Sivu 1/1

Ohjaustehostin

Lähetetty: 30 Tammi 2005, 14:18
Kirjoittaja Jones
natisee kuskinpuolelta 94 GT:ssä. Alatukivarren pallonivel se ei ole, joten seuraavaksi tsekkasin ohjaustehostimen nesteet. Mömmöhän oli täysin mustaa ja jonkinasteista kuohumistakin havaittavissa. Onko näin että selviää nesteen vaihtamisella? Uutta tavaraa nimittäin laitettiin lähes tilavuuden sallima määrä, mutta silti väri jäi mustaksi. Natina jo vaimeni muttei poistunut kokonaan. Mitä tyyppiä tehostinnesteeksi ATF vai jokin ohjaustehostimelle tarkoittettu?

Lähetetty: 24 Touko 2005, 11:26
Kirjoittaja Jones
Natina paikallistui raidetangon päähän. Vaihdoin uuden tangon, varaosassa oli havaittavissa tuotekehitystä sillä viisas ingenjööri oli taikonut pohjaan rasvanipan. Seuraavaksi natisee sitten vänkärin puoli, luonnollisesti olisi pitänyt vaihtaa molemmat....

Re: Ohjaustehostin

Lähetetty: 24 Touko 2005, 11:42
Kirjoittaja Arto65FB
Jones kirjoitti:Mitä tyyppiä tehostinnesteeksi ATF vai jokin ohjaustehostimelle tarkoittettu?
Ostin Part Cornerista power steering fluidia ja se onkin ATF:ää ilman lisäaineita. En ole vielä laittanut Taksiin sitä. Eikös justiinsa ollut keskustelua, ettei ATF:ää pidä laittaa Fordin tehostimeen vai oliko niin, että pitää olla jotain spesifiä ATF-luokitusta.

Lähetetty: 24 Touko 2005, 13:21
Kirjoittaja Late
Eikös justiinsa ollut keskustelua, ettei ATF:ää pidä laittaa Fordin tehostimeen vai oliko niin, että pitää olla jotain spesifiä ATF-luokitusta.
Muistin varassa sanoisin että ainakin 90-luvun alkuun saakka Fordit haluavat tehostimeensa F-tyypin automaattilaatikkoöljyä. Siis siitä huolimatta että automaattilaatikoissa siirryttiin Merconiin (ATF, Dexron III/IV) jo kauan ennen sitä. Siitä sitten ei ole kokemusta haittaako Merconin käyttö ohjaustehostimen toimintaa tai kestävyyttä.

Lähetetty: 28 Maalis 2006, 02:24
Kirjoittaja veekoo
Ohjaustehostimen vaimennus on meneillaan taallakin. Kaivelin sellaisen luvun kuin ATF SAE 90W tuolle liemelle. Meniko oikein? Pumppu on 70 tai 80 luvun alun mallia. Veikkasin ensimmaista. Tarahtanyt otos:
http://modeemi.cs.tut.fi/~karaila/musti ... huone2.jpg

(Pitaa taas laittaa paivitysta konehuoneesta, tuli taas puuhattua viikonloppuna. Karpasensilma-tahtikartta sai kyytia... :) )

Lähetetty: 28 Maalis 2006, 23:30
Kirjoittaja ROKI
Jones kirjoitti:Natina paikallistui raidetangon päähän. Vaihdoin uuden tangon, varaosassa oli havaittavissa tuotekehitystä sillä viisas ingenjööri oli taikonut pohjaan rasvanipan. Seuraavaksi natisee sitten vänkärin puoli, luonnollisesti olisi pitänyt vaihtaa molemmat....
Poraa reikä siihen pallon pohjan, tee kierre ja nippa siihen, ei nitise sen jälkeen. Kaikkiin niveliin voi laittaa nipat jälkiasennuksena. Jos ei tunnu saavan pohjaan niin sitten pallon sivuun, minä jouduin poraamaan omani pollen raidepäihin sivuun reijät . Pitää olla kovempi terä ei mene mustilla terillä, samoin kierreteppi oltava rosterille tarkoitettu, se menee paremmin.

Lähetetty: 08 Huhti 2006, 08:47
Kirjoittaja veekoo
Jatketaan viela tahan keskusteluun, kun se tulee tehostinta hakiessa ekana listaan:

Tuossa paikallisen kerhon kokouksessa tuli puheeksi tehostimen vikina. Eka kommentti oli, etta veditko hihnan liian kirealle? Tietty vastasin, etten se mina ollut vaan se joku muu, johon tuli rohonaurut paalle :) Ilmeisesti tyypillinen tapa tuhota tehostimen laakerit.. :oops: Vinkiksi vaan muille remmeja kiristaessa.. :)
Noh, liemet nayttaa pysyvan sisalla ihan hyvin ja vikina on vain ajoittaista, joten antaa sen olla kun se viela toimii. :wink:

Lähetetty: 08 Huhti 2006, 11:08
Kirjoittaja Make67
veekoo kirjoitti:Jatketaan viela tahan keskusteluun, kun se tulee tehostinta hakiessa ekana listaan:

Tuossa paikallisen kerhon kokouksessa tuli puheeksi tehostimen vikina. Eka kommentti oli, etta veditko hihnan liian kirealle?
Taisinpa juurikin tällätapaa "hajottaa" kuusseiskan tehostimen pumpun muutama
vuosi sitten :roll: ?
Onkos joku purkanu kyseistä pumppua? minkälaiset laakerit siellä on? Onkohan kinkkinen homma? Kyse siis -67:n pumpusta.

Lähetetty: 18 Touko 2006, 08:32
Kirjoittaja veekoo
Make67 kirjoitti: Onkos joku purkanu kyseistä pumppua? minkälaiset laakerit siellä on? Onkohan kinkkinen homma? Kyse siis -67:n pumpusta.
Katselin tuossa shop manualista pumpun rajaytyskuvaa ja ei se kovin monimutkainen ole. Lahinna paljon tiivisteita ja aika vaihtelevat kiristysmomentit riippuen mallista, joten kannattaa olla tarkkana. Laakereista en oikein saanut selvaa, olisiko vaan pusla akselin "juuressa"? :shock:
Olen taipumassa taas vaihteeksi keskijakausratkaisuun pumpun kanssa, kun lirauttaisin kuitenkin ne ATF:t tohon parkkipaikalle ja vuokraemanta taputtaisi taas karvaisia kasiaan.. :? Toisin sanoen uusi pumppu Jostain, maalaus moottoripaukkumaalilla ja lahipajalle osien, kirjan ja kahvituopin kanssa. 8)
(Ei noita takalaisia kahvikuppeja voi edes mukiksi sanoa)

Minkalainen pumppu kannattaisi hankkia? Mietin ensin jotain kunnostettua, mutta kun noilla on vahan tyyppivikoja (vikisee), niin olisiko ehdotuksia, minkalainen olisi parempi?