Kardaanin liikkumavara
- NoNeed4Boost
- Addikti
- Viestit: 455
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Kardaanin liikkumavara
Vaihdoin -90gt:n kardaanin Ford Racingin alumiiniseen. Muuten hieno osa mutta käsijarrun vaijerit raapii kardaanin putkeen kiinni kun paksuutta on pari senttiä enemmän kuin orkkiksessa. Lisäksi suurempi paha + 1cm lisää pituutta verrattuna alkuperäiseen.. Ei muuten haittaisi mutta aiheuttaa matalilla kierroksilla rynkytystä joka tuntuu siltä että perän ja T5 laatikon väliin jää liian vähän tilaa ja kardaani pohjaa. Sama ongelma oli jo alkuperäisen kanssa mutta tietty lievempänä. Vapaata liikettä ei yokeen jääny tosiaankaan silmämääräisesti kuin about 15mm. Kysymys kuuluukin kuinka paljon yoken pitäisi päästä liikkumaan elikä paljonko laatikon perän tiivisteen jälkeen pitää yokea jäädä paljaaksi että ei paukuta pohjaan ? Olis helppo mitata jos olis alkuperäisiä osia edes 1 % voimansiirrossa ja alustassa mutta kun kaikki on toisin ja IRS perän alumiininen murikka ei periaatteessa liiku kuin hieman kiihdytyksessä.. Tulee kiire pätkiä kardaania että ehtii FoMoCo dayhin.. 
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Re: Kardaanin liikkumavara
Käsijarrun vaijerien kiinnikerautojen hankaaminen kardaaniin on yleinen vaiva riittävästi madalletuissa jäykällä akselilla varustetuissa.NoNeed4Boost kirjoitti:Vapaata liikettä ei yokeen jääny tosiaankaan silmämääräisesti kuin about 15mm. Kysymys kuuluukin kuinka paljon yoken pitäisi päästä liikkumaan elikä paljonko laatikon perän tiivisteen jälkeen pitää yokea jäädä paljaaksi että ei paukuta pohjaan ? Olis helppo mitata jos olis alkuperäisiä osia edes 1 % voimansiirrossa ja alustassa mutta kun kaikki on toisin ja IRS perän alumiininen murikka ei periaatteessa liiku kuin hieman kiihdytyksessä.. Tulee kiire pätkiä kardaania että ehtii FoMoCo dayhin..
Ulkopuolelta riittävää vapaata liikevaraa ei pysty määrittämään, sillä vaihteiston pääakselin pää tulee yleensä laatikon hännän tiivisteenkin ulkopuolelle, jolloin yoken sisällä oleva vapaa tila määrittää kuinka syvälle yoke voi laatikon häntään mennä.
Voit kokeilla vapaan liikkeen määrän ottamalla kardaanin perästä irti ja työntämällä kardaania vaihteiston suuntaan. Syntyvästä raosta kardaanin ja perän laipan väliin näkee paljonko liikevaraa on.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Kardaanin liikkumavara
voihan sen vaihteiston pään joukkiin vetää mustan vaseliinin pintaan ja käy ajelemassa röykkyisällä tiellä. Siitä on helppo tulkita tarvittava liikevara.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Kardaanin liikkumavara
Eräs ämeriikkalainen valmistaja ja Ko-Metin edustaja kertoivat, että kärsän, näkyvän osan, oikea määrä on 25mm, auton ollessa pyörillään!! Enemmän, aiheuttaa tota ylimääräistä liikkumista ja vähemmän, mahdollista pohjaamista.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Re: Kardaanin liikkumavara
Onkohan tässä huomioitu että käytetään kahdenlaista tiivistettä, toisessa on kuminen, pari-kolme senttiä tiivisteen rungosta kardaanin suuntaan ulottuva pölysuoja ja toisessa normaali pölyhuuli.Homer65 kirjoitti:Eräs ämeriikkalainen valmistaja ja Ko-Metin edustaja kertoivat, että kärsän, näkyvän osan, oikea määrä on 25mm, auton ollessa pyörillään!! Enemmän, aiheuttaa tota ylimääräistä liikkumista ja vähemmän, mahdollista pohjaamista.
- NoNeed4Boost
- Addikti
- Viestit: 455
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kardaanin liikkumavara
Kiitos neuvoista lajitoverit!
Kävin vielä testaamassa vähän monipuolisemmin ja tuota pohjaamisen tuntua eli rynkytystä ei esiinny kuin isolla vaihteella ajettaessa matalilla kierroksilla. Eli taitaa mulla olla vaan turhan suuret vaihteet ylämäessä käytössä.. Lämä tiskiin kiihdytyksessä nollasta ei tunnu olevaan mitään ongelmaa. Kävin auton alla mittaamassa ja sitä paljasta pintaa jää näkyviin 17mm. Laitoin sinne vaseliinia niin pääsee huomenna tarkastamaan paljonko se yoke liikkuu. Ilmeisesti toi +10 mm pitempi kardaani ei sitten aiheutakkaan ongelmia mutta olisivat kyllä voineet tehdä siitä saman mittaisen kuin alkuperäinen kun on kerran juuri foxiin tarkoitettu. Alustassa moottorin, laatikon ja perän rungon puslat on uretaania ja 8.8 murikka kiinnittyy alumiinipuslilla runkoon niin luulisihan tuon välyksen riitävän.
Pitää tuohon käsijarruvaijerin kontakti ongelmaan varmaan rakentaa ylimääräiset ohjurit vaijerille..
Kävin vielä testaamassa vähän monipuolisemmin ja tuota pohjaamisen tuntua eli rynkytystä ei esiinny kuin isolla vaihteella ajettaessa matalilla kierroksilla. Eli taitaa mulla olla vaan turhan suuret vaihteet ylämäessä käytössä.. Lämä tiskiin kiihdytyksessä nollasta ei tunnu olevaan mitään ongelmaa. Kävin auton alla mittaamassa ja sitä paljasta pintaa jää näkyviin 17mm. Laitoin sinne vaseliinia niin pääsee huomenna tarkastamaan paljonko se yoke liikkuu. Ilmeisesti toi +10 mm pitempi kardaani ei sitten aiheutakkaan ongelmia mutta olisivat kyllä voineet tehdä siitä saman mittaisen kuin alkuperäinen kun on kerran juuri foxiin tarkoitettu. Alustassa moottorin, laatikon ja perän rungon puslat on uretaania ja 8.8 murikka kiinnittyy alumiinipuslilla runkoon niin luulisihan tuon välyksen riitävän.
Pitää tuohon käsijarruvaijerin kontakti ongelmaan varmaan rakentaa ylimääräiset ohjurit vaijerille..
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Re: Kardaanin liikkumavara
Ymmärrän kyllä että laatikon pääakselin ja hännän sekä yoken välillä pitää olla tuo n. 15 mm välys. Kun tiivisteen pölysuoja osuu yoken haarukkaan, koska on liian lähellä yokea, niin pölysuoja ei tällöin toimi oikein. Tätä tarkoitin.kaara91 kirjoitti:Ei sillä ole väliä minkälainen tiiviste. Metallithan siellä osuu toisiinsa. Jos sulla on kovat puslat ja tuo koneen liikkuminen eliminoitu 15mm riittää varmasti kardaanille välykseksi, oli siellä tiivisteet sitten mitä hyvänsä.

Toki uudemmissa ehkä käytetään normaalin mallista tiivistettä pölyhuulella.
Re: Kardaanin liikkumavara
1" eli noin 25 mm riittävä liikkuma tila niin IRC kuin tavallisellekin kardaanille.
Pauke mulla kuuluu kuitenkin spring rodeista jotka lyövät pohjaan ja auki kun kone hieman rytkyttää.
Tossa mun laatikon häntä ja etu joke ajokorkeudessa.
Pauke mulla kuuluu kuitenkin spring rodeista jotka lyövät pohjaan ja auki kun kone hieman rytkyttää.
Tossa mun laatikon häntä ja etu joke ajokorkeudessa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Kardaanin liikkumavara
Ai niin, tuo sulla oleva tiivistemalli oli vielä se kolmas vaihtoehto.kaara91 kirjoitti:Tuossa kuva mun lootan takapäästä ja jokesta.
Yoken laatikossa sisällä olevan pituuden kanssa pitää huomioida sekin, että esim. T5:ssa hännän laakeri on yllättävän kaukana tiivisteen takana, jolloin lyhempi yoke voi olla huonosti laakerilla ja tällöin aiheuttaa ylimääräistä kulumista laakeriin. Yleensä ei tarvi olla huolissaan, mutta jos laittaa vaikka autoon mallikohtaisesti sopimattomia osia tai vaihtaa laatikon erilaiseen, niin silloin kannattaa huomioida tuokin ja tarkistaa.
Pääakselin ja hännän pituuksissa on eroja. Pisimmälle hännästä ulos ulottuvat pääakselit olen nähnyt 4R70W-laatikoissa. Näihin onkin helppo parannuskeino yoken ja kardaanin vakauden lisäämiseksi vaihtaa hännän tilalle joissakin autoissa käytetty hieman pidempi häntä.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Kardaanin liikkumavara
oiva konsti on myös mitata pituus etujoukin ristinivelen kupin keskikohdasta perän joukin kupin keskikohtaan. Laittaa joukki vaihteiston ulostuloakselille sopivalle etäisyydellä,mitta em tavalla ja soitto Markku Wiljakaiselle. Jos ei vaihteiston joukkia ole, niin esim. minä tilasin Mark Williamsilta suoraan kardaanin mittaamalla ulostulo akselin päästä mitan perän joukin kupin keskikohtaan. Mw mitoitti sopivan välyksen. Helppoa, joskin kallista ja sivutuotteena kestävää. Samanlailla voi mittailla jos perän kiinnitys on laipalla, sitten vaan mitta laippaan asti.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3