Sivu 1/2
TURBIININ VALINTA
Lähetetty: 01 Helmi 2005, 13:55
Kirjoittaja PeteP
Noniin ja tälläinen asia tänään! eli autohan -65 fb 289 römpötikoneella, 3.00 perällä. C4-lootaan mukava turbiini? kyselin edullisesta TCI:n saturdaynight speciaalista.. Ehdotettiin TCI brake-a-way tai B&M holeshot , molemmat n. 2400 stall ja kuulemma ottaa alhaalla, mutta taas kaasupohjassa lähdössä antaa kiekkojen nousta niinkuin pitääkin. Mutta kertokaahan kokemuksia, ja vinkkejä lisseee!
Lähetetty: 01 Helmi 2005, 14:05
Kirjoittaja Fastback
Minä haluaisin lisäksi tietää rengasprofiilin taka-akselilla, sen avulla ja perävälityksellä voidaan laskea moottorin kierrosnopeus matka-ajossa. Matka-ajossa olisi mukavaa jos turbiini ei luistaisi, joten stall speed kannattaa valita alle matka-ajo kierrosten - tai niin minä sen valitsisin. Jotkut ovat ajaneet 5500 rpm limpullakin kadulla ilman lämpöongelmia

Jokatapauksessa harva perä yhdistettynä korkeaan takarenkaaseen ei ole oikein omiaan löysän turbiinin kanssa. 2400 voisi olla ihan toimiva autossasi.
Lähetetty: 01 Helmi 2005, 15:19
Kirjoittaja PeteP
Keupatikeu! 14" on vanne ja gumit tulee luultavasti olemaan 235/60 ei kyllä mitään hurjia turpaaneja ajatella, johonkin 1800-2400 asettuisi ajattelen,luulen

lieneekö laadullisesti suuria eroja merkeillä.. ?
Lähetetty: 01 Helmi 2005, 15:50
Kirjoittaja Mexico65
Toi 1800-2400 staspeed kuulostaa juuri oikealta 3.00 perävälitykselle ja 235/60x14 rengastukselle. Matka-ajossa 80 - 100 km/h kierrokset asettuu alueelle 2500 -3000rpm tai hieman alle.
Aikoinaan automaatti aikana itse käytin vastaavanlaista kombinaatiota.
Koneina oli 302 Street Boss ja 5.0 vakio rolleri. Street Bossin kanssa yhdistelmä toimi mielestäni paremmin koska kone paukutti reippaasti enemmän tehoja mutta ollen hieman ohut alakierroksilla, 5.0:n vahva alavääntö olisi tarvinnut miedompaa turbiinia. Perävälitys oli juuri 3.00:1 ja renkaa 205/60x14 ja 225/60x14.
Lähetetty: 01 Helmi 2005, 16:12
Kirjoittaja 65HT
Kyseisillä välityssuhteilla ja renkailla, 60 mph = 2390 rpm, joten pidettäessä kriteerinä stall alle matkakierrosten on 2400 stall lienee korkein mahdollinen jos meinaa pidempiä matkoja ajella 50 - 60 mph.
Lähetetty: 02 Helmi 2005, 11:11
Kirjoittaja Tapsa
Breikkaria suositelen kyllä parin kaverin autossa toimii
kadulla 3-3.50 välkällä hienosti
Kokeiltiin myös Lauantain erikoista- ei paljon poikkea vakiosta hi-stall versiosta - ei flash pointtia
myös BM Holeshotit ovat kelvollisia myös katukäyttöön
laatikon jäähdytys myös kannattaa varmistaa kun stallia nostetaan
ettei öljyt kiehahda
Lähetetty: 02 Helmi 2005, 19:47
Kirjoittaja PeteP
[quote="Tapsa"]Breikkaria suositelen kyllä parin kaverin autossa toimii
kadulla 3-3.50 välkällä hienosti
Kokeiltiin myös Lauantain erikoista- ei paljon poikkea vakiosta hi-stall versiosta - ei flash pointtia
myös BM Holeshotit ovat kelvollisia myös katukäyttöön
laatikon jäähdytys myös kannattaa varmistaa kun stallia nostetaan
ettei öljyt kiehahda[/quote
Mitä tark. fläspointti ? katoin TCI:n sivuilta et tuo Breikövei passais ok. holeshottiakin ois paria vaihtoehtoa, mutta minkä sitten valitsee?? TCI vai B&M

ja miten paljon eroaa käyttäytyminen vakiotyypiseen verrattuna? turbiinin nyt kuitenkin joudun ostaa,kun ei tullut lootan mukana. ..tietenkin jos jollain kotona käytetty hyvä niin voi tarjota

Lähetetty: 02 Helmi 2005, 21:54
Kirjoittaja TK
Mitkäs ois kierrokset 100 km/h ajettaessa seuraavalla: välitys 3.25 ja renkaat 205/65-15

Lähetetty: 03 Helmi 2005, 03:51
Kirjoittaja Fastback
TK kirjoitti:Mitkäs ois kierrokset 100 km/h ajettaessa seuraavalla: välitys 3.25 ja renkaat 205/65-15

Mikäs vaihteisto sulla on? Jos automaatti niin turbiini luistaa aina pikkaisen, mutta jos manuaali ja suora vaihde kuten esim. C4 automaatin 3:n niin 2451 rpm nopeudella 100 km/h.
Lähetetty: 03 Helmi 2005, 12:29
Kirjoittaja 65HT
Olen arton kanssa samoilla sadoilla. Itse sain: 2630 rpm/100 km/h. Käytän tällaista kaavaa: (mph x välitys) : (renkaan halk. tuumissa x 0.003).
Lähetetty: 03 Helmi 2005, 13:18
Kirjoittaja Fastback
Oolrait. Jätkät otte ihan oikeassa, mä tarjoan nyt 2655 rpm. Minähän laskin tuon 2451 rpm 3,00 välityksellä.

Lähetetty: 03 Helmi 2005, 14:07
Kirjoittaja Gallu66
?? Mitens kun mulla on rengaskoko 245/60/15, C4 automaatti, shift-kitillä, perä on n. 3.00 (kait)... kierrokset on 100 km/h n. 3000 rpm.... kuullostaako oikelta???
Lähetetty: 03 Helmi 2005, 14:19
Kirjoittaja PeteP
Miten ton valkopohjatekstin saa lainauksiin?? tuli lainaukseen vaan kuote kuote. ei jummarra ny) No kait ny joku voi kokemuksia kertoa et miten ratikaalisti toi korkeemman stallin turpiini iskee hä? vai laitanko vakion hämitähä? tottavie kokeilunhalu suuri

Lähetetty: 03 Helmi 2005, 14:31
Kirjoittaja Fastback
Gallu66 kirjoitti:?? Mitens kun mulla on rengaskoko 245/60/15, C4 automaatti, shift-kitillä, perä on n. 3.00 (kait)... kierrokset on 100 km/h n. 3000 rpm.... kuullostaako oikelta???
0-luistolla, tuolla kombinaatiolla pitäisi olla varveja 2349. Joten jos tuolla rengastuksella jengat ovat 3000 0-luistolla, niin sulla on kohtuu tiheä perä, jotain 3,8 luokkaa. Johtopäätös, sulla voisi olla 3,50-3,55 perä, joilla tulisi n. 2700 rpm ja siihen 300 rpm turbiinin luistosta. Tiedä sitten onko sulla nopeusmittari kalibroitu oikein?
Lähetetty: 03 Helmi 2005, 14:54
Kirjoittaja Gallu66
Nopeus mittari näyttää mitä sattuu mutta nopeuden-näyttötalun perusteelle olisi ollut suunnillen tuota luokka jos oiken muistan.... Perästä ei ole mitään tietoa, orkkis on ollut aavikko 2.73, mutta en usko että voisi millään olla tuo välitys...