Sivu 1/2
Pakoputkiston rakentelusta
Lähetetty: 07 Tammi 2012, 13:44
Kirjoittaja Tomppa
Terve,
Kyselen jos täältä saisi hyviä vinkkejä.
Tarkoitus olisi rakentaa v6 mustangiin tuplaputket, alkuperäisen tilalle.
Onko eroa jos toteutus on siten että molemmin puolin putki kokonaan ilman yhdys putkea vai yhdysputkella? Katit ja äänen vaimentimet on jo hyllyssä vanhoista projekteista sekä muutama saatu pätkä mistä ajattelin putket tehdä.
Mikä on hyödyt / haitat kummallakin versiolla, yhdysputkella vai ilman?
-Tomppa
Re: Pakoputkiston rakentelusta
Lähetetty: 07 Tammi 2012, 14:02
Kirjoittaja Firebolt
Ite kuvittelen, että ilman yhdysputkee äänet on niinku kaks 3 mukista Valmettia kävis vierekkäin, ei tosin oo todisteita tästä kuvitelmasta.
Mää tein halvalla itelle putket, ku ei oo vähäpäästöne nii en tarvinnu katteja, orkkikset helisi jo aika sopivasti, mutta romumies makso niistä 30€ ja sain itelle 4m galvanoitua putkea...
Millä halkasijalla oot aatellu putket tehä? Mulla on nyt 2 1/4", varmaa olis 2" riittäny

Yhdysputkesta en tiiä, vähä suunnittelin että tekisin, mutta sitte suunnittelinki ite äänenvaimentimen, kaks sisääntuloo ja kaks ulos. Marteliukselta tilasin villat eikä menny ku puoli pussia, pönttönä toimi -90 Mustangin orkkis (pienempi) kuori uusilla päätylaipoilla. Omasta mielestä tuli sopivat äänet, mutta pitää kattoo josko niitä taas vähä muokkailis kohta...
Onkoha se tehollisesti todistettu, että X-putki olis paras vaihtoehto, mutta eipä sillä katuautossa oikeesti oo nii paljoo väliä.

Re: Pakoputkiston rakentelusta
Lähetetty: 07 Tammi 2012, 18:39
Kirjoittaja Hopia
Fordin V6 on tasasyttyinen kone (3 puolapakettia = oikealla ja vasemmalla sama tahti menossa), eli tehojen tai toiminnan kannalta ei ole mitään väliä onko x vai h vai kokonaan erilliset, änkät vaikuttaa ääneenkin enemmän kuin se onko putket yhdistetty tai ei. 2 putkea kuulostaa huomattavasti paremmalta kuin 1.
Ääni ei ole 2 x 3 pyttyinen traktori vaan ihan siisti tasainen v-koneen ääni. Fordin V6 kuulostaa tasasyttynsä takia tasaisemmalta kuin "kasista katkaistu" Chevyn kutonen, jonka käyntiääni on vähän epäsäännöllinen, aavistuksen samaan tapaan kuin vanhoissa Chevyn kaseissa.
Putkista ja änköistä riippuu millä kierrosalueella V6 Mustangin tuplaputket tekee tietynlaisen potkurikonemaisen pörinän (drone englanniksi). Eli kun molemmista putkista tulee samanmallinen, samassa vaiheessa oleva ääniaalto, aallot ikään kuin vahvistavat toisiaan ja jollain kiekoilla ääni voi olla häiritsevän kova.
Mutta ainakin S197 koppaisessa alkupäisen mallilla tehdyt 2,5 tuuman kokonaan erilliset ovat omaan korvaani ok. Niissä ääni kovimmillaan n. 1800-2000 kiekoilla väännöllä ajettaessa. Änköiksi pistin ihan tavalliset Dynomax Ultraflot ja putket mustaa rautaa kun en oikein tykkää rosterin kimakasta soundista.
Re: Pakoputkiston rakentelusta
Lähetetty: 07 Tammi 2012, 18:57
Kirjoittaja Firebolt
No se ei sitte johdukkaa ihan omasuunnitelluista putkista, kaveri sano että kuullostaa hiukan hulilupterilta toi laite, jossaki 4 tonnin kieppeillä...
Aihetta sivuten, mikäköhän on kutosessa pakoaukon halkasija ja minkä kokosesta putkesta kannattais alkaa väsäämää pakosarjoja? Millasella seinämävahvuudella olevaa putkea tohon tarkotukseen? Kohta jo vuoden pyöriny päässä suunnitelmat tehä pakosarjat, ku en oo aivan tyytyväinen lyhkäsiin pakosarjoihi ja hommasinki jo ton vaihteiston tukiraudan kahella mutkalla...
Nii joo, minkäköhän kokosilla kollektoreilla noi sarjat olis fiksua tehä?
Re: Pakoputkiston rakentelusta
Lähetetty: 08 Tammi 2012, 12:58
Kirjoittaja Firebolt
Pakko saada väsäämistä, menee hermo jos jotai riisikippojen 12mm kannalla olevia pultteja joutuu ruuvaamaa

Kun vielä jostai löytäis tiedon että millä halkasijalla noi pakoaukot on ku ei auto oo vieläkää tullu maalauksesta. Voin kohta ruveta tekemää noita kollektoreita

Re: Pakoputkiston rakentelusta
Lähetetty: 08 Tammi 2012, 18:31
Kirjoittaja Tomppa
Moro,
Kiitoksia, tätä 3-puola asiaa luinkin juuri jenkkilän sivuilta.
Pitää hyödyntää olemassa olevaa varastoa ja tehdä 2 putkea ilman yhdysputkia, tehoilla kun ei ole kovin suurta merkitystä kun nämä tulee emännän käyttö musseen...
Äänen vaimentimiks tulee 8-koneisen vakiot, eli kuitenkin suht hiljaiset haussa eikä mitkään aivan mökäpöntöt...
-Tomppa
Re: Pakoputkiston rakentelusta
Lähetetty: 08 Tammi 2012, 18:46
Kirjoittaja Firebolt
Laipat teetän koululla, samoin ku noi taivutukset... Siellä on hyvä kone, tein noi putketki sillä... En oikee tykkää kustannuksista noissa pätkätöissä, lankaa menee nii helvatusti, ja aikaa.
Jostain luin niksipirkka neuvoja, että jäädyttäis saippuavettä putken sisään, kuinkakoha mahtaa toimia?
Kannet on kuitenki ens talvena irti, että sillävälin vois noita sarjojaki enemmän väännellä. Mulla on (tai ainaki oli) jossain piirretty malli laipoista, mutta en ny oo löytäny sitä enää mistää.
Re: Pakoputkiston rakentelusta
Lähetetty: 08 Tammi 2012, 22:45
Kirjoittaja Hopia
Vielä vähän tuosta V6 Mustin syttyjärjestyksestä; sehän on 1-4-2-5-3-6 (1,2,3 vasen, 4,5,6 oikea).
Koska puolia on 3, tulilla ovat yhtä aikaa 1 ja 5, 2 ja 6, 3 ja 4. Muistaakseni niissä on aavistuksen verran ajoituseroa, koska toisella puolen kipinä hyppää elektrodista runkoon ja toisella puolen päin vastoin.
Jostain Ameriikan foorumista aikanaan luin, että joku pelle peloton oli rakentanut pitkät (muka) v8 kuulostavat hedarit niin, että sotki oikealta ja vasemmalta yhdet pytyt väärän puolen hedariin saaden siten samaan putkeen 2 peräkkäistä pulssia, tauon ja yksinäisen.
Ei minun matematiikalla vaan onnistu miettiä miten tuo syntyy, mutta joku on ainakin yrittänyt

. Tehojahan tuo varmuudella tappaa, mutta ääni voi olla jotain hotrodia muistuttavaa. Ja ehkäpä aika ahdasta tulee, jos putkia vetää öljypohjan alta......
= ei mitään järkeä.
Re: Pakoputkiston rakentelusta
Lähetetty: 08 Tammi 2012, 22:53
Kirjoittaja MouTine
Laipat kannattaa teettää KKD-motorsportilla. On edullinen mutta ennen kaikkea nopea. Toisaalta... Jos koko autokin on ollut maalarilla yli kolme viikkoa, niin ihan sama missä laipat teettää.
Re: Pakoputkiston rakentelusta
Lähetetty: 09 Tammi 2012, 00:09
Kirjoittaja Firebolt
Juhannuksesta... Ja tulee ilmaset laipat

Budjetti on pieni...
Re: Pakoputkiston rakentelusta
Lähetetty: 12 Tammi 2012, 19:39
Kirjoittaja ROKI
On mielenkiintoinen rakennettava, että saa lähelle samanlaiset käynti äänet kutoseen kuin on kasissa. Minä tein omaan kattilaani 80 luvulla tuplaputket suoraan kutoseen, niin että syttyjärjestyksen mukaan jaoin sarjan oikeaan ja vasempaan putkeen. Oli työläs tehtävä, mutta käynti ääni oli kuin kasissa kuunaan, koskenpään kokoontumisessa kun kävin niin luulivat kasikoneiseksi äänien perusteella. Yllätys vaan oli kavereille kun avasin konepellin, siellähän mötkötti suorakuutonen.
Re: Pakoputkiston rakentelusta
Lähetetty: 23 Kesä 2012, 16:12
Kirjoittaja Antti66HT
Et joudu.
Re: Pakoputkiston rakentelusta
Lähetetty: 23 Kesä 2012, 16:13
Kirjoittaja Hopia
Laista en tiedä sanoa, mutta jos toi auto on käyttis, pakokaasun hapot + kosteus lahottaa peräpään yllättävän nopeasti. Tuli aikanaan itse todettua, kun putki loppu n. 50 cm ennen perää, kun jouduin katkaisemaan katsurin pyynnöstä orkkis amerikkalaisen 90 asteen sivukäyrän, eikä suora putki sopinu jatkoksi ja monen mutkan käyrää en viittiny hitsailla.
Re: Pakoputkiston rakentelusta
Lähetetty: 23 Kesä 2012, 17:31
Kirjoittaja Antti66HT
kaara91 kirjoitti:Kysyinkin lähinnä sitä, että mistä se mitataan kun sanotaan, että sen voi jättää taka akselin kohdalle. Elikkä pitääkö se poisto aukko olla sen taka akselin takapuolella vai ovatko nuo kuvassa olvet putken päät laillisesti oikeassa paikassa.
Ovat oikeassa paikassa. Edelleenkin.
Re: Pakoputkiston rakentelusta
Lähetetty: 23 Kesä 2012, 18:29
Kirjoittaja jeppe
eikös ne putken päät saa nykyään olla missä vain kun ei oo haittaa kanssakulkijoille. mulla loppuu 71mustangis ennen takaakselia ei oo koskaa katsastukses moitittu ku ääniä
