Sivu 1/2

Virtuaali Mustang EARLY

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 14:14
Kirjoittaja JXA-26
Tehdäänpä jatko juttu autoharrastamisen ihanuudesta ja hinta tasosta. Jokainen voi lisätä juttuun omakohtaisia kokemuksia, varosien hankintaa ja ennen kaikkea hinta !! Nähdään lopussa kuinka ihanan halpaa se auton rakentaminen on. Rakennetaan siis virtuaali Mustang, joka suunnilleen olisi katulaillinen ja hinnat / osat todellisia. Koitan pitää jutun edistyessä laskuria.

HUOM !!
Seuraava juttu on täysin kuvitteellinen. Vain rakennus vaiheet ja hinnat perustuvat tosielämään.

Pera, 30v. kotipaikka: Nakkilan kirkon paikkeilla. Pitkäaikainen autoharrastaja, pääasiassa kupalavolkkarit. Isänsä kanssa natiaisena tallatessaan Porin katuja, ei voinut välttyä altistumalta tartunnalta Mustang kuumeeseen. Nyt on kaikki muu harrastekalusto myyty pois ja ostoaikeissa on Mustang. Peukalo ei ole Peralla keskellä kämmentä, mutta ihan kaikki hommat ei kuitenkaan onnistu. Haaveena on katuauto jolla ei jää heti jalkoihin, soveltuvuus töissä käymiseen, radalla kurvailuun kuin kiihdyttelyynkin. Slalomiakin pitäisi päästä kokeilemaan, kun on liittynyt hienoon clubiin jossa näitä kaikkia ajetaan. Vuosiluvulla ei ole väliä, mutta V8 pitää olla! Peralla ei ole aikaisempia suhteita kerhoon.

Rahaa on käytettävissä auton ostoon tasan 6000€
Rakentamiseen sama summa kuin meillä kaikilla.

Aloitetaanpa ostamalla siis Peralle Mustang…

Re: Virtuaali Mustang

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 15:01
Kirjoittaja Pappacosworth
Mun budjetilla ja tuolla ostohinnalla valinta osuu melko väistämättä foxiin, nelosfoxi jos löytyis hyvällä kopalla niin sais laittaa reilusti euroja lootaan ja koneeseen. Toisaalta taas ajettavan projektin kanssa motivaatio säilyy parhaiten. Itte ostin silloin sen punaisen gt:n 3600€ mutta se koppa oli melko heikko harrastekäyttöön kun oli vähä kärsinyt ympäriajossa. 5.0 kone varmaankin pellin alle, ja pelimerkkien jako tasaisesti koko autoon: alustaan, jarruihin ym.

Re: Virtuaali Mustang

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 15:29
Kirjoittaja JXA-26
Aihion hommaamiseen on siis tuo 6t€, ja rakentamiseen miljardeja... (niikuin meillä kaikilla)
Nettiautoa nyt selaillessa vaihtoehdot ovat:
- totaali projekti early.
- Vakio leimassa oleva 80-93 FOX
- Vakio taxfree 94-98 sn95
Mitä halutaan ruveta rakentaan ?

Re: Virtuaali Mustang

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 16:06
Kirjoittaja Mexico65
JXA-26 kirjoitti:Aihion hommaamiseen on siis tuo 6t€, ja rakentamiseen miljardeja... (niikuin meillä kaikilla)
Nettiautoa nyt selaillessa vaihtoehdot ovat:
- totaali projekti early.
- Vakio leimassa oleva 80-93 FOX
- Vakio taxfree 94-98 sn95
Mitä halutaan ruveta rakentaan ?

Pera katsoo tulevaisuuteen ja myös autonsa arvostukseen myös ajansaatossa ja päätyy työlääseen early 65 - 68 projektiin.
Valinta päättyy 67 HT hyväkuntoiseen hylsyyn.
Miksi 67.
-moottori vaihtoehdot riittävän laajat sb->bb.
-päästöt ei tule vastaan
-riittävästi viripalikkaa tarjolla, niin koneeseen kuin alustaan
-mahdottoman hyvännäköinen mustangi

Peralla mielessä jotain tällaista...ja Natikat 2015 voitto.

Re: Virtuaali Mustang

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 17:04
Kirjoittaja Late
Entäpä jos Pena onkin erilainen nuori eikä tuijota pelkkää sylinterilukua vaan on saanut vaikutteita nykyajan "downsizingista" (lukenut ja uskonut liikaa Tuulilasia :shock: ). Ja sitten Pena lähteekin hieromaan kauppaa seuraavasta paketista:
- Kopaksi neloskoneinen Foxi, vaikkapa Kajaani / Ylöjärvi akselille myynnissä ollut -91 porrasperä (1300 eur)
- Varaosa-autoksi kolaroitu, teknisesti toimiva 88 Thunderbird Turbo 2,3 turbonelosella ja manuaalilla (600 eur)
Huom. hinnat todellisia kauppahintoja kuluneelta talvelta :roll:

Ja sitten vaparinelari Mustin pellin alta pois ja tilalle Tunturipöllöstä turbokone, 8,8 lukkoperä, isommat jarrut ja laatikko kummasta nyt parempi löytyy. Ja avot n. 2000 euron panostuksella Penalla on n 200 heppainen viheltävä turbomustangi. Kykenee mataliin 15 sekunnin aikoihin vartilla, eikä mahdottomia jää vakio-GT:lle radallakaan.

Vielä 4000 euroa käyttämättä HANKINTAHINNASTA. Jos iskee akuutti Kreikka-syndrooma (budjettikriisi) niin vaparinelari ja ylimääräinen T5 myyntiin ja ainakin 500 euroa on lisää rakentelurahaa vauhtikauppoihin tai Internetin kauppialle ruokittavaksi.
- kunnollinen pakoputkisto (0-500 eur)
- vähän porttailua kanteen, pako- ja imusarjoihin (0-500 eur)
- isompi turbo (100-1000 eur)
- normaalit alustakommervenkit (jouset, iskarit CC-platet, kunnon renkaat. 1000 eur ->

Riippuu mitä Pena haluaa, mutta muutama tonni noihin menee. Mutta sitten alkaakin olla paketti sellainen että sillä pääsee jo lujaa ja pärjää monelaisissa kerhokahinoissa. Eikä rahaa ole välttämättä mennyt juurikaan yli hankintabudjetin. Näin eurokriisitunnelmissa melkoinen budjettiraaseri siis. Tämä ei ehkä ole niitä kaikkein sähkyvimpiä tai huomiotaherättävimpiä Mustang- kokonaisuuksia, mutta suorituskyvyltään jo aika potentiaalinen paketti. Eikä olisi kaikilla samanlaista :idea: Ja varallisuuden ja tietämyksen kasvaessa 2,3 turbokoneella saa Foxin kulkemaan aika helpostikin matalia 13 s aikoja vartilla

Älkääkä kysykö miksi tällainen idea on mielessä. Kun olisi vaan aikaa...

Re: Virtuaali Mustang

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 17:55
Kirjoittaja Ville K
Late kirjoitti:Entäpä jos Pena onkin erilainen nuori eikä tuijota pelkkää sylinterilukua vaan on saanut vaikutteita nykyajan "downsizingista" (lukenut ja uskonut liikaa Tuulilasia :shock: ). Ja sitten Pena lähteekin hieromaan kauppaa seuraavasta paketista:
- Kopaksi neloskoneinen Foxi, vaikkapa Kajaani / Ylöjärvi akselille myynnissä ollut -91 porrasperä (1300 eur)
- Varaosa-autoksi kolaroitu, teknisesti toimiva 88 Thunderbird Turbo 2,3 turbonelosella ja manuaalilla (600 eur)
Huom. hinnat todellisia kauppahintoja kuluneelta talvelta :roll:

Ja sitten vaparinelari Mustin pellin alta pois ja tilalle Tunturipöllöstä turbokone, 8,8 lukkoperä, isommat jarrut ja laatikko kummasta nyt parempi löytyy. Ja avot n. 2000 euron panostuksella Penalla on n 200 heppainen viheltävä turbomustangi. Kykenee mataliin 15 sekunnin aikoihin vartilla, eikä mahdottomia jää vakio-GT:lle radallakaan.

Vielä 4000 euroa käyttämättä HANKINTAHINNASTA. Jos iskee akuutti Kreikka-syndrooma (budjettikriisi) niin vaparinelari ja ylimääräinen T5 myyntiin ja ainakin 500 euroa on lisää rakentelurahaa vauhtikauppoihin tai Internetin kauppialle ruokittavaksi.
- kunnollinen pakoputkisto (0-500 eur)
- vähän porttailua kanteen, pako- ja imusarjoihin (0-500 eur)
- isompi turbo (100-1000 eur)
- normaalit alustakommervenkit (jouset, iskarit CC-platet, kunnon renkaat. 1000 eur ->

Riippuu mitä Pena haluaa, mutta muutama tonni noihin menee. Mutta sitten alkaakin olla paketti sellainen että sillä pääsee jo lujaa ja pärjää monelaisissa kerhokahinoissa. Eikä rahaa ole välttämättä mennyt juurikaan yli hankintabudjetin. Näin eurokriisitunnelmissa melkoinen budjettiraaseri siis. Tämä ei ehkä ole niitä kaikkein sähkyvimpiä tai huomiotaherättävimpiä Mustang- kokonaisuuksia, mutta suorituskyvyltään jo aika potentiaalinen paketti. Eikä olisi kaikilla samanlaista :idea: Ja varallisuuden ja tietämyksen kasvaessa 2,3 turbokoneella saa Foxin kulkemaan aika helpostikin matalia 13 s aikoja vartilla

Älkääkä kysykö miksi tällainen idea on mielessä. Kun olisi vaan aikaa...
Mulla on Late seuraavat 3,5kk aikaa, hoidat sen tunturipöllön raadon meille, osia vauhtiputkasta ja paritonnia mun tilille, niin kasaillaan sulle turbomusse :lol:

Re: Virtuaali Mustang

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 18:40
Kirjoittaja JXA-26
Late kirjoitti:Entäpä jos Pena onkin erilainen nuori eikä tuijota pelkkää sylinterilukua...
Pera on saanut tarpeekseen puhisevista nelareista jo hitlerin kostoja rakennellessaan. Kulkihan hänen 1,2 boxeri, rakettipolttoaineella jo matalia 18sek. aikoja -98 Keimolassa.

Nyt halutaan YLEISTÄÄ mitä kaikkea voi tapahtua, kun aloittaa rakentelemaan unelmiensa laitetta. Meillä kaikilla on varmasti "hienoja" kokemuksia. Käydään auton rakentaminen vaihe vaiheelta yksityiskohtaisesti läpi. Moni (varsinkin bb-miehet) ovat kertoneet huimista auton rakennuskuluista... Nyt on lupa huimistella.

Pera on saanut tarjouksia jotka kaikki maksaa 6000€:

-67 HT.sta, johon on vaihdettu jo jenkeissä lattiapellit ja uudet takakyljet tulee mukaan mätien tilalle. Auto on 289 + C4, (jumissa) tullattu Suomeen.
-67 HT, ollut Suomenkilvissä viimeksi -85, siirtokunnossa kuutos tekniikalla. Aloitettu projekti, joka jäänyt kesken. Kaikki alustan osat on uusia.
-88 GT leimassa kevääseen, "pientä laittoa"
-97 GT cabriolet, taxfree. 3,8 V6 + manuaali. Rätti rikki, käyntihäiriötä.

Re: Virtuaali Mustang

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 19:17
Kirjoittaja Ville K
Heitetääs vaikka tämmönen esimerkki:
´88 Gt avo, niitäkin näyttää olevan tällä hetkellä yksi vastaava myynnissä nettiautossa 6500 pyynnillä, joka varmaan tuohon 6000 hintaan irtoaisi. Siihen putkisto ja peltisarjat+500, 3.73 perävälitys asennettuna 550, "säästää" siinä ettei samalla entraa lukkoa, lukkolevyt 120e ja työt päälle, Kunnon iskarit ja urkkupuslat n. 5-600, apurunkojen yhdistäjät 250e ja asennus itse, noilla avuilla kulkee vartilla jo 14.445 sekkaa. Myydessä saa taas omat pois, eli ton alussa autoon sijoitetut 6000 :lol: (samanlailla noi kataiset ym laskee)

Re: Virtuaali Mustang

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 19:31
Kirjoittaja Jukka
Ville K kirjoitti:Heitetääs vaikka tämmönen esimerkki:
´88 Gt avo, niitäkin näyttää olevan tällä hetkellä yksi vastaava myynnissä nettiautossa 6500 pyynnillä, joka varmaan tuohon 6000 hintaan irtoaisi. Siihen putkisto ja peltisarjat+500, 3.73 perävälitys asennettuna 550, "säästää" siinä ettei samalla entraa lukkoa, lukkolevyt 120e ja työt päälle, Kunnon iskarit ja urkkupuslat n. 5-600, apurunkojen yhdistäjät 250e ja asennus itse, noilla avuilla kulkee vartilla jo 14.445 sekkaa. Myydessä saa taas omat pois, eli ton alussa autoon sijoitetut 6000 :lol: (samanlailla noi kataiset ym laskee)
Vaihtoehtoisesti Pera soittais mulle ja tekis tarjouksen vuotta vanhemmasta avosta? :shock:

Re: Virtuaali Mustang

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 20:07
Kirjoittaja Homer65
Mexicon linjoilla mennään!!- 67 kuutoskoneella lähtökohdaksi, niin saadaan kaikki mahdolliset alustamuutokset työn alle. Strouykattu isolohko nokalle, puhaltimella akka saa kuivata kiharoitaan, vaparimeinkiä. Ekaks kori kuntoon ja samalla vahvistukset ja apurungon yhdistäjät kohdalleen. Eturipustukset on sen verran paskat, että sitten ruvetaan miettimään nykyaikasempaa etupään kombinaatiota.

Re: Virtuaali Mustang

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 20:24
Kirjoittaja JXA-26
Pera taitaa olla sen verran kova pelimies, että hommaa suuri töisen -67 HT.n joka ollut viimeksi leimassa -85. Varsinkin kun osoittautui alkuperäiseksi Suomi Mustangiksi, Speden pikkuserkun entinen. Rekkari X-1
-88 GT osoittautui sen verran mielenkiintoiseksi, että siitä syntyi kaupat Peran velipojan Ranen kanssa. (Uusi topic) Nyt voivat veljekset rällätä kylillä ja rassailla kimppatallilla earlya.

Ja sitten hakemaan öörliä 500km päästä, joka on ostettu näkemättä huikeasta kysynnästä johtuen.

Re: Virtuaali Mustang EARLY

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 20:48
Kirjoittaja FFreak
Ukot puhhuu jottain turbosta ja sit ne virittää emännän hiustenkuivaajaa nii että peruukki lentää betonielementin läpi! :lol:

Re: Virtuaali Mustang EARLY

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 20:59
Kirjoittaja Homer65
Purettavahan se on koko paska, että näkee paljonko on paikkaamista. Purkaminen ei paljoa maksa kun tekee itte, pitäiskö koppa soodapuhaltaa?

Re: Virtuaali Mustang EARLY

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 22:04
Kirjoittaja GT-350
Jep, mutta koska Pera on ajellut vain kuplavolkkareilla ja haluaa menestyä slalomissa, on hänelle kuitenkin paras vaihtoehto jättää tuohon Harrin mainitsemaan 67:aan se suora kuutonen!

Re: Virtuaali Mustang EARLY

Lähetetty: 14 Joulu 2011, 23:05
Kirjoittaja Fastback
Pena on normaalia mustang harrastajaa valveutuneempi yksilö ja lähtee merta edemmäksi kalaan. Penan paras kaveri lähtee messiin pakettiautolla saatte itse päättää onko se Transit vai Vito, mutta autotraileri tulee mukana. Vehkeellä on mittaa sen verran että laivamatka maksaa 250e kun Pena käyttää tutun huolintaliikkeen laivapaikkaa mennessä. Bensahan on luonnollisesti ilmaista joten sitä ei lasketa.

http://www.blocket.se/lund/MUSTANG_Pro_ ... m?ca=4&w=3

Pena löysi suoraan unelmiensa auton '68 ht, tinkaa sen 3 tonnilla pois. Auto on mustang II tyylisellä keulalla joten sinne voi hivuttaa vaikka modularin tai muuten kookkaan moottorin. Tässähän on perusasiat kunnossa. Lauttapaikka takaisin toiset 250e. Rahaa on palanut 3500e. Rahaa jäi 2500e. Lisäksi mukana tuli Transitti kuorma vanhoja ja orggis osia joita voi täällä myydä ja netota rahaa. Pena möi kaikki kalikat pois Turkulaiselle '67 ht mussen entisöijälle hintaan 1000e. Rahaa käytössä siis 3500e. Pena hakee Tamppereelta 1970 vuosimallin 460cid+C6 kombinaation hintaan 1500e. Rahaa jäljellä 2000e. Penallä kävi tuuri, sillä motti on edelleen std. koossa, pykälää pytyssä ei yhtään ja pieni cc kannet orggis männillä tarkoittaa lähes 11 ruttua. Pena ostaa uuden cloyesin jakopään 100e, Torker II imusarjan 150e ja 750 tuplapumpun 150e, johon remppa sarja 50e. Rahaa jäljellä 1550e. Pena kaivaa kansista pakopuolelta kyttyrät pois, muotoilee imupuolen hieman, ostaa us-partsista tiivistesarjan hintaan 100e. Pena väijyy hyvää kauppaa ja ostaa Turun ympäryskunnasta C460 kärsän nostajineen hintaan 300e, saa Huittisten SUPER GAS jätkiltä vanhat kisa jouset jotka shimmataan sopivaan jäykkyyteen ilmaiseksi - suhteita pitää käyttää. Pena käy Porissa ja ostaa Niemensivulta 300e Scorpion rullavipat kansiin, Sepellä on hyvä päivä ja saa tingattua arpin asennusrasvan mukaan. Rahaa tähteellä 850e. Motti kasaan orggisosilla ja pienelä riskillä ohuille tönäreillä. Kone tuottaa putjet tyyliin 480hv ja tolkuttomat väänöt jo joutokäynniltä.

Pena vai Rane mikä olikaan niin on kuplia rassailtuaan vaipunut synkkään itsetutkiskelun alhoon ja hukuttanut murheensa viinaan, tupakkan ja naisiin. Sitten Pena jättää vuodeksi ryyppäämisen ja röökit niin säästyvällä paalulla "tonni kuussa" auto on jo melkein vuodessa iskussa.

Kaikki muut tarinan henkilöt paitsi Pena ja Rane ovat olemassaolevia henkilöitä, ettei toi nyt ihan kaukaa haettua ole itte asiassa.

On muuten linkin autossa paljon tehty töitä alustan kanssa. Hintaa oikeasti 32.000 kruunua, ei jösses, tossa olisi jollekin oiva rakentelu projekti. Jollekin EI PUSSIHOUSULLE. Jos ton joku tänne ostaisi, niin ensimmäisenä raakkaisi kaaret ja alustan pois ja aloittaisi entisöinnin.... :lol: