Sivu 1/1

Caltracsien säätö

Lähetetty: 08 Touko 2013, 13:16
Kirjoittaja jls
Mulla on omavalmisteiset "Caltracsit" autossa kiinni. Tehty vesileikkaamalla apinoiden alkuperäisten mukaan.

Kokemuksia näiden säädöstä? Paljon en oo surffaillut kansainvälisillä sivuilla, mutta nopeasti en ole löytänyt hyvää ohjetta säätämiseen. Mun ongelma on se, että perä ei laske, vaan "caltracsit" paremminkin jäykistää koko perän paikalleen ja rengas sutii. Mukavasti piirtää ja kiva on räppäillä, mutta stripille turha lähteä.
Keula autossa on matalalla, jota ei ole tarkoitus nostaa, mutta mukava kompromissi pidon ja hyvän alustan suhteen ois tavoite.
Aikaisemmin "caltracsit" oli löysemmällä, jolloin perä jousti vapaammin, mutta kolisi ikävästi. Tähän on muut käyttäneet puutarhaletkua "puslien" ympärillä, jolloin ei kolahtele metallisesti. Muita ideoita? Fastbackillähän on tämmöset, mutta onko kellään joka oikeasti ajaakin autolla? :lol:

Re: Caltracsien säätö

Lähetetty: 08 Touko 2013, 16:30
Kirjoittaja Mexico65
Eikös noiden Caltracsien pidäkin tavallaan nostaa perää eli painaa takarenkaita maatavasten?

http://www.hotrodsandhemis.com/Traction.html

tai

GENERAL INSTALLATION GUIDE:

Installing the CALTRACS is very straightforward. Raise and support the car high enough to remove the rear tires. Allow adequate working space. Next, the rear spring assemblies should be removed. This will facilitate replacement of the front eye bushings. Support the rear end housing in place while the springs are out. This will eliminate the need to disconnect the drive shaft, brake lines etc. Press or have pressed, the original front eye bushing out of each spring assembly. Replace these with the machined aluminum CALTRACS bushings supplied in the kit. Now, reinstall the rear springs into the car.

With each spring assembly ready to go in, position the forward pivot assembly to the front spring eye. (Assure that the Spring Stop Bolt is located on the upper surface of the spring.) Install the Steel Bushing through the pivot and front spring eye bushing. Now, reinstall the spring using the original hardware. Repeat the process for the other side.

Lower the rear axle assembly on to the springs. Install the supplied spring perches as you would the stock items being replaced. Attach the shocks.

Now the Force Transfer Link can be installed by starting the HEX (wrenching) end on to the forward rod end. Remove the rear rod end from the spring perch and start its threads into the rear Force Transfer Link. Adjust the assembly to proper length by holding the rear rod end then rotating the Force Transfer Link until the rear rod end will line up with the mounting hole in the rear spring perch. Install the rear rod end fastener and secure.

With the CALTRACS installed and the rear tires reinstalled, lower the car to the ground and put the drivers weight in the car be sure there is no pre-load on the bars. As an initial setting, turn the Force Transfer Link until the spring Stop Bolt just contacts the upper surface of the spring, then turn the Force Transfer Link one quarter turn more to establish pre-load. Tighten the Force Transfer Link lock nut. That's it!

Re: Caltracsien säätö

Lähetetty: 08 Touko 2013, 23:08
Kirjoittaja Fastback
Mexico65 kirjoitti:As an initial setting, turn the Force Transfer Link until the spring Stop Bolt just contacts the upper surface of the spring, then turn the Force Transfer Link one quarter turn more to establish pre-load. Tighten the Force Transfer Link lock nut. That's it![/b]
Tuossahan tuo on. JLS:n verran velttoa lihaa kuljettajan paikalle, myös vaikka apulantasäkki tms. käy, kunhan painoa tulee kuljettajan verran, 90 kg? :lol: Sitten kummaltakin puolelta lehtijousen yläpuolinen poikittaistanko niin että se tulee juuri kiinni lehtijousen yläpintaan. Siitä sitten "löysä" pois, eli tuossa ohjeessa 1/4 kierros. Tuo löysän pois otto poistaa sen kolinan joka syntyy kun lehti joustaa ja caltracsit työntävät voimakkaasti etukiikkua eteenpäin, jolloin se ylempi tanko kolahtaa lehtijousen yläpintaan.

Teitkös sä ne jls-trackit caltracsien mitoilla kuten, se etukiikku ja tangon kiinnityspiste taka-akselin alta samalle korkeudelle kuin calvertin keksinnöissä? En nyt muista lähetinkö sulle ne leikkauskuvat etulevyistä? Tulee vaan mieleen, että onko geometriassa joku pielessä? Noh anyway, mitä noilla alkuperäisillä caltracseilla ja oikeasti toimivilla iskareilla oon leikisti ajanut, niin cooper cobrakin tarraa asfaltista - nämä siis vähän tehokkaammassa ja painavammassa lehmässä. Iskarit on toki auton spekseillä teetetyt, mutta hyvin se puristi persettä myös jeesuksen vanhoilla taunuksen kuolleilla kaasu kybeillä, niillä kyllä yritti perä vielä vähän po po po pompottaa kun ei iskari tehnyt mitään muuta kuin hengaili pohjan ja lehtijousenalalevyn välissä. Auton käyttäymistä voidaan säätää lisäämällä esijännitystä, niillä voidaan myös säätää auton suuntaa jos se kampeaa jommalle kummalle puolelle. Sitten ne orggis pikkurillin paksuiset taka-akselin u-pultit kannattaa päivittää mikäli säätöongelma ratkeaa, sillä esim. tuossa mun kipossa ne orggikset menivät hyvin solmuun jopa 195/55-15 takarenkailla ja caltracseilla. Minulle teki Punkan paja alias Vallilan takomo 14mm U-pultit - eivät muuten flexaa tai veny.

Re: Caltracsien säätö

Lähetetty: 09 Touko 2013, 21:17
Kirjoittaja jls
Heräshän se Auran karhu kun vähän potki. Muistaakseni en saanut sulta koskaan niitä geometrioita, joten jonkun netissä olleen mallin mukaan taisin tehdä. Tuo mehikon linkittämä sivu tuli ainakin tutuksi. Voi olla ettei geometria ole ihan sama kuin "oikeissa". Täytyy kokeilla säätää ja jos ei ala toimimaan niin tarkistan geometrian.
Iskarit on mitkä sattuu, ei ainakaan paranna asiaa. Wheelhop poistui täysin kuivalla, mutta märällä pompottaa kun lähtee "varovasti".

Re: Caltracsien säätö

Lähetetty: 10 Helmi 2014, 11:15
Kirjoittaja Fastback
Lienee Caltracsit säädöissä?

Kuva
Kuva by Zuippa

Re: Caltracsien säätö

Lähetetty: 10 Helmi 2014, 15:28
Kirjoittaja Mexico65
Nuo filmit havainnollistaa hieman taka-akselin kiertymistä ja muutosta kiertymiseen Caltracsien asentamisen jälkeen



Re: Caltracsien säätö

Lähetetty: 10 Helmi 2014, 16:02
Kirjoittaja jls
Sattuu itteäkin lumpioon kun kattoo ekaa videota.

Riiteleekö caltracsit panhardin kanssa vai onko ne kavereita?

Re: Caltracsien säätö

Lähetetty: 10 Helmi 2014, 17:20
Kirjoittaja Arto65FB
jls kirjoitti:Sattuu itteäkin lumpioon kun kattoo ekaa videota.

Riiteleekö caltracsit panhardin kanssa vai onko ne kavereita?
Periaatteessa Panhard riitelee jo pelkkien lehtijousienkin kanssa, kun molemmat haluaisivat määrätä kallistuskorkeutta. Caltracsit tuovat siihen oman lisänsä, kun ne nappaavat kiinni, niin silloin tulee periaatteessa nelilinkkiripustus. Suoraan ajossa Panhard ei puhu paljon lehtijousille eikä Caltracseille (ei sivukallistumaa) niin, että en usko että riitelee tai kaveeraa erityisemmin.

Re: Caltracsien säätö

Lähetetty: 15 Helmi 2014, 13:44
Kirjoittaja mikkok
jls kirjoitti:Mulla on omavalmisteiset "Caltracsit" autossa kiinni. Tehty vesileikkaamalla apinoiden alkuperäisten mukaan.
Löytyisikö kuvia vielä dxf muodossa? :wink:

Re: Caltracsien säätö

Lähetetty: 15 Helmi 2014, 13:57
Kirjoittaja jls
mikkok kirjoitti:
jls kirjoitti:Mulla on omavalmisteiset "Caltracsit" autossa kiinni. Tehty vesileikkaamalla apinoiden alkuperäisten mukaan.
Löytyisikö kuvia vielä dxf muodossa? :wink:
Löytyy. Laita mailiosoite yv:llä niin lähetän ens viikolla. Ne on mulla dxf:nä, mutta ei varmaan haittaa.

Re: Caltracsien säätö

Lähetetty: 15 Helmi 2014, 22:17
Kirjoittaja Fastback
Mexico65 kirjoitti:Nuo filmit havainnollistaa hieman taka-akselin kiertymistä ja muutosta kiertymiseen Caltracsien asentamisen jälkeen


On muuten älyttömän hyvä filmin pätkät, on muuten kuvaajalla ollut urheiluhenkeä... :wink:

Re: Caltracsien säätö

Lähetetty: 16 Helmi 2014, 01:02
Kirjoittaja Antti66HT
Lienee joku pickuppi, kun on noin paljon alla tilaa. Oma oli 1 1/2" lehtisillä ihan samanlainen, kuin tuossa ekassa... Ei ihme että haettiin joskus ristikoita. Ei ole enään...

Re: Caltracsien säätö

Lähetetty: 03 Touko 2014, 10:27
Kirjoittaja jls
Säätelin esijännityksen mielestäni tontille. Kuskin paikalle ei ollut sataa kiloa läskiä, joten ihan ei ole kohdallaan.
Rauhallisesti liikkeelle lähtiessä perä pyrkii heijaamaan tai keinuttamaan eli koko auto "nykii" niinkuin kengurubensalla ajaisi. Tätä korostaa vielä moottorin huono veto matalilla kierroksilla. Missä vika? Lisää esijännitystä? Jouset on vetkulat ja iskarit vanhat gas a just. Puslia en ole tarkistanut, mutta jousto on pehmeää eikä kolise, tuntuisi keinuttavan jousista.

Re: Caltracsien säätö

Lähetetty: 03 Touko 2014, 21:14
Kirjoittaja Fastback
jls kirjoitti:Säätelin esijännityksen mielestäni tontille. Kuskin paikalle ei ollut sataa kiloa läskiä, joten ihan ei ole kohdallaan.
Rauhallisesti liikkeelle lähtiessä perä pyrkii heijaamaan tai keinuttamaan eli koko auto "nykii" niinkuin kengurubensalla ajaisi. Tätä korostaa vielä moottorin huono veto matalilla kierroksilla. Missä vika? Lisää esijännitystä? Jouset on vetkulat ja iskarit vanhat gas a just. Puslia en ole tarkistanut, mutta jousto on pehmeää eikä kolise, tuntuisi keinuttavan jousista.
Caltracsit painavat lehtijousta alaspäin etupäästä eli taivuttavat etunorran ja jousitallan väliset lehdet irti toisistaan. Ilman Caltracsia perä pomppii kun lehtijousi pyrkii S-mutkalle - mitä pehmeämpi jousi sitä pahempi täristys. Uudet jäykemmät jouset voisi olla kutaa tai etupäätä voisi myös jäykistää lisää vanhan liiton prostock niksillä, eli rautasiteet jokaiseen lehteen että ei mene s-mutkalle, tätä voisi testata jos ei halua heti uusia jousia ostaa. Etunorrassa ei pusla saa olla pehmeä. Etunorran pusla on Caltracsien kanssa aina alumiinia = lähes 0 joustoa siis - takapusla saa olla kumia tai nailonia, jos hifistellä haluaa niin del-a-lum tekee caltracs specific takakiikkuja&puslia. Vanhat gas-a-justit eivät auta asiaa. Kirjoitan tämän vain kerran: "osta punaiset konit". Siihen loppui iskariongelmat. Nämä ongelmat kun korjaat niin luulen että hävisi iso osa ongelmista.

Re: Caltracsien säätö

Lähetetty: 03 Touko 2014, 23:12
Kirjoittaja jls
Keulassa on punaiset konit. Taakse ne on ollut ostoslistalla, mutta oon pohtinut millä laajuudella tuota perää laittais aisoihin. Pitäis eläminen saada kuosiin pariin eri suuntaan: kestää lähdöt slikseillä ja toisaalta tukea myös kurveissa sivusuunnassa. Siihen on olemassa hyviä ratkaisuja, mutta ne on arvokkaita.

Etunorrassa on muovipuslat, ne ei kyllä paljon joustele mut voishan sinne tekaista amuliinisetkin. Ja sitten sitoa jousia nippuun näin ensihätään. Jos jollain sattuis oleen jäykät lehtijouset ylimääräisenä niin olisin kiinnostunut.