Sivu 1/1

Asennus kulmista, pinion ym.

Lähetetty: 18 Helmi 2005, 16:39
Kirjoittaja Mexico65
Miten on onko moottorin, vaihteiston tai taka-akselin muutosten yhteydessä tullut tarkastettua onko kulmat kohdallaan. Myös jousituksen muutokset sattaa vaikuttaa voimalinjan kulmiin.
Mikä olisi sopivin moottorin asennus kulma pituussuunnassa? 0-astetta vai jotain muuta?
Miten voimalinjan tulisi asettua jotta vaihteistion, kardaanin ja pinionin (kolmas kaveri) kulmat olisi optimaaliset?
Mitkä seikat vaikuttavat kyseisien kulmien suuntaan ja suuruuteen?
Onko vaihteiston ja pinion kulmien oltava samansuuruiset? Jos on niin miksi?
Mitä aiheuttaa taka-akselin kiertyminen kiihdytyksessä ja jarrutuksessa kyseisiin kulmiin ja miten ne on huomioitava?
Onko taka-akselin ripustus tavalla merkitystä pinnion kulmaan?
Koneen kulman vaikutus jos kyseessä kiihdytysauto / rata-auto / katuauto?
Niin ja ne kardaanivärinät.
Mikä on pinion kulman vaikutus kardaanivärinöihin ja ristinivelten kestävyyteen?
Mitenhän pinion kulma muuttuu ajon aikana kiihdytys / jarrutus?

Lähetetty: 18 Helmi 2005, 19:18
Kirjoittaja Homer65
Mulla oli kardaani just tasapainotuksessa. Siinä oli vähän ajetut ristikot, molemmat meni vaihtoon koska niissä oli pykälät. Asiaa tuli hetki pohdittua erään harastajan kanssa :wink: :wink: .Puheeksi tuli nimenomaan kulmien vaikutus kulumiseen ja jyrinään. Ajaessa jyrinää esiintyi nimenomaan ajoaluella, n.80kmh kohdalla pahimmillaan. Aikaisemmin kardaani oli tasapainotettu eräässä toisessa pääkaupunkiseudun yrityksessä, OD.n mukaan ko.firma ei kardaania pysty tasapainottamaan :?: :?: :?: .

Lähetetty: 19 Helmi 2005, 13:52
Kirjoittaja Tapsa
Hyvä kysymys!
aina ei tule ajateltua kardaani kulmia yms
kun madalletaan yms.. Moottori on yleensä normaali kiinnitys
kiinnikeillä 2-4 ast taaksepäin kalleellaan ja kardaani 1-2 ast edestä
ja ja pinion 2-4ast ja mitä enemmän kulmaa , syntyy helpommmin resonaatiota kerrosten lisääntyessä
takajousien liikeetkin muuttaa muuttaa kulmaa hetkellisesti
mutta taka-akselin liiallinen kiertyminen kiihdyytäsessä aiheuttaa
myös pyörien pomppimista -Wheel Hopping ja moottorilla jarruttaessa käänteisesti
muutaa radikaaalisti kulmaa joka voi rikkoa ristikon parhaassa tapauksessa
"norsunkorva" kiinnityksellä saadaan moottorin korkeus optimitua ja moottorin kiertoliike runkoon ja vaihteiston korkeus sopivaksi
saadaan myös etukeno moottorille sillä saadaa ensimmäin kulma nollaan ja pinion kulma pieneksi linkkijousitukselle vaikka auto on
"laskettu" ja lähdössä" niiaa " koska siinä ei tapahdu kiertoliikettä
mutta
tässä olis yksi linkki mistä saa jonkinlaita kuvaa mitä kulmat vois
olla käytännössä
http://www.rosslertrans.com/Tips/Pinon.htm

Lähetetty: 21 Helmi 2005, 18:58
Kirjoittaja Antti66HT
Ite oon kans nuita mietiskellyt, kun on toi 351 tuuman alempana kuin kuuluisi. Perää on madallettu tuuman, eli helpottaa hieman kardaanin kulmissa, mutta vaihetiston ja moottorin kulma ei ole oikea, kun kaikenlisäksi keulaakin on pudotettu reilusti alkuperäisestä. Olenkin miettinyt saako toploaderin takapään laakeri tarpeeksi öljyä???

Tarkoituksena olisi ( oli jo :oops: ) tulevaisuudessa pudottaa veiheistoa myös, jotta kulma olisi taas normaali... Ei pä ole vaan vielä jaksanut... laiskuus :twisted:

Lähetetty: 19 Helmi 2007, 13:23
Kirjoittaja Antti66HT
heh... Nyt on auto ylhäällä, ja vaihteiston kiinnike taitaa pudota hieman... :oops: