Sivu 1/2

Mustangin hankinta

Lähetetty: 25 Touko 2012, 22:24
Kirjoittaja Arms
Tervehdys,

Olen lueskellut nyt pari viikkoa tätä foorumia, koska itselläni on aika kova Mustang-kuume. Kovasti tekisi mieli hankkia ensimmäinen harrasteauto/kesäauto ja Mustang on se auto, jota olen jo vuosia himoinnut. En tiedä aiheesta kovinkaan paljoa, muutakuin sen, että omaa silmääni miellyttävät Mustangeissa eniten vuosimallit 65-68. Mielessäni olisikin siis muutamia kysymyksiä...

Itselläni kovin halu olisi hankkia V8-koneella varustettu yksilö. Ilmeisesti 289-moottori on hyvin yleinen, koska niitä näyttäisi myynnissä jonkin verran olevan. Myytävänä näkyy olevan joitakin museorekisterissä olevia Mustangeja. Jos tällaisen hankkisi, niin onko sitä mahdollista virittää tehojensa puolesta siten, että auto edelleen pysyisi museorekisterissä? Halu ei varsinaisesti olisi virittää/virityttää äärimmilleen, mutta on myönnettävä, että jostain syystä halu olisi saada Mustang, jossa on hieman yli 300 hv. Museorekisteröity auto olisi kiinnostava, koska sen vuosittaiset ylläpitokulut ovat ymmärtämykseni mukaan alhaiset. Onko Museorekisteröity auto huono valinta, jos halajaa viritettyä mustangia, vai pitäisikö suosiolla katsella ns. normaalissa rekisterissä olevia autoja?

Onko realistista ajatella löytävänsä hyväkuntoinen 65-68 vuosimallin Mustang noin 15-20 tuhannen euron hintaan? Itse toivoisin löytäväni auton, joka olisi mahdollisimman hyvässä kunnossa niin teknisesti kuin pelleiltään. Auto tulisi ihan puhtaasti cruisailuun ja mukavaan ajelemiseen. Tarkoitus ei ole hommata minkäänlaista kisa-autoa, vaan siisti kuntoinen ja mahdollisimman vähän remonttia vaativa auto. Olen kyllä varautunut siihen, että autoa joutuu remontoimaan (itsellä mahdollisuus tehdä pientä remontointia tiettyyn rajaan asti, taitoa remontointiin ei ole), mutta päämäärä olisi kuitenkin siinä, että auton istuimella vietetään enemmän aikaa kuin auton alla. Autolla ei tultaisi myöskään ajamaan päivittäistä ajoa tai esim. työmatka ajoa, vaan pelkästään virkistysajoa.

Vielä yksi mieltä askarruttava asia on se, että voiko harrasteautoa säilyttää talven yli kylmässä tallissa, joka siis talvella menee pakkasen puolelle? Vai onko tällaisessa säilytysmuodossa tiedossa kasa mätää peltiä jo muutamassa vuodessa?

Kiitän ja kumarran, jos joku arvon foorumilaisista viitsii vastailla noviisin kysymyksiin.

-Arms

Re: Mustangin hankinta

Lähetetty: 26 Touko 2012, 10:29
Kirjoittaja clark
Moi,

Itsekin ostattelen uutta autoa tässä kuumeisesti. Tuolla hintahaarukalla saa ainakin hyvän HT:n.
Omien kokemusten mukaan perushuolloilla sen ihmeemmin sormia rasvaamatta voi selvitä hyvinkin auton kanssa, riippuu tietysti täysin minkälaisen onnistuu ostamaan.

Mikäli kotimainen tarjonta ei riitä, niin esim. jenkeistä tuotaessa kaava menee jotakuinkin näin:
Ostohinta jenkeissä + rahti n.1500eur + tuohon kokonaisuuteen alv23% päälle + palkkio. Tullia ei mene noin vanhoista.

Tosin jos itse olisin ostamassa täysin valmista ja entisöityä autoa, pyrkisin ostamaan sen kotimaan tai Ruotsin markkinoilta. Todennäköisyys ikäviin yllätyksiin on ehkä pienempi.
Itse tykkään säilyttää autoni kuivassa ja lämpimässä tallissa. Täysin kylmä olisi kakkosvaihtoehto. Eristetty lämmittämätön talli on pahin vaihtoehto, missä lämpötila soutaa välillä pakkasen ja plussan puolella.

Re: Mustangin hankinta

Lähetetty: 26 Touko 2012, 13:39
Kirjoittaja Ville K
Museokatsastettu öörli on ihan hyvä vaihtoehto, mutta en näe mieltä sen virittämisessä, alkuperäiset ajo-ominaisuudet ei riitä, ja sitten se ei taas enää täytä museoajoneuvon kriteereitä. Auto on kevyt ja kulkee vakiollakin 289:llä enemmän kuin vakioalustalla voi ajaa. Kannattaa käydä koeajamassa myynnissä olevia yksilöitä. Hintahaarukkasi riittää hyvin.

Re: Mustangin hankinta

Lähetetty: 26 Touko 2012, 21:46
Kirjoittaja Arms
Kiitoksia kommenteista ja vastauksista!

Amerikasta en uskalla lähteä autoa tilaamaan. Ihan vain siksi, etten tiedä kyseisestä automallista juuri mitään ja koen, että ns. sokkona ostaminen saattaisi kostautua ymmärtämättömälle liian kalliisti. Eli tarkoitus olisi löytää auto Suomesta, jolloin autoa pääsisi koeajamaan ja tutkailemaan.

Täytyy varmaankin alkaa tutkia noita normi rekisterissä olevia vaihtoehtoja ja hylätä tuo museorekisteröity vaihtoehto. Itsellä oli vain kuvitelma, että museorekisteröidyllä autolla vakuutus- ja verokulut tulisi merkittävästi halvemmaksi, ja se oli alun perin syy, kun lähdin pohtimaan sellaisen hankintaa. Todellisuudessa tulisin varmastikin hienosti toimeen vakio koneella varustetulla Mustangilla, mutta jotenkin on vain sellainen olo, että sitä tehoa saisi olla mielummin hieman liikaa kuin liian vähän, tai vähän ja vähän mutta kuitenkin...

Uudempaa mallia en haluaisi hankkia, koska juurikin nuo 65-68 Mustangit ovat ne mielestäni komeimmat ja hienoimman näköiset vaihtoehdot, joten niitä vuosimalleja lähdetään markkinoilta etsimään.

Koska olen täysi noviisi mitä Mustangeihin tulee, niin mitä kaikkea tulisikaan ottaa huomioon, kun tuollaista 60-luvun autoa lähdetään virittämään? Kuinka massiivisia muutoksia auto vaatii, jotta siitä saadaan tehoillensa turvallinen ja toimiva menopeli?

Onko mielestänne ihan turhaa ajatellakaan auton virittämistä tässä vaiheessa, kun autoa ei vielä edes löydy tallista? Itselläni oli sellainen suunnitelma, että kun auto on hankittu, niin sitten sillä ajettaisiin ensimmäinen kesä ja sen jälkeen alettaisiin miettimään ja unelmoimaan haluttuja muutoksia.

Mutta mutta, täytyy tutustua aiheeseen vielä paljon lisää ja miettiä eri vaihtoehtoja ja oppia ymmärtään aihetta.

Kiitoksia!

-Arms

Re: Mustangin hankinta

Lähetetty: 26 Touko 2012, 23:02
Kirjoittaja Ville K
Kyllähän museorekisteröidyssä käyttökulut halvemmat on, sehän on selvä,. Vakuutusmaksut on n. 1/12 osa normaaleista, ei käyttömaksua, katsastus joka toinen vuosi yms.. Mutta museoajoneuvot on saaneet ne edut tietyistä syistä.
Sanoisin että käy nyt koeajamassa jotain lähistölläsi myynnissä olevaa earlyä ensin, jotta saat jonkinlaisen kuvan mitä olet ostamassa. Nää on ihan hauskoja laitteita, mutta vakiona tosiaan kurvaillessa pyörät kaatuu alle, rumpujarrut edessäkin on aika tunnottomat ja jousitus pehmeä, kallistelee aika reippaasti.
Virittelyä varten voisi löytyä jo valmiiksi rakenneltuja laitteita, joissa hintakin usein jotain muuta kuin entisöidyissä/alkuperäisenä säästyneissä. Alkuperäiset säilyttävät arvonsa omasta mielestä paremmin, eriasia on sitten täysin pro meiningillä rakennetut. Ja noitahan on vuosien varrella tullut maahan reilusti, joten suomestakin varmaan sopiva auto löytyy, jenkeistäkin on tosin moni tehnyt hyviä hankintoja luotettavien välittäjien avulla, mukaanlukien allekirjoittanut..
Tosiaan jos meinaat että tollasen vanhuksen saa oikeasti ajettavaksi, se vaatii melkoisia muutoksia jousitukseen, pyöräntuentaan, ohjausgeometriaan ja jarruihin, ei ole halpaa huvia.

Re: Mustangin hankinta

Lähetetty: 26 Touko 2012, 23:08
Kirjoittaja Fastback
Hmmm, nopealla vilkaisulla

Alla olevan linkin auton on rakentanut Fordin peltiseppä itselleen harrasteautoksi. Tekniikan on tehnyt alan mestarit keski-suomessa. Jos tämmöinen piristetty ht musse olisi mielessä niin tämän uskaltaa ostaa vaikka silmät ummessa. 19000e hinta lienee haitarissa ja kai käteiskaupalla aina pieni pelivara löytyisi. Näkyy olevan kaksipiirijarruja jne, lisäksi auto on manuaali, joka siis tarkoittaa todellista virkistäytymisajoa. Tämä olisi minun valinta jos Hardtop on listallasi. Vastaava kuntoiset Fastbackit ovat sitten melkein kympin kalliimpia jos ees löytyy.
http://www.nettiauto.com/ford/mustang/4806631

Tämä toinen yksilö pisti silmään muuten vain. Tyylikkään oloinen ja tollainen lievä pumppu nopeuttamassa menoa. Tämä on tosin 22500e.
http://www.nettiauto.com/ford/mustang/4819864

-----------
edit:
Tervetuloa remmiin, tää on HIANO harrastus. Tällä on vaan yksi paha piirre kuten kaikella kivalla, kivan tuntoisella, olotilaa piristävällä&parantavalla - tämä koukuttaa todella voimakkaasti.

Re: Mustangin hankinta

Lähetetty: 27 Touko 2012, 00:34
Kirjoittaja ROKI
Arms kirjoitti:Kiitoksia kommenteista ja vastauksista!

Amerikasta en uskalla lähteä autoa tilaamaan. Ihan vain siksi, etten tiedä kyseisestä automallista juuri mitään ja koen, että ns. sokkona ostaminen saattaisi kostautua ymmärtämättömälle liian kalliisti. Eli tarkoitus olisi löytää auto Suomesta, jolloin autoa pääsisi koeajamaan ja tutkailemaan.

Täytyy varmaankin alkaa tutkia noita normi rekisterissä olevia vaihtoehtoja ja hylätä tuo museorekisteröity vaihtoehto. Itsellä oli vain kuvitelma, että museorekisteröidyllä autolla vakuutus- ja verokulut tulisi merkittävästi halvemmaksi, ja se oli alun perin syy, kun lähdin pohtimaan sellaisen hankintaa. Todellisuudessa tulisin varmastikin hienosti toimeen vakio koneella varustetulla Mustangilla, mutta jotenkin on vain sellainen olo, että sitä tehoa saisi olla mielummin hieman liikaa kuin liian vähän, tai vähän ja vähän mutta kuitenkin...

Uudempaa mallia en haluaisi hankkia, koska juurikin nuo 65-68 Mustangit ovat ne mielestäni komeimmat ja hienoimman näköiset vaihtoehdot, joten niitä vuosimalleja lähdetään markkinoilta etsimään.

Koska olen täysi noviisi mitä Mustangeihin tulee, niin mitä kaikkea tulisikaan ottaa huomioon, kun tuollaista 60-luvun autoa lähdetään virittämään? Kuinka massiivisia muutoksia auto vaatii, jotta siitä saadaan tehoillensa turvallinen ja toimiva menopeli?

Onko mielestänne ihan turhaa ajatellakaan auton virittämistä tässä vaiheessa, kun autoa ei vielä edes löydy tallista? Itselläni oli sellainen suunnitelma, että kun auto on hankittu, niin sitten sillä ajettaisiin ensimmäinen kesä ja sen jälkeen alettaisiin miettimään ja unelmoimaan haluttuja muutoksia.

Mutta mutta, täytyy tutustua aiheeseen vielä paljon lisää ja miettiä eri vaihtoehtoja ja oppia ymmärtään aihetta.

Kiitoksia!

-Arms
Muista vain se rajoitus, että museo härpäkkeen käyttö ei ole sallittua lain mukaan kuin 30päivää vuodessa. Jotkut ajaa halvalla museovakuutetulla pelillänsä koko kesän keväästä syksyyn. Toivottavasti joku käräyttää moiset vero ja vakuutus huijarit.

Re: Mustangin hankinta

Lähetetty: 27 Touko 2012, 14:46
Kirjoittaja Fastback
Sinällänsä MR-kuntoisen auton hankkiminen modifiointi projektiin on sairaalla tavalla paras mahdollinen. Siinä saa yleensä hyväkuntoisen korin, jota ei ruoste vaivaa. Muutenhan se on taas hieman dorkaa pistää mr-auto restomodiksi. Onhan noitakin esimerkkejä nähty, näin harrastajan ja ehkä silloin tällöin pussihousuja jalkaan sovittelevan ihmisen mielestä on hyväksyttävämpää ostaa ei MR- kuntoinen auto ja aloittaa modifiointi siitä.

Teet niin tai näin niin nämä vanhat musset ovat erittäin mukavia harrastettavia. Kaikkia osia saa pilvin pimein välillä 1964-1970. Mukava harrastekohde ja tuntuu etteivät hinnat tipu. Suomessa on osatarjoajia yllin kyllin, huoltopalvelua, rakennuspalvelua jne. Eikä tämä Ford Mustang Owners Club of Finlandikaan ole pöllöin kerho, vaikkakin vaihtoivat perinteikkään kerhologon tollaiseen amerikan volkswaaggeni kansanauto muottiin jollaiset on kaikilla amerikanniemellä.

Re: Mustangin hankinta

Lähetetty: 27 Touko 2012, 20:23
Kirjoittaja Homer65
Ajatukset on sulla ainkin kohdallaan ja vuosimallihaarukkakin erittäin asiallinen. Itse HT.n omistajana, se on mielestäni paras korimalli mitä on tarjolla. Itse olen aloittanut autosta joka oli lähes museokuntoinen, nyt matkaa on hiukan enemmän. Jos et muuta löydä kun museoauton, ei senkään muuttamisesta tarvitse hirveesti miettiä, niitähän on maailma pullollaan (sori pussisjengi). Onnea vaan tulevalle hankinnallesi ja tervetuloa porukkaan. Nokialla on tulevassa viikonvaihteessa, rataharjoittelu- ja slalom päivä, sinne vaan tutustumaan porukkaan ja autoihin. Helpottaa varmasti kun pääsee näkemään harrastajien pelejä ja niitä löytyy, toivottavasti, ko. tapahtumassakin joka lähtöön.

Re: Mustangin hankinta

Lähetetty: 27 Touko 2012, 21:01
Kirjoittaja FFreak
Eikös se vähän riipu siitä monenako päivänä haluat kesässä ajella? Jos mietti esim. toukokuun alusta elo- tai syyskuun loppuun ajelua silloin kun kelejä tai halua, niin talous tuskin siihen kaatuu. Vakuutuksia jos ajattelee. Tosin mulla taitaa olla molemmissa autoissa täydet bonukset. Bensaakin auto vie. Vakio 289/302 about 9-10L matkassa min. viritetty about 14-24 riippuen viritys asteesta. Ja kuten itsellenikin on sanottu, että mieti mitä autoltasi haluat. Jos ajelee nätisti fiilistellen, niin pollet on mielestäni turhia. Jos taas haluaa käydä kokeilemassa kovempaa ajelua, niin sitten ei välttämättä. Tietysti olisi suotavaa, että auto pysyy hanskassa. Fiilistely ajossa varmaan pysyy. Vai kiinnostaako välillä pieksuttaa liikennevaloista tai motarilla? Kuten sanoin tuumi mitä haluat autollasi tehdä ja tee päätös sen mukaan. :wink:

Itselläni on auto liikenteessä niin kauan, kun kelejä riittää. Käyttö on kaikenlaista eli ei ole museoauto ja rakenneltu on omaa ajoa silmällä pitäen lähinnä normiliikkumiseen. Alustaa ja tehoa on myös paranneltu. Välillä kun tulee vähän innostuttua. Silloin toki pitää ajaa sen mitä hallitsee. :mrgreen: 8)

Onnea vaan auton etsintään. Mukavaa ja avuliasta porukkaa tämä on ja mukava harrastus. 8)

Re: Mustangin hankinta

Lähetetty: 28 Touko 2012, 13:31
Kirjoittaja Arms
Kiitoksia mainioista vinkeistä ja kommenteista!

Itselläni tuo ajelu olisi varmasti hyvin viikonloppupainotteista, ja jos äkkiseltään laskeskelee tuon museorekisteröidyn auton 30:sta ajopäivästä, niin käytännössä se tekee melkein neljä kuukautta ajoaikaa, jos vain viikonloppuisin ajelee. Mutta tätä täytyy kaikenkaikkiaan miettiä, että mikä on järkevää ja mikä ei.

Itselläni ei ole mitään hinkua kiihdytellä liikkennevaloista tms. Sitä on tottunut näiden toistakymmentä vuotta vanhojen käyttöautojen kanssa ottamaan kohtuu rauhallisesti, kun tämänkin hetkisessä Japanin ihmeessä on kaikki n. 70 hv (ollut ainakin tehtaalta lähtiessä) ja silläkin määrällä on sujuvasti maisema vaihtunut. Tuo auton virittäminen on sellainen, että tiedän etten tarvitse tuota kaivattua tehoa mihinkään, enkä kykene järkisyillä tehon tarvetta perustelemaan. Tehon tarve menee lähinnä asteella "olis kiva jos tehoa olisi". Tuolla "olis kiva" lausahduksella sitä on tullut perusteltua monta järjetöntä tai vähemmän kannattavaa hankintaa eri harrastuksien parissa ja joskus harrastusten ulkopuolellakin.

Voipi olla, että ryhdyn tutkimaan markkinoilla normirekisterissä olevia Mustangeja. En ajatellut hosua hankinnan kanssa. Jos autoa ei vielä täksi kesäksi tule hankittua, niin ensi keväänä sitten jatketaan tarjonnan tarkastelua. Kyseessä on kuitenkin sellainen harrastusväline, ettei meikäläinen uskalla ihan tostanoinvaan lähteä ostoksille. Täytyy rauhassa tutustua aiheeseen oikein kunnolla paneutuen mm. tätä foorumia seuraten.

-Arms

Re: Mustangin hankinta

Lähetetty: 28 Touko 2012, 14:18
Kirjoittaja Firebolt
Jos sun hintahaarukka on tuo nii hae toi mattamusta tuolta hevosmarkkinoilta... Siinäpähän harrastat kesän ja kyselet, menee miettimisaika hyötykäyttöön ;)

Re: Mustangin hankinta

Lähetetty: 28 Touko 2012, 14:41
Kirjoittaja Arto65FB
Arms kirjoitti:Tuo auton virittäminen on sellainen, että tiedän etten tarvitse tuota kaivattua tehoa mihinkään, enkä kykene järkisyillä tehon tarvetta perustelemaan. Tehon tarve menee lähinnä asteella "olis kiva jos tehoa olisi". Tuolla "olis kiva" lausahduksella sitä on tullut perusteltua monta järjetöntä tai vähemmän kannattavaa hankintaa eri harrastuksien parissa ja joskus harrastusten ulkopuolellakin.

-Arms
Täysin validi perustelu. Hessu Hopoa lainaten: "Miksi kaikki pitäisi tehdä parhaan ymmärryksen mukaan? Onhan niitä muitakin perusteita."

Mutta: virkistyskäytössä ajat autoasi väännöllä, et teholla. Virittäminen ei juurikaan vääntöä lisää alakierroksilla, yleensä päinvastoin. Vääntökäyrä siirtyy vaan ylemmille kierroksille, joilla sitten se kasvanut teho tulee (teho=vääntö*kierrokset). Kuinka paljon virkistyskäytöstä aiot ajaa yli 5000rpm alueella. Kokeile ensin 4,7L V8:n vääntö ennen kuin lähdet lisää tehoa hamuamaan.

Re: Mustangin hankinta

Lähetetty: 28 Touko 2012, 19:04
Kirjoittaja Fastback
Arto65FB kirjoitti:
Arms kirjoitti:Tuo auton virittäminen on sellainen, että tiedän etten tarvitse tuota kaivattua tehoa mihinkään, enkä kykene järkisyillä tehon tarvetta perustelemaan. Tehon tarve menee lähinnä asteella "olis kiva jos tehoa olisi". Tuolla "olis kiva" lausahduksella sitä on tullut perusteltua monta järjetöntä tai vähemmän kannattavaa hankintaa eri harrastuksien parissa ja joskus harrastusten ulkopuolellakin.

-Arms
Täysin validi perustelu. Hessu Hopoa lainaten: "Miksi kaikki pitäisi tehdä parhaan ymmärryksen mukaan? Onhan niitä muitakin perusteita."

Mutta: virkistyskäytössä ajat autoasi väännöllä, et teholla. Virittäminen ei juurikaan vääntöä lisää alakierroksilla, yleensä päinvastoin. Vääntökäyrä siirtyy vaan ylemmille kierroksille, joilla sitten se kasvanut teho tulee (teho=vääntö*kierrokset). Kuinka paljon virkistyskäytöstä aiot ajaa yli 5000rpm alueella. Kokeile ensin 4,7L V8:n vääntö ennen kuin lähdet lisää tehoa hamuamaan.
Öööö. Just tänään oli erään hippostelijan kanssa puhetta, että liian paljon kanssa pärjää, mutta liian vähän kanssa tekee tukalaa. Arton kanssa olen siinä täysin samalla linjalla, että tule käymään jossain kerhotapahtumassa. Tule rohkeasti esittäytymään ja käyt istumassa useamman auton kyydissä. Tällä tavalla saat aitoa perstuntumaa siitä mitä olet etsimässä. Sun ei tartte kun sopia treffit Arton tai jonkun muun tunnetun kerholaisen kanssa alan tapahtumaan. Arto tai se joku muu ottaa sut mukaansa ja kierrätte tuttujen autoja valikoiden erilaisia kombinaatiota. Tällä tavoin jos ujous vaivaa, niin Arto tai se joku muu hoitaa pakolliset esittelyt ja eikun giddy up!!

Mun silmät avasi aikoinaan jämä osista tehty 454 sitroletti, jota on täälläkin siteerattu keisarin chevellenä. Se muuten lähti vetämään 80kmh jälkeenkin pauhulla joka avasi 289 miehen silmät - syntyi vuosien päätös hedelmää kantanut päätös hankkia jotain tollaista itellekin. Toisaalta jos se 70hv nippondenso tuntuu siltä, että silläkin kerkiää niin vakio 289 2V konekin saa silmät pullahtamaan päästä. Kaikki on niin suhteellista.

Re: Mustangin hankinta

Lähetetty: 28 Touko 2012, 20:41
Kirjoittaja stangrider
Itse olen ainakin kiitollinen kerhon aktiiveille n. 15 vuoden takaa, silloin soiteltiin puhelimella illat pitkät ja käytiin koeajoilla..
Kerhoon voi liittyä ennen autonostoa ja harvoin saanut niin paljoa katetta jollekin jäsenyydelle.
Muutama pointti mikä pätee edelleenkin:
* osta auto itsellesi, älä miellyttääksesi muita
* kannattaa jättää sitä rahaa myös kunnostuksiin, niitä on aina
* hanki niin hyvä kuin mahdollista, kerralla! = on yleensä hintavampi, mutta tulee jatkossa halvemmaksi
(keväisin on joitakin hintapompsahduksia havaittavissa..)
* harrasteauton paras hankinta-aika on syksyllä
* käy vertailemassa eri vaihtoehtoja, Suomi ei ole iso maa ajella vaikka joidenkin mielestä se unelma-auto pitäis löytyä korkeintaan seuraavasta kaupungista..
* joku asioista perillä oleva mukaan... Mustang-kerholla on aluevastaavat ympäri Suomea, joten tietoa löytyy asuitpa missäpäin vaan..

Onnea hankintaan!