Sivu 1/1

Hi speed kardaanin tasapainotusta Suomessa ?

Lähetetty: 17 Tammi 2012, 14:47
Kirjoittaja Futurage
Normipajassa kardaani painotetaan mun kokemukseni mukaan joko 700 tai 1400 kierroksella ( Tammerdiesel Tre ja Lahden Kansityö).Tehdäänkö Suomessa suurnopeuspainotusta ?

Re: Hi speed kardaanin tasapainotusta Suomessa ?

Lähetetty: 17 Tammi 2012, 15:04
Kirjoittaja Mexico65
En tiedä.

Mutta sinulla on 3" CrMo 4130 kardaani joka on noin 50-52" pitkä. Sen kriittinen nopeus on noin 6200 - 6800 rpm. Taitaa sinulla huippunopeuksissa pyöriä yli 7000 rpm. -> paksumpi kardaani tai parempi materiaali.

http://www.markwilliams.com/driveshafttech.aspx

Critical Speed
Critical speed is the speed at which a spinning shaft will become unstable. This is one of the single largest factors in driveshaft selection. When the whirling frequency and the natural frequency coincide, any vibrations will be multiplied. So much that the shaft may self destruct. Another way to think of this is that if a shaft naturally vibrates at 130 times a second, and one point on the shaft passes through 0 degrees 130 times a second (7800 RPM) then the shaft has hit a critical speed. There are several ways to raise the critical speed of a driveshaft. You can make it lighter, stiffer, or increase diameter without increasing weight. This is the reason carbon fiber makes a good driveshaft, it is stiff and light and can be made to any diameter or wall thickness. Aluminum, while it has a very good critical speed is not quite as strong as steel. Steel, with good strength characteristics will have a lower critical speed

Why It Pays To Invest In An MW Driveshaft
http://www.markwilliams.com/shaft-txt.aspx

Re: Hi speed kardaanin tasapainotusta Suomessa ?

Lähetetty: 19 Tammi 2012, 20:13
Kirjoittaja Futurage
kaara91 kirjoitti:Itse en ainakaan tiedä kuin tuon 1400 1/min, mutta luin joskus artikkelin kardaaneista. Jos kardaani on absoluuttisen suora ja symmetrinen on se käytännössä tasapainossa kaikilla kierroksilla. Tuohon kriittiseen kierroslukuun vaikuttaa pyykkilanka ilmiö joka poikkeuttaa tuon suoran kardaanin keskeltä roikkumaan. Kuitenkin kardaani joutuu pyöriessään siirtämään voimaa jolloin se voimien vaikutuksesta kiertyy korkkiruuville. Voiman suuruus ja kierrosluku vaihtelee jolloin epätasapainokin vaihtelee jatkuvasti. Siksi ei ole mitään järkeä painottaa kardaania kuin tuolla 1400 1/min kierroksilla. Alkukierrokset 700 1/min on siksi että kappale ei lennä pukista jos alkupainotus on pahasti pielessä. Kardaanin valmistustarkuus vaikuttaa myös korkeiden kierrosten värinään ennen kriittisiä kierroksia. Jos säteisheitto on 2mm on turha odottaa värinätöntä käyntiä vaikka se painotettaisiin millä kierroksilla hyvänsä, koska yleensä niinkuin kampiakseleissakin vastapainot siirretään jompaan kumpaan päähän, jolloin se ulospäin on tasapainossa, mutta akselin sisäiset jännitykset epätasapainosta kuitenkin jäävät tällöin eliminoimatta.Kun aine on kuitenkin aina jonkun verran joustavaa, epäkeskeisyys tietyillä kierroksilla vääntömomentin kanssa kuitenkin saattaa aiheuttaa ylimääräistä värinää. Nuo pienet loppuepätasapainot kuitenkin häviävät moottorin ja muiden voimansiirron ja tien tärinöihin ,jolloin tuolla absoluuttisella painotuksella ei ole käytännön merkitystä. Tuohon kriittisiin kierroksiin ei painotuksella voida vaikuttaa. Samoin ristinivelien kunto, välykset ja kulmat aiheuttavat lisää heittoa kulmanopeuksien vaihdellessa, vaikka putki muuten olisikin suorana painossa.
Hmmm..asiaa puhut...juuri nuo mainitsemasi muuttujat joita ei pysty mittaamaan tekevät painotuksesta haastavan. Niitä ei pystytä simuloimaan, mutta nopeutta pystyy tasapainotuksessa lisäämään.Pyörivän kappaleen voimahan lisääntyvät muistini mukaan toiseen potenssiin oli kyse sitten (epätasapaino)massasta ja pyörimisnopeudesta..korjatkaa jos muistan väärin.
En ole tasapainotuksen asiantuntija, mutta olen tässä ollut muutaman kuukauden töissä firmassa joka kunnostaa ja valmistaa paperikoneiden teloja...ja ko.firmassa painotuksessa ne 2 asiaan liittyvää muuttujaa ovat max ajonopeus sekä onko kyse staattisesta vai dynaamisesta painotuksesta.
Ymmärtääkseni staattisessa painotuksessa koko painotettavan osan epätasapaino korjataan johonkin asennettavan painon avulla, ja taas dynaamisessa molemmat päät painotetaan erikseen.Oliskohan jokseenkin sama asia kuin kampiakselin sisäinen tai ulkoinen painotus. :shock:

Re: Hi speed kardaanin tasapainotusta Suomessa ?

Lähetetty: 23 Tammi 2012, 16:11
Kirjoittaja Fastback
Mexico65 kirjoitti:En tiedä.

Mutta sinulla on 3" CrMo 4130 kardaani joka on noin 50-52" pitkä. Sen kriittinen nopeus on noin 6200 - 6800 rpm. Taitaa sinulla huippunopeuksissa pyöriä yli 7000 rpm. -> paksumpi kardaani tai parempi materiaali.

http://www.markwilliams.com/driveshafttech.aspx
Tää topic meni minulta jotenkin ohitse. Sun kardaani voi olla ottanut jo itteensä, se on voinut ylittää kriittisen nopeuden useasti. Olen täysin Mexicon linjoilla tässä asiassa. Mark Williamsilta, joku näistä alumiinikardaaneista.

http://www.markwilliams.com/driveshaftG ... goryID=120

Niissä päät eivät ole hitsattu kiinni vaan juotettu kiinni. Ei paljoa jordaani vetele. Päät ovat megakovaa 7075 alumiinia ja juotos menetelmän kehutaan olevan 50 % normaalia hitsausta kestävämpi.


Tämä 3 1/2" alukardaani täyttää SFI 43.1 vaatimukset ja sitä käytetään mm. prostock kentässä 1300 hv drag käytössä.. Sen kriittiinen nopeus on aika korkea, tällä menisin Futuragen autossa. Vaikka ahtaisit joskus autoa tai tekisit mitä vain alle 1300 hv niin riittää.

http://www.markwilliams.com/detail.aspx?ID=1781

Esimerkiksi tuo 4" alumiini accubond kardaanin kriittinen nopeus on +10.000 rpm ja tehonkesto 2000hv luokkaa n. 50" pituudella. Hintaero ei enää kumminkaan päätä huimaa ja yksi asia on pois päiväjärjestyksestä.

Kuva