Sivu 1/2
Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili
Lähetetty: 26 Kesä 2012, 16:26
Kirjoittaja Futurage
Mulla ei pysynyt Hallissa 4.vaihde päällä ja autossa on voimansiirron värinää.
Kardaani on Strangen 3" kromimolytuote, pituus 123 cm.
Kysyin Strangelta äsken mikä on kardaanini kriittinen pyörimisnopeus ja vastaus oli 7900 rpm.
Hallissa kardaani pyöri 8900 rpm.
Miedonnan perävälitystä lukuihin 3,55 - 3,7 ja pystyn silloin ajamaan maaliin viitosella jolloin maaliviivalla on noin 10 % enemmän voimaa kuin nyt. Samalla kardaanin kierrosluku tippuu alle kriittisen.
Voi olla että tilaan kuitenkin uuden jordaanin varmuuden vuoksi.
Aika yllättäviä juttuja tulee vastaan...onneksi ei kuitenkaan vatsaan tai vatsan alle, kuten esimerkin jordaania pystyyn jonnekin peräaukon tienoille.

Re: Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili
Lähetetty: 27 Kesä 2012, 00:40
Kirjoittaja Galaxie61
näin aika läheltä kun kyseisestä autosta paukahti alukardaani viivalle poikki.
voihan niitä tietenki olla vahvempiakin olemassa.
mun mielestä alumiini ei ole ehkä ihan paras aine jos ajetaan manuaalilla varttimailia.
voin olla kyllä väärässäkin.
Re: Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili
Lähetetty: 27 Kesä 2012, 14:46
Kirjoittaja Sport 65
Kyllähän alukardaania käytetään pro modeissakin, pitäisi kyllä kestää. Hinta voi kunnon alujordaanissa tietysti pompata, mutta kannattaa varmaan selvittää.
Re: Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili
Lähetetty: 27 Kesä 2012, 15:21
Kirjoittaja Mexico65
Kun hankin oman kardaanin, niin tilauksessa ilmoiteltiin koneen teho, vaihteiston välitykset, perän välitys, rengaskoko ja kardaanin pituus.
Näiden tietojen perusteella toimittaja toimitti juuri oikeanlaisen kardaanin. Ei värise vaikka pyörii +8000 rpm.
Kardaani on 4" alumiini noin 52" pitkä -> kriittinen nopeus 8455 prm.
http://www.markwilliams.com/
Re: Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili
Lähetetty: 27 Kesä 2012, 15:26
Kirjoittaja Fastback
Sport 65 kirjoitti:Kyllähän alukardaania käytetään pro modeissakin, pitäisi kyllä kestää. Hinta voi kunnon alujordaanissa tietysti pompata, mutta kannattaa varmaan selvittää.
MW alukardaanit kestävät. Heidän 4" alukardaani oli heidän valinta 1300 hv / 1700 kg autolle kilpakäyttöön MANUAALI vaihteistoiselle katiskalle. Hinta on hieman eri mitä ford racingin alujordaanissa.
Re: Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili
Lähetetty: 27 Kesä 2012, 18:52
Kirjoittaja Antti66HT
hö, ostin talvella tommosen kuitusen. Köyhällä ei o varaa ostaa halpaa. Koe ponnistetaan kesällä. Pitäis olla kevyempi muulle voimansiirrolle kun joustaa vähän. 52", 3.75" paksu , 9600 rpm. Ei muuten tappi paljoa painanut. ( säästin rahdeissa

)
Re: Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili
Lähetetty: 27 Kesä 2012, 20:11
Kirjoittaja Ahti
Pitäsköhän joskus vaihtaa toi orkkis -68 kardaani johonkin hitekkiin
Vaihdoinhan mä sinne uudet ristikot joskus 2005.
Re: Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili
Lähetetty: 27 Kesä 2012, 21:10
Kirjoittaja Futurage
Kiitti vinkeistä ja kommenteista.
Olen ollut yhteydessä Dennys Driveshafts - firmaan.
Suosittelivat siellä 4" alukardaania, hintaa 775 USD.
Usassa useampikin paja tasapainottaa kepit jopa 10 000 kierroksella....kyllä siinä jotain eroa on pakko olla kotimaiseen 1400 rpm "hi-speed"-painotukseen.
Vaihdan talvella viimeistään välityksen miedompaan, 3,5 -3,7. Silloin voin ajaa maaliin maililla viitosella ja kardaanin nopeuskin laskee.
Toi kuitukeppioptio pitää vielä tsekata !
Re: Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili
Lähetetty: 27 Kesä 2012, 22:43
Kirjoittaja Galaxie61
Ahti kirjoitti:Pitäsköhän joskus vaihtaa toi orkkis -68 kardaani johonkin hitekkiin
Vaihdoinhan mä sinne uudet ristikot joskus 2005.
mulla on -61.
ristikot on kyllä uudemmat kun sulla.

Re: Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili
Lähetetty: 27 Kesä 2012, 22:44
Kirjoittaja Galaxie61
Antti66HT kirjoitti:hö, ostin talvella tommosen kuitusen. Köyhällä ei o varaa ostaa halpaa. Koe ponnistetaan kesällä. Pitäis olla kevyempi muulle voimansiirrolle kun joustaa vähän. 52", 3.75" paksu , 9600 rpm. Ei muuten tappi paljoa painanut. ( säästin rahdeissa

)
uskallatko kehua että mitä tuli maksamaan ?
Lähetetty: 27 Kesä 2012, 23:29
Kirjoittaja Fastback
Fastback kirjoitti:MW alukardaanit kestävät. Heidän 4" alukardaani oli heidän valinta 1300 hv / 1700 kg autolle kilpakäyttöön MANUAALI vaihteistoiselle katiskalle. Hinta on hieman eri mitä ford racingin alujordaanissa.
Kiireessä kun kirjoittaa niin kaikenlaista unohtuu, täsmennetään lisää. Tiedot MW:lle olivat seuraavanlaiset
Paino 1700 kg, 1300hv/950lb-ft eli n. 1300 Nm, 4.11 rattaat, 0,64 perävälitys, maksimikierrosluku moottorille 6500 rpm, jordaanin mitta 58,85", varttimailia, katuajoa ja huippunopeutta +200 mph. Kriittinen nopeus 10.200 rpm.
Vastaus tuli.
"My 4" aluminum shaft part #39550 @ $760.00 would be great for what you are doing, it will hold the power and weight with no problem." Mark Williamsin kaveri kertoo osanumeron tarkkuudella mitä tarvittiin.
Re: Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili
Lähetetty: 27 Kesä 2012, 23:41
Kirjoittaja Galaxie61
en nykyisellä kokoonpanolla tarvii mitään erikoiskardaania. mutta tuli vaan mieleen että mahtaako akselin pituus vaikuttaa noihin maksimi kierroksiin.
oman auton kardaani kun oli lähempänä puoltatoista metriä kun metriä.
Re: Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili
Lähetetty: 28 Kesä 2012, 12:33
Kirjoittaja Antti66HT
Galaxie61 kirjoitti:Antti66HT kirjoitti:hö, ostin talvella tommosen kuitusen. Köyhällä ei o varaa ostaa halpaa. Koe ponnistetaan kesällä. Pitäis olla kevyempi muulle voimansiirrolle kun joustaa vähän. 52", 3.75" paksu , 9600 rpm. Ei muuten tappi paljoa painanut. ( säästin rahdeissa

)
uskallatko kehua että mitä tuli maksamaan ?
Reilun tonnin pietihän se oli. taalan kurssi oli tosin syksyllä vielä hieman suotuisampi. Otin samaan syssyyn MW:n u-pultit ristikoille.
Re: Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili
Lähetetty: 29 Kesä 2012, 17:08
Kirjoittaja 91GT
Re: Kardaanin kriittinen pyörimisnopeus - Hallin maili
Lähetetty: 07 Heinä 2012, 11:28
Kirjoittaja Futurage
Vielä tuohon staattisen ja dynaamiseen painotukseen liittyen:
Staattinen painotushan tarkoittaa koko kappaleen tasapainoa.Tämän voi suorittaa itsekin kun valmistaa sopivan laitteen. Valmistetaan 2 kpl herkästi laakeroitua pukkia joissa kummassakin 2 pyörää.Akséli lepää näiden pukkien päällä.Maan vetovoima vetää akselin raskaimman kohdan maata kohti. Tämä on siis se helppo, halpa ja yksinkertainen tapa. Akselille annetaan pikkaisen pyörimisnopeutta kädellä pyörittämällä.
Kehittyneempi ja teknisempi tapa on dynaaminen tasapainotus.Tässä akselin molemmat päät painotetaan koneessa.Kone mittaa molempien päiden tasapainon erikseen.Akseli pyörii tietyllä nopeudella, esim. kardaaneista puhuttaessa esim. 700 tai 1400 rpm Suomessa.
Nyt tulee tämän topicin ydin. Jos kardaania pyöritetään painotuksessa vain se 1400 rpm ja se auton alla pyörii vaikkapa 8900 rpm niinkuin mulla Hallissa niin tämä' 1400 rpm ei riitä vaikka kyseessä onkin dynaaminen painotus. Mitäs sitten jos kardaanissa onkin keskellä epätasapainoa ? Tämä ei näy vielä välttämättä dynaamisessa 1400 rpm painotuksessa jossa vain molemmat päät painotetaan, mutta kardaani voi alkaakin värisemään korkeilla kierroksilla.
Ilmiöhän korostuu tietysti vielä huikeasti jos mennään yli kriittisen pyörimisnopeuden. Mulla on Strangen 3" 123 cm pitkä CrMo putki ja siinä on kriittinen 7900 rpm.
Kun vaihdoin tähän kardaaniin ristikot ja yoken painotutin sen Suomessa 1400 kierroksella. Ei ihme että täristää ja 4 pamahteli pois päältä Hallissa.
Seuraava putki tulee sellainen että kriittisessä on varaa ajaa lujempaa kuin auto kulkee.Tasapainotus USA:ssa 9000 kierroksessa.
