Sivu 1/1

Karstan poisto.

Lähetetty: 29 Kesä 2012, 21:08
Kirjoittaja Wesuri.V8
Moron, onko kukaa kokeillu karstan poistoo koneesta (palotiloista) vedellä? Kuuleman mukaan tyyliin seuraavasti; käyntilämmin kone, kierrokset +2000, ja vettä sumuna / pieninä määrinä (ei ämpärillä) kaasarin kurkkuun ja pitäis palotilat puhdistua. On vissiin vanhan kansan tapoja. Kyllähän kireissä koneis (ahdetuissa) on vesiruiskutusta käytetty imuilman viilentämiseen ja näissä myllyis on palotilat kirkkaan puhtaana pysyneet. Taasen kuuleman mukaan. Omakohtaisia kokemuksia ei ole, mutta saattaahan tuossa perää olla. Kauankohan sitä vettä sinne pitäs syöttää ja huomaako karstan poistumisen esim. putken päästä pöllähdyksenä tms? Eikös liika karsta aiheuta mm. jälkikäyntiä kun jää hehkumaan palotilaan? Kokemuksia?

Re: Karstan poisto.

Lähetetty: 29 Kesä 2012, 22:45
Kirjoittaja Late
Kyllähän toi periaatteessa on toimiva keino. Jos olet nähnyt kansipahvivaivaisen koneen avattuna niin kyllä se pytty ja palotila on usein hyvinkin puhdas, minne vesi on päässyt. Täälläkin oli juuri esillä toisessa topicissa (Cougarin kansiremppa) kuvia aiheesta. Olen itse tätä parissa laitteessa kokeillut eikä siitä ainakaan haittaa ole ollut kun pitää veden määrän aisoissa. Tosin hyötyjäkään en ole päässyt todistamaan... Siistimmin homman teet kun laitat vettä pulloon ja siitä kumiletku kiinni vaikkapa kaasarin alipaineliitokseen tai ruiskukoneessa johonkin imusarjan liittimeen (esim. bensanpainesäätimen letku).

Sitten vaan kohtuullisesti kierroksia (2-3000) että jaksaa käydä veden virratessakin ja letkun pää pulloon. Jos meinaa tukehtua niin vähemmän vettä (kätevä säädellä puristamalla letkua). Mulla on kantti riittänyt syöttää kerralla n. 0,5-1 litraa kerralla. Jos ei muuta saa niin ainakin komeat höyrypilvet naapurien riemuksi :mrgreen:

Re: Karstan poisto.

Lähetetty: 30 Kesä 2012, 10:20
Kirjoittaja Pappacosworth
Ja öljynvaihto kannattaa tehdä perään, jos vettä kaataa niin paljon että siitä on oikeasti hyötyä, sitä menee männärenkaiden ohi öljyn sekaan. Jos haluaa hifistellä niin nesteenä voi käyttää jotain motor flush tms. liuotinta. Itse olen käyttänyt vettä.

Re: Karstan poisto.

Lähetetty: 30 Kesä 2012, 18:14
Kirjoittaja Wesuri.V8
Allright, Tarttee joku päivä kokeil.

Re: Karstan poisto.

Lähetetty: 30 Kesä 2012, 20:37
Kirjoittaja Fastback
Pappacosworth kirjoitti:Ja öljynvaihto kannattaa tehdä perään, jos vettä kaataa niin paljon että siitä on oikeasti hyötyä, sitä menee männärenkaiden ohi öljyn sekaan. Jos haluaa hifistellä niin nesteenä voi käyttää jotain motor flush tms. liuotinta. Itse olen käyttänyt vettä.
Jos karstanpoiston perään ajaa esim. Tampereelta Turkuun (luvallista tehdä u-käännös 10 km ennen turkua) niin eipä sitä vettä paljoa koneessa ole öljyn seassa, kyllä se sieltä höyrystyy pois. Jos koneen huohotus on tehty vielä kuten kuuluu niin se vesi lähtee pvc:n kautta takaisin luontoon.

Re: Karstan poisto.

Lähetetty: 01 Heinä 2012, 11:48
Kirjoittaja Pappacosworth
Itse en uskaltaisi ajella vetisillä öljyillä, sen takia olen tehnyt karstanpoiston aina ennen öljynvaihtoa. Edellisen SC:n koneessa oli vettä, ja kiertokangen kaula 0.2mm liian pieni. Nykykoneissa kannattaa vielä ottaa pakoputkikin irti, jos karstaa on paljon ettei pakkaannu kattiin. Mutta harvoinpa ehjässä koneessa karstaa oikein paljon on. Ketään ei varmaan yllätä että kun Lintusen koneen aukaisin 40tml ajon jälkeen niin karstaa ei ollut yhtään, "naisen käytössä" :D

Re: Karstan poisto.

Lähetetty: 02 Heinä 2012, 19:54
Kirjoittaja NooB
Suoritin perinteisen vesipesun tänään. Putkesta ei tullut kuin pelkkää puhdasta höyryä! Ajoin puolen tankkia ennen pesua 30% RE85 seoksella ja se putsasi venttiilit ja määnänpäälliset. Tulpatkin kivan ruskeahkot. Ainakin mun padalle teki hyvää tuo30% seoksella oleva RE85!