Kipinä hyppii tulpasta tulppaan -mitä mitä mitä ???
Kipinä hyppii tulpasta tulppaan -mitä mitä mitä ???
Hohhoijaa.Tulipa taas yks tällainen selittämätön sähköjuttu.
Moottori on noin 600 heppainen 351 W / 408 cid.
Rupesin ihmettelemään kun loppunopeudesta jäi uupumaan 2011 Ford natikoissa 5-6 kilsaa ( 198 kmh vs. 204 viime kesänä).
Moottori kyllä karjuu/laulaa hienosti edelleen, mutta alakierroksilla tuntuu välillä missaavan kevyesti. Kun ajoituslampulla katsoo tyhjäkäynnillä (tai kierroksillakin)niin ykköspytyn ennakko / kipinä tulee oikein kohdalleen 15 asteeseen, mutta välillä siinä ajoitusmerkin kohdalla välähtää muita lukemia.
Joillakin toisilla sylintereillä lamppu välkkyy paljon tiheämmin kuin pitäisi ja ajoitusmerkin kohdalla näkyy 1-3 erilaista lukemaa.
Toisinsanoen siis kipinä tuntuu hyppivän sinne tänne. Tempaisin myös pari tulpanjohtoa irti ( eri aikaan) eikä tämä vaikuttanut mitään tyhjäkäynnin kierroslukuun tai laatuun. Ihan samalla tavalla käydä römpsötteli 950 rpm tyhjää.Nokka on 242 / 248 rulla ja puristuksia 10.5 joten ei se tyhjää vakiomoottorin tapaan käykään.
Jakaja on MSD billet( 5 v ikää) ja nyt moneen kertaan otetttu irti ,tarkastettu ym.Puola uusi MSD samoin boxi joka on 6 AL 2. Tulpanjohdot uudet Ford Racing 9 mm. Tulpat uudet ,samanlaiset joilla olen ajanut jo monta vuotta ilman ongelmia.Autolite 3924.
MSD boxin punaine led-valo palaa täysin ilman katkoja.
Kaikki siis normaalit tarkastukset ja mittaukset on tehty enkä ole löytänyt mitään.Tänään vielä varmuuden vuoksi maadoitin molemmat kannet erikseen runkoon eikä mitään vaikutusta.En tiedä onko tällä asiaan mitään yhteyttä mutta sain perkeleenmoisen tällin kun laitoin ajoituslampun anturia tulpanjohtoon.Pimeässä ei näy tulpanjohdoissa kipinöitä.
Voisiko kuitenkin kyseessä olla tulpanjohdot jotka löis läpi, vaikka nämä ovat hyvät olevinaankin.Ja onko johdoissa oikeasti eroja?
Nimimerki " 30 v ruuvannu eikä tällästä ongelmaa vielä ole tullut vastaan"
Moottori on noin 600 heppainen 351 W / 408 cid.
Rupesin ihmettelemään kun loppunopeudesta jäi uupumaan 2011 Ford natikoissa 5-6 kilsaa ( 198 kmh vs. 204 viime kesänä).
Moottori kyllä karjuu/laulaa hienosti edelleen, mutta alakierroksilla tuntuu välillä missaavan kevyesti. Kun ajoituslampulla katsoo tyhjäkäynnillä (tai kierroksillakin)niin ykköspytyn ennakko / kipinä tulee oikein kohdalleen 15 asteeseen, mutta välillä siinä ajoitusmerkin kohdalla välähtää muita lukemia.
Joillakin toisilla sylintereillä lamppu välkkyy paljon tiheämmin kuin pitäisi ja ajoitusmerkin kohdalla näkyy 1-3 erilaista lukemaa.
Toisinsanoen siis kipinä tuntuu hyppivän sinne tänne. Tempaisin myös pari tulpanjohtoa irti ( eri aikaan) eikä tämä vaikuttanut mitään tyhjäkäynnin kierroslukuun tai laatuun. Ihan samalla tavalla käydä römpsötteli 950 rpm tyhjää.Nokka on 242 / 248 rulla ja puristuksia 10.5 joten ei se tyhjää vakiomoottorin tapaan käykään.
Jakaja on MSD billet( 5 v ikää) ja nyt moneen kertaan otetttu irti ,tarkastettu ym.Puola uusi MSD samoin boxi joka on 6 AL 2. Tulpanjohdot uudet Ford Racing 9 mm. Tulpat uudet ,samanlaiset joilla olen ajanut jo monta vuotta ilman ongelmia.Autolite 3924.
MSD boxin punaine led-valo palaa täysin ilman katkoja.
Kaikki siis normaalit tarkastukset ja mittaukset on tehty enkä ole löytänyt mitään.Tänään vielä varmuuden vuoksi maadoitin molemmat kannet erikseen runkoon eikä mitään vaikutusta.En tiedä onko tällä asiaan mitään yhteyttä mutta sain perkeleenmoisen tällin kun laitoin ajoituslampun anturia tulpanjohtoon.Pimeässä ei näy tulpanjohdoissa kipinöitä.
Voisiko kuitenkin kyseessä olla tulpanjohdot jotka löis läpi, vaikka nämä ovat hyvät olevinaankin.Ja onko johdoissa oikeasti eroja?
Nimimerki " 30 v ruuvannu eikä tällästä ongelmaa vielä ole tullut vastaan"
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2113
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Kipinä hyppii tulpasta tulppaan -mitä mitä mitä ???
Mulla samanlaisia oireita, ja samat tulpan johdot. Mun on ainakin saaneet peltisarjoista paikoin reilustikin lämpöä, joten menevät jokatapauksessa vaihtoon.
Muu systeemi on vastaava kuin sulla, mutta Malloryn kamaa.
Nuo Ford racing johdot ovat Spiral core, mutta vahingoittuvat silti helposti? Aiemmilla accelin 300+ johdoilla mielestäni ei tällaisia häiriöitä ollut. Niin kauankun tulppa oli kiinni johdon päässä, toimivat hyvin.
Muu systeemi on vastaava kuin sulla, mutta Malloryn kamaa.
Nuo Ford racing johdot ovat Spiral core, mutta vahingoittuvat silti helposti? Aiemmilla accelin 300+ johdoilla mielestäni ei tällaisia häiriöitä ollut. Niin kauankun tulppa oli kiinni johdon päässä, toimivat hyvin.
Re: Kipinä hyppii tulpasta tulppaan -mitä mitä mitä ???
Tuttu letukkamies kertoi että hänellä oli täysin vastaava probleema 350 ja HEI jakajan kanssa.Jakajan vaihto poisti ongelman joksikin aikaa..kunnes jakaja hajosi taas uudestaan.Siihen tuli joku mekaaninen vika, osat irtos toisistaan.
Alan kallistua jakajaan päin.Saattaahan se magneettianturikin olla rikki.Hmm...ja jos taas kannessa kulkee näkymättömiä hiilikäytäviä..
Roottorin kärjen ja kannen nastan väli on nyt 2.5-3 mm..oliskohan roottorin kärki kulunut ? Kannen nastat ei ole.Tarviikohan se väli olla noin suuri.Eikös esim. vaikka 0,876 mm olisi parempi ?
Alan kallistua jakajaan päin.Saattaahan se magneettianturikin olla rikki.Hmm...ja jos taas kannessa kulkee näkymättömiä hiilikäytäviä..
Roottorin kärjen ja kannen nastan väli on nyt 2.5-3 mm..oliskohan roottorin kärki kulunut ? Kannen nastat ei ole.Tarviikohan se väli olla noin suuri.Eikös esim. vaikka 0,876 mm olisi parempi ?
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2113
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Kipinä hyppii tulpasta tulppaan -mitä mitä mitä ???
Mink¨slaisella tulpan kärkiv¨lillä sitä muuten ajellaan? Omt joskus säätelin samoiksi, mutta en nyt muista mikä se rako oli...
Re: Kipinä hyppii tulpasta tulppaan -mitä mitä mitä ???
MSD 6 AL 2 sytkäboxissa joka mullakin on, annetaan ohjekärkiväliksi katumoottoriin 1,1 mm.Tällä olen ajellut jo vuosia ilman ongelmia.Mitään eroa takapuolituntumassa en ole havainnut oli väli sitten 1.0 tai 1.2 mm.
Tässä valossa noi Kaaran kärkivälit vaikuttaa pieniltä.Toi MSD:n boxi antaa kyllä ison ja lihavan kipinän tolla 1.1 mm kärkivälillä ainakin vapaassa ilmassa.
Tässä valossa noi Kaaran kärkivälit vaikuttaa pieniltä.Toi MSD:n boxi antaa kyllä ison ja lihavan kipinän tolla 1.1 mm kärkivälillä ainakin vapaassa ilmassa.
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Re: Kipinä hyppii tulpasta tulppaan -mitä mitä mitä ???
Kiitos muuten Kaara sulle noista kommenteista. Täytyypä kokeilla valmistaa tohon MSD jakajan pyörijään pitempi kärki, se kun on tässä mallissa irrotettava. 
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Re: Kipinä hyppii tulpasta tulppaan -mitä mitä mitä ???
Mexicolta mallia ottammaan, suorasytytys lyhyiilä piuhoilla tai sitten puolat suoraan tulppien niskaan. Loppuis jakaja ongelmat, ottaa vähän enemmän mania, mutta mitäs täällä ilman saa muuta kuin terveisiä.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Re: Kipinä hyppii tulpasta tulppaan -mitä mitä mitä ???
Tein pyörijään uuden kärjen.Väli pieneni 2,5 millistä noin 0,5 milliin. Samalla kun jakaja oli irti muutin ennakkokäyrää vähän agressiivisemmaksi ja sommittelin tulpanjohtoja uusiksi niin että risteyskohdat minimoitiin.
Enpä tiedä...vääntöä tuli alas lisää mutta kyllä samaa ongelmaa ajoituslampun kanssa ilmenee edelleen, tosin lievempänä.Vaikea sanoa tuliko keskialueelle/ylös lisää koska silloin 1 ja 2 vaihteella pito irtoaa kun tullaan tehoalueelle ja isommilla vaihteilla nopeutta kertyy katuolosuhteisiin liikaa.
No,ei se ainakaan huonompaan suuntaan tuntunut menevän.
Pitää vielö muistaa että MSD 6 AL antaa kipinäkimppuja alle 3000 rpm ja tämä saattaa häiritä ajoituslampun toimintaa.
Vaihdoin Natikoihin uudet tulpat mutta pitääpä vaihtaa vielä niiden sylintereiden tulpat uudestaan joiden kanssa ajoituslamppu näyttää että pientä hämminkiä olis.Ja kokeilla yli 3000 rpm jolloin tulee vain 1 kipinä kimpun asemasta.
Enpä tiedä...vääntöä tuli alas lisää mutta kyllä samaa ongelmaa ajoituslampun kanssa ilmenee edelleen, tosin lievempänä.Vaikea sanoa tuliko keskialueelle/ylös lisää koska silloin 1 ja 2 vaihteella pito irtoaa kun tullaan tehoalueelle ja isommilla vaihteilla nopeutta kertyy katuolosuhteisiin liikaa.
No,ei se ainakaan huonompaan suuntaan tuntunut menevän.
Pitää vielö muistaa että MSD 6 AL antaa kipinäkimppuja alle 3000 rpm ja tämä saattaa häiritä ajoituslampun toimintaa.
Vaihdoin Natikoihin uudet tulpat mutta pitääpä vaihtaa vielä niiden sylintereiden tulpat uudestaan joiden kanssa ajoituslamppu näyttää että pientä hämminkiä olis.Ja kokeilla yli 3000 rpm jolloin tulee vain 1 kipinä kimpun asemasta.
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Re: Kipinä hyppii tulpasta tulppaan -mitä mitä mitä ???
Kärkiväli saa olla toi 1,1 mm, motti ei ole ahdettu ja ruttua on vain 10,5. MSDn boxissa on hyvin poweria ja uskon että toimii tolla hyvin.MSD antaa näillä spekseillä ton 1,1 ohjearvoksikin. 
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Re: Kipinä hyppii tulpasta tulppaan -mitä mitä mitä ???
Minä olen kanssa ihmetellyt tuota MSD:n yli 1mm tulpan kärkiväliä?
Olen siis käyttänyt sytytyslaiteista piittaamatta yleensä aina 0,7mm tulpan kärkiväliä.
Ford Racingin Sinisiä tulpanjohtoja vältän.
Vaikka kärjetön sytkä laitteisto on lähes huoltovapaa niin jakajankansi ja pyöriä ovat kulutusosia, jotka mielestäni pitää vaihtaa suunillen samaan tahtiinkuin vanhoja katkojankäriäkin.
Olen siis käyttänyt sytytyslaiteista piittaamatta yleensä aina 0,7mm tulpan kärkiväliä.
Ford Racingin Sinisiä tulpanjohtoja vältän.
Vaikka kärjetön sytkä laitteisto on lähes huoltovapaa niin jakajankansi ja pyöriä ovat kulutusosia, jotka mielestäni pitää vaihtaa suunillen samaan tahtiinkuin vanhoja katkojankäriäkin.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Kipinä hyppii tulpasta tulppaan -mitä mitä mitä ???
Mikäs noissa on vikana?Mexico65 kirjoitti:Ford Racingin Sinisiä tulpanjohtoja vältän.
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88
http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88
http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Re: Kipinä hyppii tulpasta tulppaan -mitä mitä mitä ???
Ja ovatko vastaavat Punaiset tai Mustat sitten parempia?Ahti kirjoitti:Mikäs noissa on vikana?Mexico65 kirjoitti:Ford Racingin Sinisiä tulpanjohtoja vältän.
Re: Kipinä hyppii tulpasta tulppaan -mitä mitä mitä ???
Ei värillä väliä. Mutta vastus, sen vaihtelu ja sopivuus.
Ajattelen asiasta seuraavasti.
Jos asennan esim. MSD:n sytkä laitteet niin koko systeemi tulee siten MSD:n tuotteilla, koska ovat aika varmasti yhteen sopivia.
Sama koskee mitä tahaansa sytkä laitteiden valmistajaa.
Tuskin tuossa mitään hinnassakaan häviää.
Tuolta vähän tietoa tulpanjohdoista. Jos tarvetta hyville johdoille.
http://www.magnecor.com
OK. jos katsotaan minun auton sytkä laiteita niin yhteen sopivuuta ei oikein löydy, mutta toimii...
(Hei, en minä noita kaikea ole itse keksinyt)
Tatech 32 ECU boxi
Suorasytytys
Kampiakselin asentotunnistin Bosch
Nokka-akselin asentotunnistin AEM
M&W sytkä boxi Pro 18 c Eight channel Autronic multiplex input
Mercury Marine CDI puolat 8 kpl
CHAMPION 5Kohm tulpanhaut
Vastuksettomat metallijohdot (lähes samanpituiset)
Autolite 3922 tulpat
Ajattelen asiasta seuraavasti.
Jos asennan esim. MSD:n sytkä laitteet niin koko systeemi tulee siten MSD:n tuotteilla, koska ovat aika varmasti yhteen sopivia.
Sama koskee mitä tahaansa sytkä laitteiden valmistajaa.
Tuskin tuossa mitään hinnassakaan häviää.
Tuolta vähän tietoa tulpanjohdoista. Jos tarvetta hyville johdoille.
http://www.magnecor.com
OK. jos katsotaan minun auton sytkä laiteita niin yhteen sopivuuta ei oikein löydy, mutta toimii...
(Hei, en minä noita kaikea ole itse keksinyt)
Tatech 32 ECU boxi
Suorasytytys
Kampiakselin asentotunnistin Bosch
Nokka-akselin asentotunnistin AEM
M&W sytkä boxi Pro 18 c Eight channel Autronic multiplex input
Mercury Marine CDI puolat 8 kpl
CHAMPION 5Kohm tulpanhaut
Vastuksettomat metallijohdot (lähes samanpituiset)
Autolite 3922 tulpat
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Kipinä hyppii tulpasta tulppaan -mitä mitä mitä ???
Edellisestäni jäi hymiö pois, ajattelin että tuota ajat takaa.Mexico65 kirjoitti:Ei värillä väliä. Mutta vastus, sen vaihtelu ja sopivuus.
Ajattelen asiasta seuraavasti.
Jos asennan esim. MSD:n sytkä laitteet niin koko systeemi tulee siten MSD:n tuotteilla, koska ovat aika varmasti yhteen sopivia.
Sama koskee mitä tahaansa sytkä laitteiden valmistajaa.
Tuskin tuossa mitään hinnassakaan häviää.
Re: Kipinä hyppii tulpasta tulppaan -mitä mitä mitä ???
Ja just kun ehdin siniset johdot ostaa ja yhden jo vaihdoinkin punaisen johdon tilalle. HEIppa-jakajaan tarjotaan peräti 1,25 mm johtuen kärkiväliä. Mulla taitaa nyt olla jotain millin luokkaa.