Sivu 1/2

Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kadulle

Lähetetty: 21 Elo 2011, 15:44
Kirjoittaja 91GT
Niin millaiset kulmat kannattaisi säätää eteen ettei radalla kauheasti puskisi muttei kumminkaa hirveästi syö renkaita. Tosin nyt on 2 settiä halpoja käytettynä ostettuja misukoita eteen että jonnin verran saa kuluakkin. Nyt ens viikolla tulee tuoreampaa nakkia eteen ja ajateelin että pitäs vähän kulmia säätää ennen cäccylä päiviä.

Casteria on niin paljon kuin saa ja arviolta melko tasan molemmin puolin, en tiedä astemäärää mutta sitten pitäsi laittaa jonkun verran camberia ja aurausta. Tässä on 95:sen spindelit jos sillä on jotain merkitystä. Auto on kesällä käyttöautona joten kilometrejä tulee ehkä 10000-15000km hujakoilla kaudessa ehkä enemmänkin.

Olisko jollakulla mielessä joku hyvä kompromissi. Olen vähän miettinyt että laitanko vaan digivatupassilla campeerit ja metrimitalla auraukset sellaisiin mittoihin mitkä tuntuu hyvältä niin kuin ennen vaiko kävikö oikein penkissä säädättämässä.

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Lähetetty: 21 Elo 2011, 16:36
Kirjoittaja Jukka
Mikäs on rengaskoko?

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Lähetetty: 21 Elo 2011, 18:15
Kirjoittaja 91GT
ne on 245/45 17

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Lähetetty: 22 Elo 2011, 11:17
Kirjoittaja 91GT
Kaippa mie säätelen ne taas kotosalla paikalle. Mites tuo haritus onko se parempi rataa ajatellen vai renkaita ajatellen? olen pyrkinyt pistään 1mm luokkaa aurausta yleensä.

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Lähetetty: 22 Elo 2011, 17:59
Kirjoittaja Jukka
kaara91 kirjoitti:Haritusta voidaan käyttää suuntavakavuuden parantamiseksi suoraan ajettaessa ja pienillä kääntökulmilla (negat. off set)
Negatiivisen pyöränkallistuman aiheuttaman aurausvaikutuksen korjaamiseksi.
Pyörät kiertyvät suorempaan ajon aikana (vierinvastus hallitseva) ja näin kuluminen on vähäisempää.
Tää ei nyt oikein aukene mulle.

Itse laittaisin (ja laitoinkin) harituksen sijasta hiukan aurausta.

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Lähetetty: 23 Elo 2011, 11:20
Kirjoittaja 91GT
En nyt myöskään ymmärrä miten haritus säästää renkaita. Ihan maalaisjärjellä kun asiaa ajattelen niin pieni auraus säästäisi mun mielestä rengasta. Ei nuo jousituksen geometriat kyllä mulle mitenkään aukene eteenkään miten pyörä joustoissa käyttäytyy.

taidanpa kokeilla jotain noin 1.5-2 asteen camberia pienellä aurauksella ens alkuun.

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Lähetetty: 23 Elo 2011, 12:11
Kirjoittaja Mexico65
Radalla ja slalomissa voi kokeilla haritusta. Koska renkaalta vaaditaan mutkapitoa ja kääntyvyyttä mutkaan sekä tietyssä tapauksissa suora stabiilisuuta.
Esim. Ahveniston radalla auto on 95% mutkassa ja vain noin 5% suora-ajossa, joillakin ei sitäkään.

Kadulle aurausta jos camber ja caster "miedot". Koska kadulla ajetaan suurimmaksi osaksi suoraan eikä kaarrepito ole tärkein asia eikä renkaidenkaan haluta kuluvan reunoilta.

Tuolta voi löytyä joitakin vastauksia asian valaisemiseksi.
https://publications.theseus.fi/bitstre ... sequence=1

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Lähetetty: 23 Elo 2011, 15:41
Kirjoittaja JYK-90
kaara91 kirjoitti:Tuon casterin voi mitata seuraavalla tavalla. Käännetään pyörää +20 astetta ja mitataan camber kulma. Käännetään pyörä -20 astetta ja mitataan uusi camber kulma. Lasketaan näiden erotus ja kerrotaan se luvulla 1,46. Tulos on etsitty caster kulma.
Casterin ja camperin voi myös mitata tuolla. Mittari on helppo käyttää ja ainakin -65 autoon saa kulmat riittävän lähelle haluttua. Näitä saa myös sellaisia jotka käy 15"-18" vanteisiin. Suosittelen!


http://www.summitracing.com/parts/SPS-91010/

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Lähetetty: 23 Elo 2011, 20:28
Kirjoittaja 4.6 Snake
kaara91 kirjoitti:Kävin itsekkin tallissa kattomassa tota heppaa kavioista kun tää asia on vireillä ja näyttäs ton mukaan olevan liikaakin mulla tota camberia, kun tuo rengas on kulunut tosta keskiuran reunasta melkein uran pohjaan. Camber -1,7 ja caster +6,0 haritusta 1mm. Rengas Nitto NT05 255/40 ZR 17.
Kas vaan...mulla samanmerkkiset renkaat ja kuskinpuolen eturengas kului Jurvassa samalla tavalla (keskiuran ulkosivu), aattelin että olisko ollu liikaa painetta.

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Lähetetty: 24 Elo 2011, 08:21
Kirjoittaja Mexico65
Paljon on pojilla painetta!

Kuuma paine alueelle 2.1 - 2.6 bar, 30 - 38 psi.
Kylmäpaine ehkä alueella 1.6 - 1.8 bar tällä ei suurta merkitystä koska yleensä rengas on lämmin rata-ajossa.

Rengas, auto, rata ja olosuhteiden mukaan haetaan lopullinen ihanne paine.

Me on lähdetty kisaan muutaman kerran 1.6 bar kylmäpaineella, alussa rengas vähän veltto mutta lämmettyään OK.

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Lähetetty: 24 Elo 2011, 17:42
Kirjoittaja 91GT
Perskuta rallaa. Taitaa vaan olla paras kompromissi pistää pyörät pystyyn kadulle pikkusen aurausta ja mitata muutamat camber kulmat taulukkoon minkä mukaan työntömitalla iskarinmutterista mittaamalla laittaa rata-asetukset. Siinä tulee sitten vähän haritusta radalle mutta se taitaa olla vaan hyvä.

Rengaspaineista puheen ollen ite olen pitänyt siinä 2.6-2.8 kuumapaineita rata-ajossa.

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Lähetetty: 24 Elo 2011, 18:17
Kirjoittaja FBFIN65
Tossa tollanen mittalaite Camber / Caster

http://www.rtemotorsport.net/kauppa/pro ... cts_id=394

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Lähetetty: 24 Elo 2011, 20:34
Kirjoittaja FBFIN65

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Lähetetty: 03 Syys 2011, 12:28
Kirjoittaja 91GT
JYK-90 kirjoitti:
kaara91 kirjoitti:Tuon casterin voi mitata seuraavalla tavalla. Käännetään pyörää +20 astetta ja mitataan camber kulma. Käännetään pyörä -20 astetta ja mitataan uusi camber kulma. Lasketaan näiden erotus ja kerrotaan se luvulla 1,46. Tulos on etsitty caster kulma.
Casterin ja camperin voi myös mitata tuolla. Mittari on helppo käyttää ja ainakin -65 autoon saa kulmat riittävän lähelle haluttua. Näitä saa myös sellaisia jotka käy 15"-18" vanteisiin. Suosittelen!


http://www.summitracing.com/parts/SPS-91010/
Tuo summitin mittauslaite näyttää aika hyvältä mutta kuvasta en saa selvää miten sillä näkee casterit.

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Lähetetty: 03 Syys 2011, 16:21
Kirjoittaja sakke
Tilasin just Summitilta tuon 91000 mallin joka käy 13-18" vanteisiin. Usa-hinta 149 ja Paypalilla 211 usd kotiin kannettuna. Paypalilla olen maksanut yleensä osat noihin Triplekawoihin Englannista, katotaan miten Usahomma toimii. Kulmat tuossa 67:ssa mitä sattuu, kun kääntyy mieluusti ja jää puoltamaan vasemmalle ja raskas kääntää oikealle. Poliittisestikkin arvelluttavaa. :D