Sivu 1/16
Re: Minkälaiset kannet 302:seen
Lähetetty: 23 Helmi 2013, 18:05
Kirjoittaja Topias74
Miksei vois, ja jos ne puristukset pysyy sopivalla tasolla tai vähän nousee entisestä. Eikös Balez:illakin ollu 302:sessa ne GT40 kannet vähän hierottuina ja tais siinäkin yli 300 kaakkia olla?

Re: Minkälaiset kannet 302:seen
Lähetetty: 23 Helmi 2013, 20:28
Kirjoittaja balez
Topias74 kirjoitti:Miksei vois, ja jos ne puristukset pysyy sopivalla tasolla tai vähän nousee entisestä. Eikös Balez:illakin ollu 302:sessa ne GT40 kannet vähän hierottuina ja tais siinäkin yli 300 kaakkia olla?

jep.. ihan ok kannet mutta ei kauheita pysty hieroo ja pikku venttiilit.
Hintaansa nähden hyvät.. ainakin tohon mitä mä pyysin
Re: Minkälaiset kannet 302:seen
Lähetetty: 23 Helmi 2013, 22:07
Kirjoittaja Antti66HT
Täällä on ollut hyvät TFS kannet myytävänä. ONkohan enään. HInta oli muistaakseni 1300, mutta taatusti sen arvoiset kannet...
Re: Minkälaiset kannet 302:seen
Lähetetty: 23 Helmi 2013, 22:19
Kirjoittaja balez
pete66 kirjoitti:No mitäs muita kokemuksia on kansista onko edelin kannet mistään kotoisin ja käviskö ne suoraan tuohon?
Us parts tarjosi jotain Edelin mallia (en kirjoittanut mallia ylös) noin 800€:n pari hintaan.
Entäs Summitin halvat rautakannet?
Varmaankin e-streetit. Veljen foksissa on noi ja vetelee vartilla 13.0 aikoja joten ei nekään ihan paskat
Re: Minkälaiset kannet 302:seen
Lähetetty: 25 Helmi 2013, 10:22
Kirjoittaja Mexico65
Onko sinulla jo tuo nokka xe274h? Jos ei niin vaihda rullanokkaan.
Onko nykyiset kannet täysin tiensä päässä? Venttiilit, ohjurit, seetit.
Mielestäni noilla vakio kansilla pitäisi tuo 300 hp saavuttaa jos muut osa-alueet on kunnossa ja oikea nokka valinta tehty.
Tutustu artikkeliin;
Ultimate Guide to 5.0 Cylinder Heads
Group 1:
Unltimate Guide to 5.0 Cylnder Heads, Part 1
Unltimate Guide to 5.0 Cylnder Heads, Part 2
http://www.airflowresearch.com/articles_sbf.php
5.0 (302) 306 hp / 5300rpm, E7 kannet.
Joitakin vuosia siten tein;
5.0 koneen E7 kansilla, 334 hp / 5900 rpm.
302 C9OE kansilla 390 hp / 6100 rpm. Sama kone AFR 185 kansilla 425 hp / 6000 rpm.
5.0 E7 kansilla 361 hp / 5900 rpm.
Nämä koneet erilaisilla melko miedoilla (Comp Cams, Crane, Ford Racing) rulla nokilla. Puristukset 9.5 - 10.5.
Re: Minkälaiset kannet 302:seen
Lähetetty: 25 Helmi 2013, 19:40
Kirjoittaja FFreak
Tere. Tuolla todellisia tehoja topicissa on myös jotain kombinaatioita ja mitä niistä on saatu irti. Nuo perus rautakannet tarvii kairausta, niin saa niistäkin mexicon löytämiä tehoja. Jos vaan tietää ja jaksaa kairata. Kyllä tietäjät osaa kertoa paremmin.
Re: Minkälaiset kannet 302:seen
Lähetetty: 25 Helmi 2013, 22:54
Kirjoittaja ROKI
Et sinä niitä halpoja hepoja tuolla systeemillä saa. Laita ahdin niin et tartte puristusten kanssa tuskailla.
Re: Minkälaiset kannet 302:seen
Lähetetty: 26 Helmi 2013, 10:31
Kirjoittaja Mexico65
Vakio rautakansia ei välttämättä tarvii kairata +300 hp:tä varten.
HUOM! Jos vanhat kannet ovat huonossa kunnossa ja niihin joutuu tekemään täydellisen kunnostuksen (venttiilit, ohjurit, seetit, jouset, jousilevyt ja lukot) niin kannattaa etsiä valmiit kannet rautaiset tai alumiiniset. Saattaa tulla halvemmaksi. Uusien kansien parin hinta noin 1200 - 1500€ Suomessa.
Vanhojen kunnostaminen maksaa noin 500 - 1000 € tapauksesta riippuen. Tonnilla saattaa saada jo pientä porttausta.
9 – 10:1 puristussuhde on riittävä tuollaiseen perus koneeseen.
Yli 10:1 vaati jo hieman töitä ja / tai pattimäntää.
54 cc palotila, tasalaki mäntä (-6 cc venttiili taskut) ja 0-dekki -> noin 10:1.
Re: Minkälaiset kannet 302:seen
Lähetetty: 26 Helmi 2013, 19:33
Kirjoittaja jls
Jos vanhat kannet on hyvässä kunnossa, niistä voi kyllä tehdä, mutta vaatinee työtä. Jos alkaa kunnolla porttaamaan aikaa kuluu noin 15 -20 tuntia per kansi ja raudanpölyä on keuhkot, sieraimet ja autotalli täynnä. Ihan hanurista. Puristukset jää alas vakio männillä. Pinnathan voi plaanata, mutta ei voi ottaa niin paljoa, että puristukset nousisi merkittävästi, tulee ongelmia imusarjan istuvuuden kans. Kunnostus tulee helposti maksamaan lähes uusien alumiinisten verran, kuten mehiko tuossa totesi.
E-streetit tms edulliset alukannet on varmaan ok ja onhan ne sitten uudet. Henkilökohtaisesti laittaisin sellaiset ennen kuin alkaisin tekeen vanhoista. Ja saa pienemmällä palotilalla -> rutut korkeammalle. Laadusta en tiedä, mutta ei kai ne ihan kuraa voi olla kun Edelbrock niitä myy edelleen.
Kolmas vaihtoehto on sitten laadukkaammat AFR 165 tms. Niissä riittää potentiaalia 400 hevosen tuolle puolen, jos tulevaisuudessa iskee tarve. Se on muutama satanen lisää nyt...ja mopo karkaa käsistä

Re: Minkälaiset kannet 302:seen
Lähetetty: 27 Helmi 2013, 07:59
Kirjoittaja kariboy
Jos vanhoja kansia aiot käyttää, mittaa palotilat. Kansia on voitu höylätä joskus ja mittaaminen on varmistus.
Re: Minkälaiset kannet 302:seen
Lähetetty: 27 Helmi 2013, 09:00
Kirjoittaja Make67
Mulla olis -69 351W kannet joutilaana. Rosteriventtiilit, shimmatut jouset, kevyesti portatut. Tästä suoraan käyttöön... Riittäis tulevaisuuteenkin jos lisäpotkua haluaa alakerran muutoksilla. Eikä haittaa "museoimistakaan"

Re: Minkälaiset kannet 302:seen
Lähetetty: 27 Helmi 2013, 09:07
Kirjoittaja r.z.
Kannattaa siinä kansivalinnassa miettiä oikeasti mitä lopulta haluaa. Jos tekee cruiserin niin valkkaa kannet sen mukaan ja pysyy siinä suunnitelmassa. Ettei käy niin että ostaa 1.4ke kannet ja sen jälkeen niitä muutetaan 1.2ke:llä kun "nälkä kasvaa" ja "suunnitelmat muuttuu" Myöskään mitään overkill kansia suht mietoon koneeseen on ihan turha laittaa.
Ne edelin e-streetit lienee erittäin kohdallaan hinnan ja laadun suhteen, jos vanhoja rautakansia yhtään pitää entrata niin en edes miettisi vaihtoehtoja.
Re: Minkälaiset kannet 302:seen
Lähetetty: 27 Helmi 2013, 15:47
Kirjoittaja Mexico65
pete66 kirjoitti:Kiitoksia taas mexicolle, tulee hyvää tietoa ja sitä tarvitaan.
Laitoit että 54cc palotilaa tulisi noi kympin puristukset, irroitin nyt nuo omat kannet kun alkoi askarruttamaan mitkä siellä on.
Tyyppi oli imukanavan alapuolella ja se oli c80e ja venttiilikopan alla oli numerot 289.
Luulen että ne on 68:n 289:n kannet ja palotila on silloin 63cc. Tuon tiedon löysin tästä linkista:
http://raceabilene.com/kelly/hotrod/engine3.html
Eli ongelmana on nyt varmaan nuo puristukset, ne jää varmaan aika miedoksi?
Voiko noista ottaa siivua pois ja jos voi niin kuinka paljon?
Foorumilla oli myös myynnissä nuo e7te kannet mikähän palotila niissä on?
289 C8OE 63 cc (huonoimmat 289 kannet) nyt puristukset noin 8.7:1
E7TE 5.0 kansien palotila noin 61 cc, ei paljoa parane.
351 W, C9OE 60 - 63 cc, ei hyvä virtaukset paranee ei muuta. (muutoin parhaat aihiot vakio kansiksi)
E-street 60 cc, ei vieläkään hyvä. Sama tilanne kuin C9OE kansilla. (muutoin saattaa olla paras vaihtoehto rahalle, kun budjetti on tiukka). Tällä pääsisi hyvään alkuun edessä kuitenkin short block remppa.
-> jokin kansi jossa 58 cc: palotila niin puristuksissa pääset noin 9.1:1 tasoon. Tuolla saattaa jo elää, mutta...
Jotta pääsisit tuohon 10.0:1 tasoon puristuksissa, niin sinun täytyy tehdä männille jotain, -> pattimännät ja/tai 54 cc palotila.
OK 9 - 9.5 puristukset riittää kyllä hyvään katumoottoriin +300 hp.
Vakio männissä voi olla dis tai sitten ei, mutta venttiili syvennykset ja dis aiheuttaa noin 4 - 8 cc pudotuksen.
Aftermarket flat top männissä noin -6 cc venttiilitaskut.
Tarvitset noin + 4 - 6 cc dome männät että pääset helposti yli 10.0:1 puristuksiin 58 cc tai 60 cc palotilaisilla kansilla.
Jos nyt kone toimii moitteettomasti niin ajele sillä kesä tai kaksi ja tee samalla suunnitelma uudesta koneesta ja sen budjetti (5 - 10 K€).
http://users.erols.com/srweiss/tablehdc.htm#Ford
http://www.carbdford.com/tech/flowdata.htm
Re: Minkälaiset kannet 302:seen
Lähetetty: 27 Helmi 2013, 17:31
Kirjoittaja Antti66HT
...ja toisaalta tommoset +60cc palotilat on just sopivat tasapäämännillä, kunhan lisäät vähän iskua...
Vakio kansilla tosin hengitys loppuu kesken.
Re: Minkälaiset kannet 302:seen
Lähetetty: 27 Helmi 2013, 17:51
Kirjoittaja FFreak
Ja kannattaa huomioida, että uusien kansien lisäksi lähes aina pitää/kannattaa ostaa myös keinuvivut, kannenpultit?, uusiksi voi mennä myös työntötangot. Nettivaraosissa voi olla vielä rautakannet joissa näyttäisi olevan pienet palotilat. Itse katselin noita pikkukakkoseen, että saisi puristuksia vähän lisää. Voisi tulla halvemmaksi, kuin fööni.
