker kampuroista...
Lähetetty: 09 Touko 2013, 12:19
Kirjoittaja starsky
Tuohon oljyrenkaan alle tulee seteissä nykyään (en tiedä tietenkään onko kaikissa) tukirengas.
Tukirenkaassa on tuommoinen kohouma, jotta katkokohta ei pääse liikkumaan männäntapin raon kohtaan.
Kyllähän savutus viittaa moottorissa aina johonkin ongelmaan.
Lukemani perusteella alkuaikojen stroker-rakenteluissa ei esim. ollut noita tukirekaita öljyrenkaan alla (jos tappireikä oli renkaan alueella) ja tuo oljyrengas sitten saattoi antaa periksi/sen toiminta ei ollut optimaalista.
Olisiko jollain tietoa normiajossa olleesta savuttavasta 347 strokerista, jolle olisi tehty savutuksen vuoksi koneremppa? Eli löytyikö savutukseen syytä/korjaantuiko jollain.
joo, ja jos menet alumiinikannet valurautaisten tilalle laittamaan samassa remontissa, niin muutoskatsastus tehtävä. (edit: jos alkuperäisessä koneessa on valukannet, kuten minun 66 ht mustissa.)
Itse menin hankkimaan kitin kun oli suunnilleen saman hintainen normikitin (302) kanssa. Auto menossa katukäyttöön nimenomaan alapään vääntöä hakien (nokka Comp Cams XE250H-10). Ei ryhtirautaa alakerrassa. Kannet Edelbrock E-Street (max 5500 rpm), imusarja Edelbrock Performer ja kaasutin perus 600 CFM Edelbrock. Puristukset 10:1. C4-laatikko, turbiini 2000 rpm stall, perä 3,25.
Nokkaa suosittelivat kireämmäksi, mutta haluan kokeilla tarkoituksella onnistuuko peruskäyttöön traktorimeininki.
Omaa käyttöäsi ajatellen on nokan valintaan apuna mm oheinen lista dynokäyristä:
http://www.compcams.com/Pages/401/dyno-sheets.aspx
ja tuosta kun miettii mihin käyttöön on omaa strokeriaan rakentelemassa ja tekee valintoja. Kuvajista kannattaa huomioida, että rpm-lukema ei ole samalta alueelta kaikissa. Kuvajat tietenkin eri koneelle, mutta ideana tuossa tuo suhteellinen saman moottorin tehoaluekäyttäytyminen eri nokilla.
Dynotus tehtävä muutoskatsastukseen. (edit: siis riippuen mikä kone siellä itsellä kullakin on alunperin) Ahtamisesta ei ole tietoa, mutta muutoskatsastuksen kannalta 500 hp alkaa olla jo fakiirihommaa saada läpi (eri topiceissa runsaasti infoa muutoskatsastukseen).
Alkaa jo vaeltaa otsikosta hieman sivuun, mutta tuo stroukkaaminen saattaa poikia siis muutakin päivitettävää ja mietittävää matkan varrella.
Re: 302 stroker kampuroista...
Lähetetty: 09 Touko 2013, 14:19
Kirjoittaja Antti66HT
Joo joo, mutta kuten Starsky kirjoitti, öljyrenkaan yhteydessä on erillinen tukirengas. Pala puuttuu männästä näistäkin, kuten Starskyn kuvassakin...
Re: 302 stroker kampuroista...
Lähetetty: 09 Touko 2013, 16:20
Kirjoittaja Firebolt
starsky kirjoitti:... ja jos menet alumiinikannet valurautaisten tilalle laittamaan samassa remontissa, niin muutoskatsastus tehtävä. (edit: jos alkuperäisessä koneessa on valukannet, kuten minun 66 ht mustissa.)
Itse menin hankkimaan kitin kun oli suunnilleen saman hintainen normikitin (302) kanssa. Auto menossa katukäyttöön nimenomaan alapään vääntöä hakien (nokka Comp Cams XE250H-10). Ei ryhtirautaa alakerrassa. Kannet Edelbrock E-Street (max 5500 rpm), imusarja Edelbrock Performer ja kaasutin perus 600 CFM Edelbrock. Puristukset 10:1. C4-laatikko, turbiini 2000 rpm stall, perä 3,25.
Nokkaa suosittelivat kireämmäksi, mutta haluan kokeilla tarkoituksella onnistuuko peruskäyttöön traktorimeininki.
Omaa käyttöäsi ajatellen on nokan valintaan apuna mm oheinen lista dynokäyristä:
http://www.compcams.com/Pages/401/dyno-sheets.aspx
ja tuosta kun miettii mihin käyttöön on omaa strokeriaan rakentelemassa ja tekee valintoja. Kuvajista kannattaa huomioida, että rpm-lukema ei ole samalta alueelta kaikissa. Kuvajat tietenkin eri koneelle, mutta ideana tuossa tuo suhteellinen saman moottorin tehoaluekäyttäytyminen eri nokilla.
Dynotus tehtävä muutoskatsastukseen. (edit: siis riippuen mikä kone siellä itsellä kullakin on alunperin) Ahtamisesta ei ole tietoa, mutta muutoskatsastuksen kannalta 500 hp alkaa olla jo fakiirihommaa saada läpi (eri topiceissa runsaasti infoa muutoskatsastukseen).
Alkaa jo vaeltaa otsikosta hieman sivuun, mutta tuo stroukkaaminen saattaa poikia siis muutakin päivitettävää ja mietittävää matkan varrella.
Kiitos vastauksesta! Nyt ymmärsin ton mäntäongelman, mutta se on näemmä jo ratkaistu! Tosiaan, auto on kutosella varustettu, eikä alustan kanssa tuu ongelmia olemaan läheskään yhtä paljoo kun koneen kanssa. Tai en tiiä tuottaako konekkaan ongelmia kun vaan sais sen hommattua jostain.
Ei kadulla viittäsataa hummaa tarvita, suljettuun tilaan noi isot voimat säästetään

Re: Pikkulohkon stroukkaus-tietopaketti tänne.
Lähetetty: 10 Touko 2013, 06:22
Kirjoittaja Firebolt
Muutin tota otsikkoa, nyt tänne saa turista enemmänki "ohi edellisen aiheen", tulee hyvää infoa tulevaisuutta silmälläpitäen. Eli kaikki stroukkaus kysymykset ja -vastaukset tähän topikkiin, pysyy foorumi siistinä!

Eemeli
Re: Pikkulohkon stroukkaus-tietopaketti tänne.
Lähetetty: 10 Touko 2013, 09:20
Kirjoittaja Pappacosworth
Ja heti tuli mieleen, että jos stroukkaamaan alkaa, niin pitää muistaa että ilmaa alkaa mennä koneen läpi reilusti enemmän. Kannet, imusarja, kaasuläppä ym. pitää olla suurempaa tavaraa. Toki esim. 1995 Cobra R 5.8 koneella on suurin piirtein samoilla osilla kuin 5.0 Cobra, eroa ainoastaan nokassa ja softassa, tehoa 300 hp.
Re: Pikkulohkon stroukkaus-tietopaketti tänne.
Lähetetty: 10 Touko 2013, 10:27
Kirjoittaja MONTTU
Ainakaan mun custon mäntäsarjassa ei ollu mitään erillisiä paloja mukana, eikä niissä ollut edes mainintaa kyseisistä paloista. Onneksi sarja oli muutoinkin susi ja hylkytavaraa, niin ei tarvinnu lähteä virittelemään mitään irtopaloja. Tilaus oli, että öljyuraa ei katkaista. Tiedän senkin, että joillain valmistajilla on sarjoja joissa tuo pala on mukana, osassa se puuttuu. Itse kuitenkin vaadin omaan koneeseeni männän jota ei tarvii tiivistellä irtopaloilla, kun normaali uraisiakin mäntiä on hyllytavarana saatavana.
Ei siellä mitään irtopaloja ole. Öljyrenkaan alle samaan uraan tulee vielä yksi tukeva rengas, ikäänkuin yksi männänrengas lisää. Se ei ponnista sylinterin seiniin vaan menee uran pohjalle ja estää öljyrengasta taipumasta alaspäin männäntapin kohdalta. Näin ainakin minun Wisecoissa.
Muutenkaan tamä ei ole ainutlaatuinen ratkaisu, mm. Yamaha YZ250F / YZ450F crosipyörissä käytetään öljyrengasuran leikkaavaa tappia ihan alkuperäisenä. Enpä usko että aina varovainen Japsi käyttäisi arveluttavaa ratkaisua.
Re: Pikkulohkon stroukkaus-tietopaketti tänne.
Lähetetty: 10 Touko 2013, 13:47
Kirjoittaja jls
Mun mielestä hyvällä maineella varustettu paja:
http://www.fordstrokers.com/what-sets-us-apart-/
Tuosta alaosasta kun lukee mitä merkkejä Jim suosittelee, ei varmaankaan mene pitkästi pieleen.
Ja toki nämä kotimaiset kuten tuumacid.com varmasti konsultoi ja avustaa osien hankinnassa. Uskoakseni myös kilpailukykyiseen hintaan.
Re: Pikkulohkon stroukkaus-tietopaketti tänne.
Lähetetty: 11 Touko 2013, 11:38
Kirjoittaja starsky
(googleen hipsutetut numerot, niin lisäinfoa löytyy)
Omassa setissäni "scat 1-94165BE" tuli mukana perus männänrengassetti Keith Black "4000am8.030".
Luulen muuten, että kasailevat noita settejä milloin mistäkin osista, mutta tuo yhteensopivuus kuitenkin varmaan testattu/todettu. Eli oheiset hilut olivat minulle tulleessa setissä.
Mäntäsetti Icon "ic9922-030"
Mäntäsetin sisällä oli tukirengaspaketti:

- ic9922-030 mantasetti
ja vielä kuva männästä:

- ic9922-030 manta
Tuo tukirengasjuttu huomioidaan siis käsittääkseni mäntien valmistajan toimesta. Tuo öljyrengasura on tuon tukirenkaan verran isompi, jotta mäntiin menee normaalit männänrengassetit.
Muut komponentit omassa setissäni:
kampiakseli "scat 93023"
kiertokanget "scat 25400927"
dampperi "professional products harmonic balancer 80006"
vetolevy perus 28 oz 157 hampainen (Vetolevy on setissäni vaihdettu, kun tasapainotettu 164 hampaisella. Itse tarvitsin 157 hampaisen. Varmaan lienevät sen verran samanlaiset tasapainotukseltaan vetolevyt)
Kiertokangen laakerit "clevite CB-634 P"
Runkolaakerit "clevite MS-590 P"
Ja jos ottaa balansoidun setin, niin setin mukana tulee tasapainotuksesta paperi + jollain tavalla nuo osat on numeroitu tuolla painotusnumerolla (itselläni osapaketeissa oli numero 112619):
Re: Pikkulohkon stroukkaus-tietopaketti tänne.
Lähetetty: 13 Touko 2013, 11:46
Kirjoittaja Mexico65
Tuossa Venolian toteutus malli öljyrenkaan tukirenkaasta.
OK tämä lienee tarkoitettu lähinnä kilpa käyttöön, mutta ei tuo kone sen enempää öljyä kuluta kuin normi moottori rata-ajossa.
Ja kone oli 334 stroker bore/stroke 4.125" / 3.125"
Akseli; (
http://bryantracing.com/), custom order.
stroke 3.125"
Veivit; PO Metal Oy, Riihimäki, custom order.
C/C 5,470"
B/E 2,125"
B/E/W 0,943"
S/E 0,927"
S/E/W 0,943"
paino 570g, +/- 0,5g
Männät; (
http://www.venolia.com/)
Venolia 351 w, custom order.
Lohko; (
http://www.dartheads.com/) Dart Iron Eagle #31384275
Main Size : 302
Cylinder Bore : 4.125
Deck Height : 8.200
Koko systeemi tilattiin ennalta laskettujen / saatujen painotietojen osalta -0- balaced.
Kuitenkin koko systeemi vielä tarkastus painotettiin -0- painoon erittäin tarkasti. Samalla myös damberi ja kytkin systeemit painotettiin -0- painoon.
Re: Pikkulohkon stroukkaus-tietopaketti tänne.
Lähetetty: 14 Touko 2013, 08:55
Kirjoittaja Mexico65
Pin Buttons
One effective setup for retaining your pins is Venolia's aluminum pin buttons. They're lightweight, and stepped to index the pin. Pin buttons are stepped for stroker installation where oil ring passes over pin to give extra support.
Teflon pin buttons are also available for smaller pin diameters.
http://www.venolia.com/forged-pistons.html
http://www.mustangandfords.com/techarti ... ewall.html
Noita männäntapin nappeja on myös muualla tarjolla.