3-vaiht. Manuaali jumissa

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
since1983
Hiljaisempi

3-vaiht. Manuaali jumissa

Viesti Kirjoittaja since1983 »

Hei. Onko kellään tietoa noista 60-luvun alun Fordin toploader manuaaleista. Fairlanessa ei enää parkkiin ajon jälkeen lähtenyt kakkonen pois päältä. jumi tuntuu olevan laatikon sisällä. Autolla voi kuitenkin ajaa kakkosvaihteella normaalisti mutta muut vaihteet ei suostu menemään. Onko tähän jotain jippoa mitä vois kokeilla ennenkuin purkaa laatikon pois?
Galaxie61
Mega-addikti
Auto: Galaxie -61

Re: 3-vaiht. Manuaali jumissa

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

mulla on 4 vaihteinen joskus tehny saman. jumitus on lähteny pois vääntelemällä laatikkoon sisälle menviä vipuja siellä kuskinpuolen kyljessä.
syy että menee jumiin on mulla ollut se että sifteri on hieman väljä ja koittaa kahta vaihdetta yhtäaikaa jos huolimattomasti koittaa vaihtaa.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Antti66HT
Superpölöttäjä
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Juurikin kuten yllä todettu, eli auto vähän ylös ja sitten vivuista vaihteet vapaalle.
since1983
Hiljaisempi

Yritin eilen jo väännellä noita vipuja. 1-pakki vaihteiden vipu on vapaalla. 2-3 vaihteiden vipu ei vaan suostu menemään vapaalle. Mitenkähän paljon tuossa uskaltaa voimaa käyttää? Oisko tasanen vääntö vai naputtelu parempi? Sen on kyllä jo tämän auton lyhyen omistushistorian aikana huomannu että aika hellästi pitää vaihteita näköjään kohdella.
jls
Addikti
Auto: 1965 Fastback 351

Viesti Kirjoittaja jls »

Tulee väkisin mieleen, et johtuuko tuo shifterin väljyydestä? Eikai se laatikko itessään kovin huono pitäisi olla.
EDIT: Sorry: luulin olevani tosi viisas, mutta sama asiahan tuonne oli jo kirjoitettu Galaxien toimesta, eli shifterikaupoille niin alkaa pelaamaan.

Ei ole varsinaisesti vastaus sun ongelmaan, eikä tarkoistus muuttaa keskustelun suuntaa. Itse "korjasin" automaattilaatikon vaihtamalla T5 -manuaalin tilalle. Käytettävyydeltään aivan loistava ja helppo vaihtaa 3-lovisen tilalle. 5 -ylivaihteena pudottaa kierrokset alas maantiellä ja antaa mahdollisuuden käyttää tiheämpää peräruuvia.

Huomio tämä ennenkuin alat tekemään suurempaa remonttia nykyiseen laatikkoon.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
since1983
Hiljaisempi

Shifterissä on tosiaan melko paljon väljää. täytyy rempata sitä (kin) nyt samalla.
Galaxie61
Mega-addikti

jos jumi tuntuu kauheen tiukalta niin kannattaa nostaa takapyörätkin ilmaan, sitten toinen mies pyöriin kiinni ja toinen vaihdevipuihin, pitäis irrota ihan kohtuu voimalla.
jos ei irtoas niin kannattaa melkein irrottaa sifterin vivut ja kokeilla pelkistä laatinkon vivuista.
epäilen ettei laatikkoa tuon takia tarvii purkaa.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Fastback
Over The Top
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

jls kirjoitti:Ei ole varsinaisesti vastaus sun ongelmaan, eikä tarkoistus muuttaa keskustelun suuntaa. Itse "korjasin" automaattilaatikon vaihtamalla T5 -manuaalin tilalle. Käytettävyydeltään aivan loistava ja helppo vaihtaa 3-lovisen tilalle. 5 -ylivaihteena pudottaa kierrokset alas maantiellä ja antaa mahdollisuuden käyttää tiheämpää peräruuvia.

x2

jos siis se 3v manuaali kaipaa enempi huolenpitoa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
since1983
Hiljaisempi

Fastback kirjoitti:
jls kirjoitti:Ei ole varsinaisesti vastaus sun ongelmaan, eikä tarkoistus muuttaa keskustelun suuntaa. Itse "korjasin" automaattilaatikon vaihtamalla T5 -manuaalin tilalle. Käytettävyydeltään aivan loistava ja helppo vaihtaa 3-lovisen tilalle. 5 -ylivaihteena pudottaa kierrokset alas maantiellä ja antaa mahdollisuuden käyttää tiheämpää peräruuvia.

x2

Jos tämä auto nyt varsinaisena rakentelukohteena mulla olis niin laittasin varmaan automaatin niin olis mukavampi kaupungissa kruisailla kun kyseessä ei ole mikään raketti.

- Mutta itse asiaan liittyen; Vaihteet toimii taas :bunny3: Vapautui viimein pikkuhiljaa kun aikansa oli kammennut ja uskalsi voimaa käyttää vielä vähän enemmän.
- Kiitos nopeista vastauksista :)
Antti66HT
Superpölöttäjä
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

since1983 kirjoitti:
Fastback kirjoitti:

x2

Jos tämä auto nyt varsinaisena rakentelukohteena mulla olis niin laittasin varmaan automaatin niin olis mukavampi kaupungissa kruisailla kun kyseessä ei ole mikään raketti.

- Mutta itse asiaan liittyen; Vaihteet toimii taas :bunny3: Vapautui viimein pikkuhiljaa kun aikansa oli kammennut ja uskalsi voimaa käyttää vielä vähän enemmän.
- Kiitos nopeista vastauksista :)
Hyvä. Itse olen noista vivuista ihan siirtoleukapihdeillä ottanut kiinni, ja mitään en ole rikki saanut.
jsarkila
Aktiivi
Auto: Ford Mustang Fastback 1967 289

Viesti Kirjoittaja jsarkila »

Samalla lailla 4 v toploader itsellä jäänyt ja shifterin vivuissa väljää. Jäi muistaakseni ykköselle vai peräti vapaalle. Ihan paikanpäällä kytkmiellä nylkyttelemällä ja vaihtajaa joka suuntaan hakkailemalla lopulta lähti. Eli edellä olevien takapyöristä väännöt ja vipujen vetelyt tyyliin "roughly right". Mun mielestä se johtui kans itse shifteristä, jossa vaihtaja ei tule ykköseltä pois, kun joko pakin tai 3-4 vipu meinaa lähteä heti mukaan. Tai ei mene mikään pykälä, kun kaksi vipua lähtee samaan aikaan. Pari kertaa jäänyt ja paras lääke oli paukuttaa keppiä nimenomaan vapaasuunnaassa, että ne väljät välilevyt vähän saa kyytiä. Huollossa laitettiin sprayvaseliinia ja se oli ihan myrkkyä. Silloin tahmas helpommin kaksi vipua yhtä aikaa. Sen jälkeen liuotus CRC yms mahdollisimman puhtaaks - toimi paremmin.

Ai niin Hurstin Shifteri mulla - samaa ongelmaa siis väljä kun väljä.
-67 FB + 289 + Toploader 4V + 9" Shelby Clone
Galaxie61
Mega-addikti

mä en kyllä kauheesti viittsi hakata valmiiks väljää sifteriä, ei se siitä paremmaks muutu.
mutta helpoimmallla pääsee kun tekee jotain liioille välyksille.
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
ROKI
Aina äänessä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Mitä paskempi vika, sitä suurempi leka. Vasaralla vaan sinne vipuun kyllä se irtoo, 3 lovinen kanssa viturehti mulla sillon joskus valovuosia sitten, jäi jumiin. Väljät vivustot, Muuten hyvin se laatikon kuori lekalla mureni kun piti saada 20L maali astiaan sopimaan, kuusankosken paaliin vietäväksi.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Vastaa Viestiin