Sivu 1/1

302-lohkon kaksiosaisen takatiivisteen asennuskokemuksia

Lähetetty: 15 Huhti 2013, 01:43
Kirjoittaja starsky
Asensin tuossa juuri ensimmäistä kertaa kampiakselia lohkoon ja takatiivisteen kanssa tuli mietittyä, että meniköhän asennus normaalisti?

Välykset oli tarkistettu jo aikaisemmin Plastigagella kiristämällä runkolaakerit kuiviltaan mittapätkät välissä.

Aloitin laakereiden asennuksen takalaakerista ja valmistelin tiivisteen asennuksen sivelemällä ohuelti tiivisteen selkäpuolelle silikonia ja huulelle voiteluainetta. Huuli sisäänpäin.

Tiivisteen pää hiukan eri linjaan lohkon kanssa, nurkissa nuo pienet tipat silikonia ettei tuosta ala tihkua.
takatiiviste.JPG
Toinen tiivistepuoli tuohon päälle (silikonisively + voitelu) ja laakeri päälle + massavasaralla laakeria paikoilleen koputtelemaan.

Takapuolelle jäi kuitenkin parin millin rako ja avasin vielä paketin tarkistusta varten ja mallailin tiivistepuolikkaita kampiakselia vasten. Kaikki näytti sopivan hienosti. En kyllä sovittanut ilman kampiakselia tiivisteitä ja laakeria.

Takaisin samaan pisteeseen ja sama parin millin rako takaosassa ja pullahtaa takaisin nuijimisen välissä.

Kiristin sitten pultit takalaakerissa momenttiin (90 Nm) ja rako katosi. Loput laakerit kiinni (viimeisenä tukilaakeri) ja pitkittäisvälys ok + jokaisen laakerin kiristyksen jälkeen testasin kampiakselin pyörimistä ja mikään ei ahdistanut missään vaiheessa.

Eli onko tuo rako ennen kiristystä normaalia tuossa viimeisessä laakerissa tuon kaksiosaisen tiivisteen kanssa? Eli tiivisteen takaosassa on ohuehko selkämys, jonka tehtävänä on varmaan painua tuota ulkopuolta vasten ja litistyä ja tiivistää vielä tuo itse tiivisteen ja lohkon välinen alue?

Re: 302-lohkon kaksiosaisen takatiivisteen asennuskokemuksia

Lähetetty: 15 Huhti 2013, 18:11
Kirjoittaja starsky
Tuo rako oli minulla nimenomaan tuon kaksiosaisen tiivisteen aiheuttama. Eli tuo tiiviste ei oikein asettunut tuonne rakoonsa kuin vasta noiden pulttien kiristyksen voimasta.

Eli onko tuossa kaksiosaisen tiivisteen asennuksessa teillä mennyt tuo viimeinen laakeripukki tms. kevyellä nuijimisella kohdilleen vai onko tuo tiiviste asettunut tuonne vasta pulttien kiristysvaiheessa?

Re: 302-lohkon kaksiosaisen takatiivisteen asennuskokemuksia

Lähetetty: 15 Huhti 2013, 22:01
Kirjoittaja starsky
Kiitos, nuo kommentit olivat hyviä ja rauhoittavat mieltä.

Eli tuo pieni epämääräisyys ja puristamisen meininki liittyy tuohon takalaakerin tiivistesysteemin asennustyöhön ja on sinänsä normaalia muuten niin tarkoin toleranssein tapahtuvassa kasaamistouhussa.

Re: 302-lohkon kaksiosaisen takatiivisteen asennuskokemuksia

Lähetetty: 16 Huhti 2013, 08:18
Kirjoittaja SamiM
starsky kirjoitti:Tuo rako oli minulla nimenomaan tuon kaksiosaisen tiivisteen aiheuttama. Eli tuo tiiviste ei oikein asettunut tuonne rakoonsa kuin vasta noiden pulttien kiristyksen voimasta.

Eli onko tuossa kaksiosaisen tiivisteen asennuksessa teillä mennyt tuo viimeinen laakeripukki tms. kevyellä nuijimisella kohdilleen vai onko tuo tiiviste asettunut tuonne vasta pulttien kiristysvaiheessa?
Oliko lohkon puolella urassa tappi? Otitko pois jos oli?

Tappi on tarkoitettu alkuperäiselle narutiivisteelle pitämään se paikallaan ja se täytyy poistaa jos laitetaan uudenmallinen teräsrungollinen kumitiiviste. Jos tappia ei poista, painuu kumitiiviste kasaan akselia vasten ja ei ole enää tiivis.

Re: 302-lohkon kaksiosaisen takatiivisteen asennuskokemuksia

Lähetetty: 16 Huhti 2013, 08:50
Kirjoittaja Mexico65
Voihan tuon vähän vanhanaikaisen kaksiosaisen takastefan vaihtaa yksiosaiseksi. Tämä vaatii lohkon ja takimmaisen runkopukin koneistamisen. Kyseessä 289 lohko C5AE. Lahden moottorikoneistamo toteutti muutoksen.

Re: 302-lohkon kaksiosaisen takatiivisteen asennuskokemuksia

Lähetetty: 16 Huhti 2013, 17:43
Kirjoittaja starsky
Tuo yksiosainen takatiiviste on kyllä selkeä. Ei tullut mieleen kysyä koneistuksen hintaa/mahdollisuutta siinä vaiheessa, kun lohko oli Kuopion moottorikoneistamolla dekkien oikaisussa ja hoonauksessa. Tuosta mahdollisuudesta oli kyllä tullut lueskeltua, mutta kaikkea ei näemmä muista oikealla hetkellä.

Laakerikengässä oli vielä tuo tapin reikä jäljellä, mutta tappi oli jo poistettu. Eli lohkossa oli jo kaksiosainen tiiviste purettaessa.

Tiivisteuran puhdistin huolellisesti ennen asennusta vanhoista silikonijäämistä.

Asennuksen onnistuminen selviää toivottavasti heinä-elokuun tienoilla kun saa auton liikenteeseen.

Re: 302-lohkon kaksiosaisen takatiivisteen asennuskokemuksia

Lähetetty: 17 Huhti 2013, 22:01
Kirjoittaja ROKI
Mulla on uusi trukkiloko, jossa on tuo taka sefa erillisessä alumiini käikäleessä. Mielestäni se on paras vaihtoehto.

Re: 302-lohkon kaksiosaisen takatiivisteen asennuskokemuksia

Lähetetty: 09 Helmi 2015, 22:33
Kirjoittaja starsky
Päivitetään tänne, että omassa koneessa alkoi takapään tiiviste vuotamaan parin sadan kilometrin ajon jälkeen ja konetta purkaessani huomasin toisen tiivistepuoliskon olevan hieman kummallisesti litistynyt.

Omassa rakentelussa havaitsin siis tuota lievää pakottamisen meininkiä tuon tiivisteen asennuksessa.

Re: 302-lohkon kaksiosaisen takatiivisteen asennuskokemuksia

Lähetetty: 12 Helmi 2015, 07:07
Kirjoittaja xstang
Jotkut neuvovat ettei tuota tiivistettä laiteta tasan lohkon kanssa vaan hieman "vinottain".
ScreenHunter_24 Feb. 12 06.59.jpg
Ja tuosta silikonista on myös jotain neuvoja.
ScreenHunter_25 Feb. 12 07.04.jpg
Auttaako nuo ohjeet, onko kokemuksia?

Re: 302-lohkon kaksiosaisen takatiivisteen asennuskokemuksia

Lähetetty: 12 Helmi 2015, 22:25
Kirjoittaja starsky
xstang kirjoitti:Jotkut neuvovat ettei tuota tiivistettä laiteta tasan lohkon kanssa vaan hieman "vinottain".
Jep, tuo on hyvä kuva asennuksesta. Laitoin saumakohdan eri linjaan lohkopinnan kanssa omassa koneessa.