Sivu 1/2
351 C 2V ongelma
Lähetetty: 01 Touko 2012, 07:34
Kirjoittaja Mustang73
Olen koonnut 351 C2V moottorin ja se on niin "sitkas",että pyörii startilla vaivoin vain tulpat poistettuna.Koneeseen laitoin uudet runko ja kampiakselilaakerit,uusi nokka+laakerit,männänrenkaat(hoonasin)
ketjupyrät+ketju,tehoöljypumppu.Nokka pyöri koottaessa käsin kevyesti "pyörästä"pyörittämällä.Kiristin runkolaakerit 95 ja kiertokanget 45,jolloin "nihkeästi" pyöri avamella kampiakselin päästä.
Kampiakselia ei ole työstetty ja vanhat laakerit olivat huonot.Dampperin tosin "taputtelin"kohtuudella paikoilleen(ei ollut työkalua),jolloin virranjakaja hetkeksi"jumiutui",mutta kääntämällä toimi normaalisti.
Onko paikat liian tiukat vai mitä pitäisi tehdä?
Re: 351 C 2V ongelma
Lähetetty: 01 Touko 2012, 07:42
Kirjoittaja Galaxie61
voi olla tyhmiäkin kysymyksiä. mutta kerro tuosta dampperin "taputtelusta" ja laakeripukkien kiristelyistä lisää, onko pukit samoissa paikoissa ja samoinpäin kun ennenkin ja oliko laakereissa kunnolla asennusöljyä ?
Re: 351 C 2V ongelma
Lähetetty: 01 Touko 2012, 07:48
Kirjoittaja Mustang73
Laakeripukit ovat samoissa paikoissa ja runsaasti öljyä ja kiristin monessa vaiheessa lopulliseen kireyteen(jolloin pyöri "nihkeästi" avaimella päästä pyörittämällä)Dampperin asennustyökalua ei ollut saatavilla joten
"naputtelin"sen isolla vasaralla välissä käytin paksua teräslevyä(ei mielestäni vaatinut kovaa väkivaltaa)
Re: 351 C 2V ongelma
Lähetetty: 01 Touko 2012, 09:19
Kirjoittaja Galaxie61
olikohan varmaan oikeen kokosia laakereita ja kaikki varmasti oikeinpäin.
pitää kysellä tämmösiä kun ei tiedä toisten koneen rakentamisista mitään.

Re: 351 C 2V ongelma
Lähetetty: 01 Touko 2012, 09:51
Kirjoittaja Mustang73
Kyllä mielestäni oli ja pyöri kiristyksen jälkeen jakoavaimella "nihkeästi".En ole mittaillut kampiakselia,enkä käyttänyt laakerien/kampiakselin välissä "muoviliuskaa" toleranssien mittaamiseksi.Eikä kampiakselia ole käytetty missään.
Re: 351 C 2V ongelma
Lähetetty: 01 Touko 2012, 10:39
Kirjoittaja Topias74
Onko laakerit samanlaiset kuin vanhatkin? Oliko ylikoko vai stanu ja oliko kaikki samankokoisia? Sellaseenkin olen törmännyt että yks kampuran kaula oli hiottu tokaan ylikokoon ja muut ekaan!

Re: 351 C 2V ongelma
Lähetetty: 02 Touko 2012, 00:45
Kirjoittaja Galaxie61
mä purkaisin sen verran että mittaisin akselista kaikki kaulat ja käyttäisin koneistamossa kiillotuksessa, tuo yks erikokonen kaula ei olis mikään yllätys.
Re: 351 C 2V ongelma
Lähetetty: 02 Touko 2012, 10:02
Kirjoittaja Mexico65
Jos koneen saat käyntiin, niin laakerivaurio syntyy muutaman sadan kilometrin aikana ja siten purat koneen uudelleen.
Kampiakselin tulee pyöriä herkästi käsin. Kiertokangenlaakereiden ja mäntien asennuksen jälkeen koneen tulee pyöriä herkästi työkalulla.
Tarkasta laakeri välykset.
runko laakeri välys 0.0020 - 0.0030"
kiertokankien laakerivälys 0.0020 - 0.0030"
Onhan kampiakseli suora?
Onhan laakerilinja suora?
Re: 351 C 2V ongelma
Lähetetty: 03 Touko 2012, 18:37
Kirjoittaja Mustang73
Purin alakerran,ja osoittui,että "tiukkaa"on ollut.Kaikissa laakereissa "laahausjäljet",joten Us Partsilta tuli väärät hilut.Kannattanee viedä kampiakseli koneistamoon hiottavaksi/mitattavaksi ja kannattaako varmuuden vuoksi laakerit hommata sitä kautta?Kiitti kaikille neuvoista/osanotosta "äkkinäisyyteeni".
Re: 351 C 2V ongelma
Lähetetty: 03 Touko 2012, 18:49
Kirjoittaja Firebolt
Kannattaa.
Re: 351 C 2V ongelma
Lähetetty: 03 Touko 2012, 19:23
Kirjoittaja Galaxie61
hyvä kun maltoit tarkastaa. tuli halvemmaks.

Re: 351 C 2V ongelma
Lähetetty: 06 Touko 2012, 10:39
Kirjoittaja Mustang73
Vien kampiakselin koneistamoon.Onnistuuko "alakerran"koonti ilman,että purkaa "yläkertaa"(kannet yms.)?
Re: 351 C 2V ongelma
Lähetetty: 12 Heinä 2012, 17:42
Kirjoittaja Mustang73
Moottori on nyt "kunnossa" ja ajossa.Muuten hyvä,mutta alkoi vuotaa öljyä.Näyttäisi tulevan "liitoksesta" moottori -vaihdelaatikko.Onko muuta konstia,kuin syksyllä kone pois ja sitten"miten"onnistuu,ettei vuotaisi?
Re: 351 C 2V ongelma
Lähetetty: 12 Heinä 2012, 18:58
Kirjoittaja Arto65FB
Yksiosainen tiiviste, jos siellä nyt on kaksiosainen.
Re: 351 C 2V ongelma
Lähetetty: 12 Heinä 2012, 21:29
Kirjoittaja Drummer
Jos se perstiiviste on sulla kaksiosainen , laitoithan sen siten että vajaan sentin menee tiivisteiden päät yli siitä katkokohdasta, eli ettei tiivisteiden päät oo ns. vaaterissa?