Sivu 1/1
tärinää kiihdyttäessä
Lähetetty: 22 Huhti 2012, 19:09
Kirjoittaja kari gt
hei vaihdoin talvella uuden vaihteisto ,irrotin kardaanin ja merkkasin takas laipan kohdan .käytin myös samalla veto akse´lit irki kun vaihdoin isommat jarrut .nyt otin auton ajoon nätisti lähtiessä ei isonpia ongelmia,mut 80kympin jälkee tärinää .jos lähtee tohlo pohjassa tärinää ja tuntuu et takarenkaat hyppii irti tiestä sekä voimakasta ääntä takaa .perä on peruskorjattu.noin 2vuotta sitten .hyviä vinkkejä mitä kannatta tehdä ja miten edetä

Re: tärinää kiihdyttäessä
Lähetetty: 22 Huhti 2012, 21:20
Kirjoittaja Galaxie61
ymmärsin että kardaani on laipalla kiinni ?
ehkä laippa on jääny vinoon tai ristikko on viallinen. muuta ei ihan äkkiä mieleen tule.
Re: tärinää kiihdyttäessä
Lähetetty: 24 Huhti 2012, 08:43
Kirjoittaja Galaxie61
80 vauhdissa vetoakselin laipan reikä ravistaa

Re: tärinää kiihdyttäessä
Lähetetty: 24 Huhti 2012, 17:55
Kirjoittaja kari gt
unohdin mainita yhden terkeän seikan, kun rupesin asiaa funtsimaa vaihdoin myös pyörän mutterit ne ovat alkuperäisiä sirommat vaikkakin niinden pitäisi käydä musseen, huom pitäisi käydä .meinasin vaihtaa alkuperäiset tilalle ja testa niillä ensin ennekuin teen mitään radikaalia .
Re: tärinää kiihdyttäessä
Lähetetty: 24 Huhti 2012, 22:57
Kirjoittaja Galaxie61
kaara91 kirjoitti:Voimansiirron osien epätasapainoista
ViestiKirjoittaja kaara91 » Ke Tammi 18, 2012 13:47
"Mulla on kans Currien vetarit ja niissä on 32mm reikä laipassa. Reiän massa on 65g ja etäisyys n.53mm keskeltä. Tämä epätasapaino siirettynä 17in vanteelle vastaa n.15g heittoa. Kun 12in jarrulevyssä oli 25g myös kehällä heittoa, yhteisvaikutus vanteeseen tekee jo noin 40g jos epätasapaino sattuu samalle kohdalle.
40sarjan renkaalla yli 200km/h tärinä on taattu. 240km/h 2m ympärysmittainen rengas pyörii 2000 1/min. ja 4.11 perän välityksellä kardaani pyörii tällöin 8220 1/min. Taitaa mennä kriittisille että paukkuu. Muutenkin jäykkäreunaisilla matalaprofiilirenkailla kaikki perän epätasapainot voimistuu korkeampiprofiilisiin verrattuna. Oliko sulla painotettu se kardaani noiden oikaisujen, ja ristikoiden vaihdon jälkeen. Joken hela aiheuttaa myös tärinää kun vaihteiston takapää elää koneen tärinöiden mukana. Kyllähän se huolella tehty kokonaisuus pätee myös tohon voimansiirtohommaan. Epätasapainot ja ylimääräinen tärinä kuluttaa osia ja huonontaa hyötysuhdetta, jolloin tehohäviötkin kasvavat."
Kyllä noiden painotuksien pitää nyky autossa olla kohdillaan.Ei ole ensimmäinen kerta kun kaveri tuo renkaan painotettavaksi ja tärinä poistuu 5-10 g lisäyksellä tai poistolla renkaasta. Varsinkin matalaprofiilisilla renkailla halpis renkaiden muotovirheet jo voivat olla sen verran suuria ettei painotuksella saada tärinöitä pois. Tuo maaginen 80km tunnissa epäbalanssissa oleva kappale kasvavien keskipakomassoineen herättää alustan osiin tärinää ja saa ne tuntumaan korissa. Nopeus kun tästä nousee korin ja jousituksen ominaisuus nielee värähtelyt, jolloin pers tuntumalta tärinä vähenee. Kun nopeutta jälleen nostetaan värähtelyt kerrannaisineen jossain kohtaa rupeavat resonoimaan uudelleen yhdessä, niin että silmissä väreilee jos epätasapaino vaan on alun perin ollut riittävän suuri. Täytyy muistaa myös että pienikin tärinä aiheuttaa pidon huonontumista sekä jarruttaessa että kiihdyttäessä, oli se sitten renkaan pyöreydestä tai epätasapainoista kiinni.
Olen myös tavannut autoilijoita jotka sanovat, että painotus jouduttiin tekemään rengas paikallaan, muuten täristi. Ei ole vaikea tehdä johtopäätöstä missä vika näissä tapauksissa piilee. Samoin kalliiden renkaiden huippuominaisuudet kärsivät muiden pyörivien osien epätasapainon vuoksi.Siksi vanteen ohjaus pelkkien pulttien varassa on epävarma. Sopiva parin kympin välyksellä ole keskitys napaan vanteesta ja jarrulevystä takaa että vanne ja levy pyörii heitottomasti ja pitää paikkansa kovassakin rasituksessa.
Tuossa kaava jolla voi tuon voiman laskea. Fc=m v2/r jossa Fc voima, m epätasapainon massa, v kehänopeus, r säde.
no se on hyvä ettei koske näitä vanhoja autoja. ihmettelinki kun ei ole ollu mitään tärinöitä.

Re: tärinää kiihdyttäessä
Lähetetty: 25 Huhti 2012, 17:26
Kirjoittaja Antti66HT
kaara91 kirjoitti:Ovaaliradalle ei huolita edes vetoakselia, jossa on 1mm enemmän kieroutta koska se aiheuttaa jo 300km nopeudessa ylimääräistä vipatusta. Siksi niiden kaikki renkaatkin raspataan vanteilla ennen tasapainotusta ja asennusta, jotta ne ovat heitottomia ja täysin pyöreitä ja antavat kaiken huippusuorituskyvyn kilpailussa.
Kuka täysjärkinen ajaa millin kierolla vetoakselilla? Ihan lujuus syistäkin...
Ja 14" tuuman jarrulevyn tasapainotuksen tarkistuksesssa voipi olla järkeä, jos painoa on 10kg 150mm säteellä, MUTTA, 55mm säteellä oleva 50g muutos (reikä vetoakselissa) Ei kyllä tunnu missään.
Kun nyt tässä jauhetaan ohi aiheen 90% niin voisin mainita e kadetistani aikanaan, jolla meni 160km/h ilman tärinöitä. Vanteet oli soikeat selvästi silmään, renkaat 225-50/15. KOKENUT rengas mies sano:" Jos ei näy soikeus tasapainotuskoneessa ulkokehällä, niin ei täristä." Eikä tosiaan täristänyt.
Re: tärinää kiihdyttäessä
Lähetetty: 25 Huhti 2012, 19:35
Kirjoittaja Galaxie61
kaara91 kirjoitti:Tästä asiasta ei kannata enempää jauhaa.. Tehköön kukin mitä lystää tai jättäköön tekemättä. Samojen naamojen kanssa täällä näköjään saa aina vääntää.
PS Oletko kellottanut koskaan vetoakseleita sorvissa. Mullakaan ei oo halvat vetarit ja heittää keskeltä 0,5-1,5mm. Syy on karkaisussa tapahtunut vetely, vaikka akselit onkin läpisorvattu. Noissa paremmissa autoissa vaan tilataan 10 paria vetareita ja valitaan niistä vähiten heittävät, tai oikaistaan. Näitä kiinapaskoja ruuvaillaan ja totutaan vaan että tämmöstähän tää on. Noikin vetarit ois voinu hioa karkaisun jälkeen suoraksi jo tehtaalla, mutta lompakko olis köyhtyny varmasti puolella lisää. Sitäpaitsi tommonen heitto ei vaikuta lujuuteen mitenkään, ainoastaan tasapainoon.
Tuon jarrulevyn mukaan renkaita ei tarvitse silloin painottaa ollenkaan. 10kg 150mm säteellä. Eihän toi koko levykään paina kun 8kg. Upsista sentään.
laske naamojen vääntö vaikka jollain kaavalla.
Re: tärinää kiihdyttäessä
Lähetetty: 25 Huhti 2012, 21:46
Kirjoittaja Fastback
Voi teitä sano isä meitä. Teitä kaikkia pikkusen tuntien sanoisin, että lopettakaa toistenne nokkiminen, teissä kaikissa on tekijä-äijien vikaa. Hauskahan tätä toki on lukea!!!
Vaihtui myös vaihteisto. Vaihtuiko vetolevy? Vetoakselin kierous ei 80 kmh hakkaa renkaita irti tiestä, joku muu siellä on pielessä. Moserin vetareissa kuten mulla, niin ole laipassa reikiä kuin viisi kappaletta ja kaikissa on pinnapultti pystyssä. Voisiko levyt olla megahorot jo valmiiksi? Eiköhän tuo vika kumuloidu takalevyt kontra kardaani akselille.
Re: tärinää kiihdyttäessä
Lähetetty: 25 Huhti 2012, 22:28
Kirjoittaja Galaxie61
vattuilut sikseen.
tuli vielä mieleen että jos vanne ei ole kunnolla paikallaan niin varmaan pomppii alle satasen vauhdissa. ei tarvii kun muovisen keskitysrenkaan jäädä vähän väliin.
Re: tärinää kiihdyttäessä
Lähetetty: 25 Huhti 2012, 22:32
Kirjoittaja Fastback
Galaxie61 kirjoitti:vattuilut sikseen.
tuli vielä mieleen että jos vanne ei ole kunnolla paikallaan niin varmaan pomppii alle satasen vauhdissa. ei tarvii kun muovisen keskitysrenkaan jäädä vähän väliin.
Hyvä pointti. Kannattaa tuokin tarkistaa, olisi halpa remontti!!
Re: tärinää kiihdyttäessä
Lähetetty: 25 Huhti 2012, 23:03
Kirjoittaja Antti66HT
Jep eli ymmärsin että tarkoitit vetoakselin laippaa.. No tuo akselin säde on aika olematon...
esim. e39 BMW M5:n etujarru levy painaa 12 kg. Eli jos tuota ei ole tasapainotettu, voi heittoa tulla, varsinkin kiinan levyissä. Brembot näyttävät hieman silta ettei tarvitsisi huolehtia...
Ei tässä ketään piikitellä. Jos kirjoittaa 8 viestiä päivässä, niin onhan siinä sellainen riski että joku on joskus eri mieltä. no biggie.