Sivu 1/1
Kymysys liittyen sähköflektiin
Lähetetty: 04 Touko 2012, 15:49
Kirjoittaja Wesuri.V8
Moron,
Ny olis tietoa / mielipiteit vailla.
Tuli tossa talven aikana uusittua sähköt musseen. Samalla tuli laiteltua myös sähköflekti.
Nyt tässä kevään ajoissa on huomannu pienen ongelman. Flekti haukkaa aika lailla virtaa käynnistyessään. Ja kun kierrokset on tyhjäkäynnil esim liikennevalois flektin käynnistyessä, flektin rele ei tahdo pysyä päällä (rele naksuu päälle / pois) ja sitten polttaa flektin sulakkeen. Ei tosin aina. Pitemmän päälle relekään ei tuost tykkää.
Flekti on vuosituhannen alun volvosta s80:tä ja volvossahan on oma aivolaatikko flektille. Se on poistettu ja nyt on ihan lämpötila-anturin avulla toimiva ohjaus flektillä. Se aivolaatikko käynnisti volvon keulal flektin portaittain, ei heti täysiä, niinkun nyt flekti tekee. Tehokas on kyllä, oravaa pienemmät imee keulan edest kyl. Jos en ny väärin ole ongelmaa tulkinnut, niin taitaa laturin tuotto olla vähän pieni siin tyhjäkäynnin tuntumas.
Laturi on ford 3G 130A ja minimikierrokset toimiakseen laturilla on 1600rpm (laturin akselilla), maksimi amppeerit antaa 6000 kierroksel (laturin akselil). Hihnapyörien välityksiä laskeskelin ja tyhjäkäynnil laturi pyörii siin 1800rpm kohtiil. Nostin tyhjäkäynnin 1000 pintaan ja silloin ei ongelmaa esiinny. Ongelman ratkaisuks mietin hihnapyörien välityksien vaihtoa. Ka-akselille isompi, vesipumpulle ja laturille pienempi. Nyt k-akselil on halkaisijaltaan 160mm kiilahihnapyörä ja laturilla 65mm. Kauheesti isompaa k-aks hihnapyörää ei ole sattunu kohdalle, eikä kyllä laturille pienempääkään. Underdrive-settejä kyl olis. Jos tiedätte mist löytys niin tarvetta olis.
Toinen juttu minkä vois tehdä on laittaa jonkunlaisen etuvastuksen siihen flektille. Silloinhan käynnistyessään virrankulutus ei olisi niin suuri, eikö vain? Flektin ei tartte ihan miljoonaa pyöriä, vähemmälläkin pärjäis. Näitä etuvastuksia käsittääkseni käytetää normiautois. Vai miten muuten saisi sen flektin käynnistymään rauhallisemmin? Ideoita ja ehdotuksia otetaan vastaan.
Re: Kymysys liittyen sähköflektiin
Lähetetty: 04 Touko 2012, 19:35
Kirjoittaja Wesuri.V8
Tuli tuos googleteltua ja se volvon flektin moottori on Boschilainen GPB 12v jonka maksimiteho n.280w. Löyty myös Partcon verkkokauppa, jossa myydää elektroniikkakomponentteja. Tuota moottorin wattimäärää kestävää NTC-vastusta en löytäny. Se oisi kyl kaikkein kätevin ratkaisu. Tehovastuksia sieltä löytyy kyl.
Kun tuo sähköpuoli ei ole sitä vahvintaosaamista niin kaivoin vanhoja koulukirjoja ja laskimen esiin.
Laskin moottorin omaks vastukseks n.0,5ohm. Jos hankkis pari 100w 1ohm tehovastusta, laittais ne rinnan jolloin teho putois alle 150w. Käynnistysvirtahan pienee silloin myös. Siihen vois sitte tarvittaes rakennel sen manuaalisen relekytkennän jos on tarvetta. Ropellin jo pyöriessä kytkimestä täydelle teholle kääntö ei enää niin paljoa virtaa veis. Tarttee vielä niit hihnapyöriä yrittää löytää. Välitys sais olla k-aks / laturi n.2,7. Ei sitte tulis laturin max.rpm (16000)vastaa.
Re: Kymysys liittyen sähköflektiin
Lähetetty: 04 Touko 2012, 21:15
Kirjoittaja Wesuri.V8
Yleismittari löytyy, sen tarkkuudest en mene takuuseen, mutta tuota sokeripalajuttuu vois kokeil.
Tällä hetkel mennää yhdel kiilahihnal, vielä ei ole vinkunaa kuulunu, mutta jossai vaihees tulee moniurahihnan vaihto eteen. Kävi kyl mieles jos laturin pyörän käyttäs sorvaril, mut kiilahihnapyörää ei kauheen pieneks viittis tehä. Tosin paljoa ei tarvis ottaa 65mm->60mm riittäis.
Re: Kymysys liittyen sähköflektiin
Lähetetty: 05 Touko 2012, 18:53
Kirjoittaja MouTine
Kaksi-nopeuksinen flektin anturi ja hitaammalle puolelle 0,5 ohmin suurtehovastus. Vastus sijoitetaan flektin ilmavirtaan. Tuo flektin koko on kyllä sitä luokkaa että moni vastus voi olla ihmeissään.
Re: Kymysys liittyen sähköflektiin
Lähetetty: 05 Touko 2012, 23:19
Kirjoittaja Wesuri.V8
Tuli tänää kokeiltuu tuota etuvastuksen tekoa. Löyty 0,8mm rosterihitsilankaa. Siitä sitte mittailin vastusarvoja ja sitte kokeileen. 5-kertaisen langan ku laitto n. 35cm pituudeltaan niin ei enää vaihtanu lanka väriä lämmetessään. Kuuma se on silti. Tarttee ny kattoo hankkisko sellasen suurtehovastuksen vai rupeaako ettii niit sopivia silikonipäällysteisiä johtoja. Hyviä ideoita kyl. Eiköhän näil saada flektin virrat kuriin.
Re: Kymysys liittyen sähköflektiin
Lähetetty: 07 Touko 2012, 07:34
Kirjoittaja MouTine
Ja jos haluaa siistin asennuksen ilman näpertelyjä...
http://www.ultimategarage.com/shop/part ... ts_id=2244
Re: Kymysys liittyen sähköflektiin
Lähetetty: 07 Touko 2012, 15:00
Kirjoittaja Wesuri.V8
Tuo BMW:n vastus olis aika siisti varmaan laittaa, tarttes vaa vähä tietää ohm-määrää ja wattien kestoa. Nebraskan myymälästä löytys kaikenlaista sopivaa kans. Tähän hätään tulee varmaan sellainen etuvastus (vai onko se sitte takavastus kun maajohtoon pistää) laitettua puhaltimen ilmanvirtaan jäähtymään. Tarttee sitä silikoni päällysteistä johtoo käydä vielä hakee ja hopeaa juotoksia varte.
Kyllähä se omalla kohdalla tää autoharrastuksen toinen puoli (sekin positiivinen) on tää tekeminen ja rakentelu. Uusia asioita tulee monesti vastaan ja jos mitään et tee niin ei sitä mitään opikkaa, tietty asioista kannattaa / pitää ottaa selvää. Allekirjoittaneella välillä pääsee touhuaminen liikaa vauhtiin ja sitte opetellaa kantapään kautta. No, vielä (koputan puuta / päätä) ei mitää katastrofia ole käyny.
Hyviä ideoita tulee kyllä, kaikkia ny ei ehdi toteuttaa.
Re: Kymysys liittyen sähköflektiin
Lähetetty: 10 Touko 2012, 22:47
Kirjoittaja ROKI
Voi poiaat voi poiaat, miksi kaikki pitää tehdä perse edellä puuhun mallilla, kun on valmiita ja helpompia systeemeitä. Ja ennen kaikkea turvallisia, niin että ei savua ilman tulta, ja sitten kun tulee tulta sitten itketään että eihän sen pitännä palaa. Pitää etsiä sellaset flektit jotka ei pyöri liian kovaa ekä liian hitaasti, ei siihen tarvitse kaksi nopeksisia virityksiä. Omaan peltipaaliini asensin japaninpojan flektit 2kpl jotka ovat erittäin hiljaiset, kun tekee sähkötytö oikeaoppisesti riittävästi neliöitä piuhoihin, liittimet tinaten ja kunnon releeillä ja sulakkeilla ei ole ongelmia. eikä muuten tarvitte isoja latureita 70 ampperiinen saabin bossi riittää, ei ole yty loppynut kertaakaan. Tietenkin jokainen kattilansa omistaja tussaroin sen mieleisekseen.
Re: Kymysys liittyen sähköflektiin
Lähetetty: 11 Touko 2012, 09:49
Kirjoittaja Wesuri.V8
ROKI kirjoitti:Voi poiaat voi poiaat, miksi kaikki pitää tehdä perse edellä puuhun mallilla, kun on valmiita ja helpompia systeemeitä. Ja ennen kaikkea turvallisia, niin että ei savua ilman tulta, ja sitten kun tulee tulta sitten itketään että eihän sen pitännä palaa. Pitää etsiä sellaset flektit jotka ei pyöri liian kovaa ekä liian hitaasti, ei siihen tarvitse kaksi nopeksisia virityksiä. Omaan peltipaaliini asensin japaninpojan flektit 2kpl jotka ovat erittäin hiljaiset, kun tekee sähkötytö oikeaoppisesti riittävästi neliöitä piuhoihin, liittimet tinaten ja kunnon releeillä ja sulakkeilla ei ole ongelmia. eikä muuten tarvitte isoja latureita 70 ampperiinen saabin bossi riittää, ei ole yty loppynut kertaakaan. Tietenkin jokainen kattilansa omistaja tussaroin sen mieleisekseen.
Nii-in, kuka tekee mitenkin. Tässähän ei isoa ongelmaa ole, laturiin kierroksia tyhjäkäynnil vähän lisää tai tosiaan flektin kierrokset alemmaks. Tarkoitus tuon oman pirssin kans on tehdä pikkuhiljaa osa-alueita niin että riittää sitten jatkossakin. Esim. laturin amppeerimäärä riittää sitten jos joskus sattuu hurahtaan noitte soittimien maailmaan (sähköne pa-pumppu, ruisku, ym mitä nyt mieleen tulee). Sähköt on AAW:n merkkikohtainen sarja ja flektin ohjain on valmis sarja käynnistys lämpötilan säädöllä. AAW vielä suositteli tuota 3g laturia. Tänne laitoin kyselyn kuinka muut ovat homman tehneet. Eihän kaikkia ideoita ehdi tai ole tarkoituskaan toteuttaa. Valitsee niistä omalle kohdalle sopivimmat tietoja soveltaen. Keskustelupalstoihin muutenkin on hyvä pienellä varauksella suhtautua. Tuo flekti kun sattui joutilaana olemaan, niin laittelin sen paikalleen. Jatkossa kun kone vaihtuu, tulee lyhyempi vesipumppu ja kiilahihnapyörät moniurahihnamallisiin. Sitten mahtuu vaikka kahden flektin malli. Kyllähän jos sitä rahaa olis millä mällätä niin vois ostaa vaikka uuden valmiin auton, mutta se taas ei vastaa omaa mieltymystä.
Re: Kymysys liittyen sähköflektiin
Lähetetty: 12 Touko 2012, 19:23
Kirjoittaja Wesuri.V8
No nii, tänää tuli sitte askarreltua flektille se etuvastus paikallee. Partco-nettikaupast tilasin pari 100w 1ohmin tehovastuksia. Vastukset laitoin rinnan flektin maapuolelle. Silikonijohtoja ja hopeajuotoksia ei tarvinnu käyttää. Flekti hiljeni komeesti ja enää ei menny sulakkeit. Moottorin teho jää nyt alle 150w ja ilmanvirta riittää kyl. Vartin koekäytön jälkeen vastuksen kuori lämpenee jonkun verran, mutta liitokset ja johdot pysyy käsinkosketeltavina. Aika näyttää kui pitkäikäisiä ovat. Näillä mennää toistaseksi.
Kiitoksia ideoista.