Sivu 1/1

Earlyn taka-akselin jäykistys

Lähetetty: 01 Marras 2011, 12:59
Kirjoittaja Hemi77
Konttorilla katsastusmies ehdotti taka-akselin ja rungon yhdistämistä diagonal-link systeemillä. Nythän akseli on käytännössä lehtijousien varassa.
Onko täällä kukaan tehnyt mitään tämäntapaista lisäjäykistystä?

Re: Earlyn taka-akselin jäykistys

Lähetetty: 01 Marras 2011, 13:46
Kirjoittaja JYK-90
Hemi77 kirjoitti:Konttorilla katsastusmies ehdotti taka-akselin ja rungon yhdistämistä diagonal-link systeemillä. Nythän akseli on käytännössä lehtijousien varassa.
Onko täällä kukaan tehnyt mitään tämäntapaista lisäjäykistystä?
Ymmärtäisin katsurin tarkoittaneen vaakatuentaa tyyliin traction bars. Traction bareja on sekä ala- että yläpuolisia. Alapuoliset helpot asentaa, eikä vaadi kuin vähän hitsaamista ja pulttaamista. Yläpuoliset ovat työläämmät, joutuu leikkaamaan reiät lattiaan ja takapenkin käyttö on sen jälkeen mahdotonta.
Käytössä yläpuoliset on paremmat, mutta alapuolisistakin on toki hyötyä.
Etsi alustaosiosta topiceja hakusanalla 'traction bars', siellä on useampiakin keskusteluja aiheesta.

Re: Earlyn taka-akselin jäykistys

Lähetetty: 01 Marras 2011, 14:28
Kirjoittaja Hemi77
Ok, kiitos!
Olinkin yrittänyt haulla etsiä mutta kun ei tuo traction bars sanana ollut tuttu :roll:
JYK-90 kirjoitti:
Hemi77 kirjoitti:Konttorilla katsastusmies ehdotti taka-akselin ja rungon yhdistämistä diagonal-link systeemillä. Nythän akseli on käytännössä lehtijousien varassa.
Onko täällä kukaan tehnyt mitään tämäntapaista lisäjäykistystä?
Ymmärtäisin katsurin tarkoittaneen vaakatuentaa tyyliin traction bars. Traction bareja on sekä ala- että yläpuolisia. Alapuoliset helpot asentaa, eikä vaadi kuin vähän hitsaamista ja pulttaamista. Yläpuoliset ovat työläämmät, joutuu leikkaamaan reiät lattiaan ja takapenkin käyttö on sen jälkeen mahdotonta.
Käytössä yläpuoliset on paremmat, mutta alapuolisistakin on toki hyötyä.
Etsi alustaosiosta topiceja hakusanalla 'traction bars', siellä on useampiakin keskusteluja aiheesta.

Re: Earlyn taka-akselin jäykistys

Lähetetty: 01 Marras 2011, 14:47
Kirjoittaja SamiM
Diagonal = viistosti/kulmittain

Käytännössä hoitaa saman kuin panhard-tanko tai Watts link eli pitää akselin sivusuunnassa linjassa, mutta on viistosti akselista runkoon tmv.

Kuva

Re: Earlyn taka-akselin jäykistys

Lähetetty: 01 Marras 2011, 15:38
Kirjoittaja 302TT
Euro Capreissa on yksilehtisten jousien kanssa käytetty lyhyitä akselista lehtijouseen kiinni tulevia vinotukia:

http://www.zyworld.com/CAPRISPORT/axle_kit_on_car.jpg
http://www.zyworld.com/CAPRISPORT/axle_kit2_2.jpg

Re: Earlyn taka-akselin jäykistys

Lähetetty: 01 Marras 2011, 17:56
Kirjoittaja Hemi77
302TT kirjoitti:Euro Capreissa on yksilehtisten jousien kanssa käytetty lyhyitä akselista lehtijouseen kiinni tulevia vinotukia:

http://www.zyworld.com/CAPRISPORT/axle_kit_on_car.jpg
http://www.zyworld.com/CAPRISPORT/axle_kit2_2.jpg
Jep, juurikin tällaisia se konttorin setä ehdotti. Pitää tutkailla onnistuisiko monilehtisessä.

Re: Earlyn taka-akselin jäykistys

Lähetetty: 02 Marras 2011, 10:07
Kirjoittaja Antti66HT
Sanoisin kuitenkin että panhard tanko hoitaa tuon homman paremmin. Jos hifistelemään lähdetään, niin sitten Watts.

Re: Earlyn taka-akselin jäykistys

Lähetetty: 02 Marras 2011, 15:04
Kirjoittaja Arto65FB
302TT kirjoitti:Euro Capreissa on yksilehtisten jousien kanssa käytetty lyhyitä akselista lehtijouseen kiinni tulevia vinotukia:

http://www.zyworld.com/CAPRISPORT/axle_kit_on_car.jpg
http://www.zyworld.com/CAPRISPORT/axle_kit2_2.jpg
No, eipäs ole tuollaisetkaan ennen osuneet silmiin. Vähän hassulta näyttää.

Peruskotteroon riittää hyvät jousien sitojat ja mahdollisesti uretaanipuslat etusilmukkaan. Vähän enemmän voimaa sisältäviin peruskotteroihin taas jotkut slapper barit on ihan sopivat. Diagonaali nelilinkkien kanssa on usein noissa kiihdyttimissä, radalle sopii paremmin kolmilinkki ja Panhard tai Watts.