Sivu 1/1

351M Moottori

Lähetetty: 28 Syys 2011, 17:50
Kirjoittaja Topias74
Minkälainen tuo 351M moottori oikein on? Kun ei oo koskaan vielä eteen tullu. Onko siinä mitään yhteyksiä windsoriin tai clevelandiin? Entä jatkojalostus(viritys/parannus)?

Re: 351M Moottori

Lähetetty: 28 Syys 2011, 22:30
Kirjoittaja GT-350
Topias74 kirjoitti:Minkälainen tuo 351M moottori oikein on?
MIELENKIITOINEN. Lyhyt 3.500" isku ja siihen helposti myös jää, ellei vaihda tilalle 400:n kampuraa 4" -iskulla mikä onkin ainoita helppoja konsteja suurentaa tuon moottorin kokoa. Isolohkoluokkaa olevat piiitkät kiertokanget eli 6.58".

=

Vakiona 1.880 rod-ratio!

Tähän päästään kun on korkea dekkinen lohko eli isolohkoluokkaa sekin. Tämä moottori kiertää hienosti sopivilla yläkerran palikoilla, jotka ovatkin sitten tyyppillistä Cleveland kamaa: nokka, nostajat, kannet jne käy suoraan Clevestä.

Jos on mitään suunnitelmia viritellä tälläistä niin anna palaa vaan, eipä tule hetikohta toista vastaan.

Re: 351M Moottori

Lähetetty: 28 Syys 2011, 22:43
Kirjoittaja Antti66HT
Vakoina alhainen puristus suhde pilaa koko moottorin. Hevosvoimat kalliimpia kuin W tai C moottoreissa...

Re: 351M Moottori

Lähetetty: 28 Syys 2011, 23:07
Kirjoittaja GT-350
Totta, vakiokoneessa.

Niin kauan kuin luottaa vakioon valukampiakseliin ja vakiokiertokankiin on kustannusero Clevelandiin verrattuna vain männissä. En tutkinut saatavuutta mutta ei taida olla 351M:ään saatavilla aftermarketissa juurikaan fiksumpia mäntiä, niin kuin ei oikein 400:nkaan, joten sieltä sitä kustannusta tulee lisää verrattuna Cleveen. W on tietysti näistä se halvin. M-koneisiin helposti joutuu teettämään kustomimännät, ja se tietysti hiukan enemmän maksaa.

Itseä 351M positiivisessa mielessä hymyilyttää kun on viime aikoina ollut pöydällä isolla kankisuhteella varustettuja suunnitelmia.

Re: 351M Moottori

Lähetetty: 29 Syys 2011, 17:22
Kirjoittaja munmummu69
351M:ssä ja 400:ssa on lohkon lisäksi samat veivit, joten puolen tuuman iskun "lyhennys" 351M:ssä on tehty männän puristuskorkeutta (jos toi on oikea suomenkielen termi) kasvattamalla, mikä ajaa mäntien suhteen vaikeuksiin. (Edittiä: no tiätysti rod-ratio muuttuu kun iskua tulee lisää, olinpa sekasin :mrgreen: )

Pelkällä kampiakselin vaihdolla 400:sta päästään samaan puristuskorkeuteen kuin 351C:ssä. Kun 351M/400 koneen kannetkin on Clevestä suoraan, osuu venttiilitaskutkin mukavasti Cleven mäntiin. 351M/400 tappi on isommalla halkaisijalla, mutta Cleven männät voi koneistaa isommalle tapille.

Stroukkisarjakin on ollut olevinaan tarjolla, jolloin säästää askartelua. TMeyer

Cleven kansista ei tarvinne puhua erikseen. Muukin Cleve-roina istuu suoraan, paitsi imari (ja nuo em. pyörivät). 351M/400 imareita on tarjolla jonkunlaisia.

351M/400 moottorissa yksi huomioitava seikka on myös se, että bellhousing on isolohkomitoilla. (Käytännössä, kuulemma on jokunen ollut pikkulohkon laatikko-interfacella)

Re: 351M Moottori

Lähetetty: 29 Syys 2011, 19:32
Kirjoittaja Topias74
Ompas jännää tietoo, mikäs ero niissä imusarjoissa on ettei ne käy keskenään kun kerran cleven yläkerta käy? Kattelin vaan kun noissa -70 luvun puolenvälin vehkeissä on käytetty tota M-moottoria, niin siks tässä kyselen siitä motista.

Re: 351M Moottori

Lähetetty: 29 Syys 2011, 20:04
Kirjoittaja Firebolt
Tässä yritän järkeillä, lohkoa koskaan näkemättä, että kai ne on erilaisia jos kerran on eri nimisiäki :D

Eli imarit ei osu kohilleen, vaikka yläkerta olis sama... tää ny näyttää siltä ettei saa mitää tolkkua mutta kannattaa ees yrittää ymmärtää :idea:

Re: 351M Moottori

Lähetetty: 29 Syys 2011, 20:18
Kirjoittaja SamiM
Topias74 kirjoitti:Ompas jännää tietoo, mikäs ero niissä imusarjoissa on ettei ne käy keskenään kun kerran cleven yläkerta käy? Kattelin vaan kun noissa -70 luvun puolenvälin vehkeissä on käytetty tota M-moottoria, niin siks tässä kyselen siitä motista.
Pidemmän iskun mahduttamiseksi lohkon dekkikorkeutta on suurennettu, josta seuraa että kannet ovat kauempana toisistaan ja siitä seuraa että imusarja on leveämpi. Matala puristussuhde (7.3-9.2:1), myöhästetty syttyajoitus ja miedot nokka-akselivaihtoehdot myös myöhästettynä ovat suurimmat syyt mataliin teholukemiin.
Bubba's M-Block Ford V8 Workshop

Re: 351M Moottori

Lähetetty: 29 Syys 2011, 21:43
Kirjoittaja munmummu69
Firebolt kirjoitti:Tässä yritän järkeillä, lohkoa koskaan näkemättä, että kai ne on erilaisia jos kerran on eri nimisiäki :D
Ei kannata järkeillä. 351C:ssä ja 400:ssa ("M-koneessa") on enemmän yhteistä kuin 351Windsorissa ja 302Windsorissa. :D

Re: 351M Moottori

Lähetetty: 29 Syys 2011, 21:53
Kirjoittaja Fastback

Re: 351M Moottori

Lähetetty: 30 Syys 2011, 10:33
Kirjoittaja Topias74
Hyvää tietoa, kiitos! :D

Re: 351M Moottori

Lähetetty: 30 Syys 2011, 22:15
Kirjoittaja Firebolt
munmummu69 kirjoitti:
Firebolt kirjoitti:Tässä yritän järkeillä, lohkoa koskaan näkemättä, että kai ne on erilaisia jos kerran on eri nimisiäki :D
Ei kannata järkeillä. 351C:ssä ja 400:ssa ("M-koneessa") on enemmän yhteistä kuin 351Windsorissa ja 302Windsorissa. :D

Yhteistä yhteistä, mutta erilaisia :wink:

Re: 351M Moottori

Lähetetty: 30 Syys 2011, 23:51
Kirjoittaja Kiesi
Firebolt kirjoitti:
munmummu69 kirjoitti:
Firebolt kirjoitti:Tässä yritän järkeillä, lohkoa koskaan näkemättä, että kai ne on erilaisia jos kerran on eri nimisiäki :D
Ei kannata järkeillä. 351C:ssä ja 400:ssa ("M-koneessa") on enemmän yhteistä kuin 351Windsorissa ja 302Windsorissa. :D

Yhteistä yhteistä, mutta erilaisia :wink: