302-lohkon kaksiosaisen takatiivisteen asennuskokemuksia
Lähetetty: 15 Huhti 2013, 01:43
Asensin tuossa juuri ensimmäistä kertaa kampiakselia lohkoon ja takatiivisteen kanssa tuli mietittyä, että meniköhän asennus normaalisti?
Välykset oli tarkistettu jo aikaisemmin Plastigagella kiristämällä runkolaakerit kuiviltaan mittapätkät välissä.
Aloitin laakereiden asennuksen takalaakerista ja valmistelin tiivisteen asennuksen sivelemällä ohuelti tiivisteen selkäpuolelle silikonia ja huulelle voiteluainetta. Huuli sisäänpäin.
Tiivisteen pää hiukan eri linjaan lohkon kanssa, nurkissa nuo pienet tipat silikonia ettei tuosta ala tihkua.
Toinen tiivistepuoli tuohon päälle (silikonisively + voitelu) ja laakeri päälle + massavasaralla laakeria paikoilleen koputtelemaan.
Takapuolelle jäi kuitenkin parin millin rako ja avasin vielä paketin tarkistusta varten ja mallailin tiivistepuolikkaita kampiakselia vasten. Kaikki näytti sopivan hienosti. En kyllä sovittanut ilman kampiakselia tiivisteitä ja laakeria.
Takaisin samaan pisteeseen ja sama parin millin rako takaosassa ja pullahtaa takaisin nuijimisen välissä.
Kiristin sitten pultit takalaakerissa momenttiin (90 Nm) ja rako katosi. Loput laakerit kiinni (viimeisenä tukilaakeri) ja pitkittäisvälys ok + jokaisen laakerin kiristyksen jälkeen testasin kampiakselin pyörimistä ja mikään ei ahdistanut missään vaiheessa.
Eli onko tuo rako ennen kiristystä normaalia tuossa viimeisessä laakerissa tuon kaksiosaisen tiivisteen kanssa? Eli tiivisteen takaosassa on ohuehko selkämys, jonka tehtävänä on varmaan painua tuota ulkopuolta vasten ja litistyä ja tiivistää vielä tuo itse tiivisteen ja lohkon välinen alue?
Välykset oli tarkistettu jo aikaisemmin Plastigagella kiristämällä runkolaakerit kuiviltaan mittapätkät välissä.
Aloitin laakereiden asennuksen takalaakerista ja valmistelin tiivisteen asennuksen sivelemällä ohuelti tiivisteen selkäpuolelle silikonia ja huulelle voiteluainetta. Huuli sisäänpäin.
Tiivisteen pää hiukan eri linjaan lohkon kanssa, nurkissa nuo pienet tipat silikonia ettei tuosta ala tihkua.
Toinen tiivistepuoli tuohon päälle (silikonisively + voitelu) ja laakeri päälle + massavasaralla laakeria paikoilleen koputtelemaan.
Takapuolelle jäi kuitenkin parin millin rako ja avasin vielä paketin tarkistusta varten ja mallailin tiivistepuolikkaita kampiakselia vasten. Kaikki näytti sopivan hienosti. En kyllä sovittanut ilman kampiakselia tiivisteitä ja laakeria.
Takaisin samaan pisteeseen ja sama parin millin rako takaosassa ja pullahtaa takaisin nuijimisen välissä.
Kiristin sitten pultit takalaakerissa momenttiin (90 Nm) ja rako katosi. Loput laakerit kiinni (viimeisenä tukilaakeri) ja pitkittäisvälys ok + jokaisen laakerin kiristyksen jälkeen testasin kampiakselin pyörimistä ja mikään ei ahdistanut missään vaiheessa.
Eli onko tuo rako ennen kiristystä normaalia tuossa viimeisessä laakerissa tuon kaksiosaisen tiivisteen kanssa? Eli tiivisteen takaosassa on ohuehko selkämys, jonka tehtävänä on varmaan painua tuota ulkopuolta vasten ja litistyä ja tiivistää vielä tuo itse tiivisteen ja lohkon välinen alue?