Sivu 1/1

Moottoriräjäytykset

Lähetetty: 17 Kesä 2012, 19:15
Kirjoittaja Futurage
Aloitetaanpa Hallin seisovan mailin innoittamana uusi topikki joka toivottavasti auttaa välttämään kyseisiä äksidenttejä.

Futura 393 stroker
Power Meet noin 2007. Oltiin Fastbackin kanssa juhlakentällä.Korkkasin siinä pari mellanööliä ja sovittiin että Jari toimii sinä iltana kuskina.Köröteltyämme tunnin verran ulosajojonossa suora vihdoin aukeni ja Jari väänsi läpät selälleen.100 metriä ja helevetinmoinen savu takana.
No, hinaamalla kotiin ( siitä kokemuksesta vois kirjoittaa erikseen ! ) ja motti auki.Täystuho.
Syy: AFR 185 kannen venttiiliohjurien epänormaali kuluminen.Venttiili pääsi heilumaan,katkesi ja putosi männän päälle.Ehjäksi jäi lähinnä kiertokanget.
Meni siis lohko, kampi, männät, toinen kansi.

Ohjurit kuluivat hyvällä venttiiligeometrialla jo muutamassa tuhannessa kilometrissa aivan väljiksi. AFR korvasi mulle uudet ohjurit ja niiden vaihtotyön.

Nykyisissä AFR 205-kansissa on paremmasta materiaalista tehdyt venttiilit. Lisäksi mulla on nyt siellä tukisillat eli stud girdlet. Tarkastan silti siloin tällöin randomisti ohjurien kunnon( viimeksi toissapäivänä - ei ollut).

Toinen poksahdus oli lähellä noin 12 v sitten. Vedin kunnon burniksen ja sitten seuraavissa liikennevaloissa moottori sammui eikä lähtenyt enää käyntiin.Hinaamalla talliin.
Syy: nokka-akselin pultin irtoaminen. Onni ettei irronnut 7000 kierroksessa vaan tyhjäkäynnillä liikennevaloissa ! Ei vaurioita.
Opetus: Nokka-akselin pultti oltava parasta laatua+vahva Loctite + momenttiin.

Re: Moottoriräjäytykset

Lähetetty: 17 Kesä 2012, 20:53
Kirjoittaja vesaahc
täälläkin 1 kpl tähän mennessä + yks kuplan bokseri, mutta siitä ei tietenkään ollu mitään haittaa kellekkään.(jos öljyn merkkivalo syttyy/palaa kannattaa luovuttaa)

koneena oli 65:sen matching number 289:stä tehty 302, ihan normaali käyttö kuntoinen ei mikää race kone, kulutukset pörräili n.12l/100 km eli ihan kunnossa olevan tuntunen oli.
olin tulossa ilosaarirokista jokunen vuosi sitten kotia päin, eli heinäkuu ja kesäiset melkein 30 c mittarissa. niinpä koneenkin lämmöt varmaan ollu mitälie? käytössä oli vaan alkuperäinen lämpömittari
joka nousi vaan n. puoleen väliin ja jäi siihen lämmöistä riippumatta.
elikkä tasaista vauhtia maantiellä ja tuff koko suora savussa ja peileistä näky vaan harmaata...
lämmöistä johtuen tai jostain muusta? johtuen venttiili poikki ja putos männälle, mäntä hajalle ja särki sylinterin ja jumahti siihen. se oli sen koneen loppu.

viime kesänäkin oli möhläys lähellä, kun natikka viikonlopun aikana hävis milodonin isosta öljypohjasta n.5 l öljyä. huomasin vasta kotona kun öljyt tsekkasin. syy: joko männän renkaitten kautta tai kannen välistä. sylkky 7 oli aivan märkä ja musta ja kannen tiivistekkin aivan öljynen 7 sylkyn "ympäriltä",


tastäkin tarinasta oon itekkin ottanut oppia ja voi ottaa joku muukin.
pääkohtia minun mielestä olis: mittarit kuntoon ja uskotaan niitä ja tarkastellaan nesteet öljyt ja muut riittävän usein.

houmerilla vähän saman tyylinen tarjolla myös?

Re: Moottoriräjäytykset

Lähetetty: 18 Kesä 2012, 00:40
Kirjoittaja Firebolt
Mulla kans oli läheltäpiti tilanne turbovolvon kanssa, ajoin sillä kattomatta kertaakaa öljyjä, kaveri sitte välttämättä halus tarkistaa ja kaato shellin helixiä n.4 litraa koneeseen. Olis voinu vasta huollettu turbo vinkasta ja sitte kone... No enpä sen jälkee kattellu öljyjä enempää, oliha sitä just lisätty :mrgreen: loppujen lopuks rupes potku katoomaan ku kannesta korkkas kierteet pakosarjan puolelta, otin auton nosturille ja tuli n.litra öljyä. Tämä kaikki kuukauden sisään. Pakko myöntää että oli hyvin voideltu turbo :lol:

Re: Moottoriräjäytykset

Lähetetty: 18 Kesä 2012, 12:20
Kirjoittaja Galaxie61
mitään täystuhoja ei ole omiin moottoreihin tullu, mutta intissä sain tollasesta koneen niin rikki ettei mitään ehjää jääny. paitsi kaasari ja laturi.
käskin sotamiehen laittamaan öljyä moottoriin. en tiedä laittoko poika rypsiöljyä tai vastaavaa koneeseen. mutta kaikki veivit lohkon väärällä puolella kun äkkipysäyksen jälkeen koppaa aukasin.

Kuva

Re: Moottoriräjäytykset

Lähetetty: 18 Kesä 2012, 14:44
Kirjoittaja Ville K
Mää rikoin intissä leiriltä lohtajalta tullessa 1.6 TD syncro caravellen moottorin porin tienoilla, olisko ollut joku 400km matkaa, lähtiessä oli öljyt ylärajalla, porissa loppui :lol: Nyt voi jo myöntää, kun rikos on vanhentunut, ettei se kestänyt näköjään lappu lattiassa ajoa :lol:

Ja yhden nokkamallin sisun, en muista tyyppiä, koneen hajotin myös, oli turbon öljynpaluuputkeen tullut halkeama ja siitä öljyt tietty maahan, skappari huusi pääpunasena että enkö seuraa mittareita, kun hän on jo 50 kilsaa seurannut öljyvanaa, kehoitin vilkaisemaan öljynpainemittaria joka sammutettunakin näytti normaaleja lukemia, eikä mikään muukaan mittari varoitellut tulevasta..

Siviilissä en oo hajottanut kuin yhden sierran dokkikoneen, kakkoselta täyskaasukiihdytyksessä kolmoselle vaihtaessa kajahti formula tyyliin, koko tienoo täynnä harmaata savua. Imusarjan tiiviste petti ja imas ykköspytyn täyteen glykolia, siitä vesipuristus ja jakopää selväksi kerrasta, joka ikinen venttiili oli mutkalla. Late tais sillon tulla tunturipöllöllä hinailemaan romut kotiin :lol:

Re: Moottoriräjäytykset

Lähetetty: 18 Kesä 2012, 16:42
Kirjoittaja pokkinen
Hallin Nopeusmittaus 16.6.2012

Nyt ei voi sanoa, että hieno kuulua tämän topicin porukkaan.
Auto pelasi kuin sveitsiläinen kello ja potkua oli enemmän kuin koskaan. Elämän hienoimmat 12 sekunttia , vauhtia 213km/h , neloselta vitoselle vaihto ja pamaus.
Lentokenttä täynnä silppua ja öljyä.
Moottorin tutkiminen alkaa varmaan tällä viikolla ja/tai juhannuksena hönössä purkua.
Totaalituho. Lohkon kyljessä reikä ja joka paikka on täynnä metallisilppua ja ilmeisesti ahdin paskana myös. Tarkempi analyysi myöhemmin.
Syitä voi olla monia, tässä muutama nopea arvaus:
-liika ahtopainetta ja melkein puolet liikaa tehoa vakioalakertaan- tietoinen riski ja tiedossa oleva asia oli tämä.
-kierroksen rajoitin säädetty hieman liikaa yli.
-Bypass venttiili näyttäisi olevan jumissa ?
Youtubessa heikkolaatuinen kypäräkamera-pätkä. http://www.youtube.com/watch?v=rHIw5ILJ ... ature=plcp

Alapuolella speedtracker gps-käppyrä ja pieni kuvasarja.

Re: Moottoriräjäytykset

Lähetetty: 18 Kesä 2012, 18:09
Kirjoittaja Firebolt
Pokkisen "burn out" oli vähän renkaanvaihtoa arvokkaampaa :keppiheppa:

Re: Moottoriräjäytykset

Lähetetty: 18 Kesä 2012, 20:42
Kirjoittaja pokkinen
EDIT: lisäys.
Joku oli kuvannut tämän räjäytyksen kentän laidaltakin.
http://www.youtube.com/watch?v=ZM8SuearArk

Re: Moottoriräjäytykset

Lähetetty: 18 Kesä 2012, 20:49
Kirjoittaja Takavalojen tarkistaja
pokkinen kirjoitti:EDIT: lisäys.
Joku oli kuvannut tämän räjäytyksen kentän laidaltakin.
http://www.youtube.com/watch?v=ZM8SuearArk
No niin, mitä enemmän näkee sitä enemmän tuntuu tai sitten jotain muuta..... tossa ei pelkät renkaat savunneetkaan.... :shock: Mutta elämä jatkuu vai mitä Juha....

Re: Moottoriräjäytykset

Lähetetty: 18 Kesä 2012, 22:15
Kirjoittaja JXA-26
Jaa, mistähän alkais...
Escon koneita on tullut teloitettua useampiakin mutta yksi jäänyt mieleen yli muiden. Oli jälleen kerran olevinaan ylimääräistä aikaa töissä niin rupesin rakenteleen kireetä Kenttiläistä Escoon ylijäämä osista. Kohtuu jännien koneistus vaiheiden ja osien sovitteluiden jälkeen kotitalliin kasaamaan konetta ja eikös prkl jollain ollut jotain pirun tärkeetä asiaa puhelimessa juuri kesken alakerran momenttiin vedon aikana. Noooh, kone meni nippuun, nokalle ja koeponnistaan. Vetoja oli kuin kakstonnisessa ja vielä kerran paluu reitillä piti vetää nelosella kierrokset tappiin, POX! Tallissa kone pois ja olipa jännän kireessä viimeinen öljypohjan pultti, kunnes viimeisellä jengalla öljypohja putosi lattialle sisältäen TÄYNNÄ metallia, mm. kaikki runkopukit. Niin, se momentti...

Kerran Hervannassa oli jännät paikat kun Opel Commodoresta petti kardaanin kuminivel ja kepukka tuli etupenkkien välistä katteleen sisälle, räjäyttäen keskikonsolin #illunpäreiks.

Niinjoo, ja se yksi välikoppasen kardaanin eturistikon hajoaminen nelosvaihteella, kierroksien ollessa n.7500rpm... Iso pam, takarenkaat lukkoon kioski poikittain ja ällistyttävällä ihmeellä auto pysyi tiellä. Kioskin pysähdyttyä syvä huokaus ja pistämään vaihdetta vapaalle. Mutta mulla ei enää ole vaihdekeppiä...??? Vilkaisu auton alle sai soittelemaan hinausta, koska öljyä tuli kuin kaatamalla ja metalli vana auton takana ei voinut tietää hyvää. Koko laatikko oli halki, rattaan tiellä ja kaikki moottorin kovat laatikkoon yhtä lukuun ottamatta poikki. Mm. starttikin oli halki...

Jokaisesta poksauksesta ollaan oltu ottavinamme jotain opiksemme, mutta kyllä noita on paukkunu vielä nykyäänkin, varsinkin virivehkeitten elinkaari on ollut välillä lyhyehköjä... :oops: Jostain löytyy aina se sulake.

Re: Moottoriräjäytykset

Lähetetty: 19 Kesä 2012, 09:17
Kirjoittaja pikkustang
kaverin cossu sierra kärsi samana kesänä muutamat harmittavat takaiskut.laiteltiin alakertaan uudet laakerit ja tiivisteet,kone nippuun ja nokalle,kaveri tiukkas vielä hihnan kiristimen varmuudeks ja baanalle.isolla tiellä kevyt kiihdytys ja samantein hihnan kiristin irti,tiukkas liikaa kiristintä ja nousi pinna pultti kannesta irti,venttiili kauppaan mars.kansi kävi pajalla ja taas romut paikalleen ja baanalle,4 kiertokanki leikkas kiinni ja kampi mutkalla.sit kokonaan uusi kone pellin alle ja kuinka ollakkaan jälleen kerran hihnan kiristin irti,venttiili kauppaan mars.kansi kävi pajalla ja taas vehkeet nippuun ja käyntiin,paikallaan vähän kierrosta ja mikähän nyt rallattaa? öljy tikku kampiakselin ympärille!oli edellinen koneen niputtaja vääntäny öljytikun putkea ja tästä syystä tikku meni loiske levyn päälle mistä kampi koppas tikun kiertokangen ja limpun väliin.

Re: Moottoriräjäytykset

Lähetetty: 19 Kesä 2012, 21:46
Kirjoittaja Homer65
Niinkuin Vesaahc vihjaskin, niin motarilla n. 120kmh lasissa pakovena katkesi ja putosi männän päälle. Moottoritie oli savussa neljän kaistan leveydeltä, lähellä Ämmässuon risteystä. Mäntä löytyikin sitten öljypohjasta, pieninä murusina. Lohkossa oli niin iso reikä, että melkeen sai käden sylinteristä toiseen. Koneena juuri rempattu 289cid, pakovenat jätetty vaihtamatta!!?? hyvkuntoisina, säästy monta kymppiä :shock: .