Sivu 1/1

82-87 astetta hyvä moottorin käynti lämpötila?

Lähetetty: 02 Syys 2011, 12:02
Kirjoittaja 91GT
Muokkasin otsaketta vähän paremmaksi.

Eli mulla on ylävesiletkussa mittarin anturi ja motorcraftin 192f termarilla mittari näytti jokseenkin 96-98c. nyt on gatesin 180f termari ja lämmöt laski n. 82-84. katoin osanumerolla netistä niin toi gates on tommonen alternate temperature termari mitä se sitten tarkoittaakaan. ulko lämmöt kyllä jäähtyi tuon motorcraftin noin 20-22 johonkin 13 asteeseen kun tuota gatesia testasin. Fordracingin iso syyläri on nokalla jäähdyttämässä.

Eli minusta käy vähän viileenä. En olettanut sen jäähtyvän noin paljoo koska lämpeemmällä termarilla kävi noin paljon lämpimämpänä mitä termarin arvo oli.

Onko tommonen vähän yli 80c liian viileä käynti lämpötila?

Re: Alternate Temperature termostaatti?

Lähetetty: 02 Syys 2011, 12:31
Kirjoittaja MouTine
Jollei "Alternate Temperature" ole joku hieno tuotemerkki, niin tulkitsisin sen suomeksi "vaihtoehtoinen termostaatti". Omasta mielestä lämpötila on juurikin hyvä nyt. 80-85 on just optimi lämpötila. Pääasia jos pysyy closed loop tilassa, eli lambda ohjauksella normi ajossa. Tuommonen karvan vajaa sata astetta on tarkoitettu noihin laihaseosmoottoreihin laskemaan päästöjä. Itellä kanssa Cobra 82-asteisella tatilla ja 3-rivisellä isolla kupari syylärillä. Lämmöt pysyy normi ajossa 83 asteessa ja kesä helteillä 87 ja tuplaflektit pitää huolen etttei koskaan nouse yli 93 asteen.

Re: 82-87 astetta hyvä moottorin käynti lämpötila?

Lähetetty: 03 Syys 2011, 12:22
Kirjoittaja 91GT
Vaihdoin otsikkoa paremmaksi.

Tuon autometerin anturin keitin ja näytti 98 kun keitti tarpeekseen ja piti johtoineen päivineen veden alla. jos vähän nosti johdon puolta vedestä laski näyttämä. Toinen mittari biltema :oops: näytti keittämällä 102 astetta.

Noiden perustella kone kävisi nyt noin 82-87 asteen paikkeilla maantiellä. Laajakaista seosmittari kertoo että seokset on samat mitä kuumemmalla termarillakin oli.

Nyt on kaksi mielipidettä koneen lämmöistä. Yksi puoltaa alempia ja toinen korkeampia käynti lömpöjä.

Semmoinen asenne on että vakio alakerta luultavammin menee jossain hamassa tulevaisuudessa remonttiin/vaihtoon ehkä. ihan sillä perusteella millaiset viritykset koneessa on ja ajettukin on noin 200 tkm vakio alakerralla. Alumiini kannet ei oikein tykkää hyvää jos oikein kuumaksi kone päässee rata runttauksessa. Ja tuo saa kyllä radalla raippaa ihan kiitettävästi. :spank:

tosin itsetä tuntuisi että noin 90 lämmöt olis parempi mutta onko sillä loppupeleissä kauheasti merkitystä? Konehuone saa myös ens kaudeksi lisätuuletusta Steedan louvers "pellistä".

Re: 82-87 astetta hyvä moottorin käynti lämpötila?

Lähetetty: 03 Syys 2011, 14:15
Kirjoittaja 91GT
Etkös sieki purkanu ac:n pois. Virittele sähkönen flekti vaan niin pyörii sit vaan kun tarvitaan.

Mitenköhän balansoitu 195 termari mahtais toimia maantiellä? Luulis että vähän lämpösempänä pitäis mitä tää perus 180. Sen tiedän että tommonen päästää ohivirtausta jonkun verran verrattuna normaaliin mutta pitäis sitten yläkierroksilla kans toimia paremmin.

http://www.summitracing.com/parts/MRG-4365/

Re: 82-87 astetta hyvä moottorin käynti lämpötila?

Lähetetty: 04 Syys 2011, 02:27
Kirjoittaja MouTine
En ala kinaamaan aiemmista ristiriitaisuuksista, mutta tuon sähköflektin kanssa olen jyrkästi erimieltä. Flekti ei pyöri normaali pikatie tai roadracing tilanteessa, kuten visko taas pyörii. Vikaantumisen teoria on tuulesta temmattua. Moni uusi laadukas auto käyttää sähköflektejä, eikä myös omani ole viiden vuoden ahkeralla käytöllä miksikään menneet. Hyötysuhde ei toki ole niin hyvä kuin viskoflektillä shroudin kanssa, mutta sekin häviää siihen ettei sähköistä tarvi pyöräyttää kuin hetken kun lämpö saadaan alas.

Re: 82-87 astetta hyvä moottorin käynti lämpötila?

Lähetetty: 04 Syys 2011, 02:37
Kirjoittaja Galaxie61
MouTine kirjoitti:En ala kinaamaan aiemmista ristiriitaisuuksista, mutta tuon sähköflektin kanssa olen jyrkästi erimieltä. Flekti ei pyöri normaali pikatie tai roadracing tilanteessa, kuten visko taas pyörii. Vikaantumisen teoria on tuulesta temmattua. Moni uusi laadukas auto käyttää sähköflektejä, eikä myös omani ole viiden vuoden ahkeralla käytöllä miksikään menneet. Hyötysuhde ei toki ole niin hyvä kuin viskoflektillä shroudin kanssa, mutta sekin häviää siihen ettei sähköistä tarvi pyöräyttää kuin hetken kun lämpö saadaan alas.
uskallan olla täysin samaa mieltä. :idea:

Re: 82-87 astetta hyvä moottorin käynti lämpötila?

Lähetetty: 04 Syys 2011, 08:10
Kirjoittaja 91GT
Pistin balansoidun highflow 195f termarin tilaukseen. Tuon pitäis pitää kone noin 90c olosuhteista riippumatta. Saasnähdä miten pelaa. http://www.summitracing.com/parts/BRA-330-195/
piti ensin ottaa mr. gasget mutta kun vähän lueskelin nettiä niin niissä on viimeaikoina ollut vähän ongelmia laadussa.

Re: 82-87 astetta hyvä moottorin käynti lämpötila?

Lähetetty: 04 Syys 2011, 09:27
Kirjoittaja MouTine
On kyllä ajettu ihan Tukholman kesähelle ruuhkista Ahveniston rännniin ja Nurburgringiin asti sähköflekteillä, toimii. Tämä on makuasia kuten sanoit. Flektejä on myös monenlaatuisia ja eri ilmamassansiirtokapasiteetilla.

Re: 82-87 astetta hyvä moottorin käynti lämpötila?

Lähetetty: 04 Syys 2011, 13:23
Kirjoittaja Fastback
Taitaa kiihdytyskoneet olla muutenkin oma lukunsa. Ukot eivät starttaa koneita kuin juuri ennen stageen ajamista, jotta lämmöt ovat vielä tarpeeksi alhaalla. Näin letukan isolohkoilla 8.7s aikohin yltävillä ainaskin, puhuvat vaan että tuottavat parhaiten paukkua vähän viileänä.

Lincolnin flektit puhaltavat jotain 4300 cfm per flekti. Ei ole halpa. On suunniteltu V8 moottoriselle autolle, jonka oletettu käyttöikä on enemmän kuin 10.000 km. Kysykää Lincoln äijillä monessako tuhannessa mailissa on sähköflekti vaihdettu vai onko? Käytetyistäkin Lincolnin flekteistä huudetaan uuden flex-a-liten hintaa.

Hitto kun RE85:sta saisi täältä periferiasta niin ei tarttisi välttämättä ollenkaan flektiä tai edes viskoa.

nim. 82 asteen termostaatti - tosin uusi kaasarikone.

Re: 82-87 astetta hyvä moottorin käynti lämpötila?

Lähetetty: 04 Syys 2011, 16:41
Kirjoittaja Galaxie61
sama flekti paikallaan muistaakseni jo 8 vuotta ja laturiin on hiiliä vaihdettu muistaakseni joskus v 2000.
autolla tosiaankin ajetaan eikä tallissa seisoteta, muulloin kun talvisin.
ei sinne mitään kiinteää ropelia kyllä mahtuiskaan, puhumattakaan mistään viskoista.