Sivu 1/3

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 26 Huhti 2013, 15:48
Kirjoittaja SamiM
Takaisku- ja ylipaineventtiiliasiat ovat kunnossa kun käyttää vain Motorcraft/Ford FL-1A suodatinta 302/5.0-moottoreissa ja FL-820S modulaareissa.

What is inside a - Motorcraft FL-1A oil filter

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 27 Huhti 2013, 00:08
Kirjoittaja Make67
Jos harrasteauton, jolla ajellaan 100 - 7000km/vuosi ja vuosittain vaihdetaan öljyt, niin sanoisin ettei ole juurikaan merkitystä minkä merkkisen suodattimen sinne vaihtaa AINA öljyn vaihdon yhteydessä... Kunhan on juurikin siihen moottoriin tarkoitettu. Öljyissä melkolailla sama juttu, huomioiden KÄYTTÖTARKOITUS!!!

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 27 Huhti 2013, 22:16
Kirjoittaja ROKI
Make 67 kanssa samaa mieltä, aivan yks hailee minkä valmistajan putsari on. Kunhan ei aja valmistajan suosituksen yli vaihto väliä. Olen ajanut 36 vuotta eri automerkeillä, eri öljy merkeillä samoin kuin eri merkin putsareilla. Yhtään moottoria ei ole hajonnut putsareiden tahi öljyjen johdosta, eikä yhtään moottoria ole hajonnut muutenkaan. Se kun on taas merkki fanaattikojen jauhantaa etää pitää olla alkuperäis putsarit, paska puhetta. Ja putsareita valmistaa yhdet ja samat tehtaa, eri merkeillä .

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 27 Huhti 2013, 22:25
Kirjoittaja Fastback
Meikäläisen mututuntumalla vaikutusta alkaa olemaan jos ajetaan vuoden ympäri ja 25-30 tkm vuodessa tämmöttellä kikkareella. FL-1A on toki erinomainen suodatin, mulla taitaa olla nyttenkin hyllyssä useampia FL-1A:ta ja sitten niitä race malleja eli paksummalla kuorella olevia. Välissä on kyllä käytetty Wix, Mopar, Volvo, FL-400S jne suodattimia. Meikäläisen kohdalla suodattimen sanelee pitkälti ulkomitat ja sen jälkeen katotaan ettei mitään halvinta mahdollista laiteta. FL-1A on aika kookas halkaisijaltaan, ainakin meikäläisen kamppeissa pienempi halkaisijainen suodatin on kutaa. Tää on vähän niinkuin veivikulmat moottorissa - paras on kun ylettyy kanki mäntään kuulemma. :D

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 27 Huhti 2013, 23:38
Kirjoittaja Fastback
Ölpän takaisin valumisen estää ns. "anti-drainback valve" ei bypass. Mutta joo, itteasiassa kun asiaa miettii niin tuo FL-400s on ainoa suodatin mitä mä olen käyttänyt (kerran) missä ei ole bybass tai anti-drainback ominaisuuksia.

Tämä on mielestäni hyvä malli on jos tilaa mitä käyttää. Kestää kovempiakin paineta ilman ettei lähde kuoriutumaan tai siis lähde kuori nousemaan irti. Tämä on paksumpikuorinen mitä stanu FL-1A.
http://www.summitracing.com/parts/fms-m-6731-fl1a

---------
tarvitsi lukea oikein uudelleen, ethän sä tuota väittänytkään että bypass on sama kuin takaisku... Meikäläisellä kyllä menee vaihtoon suodatin aina, oli se sitten FL-1A racemalli tai joku muu, hinta on kumminkin aina minimaalinen. Taitaa nyttenkin olla paikalla FL-1A race ja ajettu varmaan kaikki 180 km. VAihtoon menee, ölpät on jo koneesta pois, uusia filsuja hyllystä vaan. Käytän aika paljon summitracingin sivuja apuna kun ostan suodattimia, sieltä näkee hyvin niiden ominaisuudet. Sitten vaan suomesta tai summitilta. Suodattimissa on toki eroja, kaikkea kuraa ei kannata ostaa, riittää kun lukee joitain alan sivustoja jenkeissä niin huomaa mitä merkkejä jenkki kaihtaa koska on suodattimet korkannut. Esimerkiksi FE-forumin ukot haukkuvat Framin suodattimet alimpaan hiilikellariin.

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 28 Huhti 2013, 04:57
Kirjoittaja Galaxie61
ROKI kirjoitti:Make 67 kanssa samaa mieltä, aivan yks hailee minkä valmistajan putsari on. Kunhan ei aja valmistajan suosituksen yli vaihto väliä. Olen ajanut 36 vuotta eri automerkeillä, eri öljy merkeillä samoin kuin eri merkin putsareilla. Yhtään moottoria ei ole hajonnut putsareiden tahi öljyjen johdosta, eikä yhtään moottoria ole hajonnut muutenkaan. Se kun on taas merkki fanaattikojen jauhantaa etää pitää olla alkuperäis putsarit, paska puhetta. Ja putsareita valmistaa yhdet ja samat tehtaa, eri merkeillä .
ei lisättävää. :nenu:

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 29 Huhti 2013, 10:26
Kirjoittaja SamiM
SamiM kirjoitti:Takaisku- ja ylipaineventtiiliasiat ovat kunnossa kun käyttää vain Motorcraft/Ford FL-1A suodatinta 302/5.0-moottoreissa ja FL-820S modulaareissa.

What is inside a - Motorcraft FL-1A oil filter
ROKI kirjoitti:Make 67 kanssa samaa mieltä, aivan yks hailee minkä valmistajan putsari on. Kunhan ei aja valmistajan suosituksen yli vaihto väliä. Olen ajanut 36 vuotta eri automerkeillä, eri öljy merkeillä samoin kuin eri merkin putsareilla. Yhtään moottoria ei ole hajonnut putsareiden tahi öljyjen johdosta, eikä yhtään moottoria ole hajonnut muutenkaan. Se kun on taas merkki fanaattikojen jauhantaa etää pitää olla alkuperäis putsarit, paska puhetta. Ja putsareita valmistaa yhdet ja samat tehtaa, eri merkeillä .
Galaxie61 kirjoitti:ei lisättävää. :nenu:
:lol: :LMAO: :devilhehe: :bileet: :tuuletus: :peukku:

OFF TOPIC:
Taas sen kerran kun laittaa kommentin sillä tarkoituksella, että siitä olisi hyötyä myös aloittelevalle harrastajalle, joka näitä "syvemmälle luotaavia" juttujamme lukee, niin riippumatta ko. kommentin tarkoitusperästä se ammutaan alas ilmatorjuntaohjukseen verrattavalla kommentilla, vaikka ilmakivääri-tyyppinen pieneksi piikiksi ja muutama harkittu täsmennys ja lisäys riittäisi täydentämään sanomaa. Jälleen kerran huomaa vain, että ilman tyhjentävää selostusta perusteluineen ja todisteineen ei kannata kommentoida mitään. Merkkifanaatikko taidan olla/pyrin olemaan hyvällä tavalla, yksisilmäisyyttä Rokin edellä ilmeisesti tarkoittavalla tavalla pyrin/-tään välttämään.
:backtotopic:

Totta on toki mitä herrat ovat kirjoittaneet, sitä en kiistä. Purolator taitaa olla tuon Motorcraft-suodattimen valmistaja. Rakenteeltaan kuitenkin näihin moottoreihimme sopiva, ehkäpä jopa todistetustikin. :)

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 29 Huhti 2013, 12:28
Kirjoittaja jls
Minä oon seilannut Samin oppien ja näiden muiden totuuksien välillä. Nyt sitten hain paikallisesta putkasta suodatinta ja eihän sieltä löytynyt kuin WIX. Otin sen, mutta taas kerran päätin, että ostan kasan noita Motorcraftin hyllyyn. Ihan sama onko parempi vai huonompi, mutta ei näytä olevan yhtään kalliimpi kuin muutkaan. Jos koneessa on kiinni tonni poikineen, öljyissä muutama kymppi, ei suodattimen hinnassa euro tai kaksi voi vaikuttaa ostopäätökseen. Saatavuus kai se on suurin ongelma. Täytyy kulkiessa hakea Tepolta kasa - vaikka hyllyn koristeeksi.

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 29 Huhti 2013, 17:46
Kirjoittaja Galaxie61
joo. eihän me perkeleet mitään tiedetä. :nenu:

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 29 Huhti 2013, 19:52
Kirjoittaja Antti66HT
Epäilen ettei SUomessa ole yhtään SBF:ää hajonnut suodattimesta johtuen. Vai muistaako joku?

Ameriikan foorumeilta olen lukenut yhdestä tapauksesta, jossa suodatin olisi ollut viallinen. Muistaakseni oli Fram.

Romaanit ovat välillä vähän pitkäpiimäistä luettavaa, joten auttaisi jos asiat esittettäisiin hieman suoraviivaisemmin.

Epäilen että moottorin öljynpaineiden nousuun on todennäköisempiäkin syitä.

FL1A on minullakin käytössä, mutta ihan muista syistä.

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 29 Huhti 2013, 19:55
Kirjoittaja Topias74
Tämän viestiketjun kun lukee, niin kyllä huomaa ketkä ovat täällä asialinjalla ja ketkä eivät! :roll:

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 29 Huhti 2013, 20:06
Kirjoittaja Galaxie61
Topias74 kirjoitti:Tämän viestiketjun kun lukee, niin kyllä huomaa ketkä ovat täällä asialinjalla ja ketkä eivät! :roll:
:nenu:

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 29 Huhti 2013, 20:09
Kirjoittaja Topias74
:LMAO:

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 29 Huhti 2013, 22:29
Kirjoittaja Fastback
Jou jou joulu, sanotaanko ettei tarvitse olla kuin vähän kiukkuisempi kiulu, joka lyödään tuosta +10 asteesta käyntiin. Siellä on vähän racemmat ölperit sisässä niin öljynpaine on kylmänä kohtuu korkea. Sitten kun se motti saa 7800 rpm liikkuvilleen niin painetta on taas kanavistossa, siitä sitten startissa viottunut putsari sanoo morjes... Nämä ovat tilanteita, joilla on kotimaassakin saatu tuollainen patruunamallinen kuten FL-1A kuori nousemaan irti prässäyksestä ja kun kuori nousee niin oksentaa suodattimen juuresta ölperit tonttiin. Pahimmillaan öljynpainevalo kertoo että jotain on tapahtunut, siellä kun on 7800 rpm taulussa niin luoja tietää kuinka käy. Tai se hajonnut putsari oksentaa ölperit tonttiin esim. vartin vedolla, hyvällä tuurilla motti vainaa ja öljyt takarenkaiden alla - auto sladiin ja katolleen 1-4 krt ympäri. Mitä jäi jäljelle. Kasa romurautaa ja alumiinia. Esimerkiksi näistä syistä useat kotimaiset DRAG tiimit eivät käytä sitä halvinta mahdollista Wixiä jota löytyy esim. JMT Garagen valikoimista vaan tilaavat RACE mallin putsarin JMT:ltä, joka kestää korkeampaa painetta korkkaamatta.

FL-1A on perushyvä suodatin, jos käyttö on vähän racempaa niin FL-1A race malleja vaan sovinnolla. Toinen juttu on, että jos tietää mitä putsareita voi käyttää tai mikä on niiden alkuperäinen käyttö, niin käytetäänhän niitä Volvojenkin suotimia näissä laitteissa ja menestyksekkäästi. Itteasiassa kun kävin katsomassa, niin mullakin on tuolla tallissa wixin racemalli, FL-1A race, FL400s ja joku moparin 4.0 dieselin matala putsari, jossa on bypass & drainback. Meikäläisen käytössä ei drainbackia ees tarvita kun putsari on käännettävän jalan kanssa pystysuorassa asennossa, ei se ainakaan tyhjäksi valu itsekseen jos ei ole auto katollaan kaseikossa - siinä vaiheessa ei ole enää merkitystä oliko drain back vai ei :mrgreen:

Sitten arvon raati Chill out, eli chilit ulos! Ei tämä näin vakavaa ole taaskaan kai, vai...?!? :lol:

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 29 Huhti 2013, 22:47
Kirjoittaja SamiM
kaara91 kirjoitti:Mä oon aiemmin jo sanononu tästä samasta asiasta, että näitä tekstejä ei ole tarkoitettu näille kuussa kävijöille. Kuitenkin kuvittelisi että tämmöset herrat vois jakaa tietoa, kun kaiken tietävät, mutta paskat kapulaa rattaaseen vaan heti kun on tilaisuus. Mun mielestä valvojien pitäisi puuttua enemmän näihin asiattomiin välihuutoihin, vai halutaanko että minäkin siirryn samaan kapulanheittoporukkaan. Välillä tuntuu että kirjoittaa täällä vaikka raanavedestä, niin siitäkin saa vitummoisen mölyn täällä aikaan. Yleensähän ne huutelee, jotka vähiten tietää. Ilmeisesti kuulun heihin. :roskis: Hyvää vappua kuitenkin kaikille kavereille.
Antaa kapuloiden lentää, kyllä ne rattaansa löytävät, jos eivät niin joku pistää ne pinoon. :wink:

Tulikin jälleen tuossa aiemmin hyvää tietoa aiheesta, antaa tulla vain jatkossakin. Pitkissä tarinoissa on yleensä selvitys miksi asiat ovat kuten ovat, monesti siksi tulee niitä luettua. Kai sitä on vanhanaikainen kun ei löydä muutamaan kymmeneen merkkiin tiivistetystä tekstistä riittävästi sanomaa. :wink:
Fastback kirjoitti:Sitten arvon raati Chill out, eli chilit ulos! Ei tämä näin vakavaa ole taaskaan kai, vai...?!? :lol:
Ei todellakaan ole ihan näin vakavaa. :LMAO: En kylläkään pistänyt chilejä pihalle vaan ääntä kohti tuossa jo aiemmin. Sama kommentti sinnekin kuin kaaralle, että antaa tulla vaan näitä tarinoita, kyllä näitä jotkut lukee ja koittavat ottaa opikseen. :) Korvaamattoman arvokasta tietoa sille, joka on jo laittanut pienen omaisuuden siihen kiireessä tallin nurkkaan unohtuneen konepellin tai muovin alle rakentamaansa ärjyntälaitteeseen ja on vääntämässä avaimesta sulosoinnut ilmoille. Sitten tuleekin mieleen että mikäs se tulikaan ruuvattua siihen hai pervormanse -suodatinjalkaan ja miettii vielä hetken.

Tämä tietenkin vain yksi monista kohteista harrastaessa, mutta tulipa siihenkin aiheeseen asiaa, vaikka ei vielä onneksi ole kellään tämän asian takia vahinkoa käynyt. On hyvä pitää mielessä, myös itsellä, että kaikilla ei ole se sama rakennelma raakalaismaisesti ärjymässä tai jämäkästi jytisemässä. Siksi onkin vaikea antaa yksiselitteistä vastausta tai kommenttia johonkin asiaan. Keskustelemassahan täällä ollaan, joten jatketaan siitä. :)

Hyvää vappua myös kaikille :D