Sivu 1/1
S197 2005-2006 GT hihnapyörien mitat
Lähetetty: 16 Joulu 2011, 11:05
Kirjoittaja pokkinen
Terve
Teen tässä pieniä tarkistuksia.
Olisiko ketään S197 omistajaa, joka viitsisi mitata pari hihnapyörää omastaan (ihan karkea rullamittatarkkuus riittää)
-Kampiakselin hihnapyörä , ulommaisen kehän mitta riittää, eli ei tarvitse hihnaa irroittaa.
-Vesipumpun hihnapyörän mitta. (kampiakselin yläpuolella oleva pyörä)
Nämä pääsee mittaamaan helposti, ilman mitään purkamista.
Heräsi nimittäin epäilys että joku on laittanut jonkun underdrive-pulley sarjan tähän omaani, kun puhallin pyörii liian hitaasti
Kiitos paljon
Re: S197 2005-2006 GT hihnapyörien mitat
Lähetetty: 16 Joulu 2011, 17:05
Kirjoittaja NoNeed4Boost
Kampuran pyörä 189mm mitattuna pyorän etureunasta. Vesipumppu kampiakselin pyörän yläpuolella 127mm +/- 1mm heittoa suuntaan tai toiseen kun etureuna mistä sen mittaa paikallaan ollessaan on aika pyöreä. Ja orkkikset ovat.
Re: S197 2005-2006 GT hihnapyörien mitat
Lähetetty: 16 Joulu 2011, 17:44
Kirjoittaja pokkinen
Kiitos Antti
Nyt kyllä hävettää Pokkisen poikaa
Koko syksyn olen hakenut vikaa, kun ei puhaltimeen saa riittävästi ahtoja. On ollut ruuvi pöydällä 10 kertaa ja kaikki alipaineletkut ja bypass-venttiilit käyty läpi miljoonasti

... olen kiikuttanut ahdinta ympäri pirkanmaata eri specialisteilla, eikä kukaan ole löytänyt siitä vikaa...
Autoon on näköjään joku aikaisempi omistaja vaihtanut tällaisen pulley-setin. Eli mulla on kampuran pyörä 153mm ja vesipumpun pyörä 160mm.
Voihan nyt pr..kele ... oikein itkun seassa naurattaa
Vika on joskus niin yksinkertainen että sitä ei osaa edes ajatella ja tässäkin tapauksessa hihnan pituus pysyy samana, vaikka välitys on muuttettu, eli ei tullut edes mieleen.
Nyt oluet kylmiämään ja sauna lämpiään ja sillä aikaa ruuvaan ahtimen takaisin paikalleen.
Kiitos miljoonasti, kyllä helpotti.
EDIT: mihin teoriaan muuten perustuu tämä kampuran pyörän pienentäminen vapaastihengittävissä. Väittävät valtameren takana että tehoa tulee muka muutama heppa lisää ? Tuleeko ?
(sen ymmärrän että ahtimilla varustetuissa taas vaihdetaan isompaa kampuran pyörää kuin vakio, että puhallin pyörii lujempaa)
Re: S197 2005-2006 GT hihnapyörien mitat
Lähetetty: 17 Joulu 2011, 16:17
Kirjoittaja SamiM
pokkinen kirjoitti:EDIT: mihin teoriaan muuten perustuu tämä kampuran pyörän pienentäminen vapaastihengittävissä. Väittävät valtameren takana että tehoa tulee muka muutama heppa lisää ? Tuleeko ?
(sen ymmärrän että ahtimilla varustetuissa taas vaihdetaan isompaa kampuran pyörää kuin vakio, että puhallin pyörii lujempaa)
Tehoa ei sinällään tule lisää mistään

, vaan moottorin tuottamaa tehoa käytetään vähemmän apulaitteiden pyörittämiseen, jolloin sitä jää renkaiden pyörittämiseen enemmän. Homma perustuu yksinkertaisesti apulaitteiden pyörittämiseen hitaammin, jolloin niiden ottotehontarve pienenee pyörimisnopeuden laskiessa. Kun sekä vesipumpun että kampuran pyörien kokoja muutetaan sopivasti voidaan siis käyttää alkuperäisen pituista hihnaa.
Laturille liian hitaasti pyörittäminen tarkoittaa sen antotehon laskua pienillä kierroksilla, jonka huomaa jännitteen laskuna tyhjäkäynnillä. Ainakin omassa Cobrassa käy näin, paikallaan on Steedan setti. Vastaavasti suuren välityssuhteensa takia laturin hitaammin pyörittäminen alentaa sen ottotehoa tehokkaasti kitkahäviöiden laskiessa, koska esim. ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä.
Re: S197 2005-2006 GT hihnapyörien mitat
Lähetetty: 18 Joulu 2011, 13:40
Kirjoittaja Arto65FB
Hihnan hidastamista voidaan tarvita myös, jos on tarkoitus kierrättää kunnolla.