Sivu 7/8

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Lähetetty: 01 Heinä 2011, 09:42
Kirjoittaja Ahti
No niin, mäntiin koneistettu lisää tilaa .030". Oli siellä kuitenkin sen verran varaa vielä. Ajoitusta ei siis tarvinnu muuttaa, vaan nokka on nyt juuri siinä missä pitääkin (intake centerline 114 ast.) Nokan päittäis myös korjattu. Veivin pultin kanta otti kiinni öljypumpun pickupin tukirautaan, rautaa hieman muokattu. Ei ole ihan bolt on moottori tämä(kään).
Lähes kaikki osat hankittu, turbiini tosin jäi JT:hen eli Natikat jää ainakin väliin :(

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Lähetetty: 27 Heinä 2011, 11:18
Kirjoittaja Ahti
Kone alkaa olemaan nipussa. Kaikenlaista hieromista ja muokkaamista oli mutta nyt näyttää hyvältä.Vielä jotain pientä jäljellä (huohotusjärjestelmä, kaasari, laturin kiinnikeraudan valmistus jne) mutta tänään pitäs saada viimeisetkin pikkuosat. Dynoon oli alustavasti tarkoitus mennä ens viikonloppuna mutta ainoa vapaa aika onkin nyt huomenna ja siihen ei pysty. Dynon pitäjä lähtee pe lomille ja on 3 viikkoa lomilla. Saa nähdä maltanko odotella vai kampeanko sitä ennen koneen keulille :twisted:
Pakosarjoiksi tuli Hookerin Super Comp 6208. Toisen puolen eilen koneeseen mallasin mutta sopivuus autoon on vielä auki.
Melko karua työnjälkeä ovat nämäkin mutta hintakaan ei ollut paha Summitilla.

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Lähetetty: 07 Elo 2011, 23:35
Kirjoittaja Ahti
Niinhä siinä kävi ettei malttanu odotella mottidynoa vaan laitoin koneen keulille. Monen tuskaisen hetken jälkeen tänään savut, ekalla käymään ja täytyy sanoa että nyt rupeaa olemaan oikeat sävelet moottorissa. :wink:
Vielä shifterin, kardaanin ja vaiht. öljyn jäähdyttimen asennus sekä sata muuta pikkujuttua, niin auto liikkunee taas 4v. tauon jälkeen omin voimin.
Vähän meinasin että jos vaan aika ja kelit sallii, niin kävis Kiikalassa 03.09. kokeilemassa kulkua. Eihän siellä mitään hyviä lähtöjä saa pitojen takia mutta jos vähän näkis miten pelaa ja mitä seuraavaks tarttee tehdä.

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Lähetetty: 08 Elo 2011, 11:38
Kirjoittaja Fastback
Ahti kirjoitti:Niinhä siinä kävi ettei malttanu odotella mottidynoa vaan laitoin koneen keulille. Monen tuskaisen hetken jälkeen tänään savut, ekalla käymään ja täytyy sanoa että nyt rupeaa olemaan oikeat sävelet moottorissa. :wink:
Vielä shifterin, kardaanin ja vaiht. öljyn jäähdyttimen asennus sekä sata muuta pikkujuttua, niin auto liikkunee taas 4v. tauon jälkeen omin voimin.
Vähän meinasin että jos vaan aika ja kelit sallii, niin kävis Kiikalassa 03.09. kokeilemassa kulkua. Eihän siellä mitään hyviä lähtöjä saa pitojen takia mutta jos vähän näkis miten pelaa ja mitä seuraavaks tarttee tehdä.
Asiallista.

20.8. on Porissa WCSS ajelut, siellä on hyvä pito ja tasainen rata. Matkaahan Riksusta tulee, mutta siellä pääsisi ajamaan oikeaa aikaa. 27.8. on VW speed day Alastarossa, sielläkin saa ulkopuoliset ajaa. Kiikalassa olisi hyvä jatkaa jalostamista vaikkakaan siellä ei 60ft ennätyksiä rikota.

Kyllähän se 351w rähisee jo lähemmäs 600hv lukemilla, luulisi Falconin kaltaisen kevyen lavetin muuttuvan lähemmäksi lentokonetta. Jos et mottia halua kammeta ylös, niin onhan noita rulladynoja olemassa. Jee jee. Natikoihin sitten rynnimään 2012 vuodelle parannusten kera?

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Lähetetty: 21 Elo 2011, 22:45
Kirjoittaja Ahti
Joo, taidankin yrittää Alastarolle ensi viikonlopuksi. Lavetti on nyt ajokunnossa, alkuviikosta koeajoa.

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Lähetetty: 22 Elo 2011, 09:40
Kirjoittaja Fastback
Ahti kirjoitti:Joo, taidankin yrittää Alastarolle ensi viikonlopuksi. Lavetti on nyt ajokunnossa, alkuviikosta koeajoa.
Hienoa hienoa!! Nyt vaan Falcuunille kenkää ja Alastaroon pieksemään. Sitten kun kaikki toimii, niin numerotiedon valossa auton pitäisi olla 10s kastissa. Niinhän se on, että auto on just niin nopea mitä sillä on ajettu. On tuo 408 jo kokolailla vääntävämpi mitä vanha 347 cid oli, pahoin pelkään että tulet olemaan tyytyväinen (vähän aikaa).

Täytyy muuten sanoa, että voimaan turtuu todella äkkiä. Erittäin hyvän tutun autossa on ollut sisäänajo säädöillä 500 hv takarengastehona. Sama tuttu tussaroitti msd 6 digital boxin kanssa ja sytytysennakkon käyrä oli melkein 10 astetta normaali matalammalla. Autossa oli enää 350 hv takarenkaalta ja voi luoja miten mopolta se tuntui, siitä puuttui se normaali hyökkäys täysin.

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Lähetetty: 22 Elo 2011, 16:21
Kirjoittaja Antti66HT
Lauantaina, mikäs aikataulu tapahtumassa on. Voisi tulla ihmettelemään?

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Lähetetty: 23 Elo 2011, 10:15
Kirjoittaja Ahti
Kiihdyttely alkaa n. klo 14.

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Lähetetty: 24 Elo 2011, 09:15
Kirjoittaja Ahti
Eilen tuli käytyä töissä tolla, matkaa n. 54km siivu. Tuntuu pelaavan mutta ei toi mikään nautinto ole neljän ruuhkassa ajaa. Tyhjäkäynti on n. 1100-1200, sen alle ei oikein saa kunnolla käymään. Tosin konetta ei ole vielä oikein kunnolla säädettykään, just sain Innovaten laajakaistalambdan kiinni. Vähän paksulla näyttäis olevan, tasakaasulla pyörii AFR tossa 12,5 paikkeilla.
Aika metka tunne kun lähtee jostain 80km/h vauhdista kiihdyttämään kolmosella: huomaa kun nokka ja imis tulee vetoalueelle tossa 3500-4000 kohdalla niin, että ainakin normi 235 renkailla alkaa sutimaan ja auto pyrkii sladiin. Saattaa olla alustanpäivitys edessä että edes pystyy täysillä ajamaan radalla. No, la nähdään miten käy mikäli sää sallii.

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Lähetetty: 24 Elo 2011, 11:59
Kirjoittaja Antti66HT
Mahtavaa! (Ja samalla jotenkin tutun kuuloista...)
Toivottavasti pääsen ihmettelemään lauantaina...

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Lähetetty: 24 Elo 2011, 13:05
Kirjoittaja Fastback
Alustajumppa jos tule eteen, niin suosittelisin Lysimox / Arto Sulopuisto (+Motoral) räätälöimään iskarit autoosi. Minulle tuli Koni pohjaiset iskarit Artolta ja ei voi kuin ihmetellä miten hyvin toimivat. Kävimme Arton kanssa lävitse mitä haluan autolta, auton painon, voimalinjan, alustan ja loppu oli Arton harteilla. Alusta toimii juuri kuten halusin, mukava ajaa asfaltilla, mutkaisella tiellä pysyy tiessä hienosti, kiihdytyksessä keulaa nousee todella hienosti, pysyy ylhäällä ja keula ei kumminkaan ole ”hötky” hyytelöimäinen vaan toimii jämerästi ajossa. Selvää on ettei tuollaisia saa kybin kaasujen hinnalla, mutta ovat selkeästi edullisemmat mitä QA-1 double adjustable ja tulevat autoosi valmiiksi säädettyinä. Parasta on, että iskareita voidaan modifioida kotimaassa miten halutaan. Kokemukseni mukaan alta 600hv ja painavammalla autolla 80km/h, kolmonen tupaan, läpät selälleen niin ei tarjoakkaan enää kylkeä kuten ennen vaan keula nousee ja alkaa maisema vaihtua – positiivinen suuntaus mielestäni.

Menisin Calvert Racingin monoleaffeilla ja Cal-tracseilla, ratkaisulla ei saa lisättyä slicksin leveyttä, mutta toimii lehtijousiautoissa kohtuu hienosti esim. kun katsoo drag race Stock ryhmiä. Keula pystyyn ja 10s aikoja ”vakiotekniikalla”. Ennenkaikkea todella helppo homma toteuttaa, ei tarvitse rakentaa koko peräosastoa uusiksi, kuin korkeintaan taka-akselin päivitys 9” min. 31 rihlan vetareille. Jos löydät passelin levyiset 9” kuoret, niin esim. Mustangin pikkulaakeriseen 9” banjoon saa sovitettua aina 35 rihlan vetarit. Mm. Moser tekee em. Kombinaatioon sopivia laakereita. Drag käyttöön ei sitten ole kuin kaksi lukkovaihtoehtoa, Spooli tai detroitlocker, joista detroitlocker säästää renkaita käännöksissä.

Asiallista, taas yksi äkäpussi Fordi lisää. Ensivuonna pitää Natikoissa ajaa jo kymppi puolikkaita viiden sakkiin päästäksensä??? Jee jee.

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Lähetetty: 25 Elo 2011, 08:20
Kirjoittaja Ahti
Joo no katotaan nyt miten la sujuu. Mulla ei ole mitään paineita saada heti 10 aikoja ja tuskin uskallan tolla perällä ja vakio vetareilla kovin korkeilla kierroksilla edes lähteä. Turbiinin pitäs antaa liki 4000 mutta meinaan aloittaa huomattavasti pienemmillä lähtökierroksilla. Toinen homma on että jo vanhalla 347 mosallakin tuntu että toi Auburnin Pro lukko ei jaksa pitää vaan auto alko kampeemaan ilkeästi stripillä.

Lähinnä haluan kattoa kuinka kone vetää ja miten välitykset riittää. Ja jos kone toimii ja autolla pystyy ajamaan täysiä niin tietysti loppunopeudet kertoo vähän kaivattua infoa voimatasosta. Tosin, pahoin pelkään että mulla loppuu välitykset kesken. No, jokatapauksessa perä menee uusiks, joko 9" tai 8.8".

Täytyy varmaan tosta alusta/voimansiirto jumpasta avata sitten uusi viestiketju. Alkaa tämä juttu vähän rönsyilemään alkuperäisestä mottitarinoinnista. :oops:

Ja kiitoksia vinkeistä Fastbackille.

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Lähetetty: 27 Elo 2011, 22:11
Kirjoittaja Ahti
Voihan Boxerit!
Vastaiskumoottorit sotkivat radat ja putsaukset kestivät todella pitkään. Olin line upissa n.klo 14.30-17.30 yhtäsoittoa jonossa, sitten pääsin ajamaan 2 lähtöä...koska jatkoaikaakaan ei saatu vaan peli vihellettiin poikki klo 18.
Eka lähtö oli aivan armotonta häsläämistä. Kolmen tunnin jonossa seisomisen jälkeen oli tietysti jo vähän keskittyminen herpaantunut ja ajamisesta ei tullut yhtään mitään. Lähdin about tyhjäkäyntikierroksilla mutta silti auto luikerteli ja ajo oli pelkkää pumppaamista, lisäksi häsläsin vaihtojen kanssa koska ajan nyt ekaa kertaa käännetyllä kaaviolla, aika 12,9, 60ft 2,01, nopeus 176...
Toiseen lähtöön sain hieman enemmän lähtökierroksia mutta jälleen kakkosella pito irti ja joutui löysäämään kun tuntui että betonivalli lähestyy. Aika kuitenkin 11,6, 60ft 1,71, nopeus 191.
Mitään mittareita ei ehtinyt katselemaan koska yritin vaan saada auton pysymään omalla kaistalla. Rundarin muistista katoin lähdön jälkeen, niin maksimit oli 6800rpm. Vaihtohetket oli myös mitä sattuu. Rata oli edelleen tosi liukas koska sitä ei ollut saatu kunnolla putsattua. Ei mitään muistikuvaa bensapaineista tai AFR:stä...
Kuski oli siis ruosteessa (ei neljään vuoteen yhtään lähtöä) ja rata liukas. Lisää lähtöjä niin parannusta olisi varmasti tullut. Moottorissa on potentiaalia 10 aikoihin, kunhan kaikki saadaan kohdalleen.
Tämä kausi siis jäi kahteen lähtöön :x Kiikalaan en pääse ja toisaalta tolla alustalla/renkailla turha edes mennä sinne sudittelemaan.

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Lähetetty: 28 Elo 2011, 13:36
Kirjoittaja Antti66HT
Paljon oli hienoa kalustoa liikkeellä, mutta eipä niitä nähty, kun siivousten jälkeen jouduin jo poistumaan paikalta ennen kun kiinnostava kalusto pääsi radalle. Rata ryhmällä oli mukana oikein yksi harja, joten kuplan sotkiessa vasemman radan koko matkalta öljyyn, siivous ei sujunut ihan minuuteissa...

Näin sentäs Ahdin ja kaluston, vaikkei ihan tositoimissa mutta kuitenkin. Ensi natikoihin joutuu odottelemaan. 8)

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?

Lähetetty: 28 Elo 2011, 16:31
Kirjoittaja KooKoo
Onnittelut Ahdille uuden koneen "sisäänajosta". Nyt on sitte teoriat siirretty käytäntöön ja ensikokemuksien perusteella on hyvä lähteä muun kopan kehittelyyn ja uusien aikojen perään. Koukarin Riihimäeltä hausta alkaa olla sen verran aikaa, että meitin täytyis varmaan kans tehrä asialle jottain?