Sivu 1/2
Polttoainelinjat
Lähetetty: 25 Marras 2012, 19:04
Kirjoittaja jls
Olis tarkoitus hitsata sumppu tankin pohjaan ja laittaa sähköinen pumppu tankin viereen. Kannattaako linjat tehdä teräspunosletkusta, kuparista vai jostain muusta?
Linja 8 AN liittimillä ja mahdollinen paluu 6 AN.
Re: Polttoainelinjat
Lähetetty: 25 Marras 2012, 20:38
Kirjoittaja Homer65
Mulla on joku kupariputkityyppinen putki. Nyt jos laittaisin, teräspunosletkusta tekisin!!
Re: Polttoainelinjat
Lähetetty: 25 Marras 2012, 22:16
Kirjoittaja jls
Ei oo tarkoitus ajaa kilpaa. Pääosin kadulla työmatkaa, joskus suoralla vähän kovempaa, mutkaan aina hitaasti, muuta ei taidot ja alusta anna myöten.
-65:sen tankissa ei ole pumppua, joten sumpun hitsaan tankin alle ja linja perältä pumpulle tankin kylkeen. En näe syytä tehdä välisäiliötä vaikka hyvähän se varmasti on.
Kun kerran rakentaa, meinasin tehdä noin 600 hevosta ruokkivan, pahan päivän varalle.
Re: Polttoainelinjat
Lähetetty: 26 Marras 2012, 08:41
Kirjoittaja Mexico65
AN 8 syöttölinja ja AN 6 paluulinja. Hyvä tulee myös tarkoitukseen soveltuvalla alumiiniputkella (edullinen), kupariputki samoin. Teräspunosletkua välttäisin ellei se ole Teflon letkua. Tuo "tavallinen" teräspunos hikoilee bensaa läpi eikä ole tavallista kumiputkea pitkäikäisempi (bensalle sopiva).
Hyvin tehty esim. AN 8 linja toimiin hyvin vielä mekaanisella bensapumpulla noin 450-500 hp asti ilman paluu-linjaa. Tosin saahan sähköpumpulla lisää häiriökohtia autoon.
Paras vaihtoehto olisi valmis turvatankki (65 Mustang) jossa olisi nostopumput, painepumppu ja kerääjäsäiliö valmiina tankin sisällä. Hinta on ehkä haittapuoli mutta varmuutta ja turvallisuutta tulisi lisää. Tuohon siten vielä AN 8 syöttölinja ja AN 6 paluu niin taattu riittävyys noin 700 - 800 hp tasolle.
Jos yhtään kiinnostaa niin kannattaa ainakin tiedon vuoksi vilkaista noiden turvatankkien valmistajien sivuja.
Fuel Safe tarjoaa esim. 65 mustangiin valmista sarjaa (vanha pois uusi tilalle) pientä omatoimista rakentamista kuitenkin vaatii.
http://www.fuelsafe.com/
http://www.fuelsafe.com/pdf/mustang.pdf
tai
http://www.atlfuelcells.com/
ATL:llä ei ole Mustangiin tuollaista pulttaa kiinni sarjaa, Muutoin täysin vastaavia tuotteita kuin Fuel Safe:lla
Tuossa vielä tuo minun toteutus, teetin tuon pumppu ja kerääjä hässäkän Suomessa (olisihan sen saanut myös suoraan Fuel Safe:tta).
Linjat syöttö AN 8 teflon + alumiini-, paluu AN 6 teflon + alumiiniputki.
Re: Polttoainelinjat
Lähetetty: 26 Marras 2012, 08:49
Kirjoittaja jls
Homer65 kirjoitti:Mulla on joku kupariputkityyppinen putki. Nyt jos laittaisin, teräspunosletkusta tekisin!!
Miksi Homer? Mitä mä hyödyn teräspunosletkusta verrattuna kupariin? Hintaero ei kunnon liittimillä tehtynä varmaan ole iso, mutta kertokaa nyt muutkin. Ja vinkkejä rakentamiseen otetaan vastaan. Ei jaksais pyörää keksiä uudestaan, kun on pari muutakin projektia menossa yhtä aikaa, niin autoon kuin muuhunkin elämään liittyvää.
Kaara: kiitos hyvästä vastauksesta! Oot ymmärtänyt harrastajapalstan tarkoituksen ehkä paremmin kuin kukaan muu täällä.
Re: Polttoainelinjat
Lähetetty: 26 Marras 2012, 13:23
Kirjoittaja Homer65
Ihan asennuksen helppouden takia, helppo pujotella haluamaansa reittiä ja pystyy tekemään ilman turhia ylimäräisiä liittimiä. Ai niin, nimenomaan teflonista teräspunosletkua!!
Re: Polttoainelinjat
Lähetetty: 26 Marras 2012, 13:56
Kirjoittaja Antti66HT
Itsellä tuo letku on ainakin siitä ollut hyvä ratkaisu, että sitä voi siirtää jos suunnitlmat alustassa muuttuvat. putkea ei montaa kertaa taivutella.
Itsellä pumpulta paluu 18psi esi säädöllä, ja an10 linja eteen regulle, josta kahdella AN6:lla kohokammioille. Ei varmasti tarvi, mutta ei tuosta haittaakaan ole. Hinta ero pienempiin marginaalinen, ja Pumpussa ja reguissa nuo linjat usein juurikin AN10:lle, eli ei tarvi speciaali paloja. Noissa kun hintakin aina pompsahtaa jos ei puhuta ihan perus liittimestä (-45 kulmat yms.)
Re: Polttoainelinjat
Lähetetty: 26 Marras 2012, 16:38
Kirjoittaja Mexico65
Kyllä tuossa putkituksessa tai lekutuksessa kannattaa myös huomioida turvallisuus. Aika paljon olen nähnyt noita bensaa vuotavia autoja.
Vielä kerran noista letkuista oli ne sitten punoskuorilla tai ilman, niin sisävetoa en suosittele koska tihkuu läpi ja koko auto haisee bensalle. Jos sisäkautta veto, niin metalliputkella tai teflon letkulla.
AN6 bensalinjat ovat riittäneet hyvin noin 500 hp rata-autoihin, niin meno kuin paluu puolella. Esim. tuo rata Boss 302.
Minun puolesta vetäkää linjat vaikka 3" putkella / letkulla kunhan ne ei vaan vuoda.
Of topic.
Minulla olisi ylimääräisenä tuollainen Jaz PRO STREET FUEL CELLS 60 litraa + vahhdot (myös uudet vaahdot 60 litraa) tarpeettomana.
Seuraa myydään palstaa.
Re: Polttoainelinjat
Lähetetty: 05 Joulu 2013, 09:21
Kirjoittaja Make67
Kun nyt autosta on pois koko voimalinja niin nyt olis hyvä hetki päivittää polttoainelinja. Ja tietysti ekologisuutta

silmälläpitäen, linjahan olisi syytä olla viinalle kelpaava, sekun saattaa olla hetkenpäästä varteenotettava vaihtoehto...
Tällähetkellä JAZ-turvatankilta tulee 10mm kupariputki kardaanitunnelissa konehuoneeseen mutta tekis mieli vaihtaa se johonkin toiseen. Alumiini? Teflon? Punos?...
Ehdotuksia.
Siis potilas -67HT
Re: Polttoainelinjat
Lähetetty: 05 Joulu 2013, 10:02
Kirjoittaja Mexico65
Make67 kirjoitti:Kun nyt autosta on pois koko voimalinja niin nyt olis hyvä hetki päivittää polttoainelinja. Ja tietysti ekologisuutta

silmälläpitäen, linjahan olisi syytä olla viinalle kelpaava, sekun saattaa olla hetkenpäästä varteenotettava vaihtoehto...
Tällähetkellä JAZ-turvatankilta tulee 10mm kupariputki kardaanitunnelissa konehuoneeseen mutta tekis mieli vaihtaa se johonkin toiseen. Alumiini? Teflon? Punos?...
Ehdotuksia.
Siis potilas -67HT
Alumiini tai teflon parhaat. Huom teflon letkuun omat liittimet, periteiset punosleku AN liitimet ei käy. Alumiini putkeen löytyy myös AN liitimet. Noilla linjolla voit sitten syöttää E85 koneeseen.
Ilmisesti konekin tulee kaipaamaan hieman enemmän menovettä, niin 8 painelinja ja 6 paluulinja jos yleensäkkään paluulinjaa käytät.
Re: Polttoainelinjat
Lähetetty: 05 Joulu 2013, 11:29
Kirjoittaja Make67
Mexico65 kirjoitti:Make67 kirjoitti:Kun nyt autosta on pois koko voimalinja niin nyt olis hyvä hetki päivittää polttoainelinja. Ja tietysti ekologisuutta

silmälläpitäen, linjahan olisi syytä olla viinalle kelpaava, sekun saattaa olla hetkenpäästä varteenotettava vaihtoehto...
Tällähetkellä JAZ-turvatankilta tulee 10mm kupariputki kardaanitunnelissa konehuoneeseen mutta tekis mieli vaihtaa se johonkin toiseen. Alumiini? Teflon? Punos?...
Ehdotuksia.
Siis potilas -67HT
Alumiini tai teflon parhaat. Huom teflon letkuun omat liittimet, periteiset punosleku AN liitimet ei käy. Alumiini putkeen löytyy myös AN liitimet. Noilla linjolla voit sitten syöttää E85 koneeseen.
Ilmisesti konekin tulee kaipaamaan hieman enemmän menovettä, niin 8 painelinja ja 6 paluulinja jos yleensäkkään paluulinjaa käytät.
Tefloniin vois mennä. Minkälaiset liittimet tarvitaan, toisinsanoen mistä letku ja liittimet saa hankittua? Juu, ei ole paluulinjaa, eikä tarkoitus laittaakaan...
Sitten lisäkyssäri. Tossa mun JAZ-tankissa on ns. imuletku tankin sisällä jotain kumia. Onko siitä tietoa että kestääkö alkomahoolia...?
Re: Polttoainelinjat
Lähetetty: 05 Joulu 2013, 14:15
Kirjoittaja Mexico65
Performance Fuel Hoses - When Good Hoses Go Bad
Aggressive Fuel Additives And New Lightweight Materials Technology Are Radically Changing The Performance Fuel Hose Market. Here's What You Need To Know
Read more:
http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... z2mbLYUrRG
Valveutuneet ralli osakauppiaat myyvät oikeanlaisia polttoaine linjoja ja niiden tarvikkeita.
Joillakin on jo hyllyssä tai tilaamalla.
Jos oikeasti ajattelet E85 käyttöä niin tuossa sinulle sopiva viina tykki.
650CFM Hard Core Gray™ with Black Billet, Aluminum Ultra HP - FOR E85 FUEL ONLY
PART #: 0-80842HB
http://www.holley.com/0-80842HB.asp
Jos olemassa olevien letkujen osalta ei ole tietoa kestääkö E85 poltonainetta niin vaihda letkut.
Re: Polttoainelinjat
Lähetetty: 05 Joulu 2013, 18:34
Kirjoittaja Antti66HT
fastin 2.0 toimii molemmilla polttoaineilla... Ei tosin omaa kokemusta.
Re: Polttoainelinjat
Lähetetty: 05 Joulu 2013, 22:32
Kirjoittaja jls
Mä päädyin tefloniin teräspunoksella, kun kaikki sai kätevästi samasta paikkaa ja varmasti yhteensopivat. Meno ja paluu molemmat AN8. Helppo tehdä kaikki samankokoisena.
Liittimiä ja letkua saa esimerkiksi Björk Motorsport Jyväskylässä.
Re: Polttoainelinjat
Lähetetty: 05 Joulu 2013, 23:30
Kirjoittaja Fastback
Make, pysyykö autosi kaasarilla? Aiotko käyttää mekaanista vai sähköistä gasopumppua? Jos päätät käyttää regulaattoria ennen kaasaria, niin suosittelen käyttämään paluumallin regua ja paluulinja saman kokoiseksi mitä tankilta regulle. Tällöin ei paluu ahdista.
Mitä tulee itse gasolinjaan, niin ennen aikaa kuin edes ajattelin painonsäästöä, niin tehtiin gasolinja haponkestävästä teräspunosletkusta - se kestää kaiken keiton mitä koneelle keksii syöttää.