Sivu 1/1
351M Moottori
Lähetetty: 28 Syys 2011, 17:50
Kirjoittaja Topias74
Minkälainen tuo 351M moottori oikein on? Kun ei oo koskaan vielä eteen tullu. Onko siinä mitään yhteyksiä windsoriin tai clevelandiin? Entä jatkojalostus(viritys/parannus)?
Re: 351M Moottori
Lähetetty: 28 Syys 2011, 22:30
Kirjoittaja GT-350
Topias74 kirjoitti:Minkälainen tuo 351M moottori oikein on?
MIELENKIITOINEN. Lyhyt 3.500" isku ja siihen helposti myös jää, ellei vaihda tilalle 400:n kampuraa 4" -iskulla mikä onkin ainoita helppoja konsteja suurentaa tuon moottorin kokoa. Isolohkoluokkaa olevat piiitkät kiertokanget eli 6.58".
=
Vakiona 1.880 rod-ratio!
Tähän päästään kun on korkea dekkinen lohko eli isolohkoluokkaa sekin. Tämä moottori kiertää hienosti sopivilla yläkerran palikoilla, jotka ovatkin sitten tyyppillistä Cleveland kamaa: nokka, nostajat, kannet jne käy suoraan Clevestä.
Jos on mitään suunnitelmia viritellä tälläistä niin anna palaa vaan, eipä tule hetikohta toista vastaan.
Re: 351M Moottori
Lähetetty: 28 Syys 2011, 22:43
Kirjoittaja Antti66HT
Vakoina alhainen puristus suhde pilaa koko moottorin. Hevosvoimat kalliimpia kuin W tai C moottoreissa...
Re: 351M Moottori
Lähetetty: 28 Syys 2011, 23:07
Kirjoittaja GT-350
Totta, vakiokoneessa.
Niin kauan kuin luottaa vakioon valukampiakseliin ja vakiokiertokankiin on kustannusero Clevelandiin verrattuna vain männissä. En tutkinut saatavuutta mutta ei taida olla 351M:ään saatavilla aftermarketissa juurikaan fiksumpia mäntiä, niin kuin ei oikein 400:nkaan, joten sieltä sitä kustannusta tulee lisää verrattuna Cleveen. W on tietysti näistä se halvin. M-koneisiin helposti joutuu teettämään kustomimännät, ja se tietysti hiukan enemmän maksaa.
Itseä 351M positiivisessa mielessä hymyilyttää kun on viime aikoina ollut pöydällä isolla kankisuhteella varustettuja suunnitelmia.
Re: 351M Moottori
Lähetetty: 29 Syys 2011, 17:22
Kirjoittaja munmummu69
351M:ssä ja 400:ssa on lohkon lisäksi samat veivit, joten puolen tuuman iskun "lyhennys" 351M:ssä on tehty männän puristuskorkeutta (jos toi on oikea suomenkielen termi) kasvattamalla, mikä ajaa mäntien suhteen vaikeuksiin. (
Edittiä: no tiätysti rod-ratio muuttuu kun iskua tulee lisää, olinpa sekasin
)
Pelkällä kampiakselin vaihdolla 400:sta päästään samaan puristuskorkeuteen kuin 351C:ssä. Kun 351M/400 koneen kannetkin on Clevestä suoraan, osuu venttiilitaskutkin mukavasti Cleven mäntiin. 351M/400 tappi on isommalla halkaisijalla, mutta Cleven männät voi koneistaa isommalle tapille.
Stroukkisarjakin on ollut olevinaan tarjolla, jolloin säästää askartelua.
TMeyer
Cleven kansista ei tarvinne puhua erikseen. Muukin Cleve-roina istuu suoraan, paitsi imari (ja nuo em. pyörivät). 351M/400 imareita on tarjolla jonkunlaisia.
351M/400 moottorissa yksi huomioitava seikka on myös se, että bellhousing on isolohkomitoilla. (Käytännössä, kuulemma on jokunen ollut pikkulohkon laatikko-interfacella)
Re: 351M Moottori
Lähetetty: 29 Syys 2011, 19:32
Kirjoittaja Topias74
Ompas jännää tietoo, mikäs ero niissä imusarjoissa on ettei ne käy keskenään kun kerran cleven yläkerta käy? Kattelin vaan kun noissa -70 luvun puolenvälin vehkeissä on käytetty tota M-moottoria, niin siks tässä kyselen siitä motista.
Re: 351M Moottori
Lähetetty: 29 Syys 2011, 20:04
Kirjoittaja Firebolt
Tässä yritän järkeillä, lohkoa koskaan näkemättä, että kai ne on erilaisia jos kerran on eri nimisiäki
Eli imarit ei osu kohilleen, vaikka yläkerta olis sama... tää ny näyttää siltä ettei saa mitää tolkkua mutta kannattaa ees yrittää ymmärtää

Re: 351M Moottori
Lähetetty: 29 Syys 2011, 20:18
Kirjoittaja SamiM
Topias74 kirjoitti:Ompas jännää tietoo, mikäs ero niissä imusarjoissa on ettei ne käy keskenään kun kerran cleven yläkerta käy? Kattelin vaan kun noissa -70 luvun puolenvälin vehkeissä on käytetty tota M-moottoria, niin siks tässä kyselen siitä motista.
Pidemmän iskun mahduttamiseksi lohkon dekkikorkeutta on suurennettu, josta seuraa että kannet ovat kauempana toisistaan ja siitä seuraa että imusarja on leveämpi. Matala puristussuhde (7.3-9.2:1), myöhästetty syttyajoitus ja miedot nokka-akselivaihtoehdot myös myöhästettynä ovat suurimmat syyt mataliin teholukemiin.
Bubba's M-Block Ford V8 Workshop
Re: 351M Moottori
Lähetetty: 29 Syys 2011, 21:43
Kirjoittaja munmummu69
Firebolt kirjoitti:Tässä yritän järkeillä, lohkoa koskaan näkemättä, että kai ne on erilaisia jos kerran on eri nimisiäki

Ei kannata järkeillä. 351C:ssä ja 400:ssa ("M-koneessa") on enemmän yhteistä kuin 351Windsorissa ja 302Windsorissa.

Re: 351M Moottori
Lähetetty: 29 Syys 2011, 21:53
Kirjoittaja Fastback
Re: 351M Moottori
Lähetetty: 30 Syys 2011, 10:33
Kirjoittaja Topias74
Hyvää tietoa, kiitos!

Re: 351M Moottori
Lähetetty: 30 Syys 2011, 22:15
Kirjoittaja Firebolt
munmummu69 kirjoitti:Firebolt kirjoitti:Tässä yritän järkeillä, lohkoa koskaan näkemättä, että kai ne on erilaisia jos kerran on eri nimisiäki

Ei kannata järkeillä. 351C:ssä ja 400:ssa ("M-koneessa") on enemmän yhteistä kuin 351Windsorissa ja 302Windsorissa.

Yhteistä yhteistä, mutta erilaisia

Re: 351M Moottori
Lähetetty: 30 Syys 2011, 23:51
Kirjoittaja Kiesi
Firebolt kirjoitti:munmummu69 kirjoitti:Firebolt kirjoitti:Tässä yritän järkeillä, lohkoa koskaan näkemättä, että kai ne on erilaisia jos kerran on eri nimisiäki

Ei kannata järkeillä. 351C:ssä ja 400:ssa ("M-koneessa") on enemmän yhteistä kuin 351Windsorissa ja 302Windsorissa.

Yhteistä yhteistä, mutta erilaisia
