Sivu 1/1

S197 madaltaminen ja aerodynamiikka

Lähetetty: 12 Touko 2012, 21:39
Kirjoittaja NoNeed4Boost
Säätelin juuri alustaa tuosta 06GT:stä ja päädyin jättämään maavaraa 80mm, bensatankin pohjasta mitattuna. Matalammalle ei näytä uskaltavan pudottaa koska ainakin takana joustovara menee aika vähäiseksi jo tuolla pudotuksella. Pakoputkiston taka- akselin ylityksien ensimmäinen mutka akselin etupuolella roikkui tässä korkeudessa jo alle 60 millissä joten niistä piti pätkät ottaa pois. Tuntuu olevan sama homma myös aikaisemmissa korimalleissa. Nyt hidastetöyssyltä rauhallisesti laskeuduttaessa osuu joku osa töyssyyn, pitänee tutkia mikä.

Etupuskurin suhteen olisi kiva kuulla mikä on mahdollisimman matala puskuri? Varaa jää mulla Cerviniksen chin spoileri + normi GT kombon alle 110mm, jolloin auton alle pääsee turhaan aivan liikaa ilmaa. Oletteko mittailleet vastaavalla maavaralla korkeuksia puskureista, esim, Saleen, Roush ja vastaavat sekä Chinit, lipit ja muut? Jotain tuolle 110mm pitää tehdä mutta saa nähdä mitä..

Re: S197 madaltaminen ja aerodynamiikka

Lähetetty: 13 Touko 2012, 00:47
Kirjoittaja pokkinen
NoNeed4Boost kirjoitti: Oletteko mittailleet vastaavalla maavaralla korkeuksia puskureista, esim, Saleen, Roush ja vastaavat sekä Chinit, lipit ja muut? Jotain tuolle 110mm pitää tehdä mutta saa nähdä mitä..
Nyt ei ymmärrä Antti ? Mistä hipohommista on kysymys ja mitä varten ?
Mielestäni mullakin on aika matala, ja lähes 150mm on etuhelman ja maan välillä mitta ?
(ei tuollaisella 110mm mitalla voi enää missään ajaa, vaikka joustoa ei olisi lainkaan)

Re: S197 madaltaminen ja aerodynamiikka

Lähetetty: 14 Touko 2012, 11:56
Kirjoittaja juke302
Oisko ilmassa lievää provokaatiota :twisted: :P mulla tuos kopukas se 130 mm tuo etuhelma ja perse pystyssä tuo kulkee ku entinen likka joten...kyl tuol vielä on ainakin selvinny, toki en nyt sillä siwan pihaan edes yritä
ja toiseks mun ranteet loppuu ennenkuin tulee ongelmia tuon liian ilman kans :roll:

Re: S197 madaltaminen ja aerodynamiikka

Lähetetty: 14 Touko 2012, 15:22
Kirjoittaja Redfire06
Jep juu, 110mm on jo varsin matala. Eli provo tuo on :)
Piti ihan käydä mittaamassa ja Redfiressä näyttää olevan 160mm keulassa keskellä maavaraa, ihan riittävän matala ja pitkä alahuuli.
Keulassa mitat määrittää seuraava yhtälö: 06 GT + 255/35-20 + Steeda Sport jouset + CDC Classic chin spoiler.

Marko

Re: S197 madaltaminen ja aerodynamiikka

Lähetetty: 15 Touko 2012, 23:31
Kirjoittaja NoNeed4Boost
Ehtii taas kommentoimaan..

Kiitos mittaustuloksista. Taitaa olla niin että valmiiksi ei mitään supermatalaa puskurimallia löydy. Ja jos löytyy niin näyttävät joltain Darth Vaderin kypärältä.
Monta yötä tuli "valvottua" ton etupään maavaran johdosta. Nyt on säädöt niin että 99mm jää edessä varaa maahan ja korotetut suojatiet sekä hidasteet ylittyy ongelmitta. Omaan pihaan joutuu ajamaan nokka edellä, peruutettaessa raapii tonttiin. Sitä en tiedä miten slalomissa mahdollisesti kaatuneille keiloille tapahtuu, jäävät ehkä kihnaamaan chinin ja asfaltin väliin.

Löysin aika aerodynaamisesti muotoillun air damin http://aprperformance.com/index.php?opt ... &Itemid=44
Tuon alle kun laittaa vielä splitterin http://www.vividracing.com/catalog/2006 ... 57860.html, pitäisi olla aika lähellä asfalttia. Vuoden kuluttua olisi tarkoitus ajaa timeattackia ja nyt on hyvä alkaa hiomaan pikkujuttuja kuntoon.

Re: S197 madaltaminen ja aerodynamiikka

Lähetetty: 16 Touko 2012, 21:10
Kirjoittaja FBFIN65
Meikäläinen käytti 265/35/18 renkaita (radalla) niin auto madaltui paljon,taitaa olla kuvakin jossain täällä palstalla,Pokkinen tais niistä ilkkuakin kun oli vähän hassun näköinen niin pienillä rengas/vanne yhdistelmällä :)

Re: S197 madaltaminen ja aerodynamiikka

Lähetetty: 16 Touko 2012, 22:04
Kirjoittaja pokkinen
FBFIN65 kirjoitti:Meikäläinen käytti 265/35/18 renkaita (radalla) niin auto madaltui paljon,taitaa olla kuvakin jossain täällä palstalla,Pokkinen tais niistä ilkkuakin kun oli vähän hassun näköinen niin pienillä rengas/vanne yhdistelmällä :)
Niin totta, niin totta.
Sun Saleen oli muuten tosi matala noilla "epäsopivilla" renkailla.
...tämä onkin sitten ainoa asia missä olen pystynyt Karille ilkkumaan :wink:

täytyy yrittää jostain kaivaa Saleenista kuva, joka on mullakin jemmassa.

Re: S197 madaltaminen ja aerodynamiikka

Lähetetty: 17 Touko 2012, 21:21
Kirjoittaja FBFIN65
muutama kuva löytyy hakusanoilla (Saleen s/c 18" vanteilla)

Re: S197 madaltaminen ja aerodynamiikka

Lähetetty: 19 Touko 2012, 11:51
Kirjoittaja simppa 73
Ohessa kuva meikäläisen auton etuspoilerin korkeudesta. Hiukan vajaa 10cm. Taitaa tarkka olla noin 9,7cm. Jos mennään tuon korkeuden perusteella, olen aika vahvoilla kisoissa... :lol:

Re: S197 madaltaminen ja aerodynamiikka

Lähetetty: 19 Touko 2012, 16:56
Kirjoittaja hannu
onhan toi "huuli" jo vakiona, siinä syylärin alapuolella...ja nimenomaan sellanen kuminen.. ja ellei sitä ole, niin kannatta ehdottomasti laittaa, oleellinen vaikutus jäähdytykseen...

Re: S197 madaltaminen ja aerodynamiikka

Lähetetty: 07 Huhti 2019, 20:00
Kirjoittaja Bug85
20190407_131158.jpg
Eipäs aloiteta uutta ketjua ku oma haaste/dilemma kuuluu tähän samaan sarjaan.

Eli oma auto on 2006 gt avo ja madaltaminen hieman askarrutta: minulla olisi autoon eibachin pro-kit jouset, joiden madallus on sen luokkaa 30mm. Renkaina minulla on 255/45R18. Autossa on edessä CDC classic chin spoiler ja vakio heimojen alla cdc side rocker splitter. Nyt jo vakio alustalla sivuhelmojen etupää on 12,5 cm korkeudessa ja takapäät 15,5cm korkeudessa. Etuhelma 17cm maasta. Keulan "runkopalkit"/alimmat osat ovat 13cm maasta (eli ihan helmojen tasalla) ja putkisto perän etupuolella 15cm maavaralla.

Eli suurin madallusta askarruttavia seikka on tuo maavara; jos keula tippuu 10senttiin ja takapää 12 senttiin niin mahtaa mennä mahdottomaksi ajaa Suomen teillä. Vai mitä ajatuksia herättää? Ohessa pari kuvaa sivusta.
20190407_131202.jpg

Re: S197 madaltaminen ja aerodynamiikka

Lähetetty: 07 Huhti 2019, 20:18
Kirjoittaja ranger
10 cm maavara on "täysin" riittävä, ei tule ongelmia. Ei muuta kuin madaltamaan.
Vakio iskarit ei varmaankaan toimi optimi tavalla noiden jousien kanssa.

Re: S197 madaltaminen ja aerodynamiikka

Lähetetty: 07 Huhti 2019, 21:27
Kirjoittaja Homer65
Ongelmia alkaa tulla, jos auton keskikohdalla, siis etu- ja takarenkaiden välisen keskikohdan, korkeus lähentelee 70mm. Minimi on pykälien mukaan, muistaakseni, 80mm. Olen kokeillut alle 80mm korkeutta ja tahtoo hidastetöyssyissä kolista. 100mm edessä ja takana ei pitäisi vielä tuottaa ongelmia perunapeltoteillä. Kadunvarteen pysäköinnissä täytyy olla tarkkana muuta ongelmaa en usko tulevan. Matalahan on aina parempi kuin korkea :peukku: .

Re: S197 madaltaminen ja aerodynamiikka

Lähetetty: 08 Huhti 2019, 05:34
Kirjoittaja Bug85
Kiitoksia.

Toki jos menee omaan makuun liian matalaksi niin voihan sitä ostaa isommat vanteet. :blackman:
Nyt ei vielä kehtaa ku kumit on ihan pakasta vedetyt.