Sivu 1/2
73 mach korin kevennys
Lähetetty: 03 Helmi 2012, 22:08
Kirjoittaja mutkanen
Kaikkihan tietää että kyseinen kori painaa ( noh. paljon )

ja silläpä kyselisin onko kyseisen korimallin omistajilla tullu hyviä ideoita keventää kyseistä korimallia? nim. tuleva mach1 omistaja

Re: 73 mach korin kevennys
Lähetetty: 04 Helmi 2012, 23:20
Kirjoittaja Fastback
Pussihousuautoa ei kevennetä, joten kaikki on siis sallittua???
Etupuskuri on '73:ssa sellainen julman kokoinen turvapuskuri, mitäköhän painaa +20 kg? Konepeitto on pitkä kuin nälkävuosi, tuplapeltinen liimapelti, paino +20 kg? Noi kun korvaa lasikuituisilla, niin painonsäästöä tulee. Takapuskuri, ovet ja takaluukunkansi on myös saatavilla lasikuidusta. Alkuperäiset jakkarat ovat painavat, ne voi korvata oikeilla ralli kuppipenkeillä ja taas lähti useita kiloja. Takapenkki vallan pois, jos se on vielä fold down seat niin se painaa aivan haavistona (äänestä siis Niinistöä) - anteeksi polittinen kannatotto. Radio ja poppikoneet pois, osta radiopeltorit jos tarttee musiikkia kuunnella.
Teräsvanteet suhteessa weld köykämiineihin, säästöä kiloja per vanne. Jarrut voi päivitellä alumiinikeskiöisiin, taka-akselin banjo kapeammaksi ja alumiinicase & pinion support. Vaihteistona jos on fmx, niin se on valurautakuorinen, se pois ja selkeästi kevyempi C4 tilalle tai T5. Sitten kaikki muukin alumiinitavara säästää painossa, kuten jäähdytin, kannet, lohko, imusarja, vesipumppu jne. Vararenkaan voi heittää pois takaluukusta, muistaa vaan laittaa paikkapullon luukkuun mukaan. Monta juttua varmasti jäi pois, mutta näillä pääsee alkuunsa.
Miten pitkälle on tavoite mennä painonsäästössä? Helpompaa olisi ostaa heti alkuunsa kevyempi koppa, kuten '67-'70 fb, sillä ne ovat selkeästi Fullsize mussea köykäisempiä ja kaikennäköisten korin & alustan aftermarket osien saanti on runsaampaa.
Re: 73 mach korin kevennys
Lähetetty: 05 Helmi 2012, 10:21
Kirjoittaja mutkanen
Machi jo ostettu ja pitäis kuukauden sisään olla kotosalla, joten alan varautuun jo valmiiksi tuleviin muutoksiin. Auto on alkuperäiskuntoinen muttei mikään tuleva historiikki vaan tarkoitus tehdä katu/race henkinen vehje. Mutta tällä hetkellä hetkellä tärkeintä on saada se keväällä liikenteeseen joten tehhään mitä ehitään.
Re: 73 mach korin kevennys
Lähetetty: 05 Helmi 2012, 11:18
Kirjoittaja Kiesi
mutkanen kirjoitti:Machi jo ostettu ja pitäis kuukauden sisään olla kotosalla, joten alan varautuun jo valmiiksi tuleviin muutoksiin. Auto on alkuperäiskuntoinen muttei mikään tuleva historiikki vaan tarkoitus tehdä katu/race henkinen vehje. Mutta tällä hetkellä hetkellä tärkeintä on saada se keväällä liikenteeseen joten tehhään mitä ehitään.
Onnea ostoksesta! Älä kuitenkaan Reinoa unohda nyt ihan kokonaan!
Re: 73 mach korin kevennys
Lähetetty: 05 Helmi 2012, 17:15
Kirjoittaja mutkanen
No ei tod. Reino on katsastusta vaille kunhan löydän muutamalle alipaineletkulle oikeet osoitteet

Re: 73 mach korin kevennys
Lähetetty: 05 Helmi 2012, 19:53
Kirjoittaja Homer65
Jos lompakko taipuu, niin hiilikuituiset osat on kevyempiä kuin laskuituset. Joutunee tosin tettämään, luulisin.
Re: 73 mach korin kevennys
Lähetetty: 05 Helmi 2012, 20:22
Kirjoittaja stangrider
Mitä siitä Co..ttea tekemään, isompaa mottia vaa keulille, niin kevenee meno!

Re: 73 mach korin kevennys
Lähetetty: 05 Helmi 2012, 23:06
Kirjoittaja Fastback
stangrider kirjoitti:Mitä siitä Co..ttea tekemään, isompaa mottia vaa keulille, niin kevenee meno!

Tämä on kyllä niin totta. En halunnut sanoa sitä ääneen, siksi tarjosin heti kättelyssä tota kevyempää koppaa. Keveys on vaan kova juttu, ei joudu voimansiirron paikat niin koville jos on woemoo ja paenoo. Esimerkkinä '72 Machiini tehtiin uusi taka-akseli, joka varmasti kestää nykytehot. 31 rihlaiset vetarit olivat siinä rajoilla, 33 rihlaisille vetareille ei ole tasauspyörästöjä saatavilla kuin spooli ja se ei katukäytössä ole kauhean miellyttävä. Seuraava vaihtoehto on 35 rihlan vetoakseli, eli paksuutta ja painoa tulee. Valitsin muut osat tarkoin tiedostaen auton painon ja käyttötarkoituksen. Otin tukevan prismabanjon hitsatulla selkärangalla, Richmondin välityksen jne. Ajattelin säästäväni painossa ottamalla alumiinicasen, mw alumiini pinion supportin ja levyjarrut. Lopullinen painonsäästö oli 1 kg, eli säästö paloi osien tukevuuteen. 31 rihlan vetareilla olisi todennäköisesti pärjännyt, mutta ruokahalun kasvaessa olisivat ne jääneet turhan äkkiä pieniksi. Moser lupaa 650hv tehonkestoa 31r vetareilla minun akselin leveydellä ja auton painolla. Ainoa keventävä toimenpide katiskassani on etupuskurin päivittäminen lasikuituiseen.
Summa summarun, raskas auto ja voimaa, niin se tarvitsee tukevaa kalikkaa. Kevyessä autossa voimansiirtoa ei tartte mitoittaa niin järeäksi mitä painavassa. Kyllä toi laihdutuskuuri kannattaa, mutta sitä tosiasiaa se ei poista, että '71-'73 on jo lähtökohtaisesti selvästi noita muita tanareita painavampi.
Re: 73 mach korin kevennys
Lähetetty: 06 Helmi 2012, 10:04
Kirjoittaja mutkanen
Tuo perä homma on erittäin hyvä tietää jatkoa ajatellen, mutta koska tekniikan pitäisi olla kunnossa ajattelin ensi kesän yrittää kiihdyttää tuota kikotinta sillä ja yrittää hieman ottaa muiden teho/paino suhde etumatkaa kiinni ainoastaan keventämällä mistä se helpoiten lähtee, ja mitä edellisiä vastauksia on lukenut niin ilmeisestikin aika helpolla siitä pitäisi yli 100 kg lähtee, noh pientä näissä paino määrissä mutta katotaan oikeen vaa'an kanssa mitä oikeasti irtoo.
Re: 73 mach korin kevennys
Lähetetty: 06 Helmi 2012, 19:37
Kirjoittaja Homer65
JEPjep. Täytyy muistaa, että kevyemmätkin voimansiirron kalikat kestää, paremmin, kun alle ei laita sliksejä.
Re: 73 mach korin kevennys
Lähetetty: 06 Helmi 2012, 21:55
Kirjoittaja Fastback
Homer65 kirjoitti:JEPjep. Täytyy muistaa, että kevyemmätkin voimansiirron kalikat kestää, paremmin, kun alle ei laita sliksejä.
Kyllä. Jos on voimaa niin joskus se pyörä voi pitää ja se on useimmiten riippuen moottorista 50-120 kmh. Jos motti sysää, niin koville ne vetarit on tuollakin. Toisaalta jos ajetaan invavaihteistolla, niin se ei kuormita voimansiirtoa niin rajusti mitä manuaali jos ei ajeta transbraken kanssa. Kaiken saa rikki väärällä käytöllä.
Jos mutkanen meinaa mennä 302-351 linjalla alta 500hv eikä aio käyttää slicksejä radalla tai kadulla, niin 9" akselilla pärjää. Jos autossa on siis 9" akseli, niin siellä on 100 % varmuudella 28 rihlaiset vetoakselit. Ne ovat tehdaslaisina oem kalikoina kohtuu kestävät, esim. aftermarket 28 r vetari ei juuri eroa kestoltaan tehdaslaisesta. Sitten jos pikapano, ahdettu pikkulohko & isolohko, slicksit ja detroitlocker alkaa kiinnostamaan, niin sitten vaan täytyy ennakoida tarvittava teho nyt ja tulevaisuudessa ja rakentaa perä sen perusteella. En minäkään tarvitse 35r vetareita, 31r vetarit menivät jo ulos valmistajan suosituksesta ja 33r olisivat olleet parhaiten alueella, mutta tasauspyörästöjen puute kaatoi sen idean.
Jos autossasi on 9" akseli niin ei mitään paniikkia kesälle. Millä voimalinjalla keksintö tulee? Veikkaan 351c 2V, fmx ja 9" perä ilman lukkoa?
Re: 73 mach korin kevennys
Lähetetty: 06 Helmi 2012, 23:09
Kirjoittaja mutkanen
Jes, juurikin kyseisellä varustuksella mennään ( tällä tietoo ). Vin koodia kun tossa kattelin niin antaa 177hp. koneelle mutta mitähän niissä oikeesti on kun nehän on jotain niitä saaste ajan alun niin sanottuja tehoja ?
Re: 73 mach korin kevennys
Lähetetty: 06 Helmi 2012, 23:39
Kirjoittaja Fastback
mutkanen kirjoitti:Jes, juurikin kyseisellä varustuksella mennään ( tällä tietoo ). Vin koodia kun tossa kattelin niin antaa 177hp. koneelle mutta mitähän niissä oikeesti on kun nehän on jotain niitä saaste ajan alun niin sanottuja tehoja ?
Ei tuolla kuuhun mennä, mutta iso mutta. Kone on vallan matalaruttuinen. Tuohon tulisi best bang for the buck kun laittaisit etsintään centrifugaaliahtimen, blow through kaasarin ja paremman gasopumpun. Pidät jengat alle 6000 rpm niin kone ja fmx kestää. Tulisi "helposti" pauhua. Noita käytettyjä settejä löytyy esim.
www.racingjunk.com sivuistoilta huru mycket.
Re: 73 mach korin kevennys
Lähetetty: 07 Helmi 2012, 10:02
Kirjoittaja Fastback
tosta ahdinsetti sbf bracketeilla:
http://www.racingjunk.com/Superchargers ... r-Kit.html
Tosta painekotelo tai ostat kotimaasta totokin taisi tollaista myydä:
http://www.racingjunk.com/Superchargers ... e-box.html
Painepuolelle dumppi, putkea, kumia ja klemmareita ja vot vot. Mukana tulee välijäähdytinkin ja se mahtuu aika hienosti '71-'73 maskin taakse, sillä keula on pitkä ja siinä on iso tyhjä tila. Mittailin viikko kaksi taaksepäin, että sellainen 70cm pitkä, 40 cm levä ja 11 cm paksu välijäähy menee maskin taakse hienosti, kunhan modifioi konepellin keskilukon/tuulihaan brackettia vähän pienemmäksi tai tekee pläkkipellin ohuemmasta teräsprofiilista. Läpituonnit paineputkelle joutuu tosin tekemään radiatorsupporttiin, mutta kun niitäkin saa uusia reproja, joten eikun puukkosaha laulamaan.
Pelle peloton meninkiä, et tee alakerralla mitään muuta kuin annat soittaa, mutta pidä jengat alle 6000 rpm. Cleveland jos on yhtään kunnossa, niin sen pitäisi tuo leikki kestää. Linkin procharger riittää tukemaan 351cid mottia aika pitkälle aina 825hv jos on tosi hyvä alakerta. Tuosta se alle 400-500hv sopivilla hihanpyörillä, joita tulee kasa mukana. Seuraavana talvena kone auki ja tarkastus - mahdollinen peruskunnostus ja ehkä jopa ahtojen nosto ja vaihteiston päivitys.
Re: 73 mach korin kevennys
Lähetetty: 07 Helmi 2012, 14:53
Kirjoittaja Galaxie61
Fastback kirjoitti:Homer65 kirjoitti:JEPjep. Täytyy muistaa, että kevyemmätkin voimansiirron kalikat kestää, paremmin, kun alle ei laita sliksejä.
Kyllä. Jos on voimaa niin joskus se pyörä voi pitää ja se on useimmiten riippuen moottorista 50-120 kmh. Jos motti sysää, niin koville ne vetarit on tuollakin. Toisaalta jos ajetaan invavaihteistolla, niin se ei kuormita voimansiirtoa niin rajusti mitä manuaali jos ei ajeta transbraken kanssa. Kaiken saa rikki väärällä käytöllä.
Jos mutkanen meinaa mennä 302-351 linjalla alta 500hv eikä aio käyttää slicksejä radalla tai kadulla, niin 9" akselilla pärjää. Jos autossa on siis 9" akseli, niin siellä on 100 % varmuudella 28 rihlaiset vetoakselit. Ne ovat tehdaslaisina oem kalikoina kohtuu kestävät, esim. aftermarket 28 r vetari ei juuri eroa kestoltaan tehdaslaisesta. Sitten jos pikapano, ahdettu pikkulohko & isolohko, slicksit ja detroitlocker alkaa kiinnostamaan, niin sitten vaan täytyy ennakoida tarvittava teho nyt ja tulevaisuudessa ja rakentaa perä sen perusteella. En minäkään tarvitse 35r vetareita, 31r vetarit menivät jo ulos valmistajan suosituksesta ja 33r olisivat olleet parhaiten alueella, mutta tasauspyörästöjen puute kaatoi sen idean.
Jos autossasi on 9" akseli niin ei mitään paniikkia kesälle. Millä voimalinjalla keksintö tulee? Veikkaan 351c 2V, fmx ja 9" perä ilman lukkoa?
turhaa höyryämistä noista 28r vetoakseleista, ne kestää kyllä yllättävän paljon kun vaan muut osat perässä on kunnossa. vaikka ite olenkin muutaman katkassu.
enemmän olisin huolissaan tuosta tasauspyörästöstä, ne tehtaan tekeleet ei kauheuta kestä. niitä olen hajottanu useampiakin.
