Sivu 1/1
ilokaasuohjainlaite ?
Lähetetty: 30 Elo 2012, 19:38
Kirjoittaja Pappacosworth
Olen suunnittelemassa elektronista ohjelmoitavaa purkkia jolla voisi ohjata ilokaasusolenoidia. Ongelmana on että aihe on mulle kohtuu outo.
Tarkoitus olisi että purkki lukisi kierrosluvun, kaasupolkimen asennon, kytkinpolkimen samoin vaihtohetkellä, ja sopivalla kierrosluvulla ja poljin riittävän syvällä avattaisiin kaasusolenoidi. Vaihtohetkellä kytkinpoljin tieto katkaisee kaasun syötön. Purkki antaisi myös tiedon ohjainlaitteelle esim oktaanipistokkeen kautta että siirrytään rikastamaan ilokaasun takia. Kaasu solenoidi avattaisiin jollain taajuudella ja pulssisuhde olisi säädettävä.
Nyt ilokaasumiehet mielipiteitä : vaaditaanko jotain muuta, ja millä arvoilla esim. 5.0 koneelle voi kaasua antaa ?
Selittäkää myös mikä ero on wet vs dry järjestelmällä ?
Re: ilokaasuohjainlaite ?
Lähetetty: 30 Elo 2012, 22:13
Kirjoittaja Fastback
Yksinkertaisimmillaan kaasunohjaus tapahtuu painokytkimen välityksellä, joka tunnistaa karputraattorin kyljestä kaasuvivun WOT eli kaasupohjassa asennon, jos kaasunsäätely on mekaanisella yhteydellä niin sen voi rakentaa myös ruiskulle. Se kaasupolkimen asentona nuuskiva painonappula antaa impulssin kaasu ja bensasolenoideille, jotka antava extra bensaa ja kaasua suoraan imusarjaan. Kaasun kanssa täytyy olla hereillä silloin kun sitä käytetään, ehkä tämän takia ajatuksenasi on keskittyä sen ohjaukseen perusteellisemmin? Kierroslukua täytyy olla 3500 rpm tienoilla kun extahappea&kakkua annetaan, joten jos tollaisen mekaanisesti ohjatun kaasusetin kanssa erehdyksessä painaa läpät selälleen joutokäynniltä, niin silloin tuli remonttia. Jos kuljettajalla on perusasiat hanskassa niin tollaisella mekaanisesti ohjatulla keksinnöllä pärjää. Ehkä eniten panostaisin ennakoiden ohjaukseen, sillä ohjenuora on tiputtaa 1-2 astetta ennakkoa per 50hv kaasua.
Wet satsi tarkoittaa yksinkertaisuudessaa sitä, että sen mukana tulee extra bensan annostelu myös, toisin kuin Dry satsi antaa pelkkää kaasua pullosta. Eli jos tavoite on ajaa autolla tai mopolla tai ruohonleikkurilla, niin märkä systeemi.
Re: ilokaasuohjainlaite ?
Lähetetty: 31 Elo 2012, 07:12
Kirjoittaja Pappacosworth
Ajatuksena on tosiaan tehdä itsenäinen laite joka toimii turvallisesti eikä syötä väärään aikaan, eikä ostaa valmista sarjaa. Purkautuuko ilokaasu imusarjaan nesteenä vai kaasuna ?
Re: ilokaasuohjainlaite ?
Lähetetty: 31 Elo 2012, 08:11
Kirjoittaja balez
Pappacosworth kirjoitti:Ajatuksena on tosiaan tehdä itsenäinen laite joka toimii turvallisesti eikä syötä väärään aikaan, eikä ostaa valmista sarjaa. Purkautuuko ilokaasu imusarjaan nesteenä vai kaasuna ?
itselläni kuiva sarja. Mikrokytkin kytkee kaasun syötön kun on läpät seljällään, samalla tulee täydet linjapaineet bensa puolelle.. Jos paineet putoo niin kaasun syöttö katkee. Mulla on myäs msd härpäkkeet ja sytytyksen myöhästäjä mitä ohjaa ilokaasun heräte. Tohon ku lisäis kierros vahdin niin pitäsin sitä aika turvallisena.. Nytkään ei tosin oo ollu ongelmia. Märkäsarjaa suosittelen jos tarvii enemmän kun 150 shotteja
Re: ilokaasuohjainlaite ?
Lähetetty: 31 Elo 2012, 19:21
Kirjoittaja Pappacosworth
Tuli mieleen idea, egr-lätkän paikalle kun laittais yhden suuttimen lisää, ja jakaa sillekin paineen, niin ohjainlaite voi ohjata sitäkin ja lisärikastaa.
Re: ilokaasuohjainlaite ?
Lähetetty: 31 Elo 2012, 19:21
Kirjoittaja Pappacosworth
Re: ilokaasuohjainlaite ?
Lähetetty: 31 Elo 2012, 21:36
Kirjoittaja Fastback
Ilokaasu johdetaan imusarjaan kaasumuodossa. Jos edellä kuvattuun systeemiin lisätään tuo rpm haistaja, niin eipä sillä vahinkoa pitäisi syntyä. Toisaalta, jos ilokaasua halutaan käyttää ja järjestelmä rakentaa ns. idioottivarmaksi niin en ole ollenkaan vakuuttunut, että onko ko. auton käyttäjän järkevää kaasua käyttää. Karrikoidusti sanottuna, jos ei pysy mopolla pystyssä niin onko pakko loikata turbotun kawasaakelin puikkoihin? Tarkoittaen että jos ei ajatus pysy sen vertaa kasassa ettei pärjää ns. vanhan liiton kaasukeksinnöillä niin onko sitten pakko väkisin kaasuja käyttää. Tämä tästä saarnasta.
Muuten olen positiviisesti yllättynyt että äijät pohtivat tuollaisen matolaatikon tekemistä joka ohjailee kaasua, ennakoita, bensansyöttöä huomioiden kierrosluvun ja kaasupolkimen asennon. Tsemppiä hommaan sällit. Ilokaasun hieno puoli on se, että vaikka käytössä olisi 50 hv suuttimet, niin teho nousee ehkä sen 25-50 hv, mutta vääntöä saattaa tulla 50 % lisää - se tuntuu munissa asti.
Re: ilokaasuohjainlaite ?
Lähetetty: 13 Marras 2012, 22:55
Kirjoittaja paltant.ponitalli
moro ! ihan kiinostuksesta kyselen,miten pappacossun suunitelmien toteutus onnistui ? saitko kokoon "aivo" paketin kaasujen kylkeen ??
Re: ilokaasuohjainlaite ?
Lähetetty: 14 Marras 2012, 00:20
Kirjoittaja Galaxie61
kaara91 kirjoitti:70 luvulla noita kokeiluja tuli tehtyä parissa autossa. Saatiinhan ne pelittämään, mutta tuo Fastbackin mainitsema väännön lisäys aiheutti molempiin kotteroihin kytkinpäivityksen järeämpään. Se meinaan oikeesti vääntää ja vääntö tulee samantien kun nappulasta antaa käskyn. Siinä ei tosiaan ole turbo viiveitä.
Muistelen että meidän kokeiluissa kaasu tuli nesteenä. En kyllä nyt ole ihan varma, mutta pullon asento piti olla tietty ja polttoaine lisäys myös mangneettiventtiileiden ohjaamana mekaanisesti napista. Joten sitä piti käyttää harkiten. Yksi kaasari muistaakseen suli sisäkaluiltaan ja oli siinä kait muutama kunnon pamauskin joka hajotti parit ilmanputsarit ennen kuin homma saatiin kartalle, vaikka kirjoista luettuja ohjeita koitettiinkin soveltaa intoa kuohuvissa aivonystyröissä. En tiedä sen enempää noista vehkeistä, mutta kyllä lähtee kun on oikeat suuttimet ja tavara saadaan virtaamaan. Siinä voimalinja saa myös totisesti kyytiä.
mulla on jossain kuvia lopputuloksesta kun testailtiin ilman parempaa tietoa.
sylinterinseinämissä oli hieno hämähäkinverkko kuviointi. kaikissa kahdeksassa. oli ainaki joka pytyllä polttanu.

Re: ilokaasuohjainlaite ?
Lähetetty: 14 Marras 2012, 07:29
Kirjoittaja Pappacosworth
projekti on aloittamista vaille valmis, tallissa muut hommat vie nyt kaiken ylimääräisen ajan.