Sivu 1/3

Ahdettu early

Lähetetty: 01 Tammi 2012, 16:37
Kirjoittaja clark
Tervehdys,

Ajattelin, josko sitä rupeaisi rakentelemaan vielä uutta mussea. Meinasin ensin -69 sportroofia, olisihan se helppo kohde nykyisen -69 ht:n jälkeen.. mutta kun tuon isolohkon kanssa on jo tullut tinattua vuosia niin voisi ehkä kokeilla jotain muutakin. 7 vuoden isolohkocruisailun jälkeen sitä on niin aivopesty väännöllä ja Pentinmäen puheilla, että jos pikkulohkopuolelle lähtisi niin ahdettu kai se olla pitäisi.

Jos otetaan aihioksi vaikkapa 1966 fastback..
1. Minkäkokoisen koneen tähän saa maksimissaan laittaa, mikäli sen ahtaa tavalla tai toisella? En löytänyt säännöksistä muuta kuin tehorajat, mutta eikös ahtaminen katsota myös suhteessa kuutiotilavuuteen jollain kertoimella vai voiko pellin alle laittaa 351W ja ahtaa sen.. :)
2. Mitä konstruktiota suosittelette, helpohkosti toteutettavissa. Ahdettuja patoja taitaa olla kerhossa pikkuearlyssa/foxissa muutamilla. Tehoa pitää olla, mutta Suomen nopein ei tarvitse olla. Varmaan laittaisin tähän settiin TKO 5-v manuaalin ja 4.11 perän, sanotaan jos sillä päästään vähintään 11s vartti jonkunlaisena lähtökohtana. Autohan ei paljon paina, ja jos alustan rakentelee nelilinkkeineen ja niin poispäin, niin oman laskuopin mukaan ihan rakettitiedettä ei tarvita pellin alle.

Kiitos etukäteen vastauksista ja ideoista. Vielä ei tosiaan ole aihiotakaan, tässä pikkuhiljaa ajatusta kypsytelty.

Re: Ahdettu early

Lähetetty: 01 Tammi 2012, 17:09
Kirjoittaja Fastback
tervehdys arvon lajitoveri.

Jos haluat pitää jousitornit, niin 302 pohjainen moottori ja siihen Prochargerin centrifugaali. Perävälitys alueelle 3.50-3.70 ja road race tko600, näillä pysyy kardaanikin paikoillaan huippuja ajaessa - kriittinen nopeus ei nouse huimaksi kardaanilla meinaan. 302 pohjaisen katsastaminen ahtimella voi olla myös helpompaa. Jos keulan jousitusta muutetaan radikaalisti, niin 351w moottoriin saat peltisarjat mahtumaan mukavammin ja tulpatkin vaihdettua. 351w ahtaminen voi olla leiman kannalta hankalampaa.

Jos projektilla ei ole kiire, niin mä tiedän jo mistä saadaan sulle prochargeri 347cid ja se on totutettu laatukalikoin ja ammattiäijät takana. Veikkaisin että jos kauniisti kysytään niin voit päästä pelkääjän paikalle.

Vaihtoehtoja on cs läpipuhaltava kaasari 1650 usd tai 3000-5000 usd ruisku jolla tekee jotain. Megasquirtti ei lukeudu tähän kastiin,vapaasti herneitä nenään. Mikään ei voita efiä, mutta noita cs karputraattoreita on kehuttu ja niillä autot näkyvät oikeasti toimivan jopa kotimaassa.

Re: Ahdettu early

Lähetetty: 03 Tammi 2012, 07:25
Kirjoittaja Fastback
mitä mitä??? Ovatko pikkulohkomiehet talviunilla peukku suussa? Ei kai tuo vastaukseni niin tyhjentävä ollut??? 361cid on pykälien mukaan suurin moottori 289cid autoon. 351w on hieman ahdas jousitornien kanssa, siihenkin tottuu. Ollaan Clark aloitettu jo keskustelu procharger motin omistajan kanssa, ilmoitan sulle tilinumeron pian :lol:

Itseasiassa jotain saman suuntaista minulla oli mielessä vanhan 65fbni kanssa. Minä olen viehtynyt a/fx lookkiin ja olisin maalauttanut auton Dick Brannanin Bronco mussen väreihin, at tt d vanteet ja teardrop konepeittoon. Keulaa vähän ylös ja a/fx lookki siihen. Tekniikkapuolelelle kun ei alkuperäisenkaltaista fe-mottia saa oikein pikkupunnerruksella niin joku kireä 289 olis vissiin tarttenut tehdä tai ahdettu 302 tai iso stroukki 351w. Todennäköisesti olisin ostanut paljon puhutun 460cid sbf motin, ei se montaa tonnia ole vastaava tehoista bbf kalliimpi.

Re: Ahdettu early

Lähetetty: 03 Tammi 2012, 11:47
Kirjoittaja Mexico65
Eikös voida ajatella niin, että kuutiotuumat kasva sitä mukaan kun ahtopainetta kasvatetaan.
Eikös kyse ole siitä kuinka paljon ilman ja bensan seosta koneeseen saadaan ahdettua.

Esim. 1.5 liter 4-cylinder
bore & stroke: 89,2mm x 60mm
3.3 bar ahto -> 437 FtLb vääntö ja 802 hp teho.
ja jatkoa samasta koneesta...
3,8 bar ahto -> 880 hp
4,5 bar ahto -> 1050 hp
5,4 bar ahto -> 1200 hp
5,5 bar ahto -> 1300 hp

Niin onko sillä koneen tilavuudella kovin suurta merkitystä, vain ylipaine ratkaisee.

Re: Ahdettu early

Lähetetty: 03 Tammi 2012, 20:43
Kirjoittaja 302TT
Vakio 5.0HO + isot suuttimet + vähän rapsakampi nokka + Holset HX40 super 18 pakopesällä tai HX50 + 1,0-1,3bar ahtoa + ohjemoitava ruisku (Megalla hoituu ihan siinä, missä kaupallisillakin ruiskuilla ja voi hyödyntää TFI:n). Polttoaineeksi E85, iso kiinacooleri.

Jos vastaavalla reseptillä nokkaa lukuunottamatta vakio 2.9i V6 tuottaa 1,45bar ahdoilla 535hv/750Nm, niin kai 5.0HO:sta pitäisi irrota vähän enempi ja mukavammalla käyntialueella? Pitää tietysti osata säätää.

Re: Ahdettu early

Lähetetty: 03 Tammi 2012, 21:53
Kirjoittaja Fastback
302TT kirjoitti:Vakio 5.0HO + isot suuttimet + vähän rapsakampi nokka + Holset HX40 super 18 pakopesällä tai HX50 + 1,0-1,3bar ahtoa + ohjemoitava ruisku (Megalla hoituu ihan siinä, missä kaupallisillakin ruiskuilla ja voi hyödyntää TFI:n). Polttoaineeksi E85, iso kiinacooleri.

Jos vastaavalla reseptillä nokkaa lukuunottamatta vakio 2.9i V6 tuottaa 1,45bar ahdoilla 535hv/750Nm, niin kai 5.0HO:sta pitäisi irrota vähän enempi ja mukavammalla käyntialueella? Pitää tietysti osata säätää.
Jumaleissa, ensimmäinen asiallinen vastaus Clarkin viestiin!

Vakio 5.0 moottoreilla on tapana ratketa hevosvoimien noustessa +500hv ja kierrosten kiivetessä yli 6500 rpm. Sen kyllä korvaisin aftermarket lohkolla, sillä minulla ei olisi varaa rakentaa konetta kahta kertaa tyhjästä. 302 Boss voisi olla oikein sopiva lähtökohta tuollaiselle lähtökohdalle mitä Clark suunnittelee.

Turbot ovat veikeitä keksintöjä. Niillä saadaan pimeitä tehoja ja turbot ovat edullisia ostaa. Ainoa negatiivinen asia on, että konehuoneeseen tulee paljon kuumaa putkea. Yleensä ei tarvitse konepeittoa puhkaista.

Roots on vanhankoulun juttuja, tuottaa kyllä painetta, mutta kierrosten kasvaessa hyötysuhde tuppaa heikkenemään ja lämmöt nousevat. Tarvisisi koneen kokoon suhteessa ison rootsin, jotta voi pitää sen pyörintänopeuden matalana. Tarvitsee myös yleensä puhkoa konepeitto ja torni nousee niin korkeaksi, että pitää oikeasti osata puhua lähes runoilemalla jos meinaa leiman saada. Alavääntöä tulee Rootsilla aivan poskettomasti, se vetää alhaalta aivan pölhömäisesti. Tarvitsee isoa rengasta jos meinaa ettei kumi ulvo. On myös yksi kyrväkkäimmistä keksinnöistä mitä V8:n niskaan voi laittaa, remmin vinkuna kuuluu pitkälle ja kauas, paljon ennenkuin alkaa pakoäänet kuulua.

Ruuvikompurat ovat toinen tarina, hieman matalampia mitä rootsit, hyötysuhde selkeästi parempi. Taisi lysholm mennä konkkaan ruottista, mutta joku lokaali hurri firma mielestäni tekee samoja kompuroita eri nimellä. Tuo voisi olla kiinnostava, reikä peltiin tulee melkein tälläkin. Vähän kuten Whipplecharger tai oikeastaan aika paljonkin.

Centrifugal saattaisi olla meikäläisen valinta jos pitäisi lähteä tyhjältä pöydältä. Lähes poikkeuksetta saa mahtumaan pellin alle, ottaa voiman hihnapyörältä, jenkaa +60.000 rpm lukemiin, tuottoa tulee yhdellä kapistuksella 600- 3000+ hv. Ovat arvokkaita laitteita, mutta kotomaata myöten toimiviksi todettuja. Ei tarvita monimutkaisia putkihässäköitä, "helppoja" saada toimimaan kuulemma turboihin verrattuna.

Turbolla ja centrifugalilla voidaan käyttää ruiskua tai läpipuhaltavaa kaasaria. Läpipuhaltavalla kaasarilla otetaan +2100 hv tehoja, potentiaalia on kyllä tarjolla tarvitseville.

Re: Ahdettu early

Lähetetty: 03 Tammi 2012, 22:35
Kirjoittaja clark
Moi, kiitos vastauksista. Voimanlähde hankittu. Ei ole kyllä aihiotakaan vielä varmaan pitkään aikaan, mutta moottori on tulossa :D

Re: Ahdettu early

Lähetetty: 04 Tammi 2012, 15:22
Kirjoittaja Mexico65
clark kirjoitti:Moi, kiitos vastauksista. Voimanlähde hankittu. Ei ole kyllä aihiotakaan vielä varmaan pitkään aikaan, mutta moottori on tulossa :D
Mikä, mikä, mikä?

Re: Ahdettu early

Lähetetty: 04 Tammi 2012, 20:54
Kirjoittaja Antti66HT
ni. Mikä kone?

(yksi tyhmä ehtii kysymään enempi kuin kymmenen viisasta ehtii vastaamaan ;) )

Re: Ahdettu early

Lähetetty: 04 Tammi 2012, 21:38
Kirjoittaja clark
4.6 modulaaripata, kai tämä on jotain rakkautta ahtaita paikkoja kohtaan. Ja onhan 385-sarjalainenkin elänyt leveästi -69:n vakiojousitornien välissä :)

Re: Ahdettu early

Lähetetty: 05 Tammi 2012, 09:00
Kirjoittaja SKB
Olenko ymmärtänyt väärin kun noita sääntöjä ahtimista olen tutkaillut että se menisi moottorin muutoskatsastuksella ja vaatisi myös päästömittaukset ?
jos niinkuin aikoisi ahdettua autoa laillisesti ajella.

Re: Ahdettu early

Lähetetty: 05 Tammi 2012, 11:02
Kirjoittaja Mexico65
clark kirjoitti:4.6 modulaaripata, kai tämä on jotain rakkautta ahtaita paikkoja kohtaan. Ja onhan 385-sarjalainenkin elänyt leveästi -69:n vakiojousitornien välissä :)
Joo ahdasta tulee. Vaan ei mahdotonta.
Valitettavasti ei vertailua 385:een.

Mutta sopii se vaikka 69/70 koppaan niin miksi ei muuallekkin.

Re: Ahdettu early

Lähetetty: 05 Tammi 2012, 17:30
Kirjoittaja clark
SKB kirjoitti:Olenko ymmärtänyt väärin kun noita sääntöjä ahtimista olen tutkaillut että se menisi moottorin muutoskatsastuksella ja vaatisi myös päästömittaukset ?
jos niinkuin aikoisi ahdettua autoa laillisesti ajella.
Muutoskatsastuksen ja tehomittauksen (hyvin todennäköisesti ahdetussa) vaatii, päästömittauksia ei vaadi, jos ja kun moottorin sijoituskohde on 60-luvun rautakuula.

Re: Ahdettu early

Lähetetty: 05 Tammi 2012, 21:00
Kirjoittaja Ville K
1978 eteenpäin vasta mitataan päästöjä..

Re: Ahdettu early

Lähetetty: 15 Maalis 2012, 20:03
Kirjoittaja mutkanen
Mutta kyllähän noita katsastusmiehen penteleitä nuo hevosvoimat kuiteskin kiinnostaa, jos keulilla on ropellia poikineen niin tarttis viä nuo teho/paino suhteet saada niin että menee läpi, VAI??