Kardaanin liikkumavara

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 455
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Kardaanin liikkumavara

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost »

Vaihdoin -90gt:n kardaanin Ford Racingin alumiiniseen. Muuten hieno osa mutta käsijarrun vaijerit raapii kardaanin putkeen kiinni kun paksuutta on pari senttiä enemmän kuin orkkiksessa. Lisäksi suurempi paha + 1cm lisää pituutta verrattuna alkuperäiseen.. Ei muuten haittaisi mutta aiheuttaa matalilla kierroksilla rynkytystä joka tuntuu siltä että perän ja T5 laatikon väliin jää liian vähän tilaa ja kardaani pohjaa. Sama ongelma oli jo alkuperäisen kanssa mutta tietty lievempänä. Vapaata liikettä ei yokeen jääny tosiaankaan silmämääräisesti kuin about 15mm. Kysymys kuuluukin kuinka paljon yoken pitäisi päästä liikkumaan elikä paljonko laatikon perän tiivisteen jälkeen pitää yokea jäädä paljaaksi että ei paukuta pohjaan ? Olis helppo mitata jos olis alkuperäisiä osia edes 1 % voimansiirrossa ja alustassa mutta kun kaikki on toisin ja IRS perän alumiininen murikka ei periaatteessa liiku kuin hieman kiihdytyksessä.. Tulee kiire pätkiä kardaania että ehtii FoMoCo dayhin.. :roll:
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Kardaanin liikkumavara

Viesti Kirjoittaja SamiM »

NoNeed4Boost kirjoitti:Vapaata liikettä ei yokeen jääny tosiaankaan silmämääräisesti kuin about 15mm. Kysymys kuuluukin kuinka paljon yoken pitäisi päästä liikkumaan elikä paljonko laatikon perän tiivisteen jälkeen pitää yokea jäädä paljaaksi että ei paukuta pohjaan ? Olis helppo mitata jos olis alkuperäisiä osia edes 1 % voimansiirrossa ja alustassa mutta kun kaikki on toisin ja IRS perän alumiininen murikka ei periaatteessa liiku kuin hieman kiihdytyksessä.. Tulee kiire pätkiä kardaania että ehtii FoMoCo dayhin.. :roll:
Käsijarrun vaijerien kiinnikerautojen hankaaminen kardaaniin on yleinen vaiva riittävästi madalletuissa jäykällä akselilla varustetuissa.

Ulkopuolelta riittävää vapaata liikevaraa ei pysty määrittämään, sillä vaihteiston pääakselin pää tulee yleensä laatikon hännän tiivisteenkin ulkopuolelle, jolloin yoken sisällä oleva vapaa tila määrittää kuinka syvälle yoke voi laatikon häntään mennä.

Voit kokeilla vapaan liikkeen määrän ottamalla kardaanin perästä irti ja työntämällä kardaania vaihteiston suuntaan. Syntyvästä raosta kardaanin ja perän laipan väliin näkee paljonko liikevaraa on.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kardaanin liikkumavara

Viesti Kirjoittaja Fastback »

voihan sen vaihteiston pään joukkiin vetää mustan vaseliinin pintaan ja käy ajelemassa röykkyisällä tiellä. Siitä on helppo tulkita tarvittava liikevara.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kardaanin liikkumavara

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Eräs ämeriikkalainen valmistaja ja Ko-Metin edustaja kertoivat, että kärsän, näkyvän osan, oikea määrä on 25mm, auton ollessa pyörillään!! Enemmän, aiheuttaa tota ylimääräistä liikkumista ja vähemmän, mahdollista pohjaamista.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Kardaanin liikkumavara

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Homer65 kirjoitti:Eräs ämeriikkalainen valmistaja ja Ko-Metin edustaja kertoivat, että kärsän, näkyvän osan, oikea määrä on 25mm, auton ollessa pyörillään!! Enemmän, aiheuttaa tota ylimääräistä liikkumista ja vähemmän, mahdollista pohjaamista.
Onkohan tässä huomioitu että käytetään kahdenlaista tiivistettä, toisessa on kuminen, pari-kolme senttiä tiivisteen rungosta kardaanin suuntaan ulottuva pölysuoja ja toisessa normaali pölyhuuli. :?
Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 455
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kardaanin liikkumavara

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost »

Kiitos neuvoista lajitoverit! :D
Kävin vielä testaamassa vähän monipuolisemmin ja tuota pohjaamisen tuntua eli rynkytystä ei esiinny kuin isolla vaihteella ajettaessa matalilla kierroksilla. Eli taitaa mulla olla vaan turhan suuret vaihteet ylämäessä käytössä.. Lämä tiskiin kiihdytyksessä nollasta ei tunnu olevaan mitään ongelmaa. Kävin auton alla mittaamassa ja sitä paljasta pintaa jää näkyviin 17mm. Laitoin sinne vaseliinia niin pääsee huomenna tarkastamaan paljonko se yoke liikkuu. Ilmeisesti toi +10 mm pitempi kardaani ei sitten aiheutakkaan ongelmia mutta olisivat kyllä voineet tehdä siitä saman mittaisen kuin alkuperäinen kun on kerran juuri foxiin tarkoitettu. Alustassa moottorin, laatikon ja perän rungon puslat on uretaania ja 8.8 murikka kiinnittyy alumiinipuslilla runkoon niin luulisihan tuon välyksen riitävän.

Pitää tuohon käsijarruvaijerin kontakti ongelmaan varmaan rakentaa ylimääräiset ohjurit vaijerille..
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Kardaanin liikkumavara

Viesti Kirjoittaja SamiM »

kaara91 kirjoitti:Ei sillä ole väliä minkälainen tiiviste. Metallithan siellä osuu toisiinsa. Jos sulla on kovat puslat ja tuo koneen liikkuminen eliminoitu 15mm riittää varmasti kardaanille välykseksi, oli siellä tiivisteet sitten mitä hyvänsä.
Ymmärrän kyllä että laatikon pääakselin ja hännän sekä yoken välillä pitää olla tuo n. 15 mm välys. Kun tiivisteen pölysuoja osuu yoken haarukkaan, koska on liian lähellä yokea, niin pölysuoja ei tällöin toimi oikein. Tätä tarkoitin.
Kuva

Toki uudemmissa ehkä käytetään normaalin mallista tiivistettä pölyhuulella.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Kardaanin liikkumavara

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

1" eli noin 25 mm riittävä liikkuma tila niin IRC kuin tavallisellekin kardaanille.

Pauke mulla kuuluu kuitenkin spring rodeista jotka lyövät pohjaan ja auki kun kone hieman rytkyttää.

Tossa mun laatikon häntä ja etu joke ajokorkeudessa.
Liitteet
etu joke.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Kardaanin liikkumavara

Viesti Kirjoittaja SamiM »

kaara91 kirjoitti:Tuossa kuva mun lootan takapäästä ja jokesta.
Ai niin, tuo sulla oleva tiivistemalli oli vielä se kolmas vaihtoehto. :) Tuo laittamassani kuvassa oleva on se pisimmällä pölysuojalla oleva ja siinäkin sisällä pilkistää normaali pölyhuuli.

Yoken laatikossa sisällä olevan pituuden kanssa pitää huomioida sekin, että esim. T5:ssa hännän laakeri on yllättävän kaukana tiivisteen takana, jolloin lyhempi yoke voi olla huonosti laakerilla ja tällöin aiheuttaa ylimääräistä kulumista laakeriin. Yleensä ei tarvi olla huolissaan, mutta jos laittaa vaikka autoon mallikohtaisesti sopimattomia osia tai vaihtaa laatikon erilaiseen, niin silloin kannattaa huomioida tuokin ja tarkistaa.

Pääakselin ja hännän pituuksissa on eroja. Pisimmälle hännästä ulos ulottuvat pääakselit olen nähnyt 4R70W-laatikoissa. Näihin onkin helppo parannuskeino yoken ja kardaanin vakauden lisäämiseksi vaihtaa hännän tilalle joissakin autoissa käytetty hieman pidempi häntä.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kardaanin liikkumavara

Viesti Kirjoittaja Fastback »

oiva konsti on myös mitata pituus etujoukin ristinivelen kupin keskikohdasta perän joukin kupin keskikohtaan. Laittaa joukki vaihteiston ulostuloakselille sopivalle etäisyydellä,mitta em tavalla ja soitto Markku Wiljakaiselle. Jos ei vaihteiston joukkia ole, niin esim. minä tilasin Mark Williamsilta suoraan kardaanin mittaamalla ulostulo akselin päästä mitan perän joukin kupin keskikohtaan. Mw mitoitti sopivan välyksen. Helppoa, joskin kallista ja sivutuotteena kestävää. Samanlailla voi mittailla jos perän kiinnitys on laipalla, sitten vaan mitta laippaan asti.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vastaa Viestiin