Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
FBFIN65
Mega-addikti
Viestit: 625
Liittynyt: 13 Loka 2005, 20:19
Auto: ford mustang fastback 1965
ford mustang saleen s/c 2005
Paikkakunta: uusimaa

Re: Hyvät säätöarvot s197 musseen

Viesti Kirjoittaja FBFIN65 »

Vielä vähän, ennen kuin Arto siivoaa :)
Itselläni 1 auton (s197) rengas sarjat tällä hetkellä 20" vanteet+ renkaat+2kpl takavararengasta sopii ajeluun ja suditteluun(Hauskanpitoon)
18"vanteet+4 kpl huonoja semislicksejä + 4kpl kunnon slicksit (radalle/kiihdyttelyyn)
18" vanteet + 4 kpl Nokialaiset ns välimallin renkaat joka säälle ja kaikenlaiseen ajeluun rata/slalom/katu
Ja nämä kaikki käytössä kesä aikaan :)
Avatar
pokkinen
Aina äänessä
Viestit: 1178
Liittynyt: 02 Kesä 2009, 10:18
Auto: Ford Transit
Paikkakunta: Nokia

Re: Hyvät säätöarvot s197 musseen

Viesti Kirjoittaja pokkinen »

Arto65FB kirjoitti: Siivoan kohta tän ketjun, että pysyy asiassa, eli säätöarvoissa.
Älä Arto siivoa, vaihdoin ketjun otsikon, niin että sopii tämä rengaskeskustelu samaan topicciin. :wink:
beamer kirjoitti: Itselläni menossa toinen takarengaspari tänä kesänä ja kohta on jo kolmannet vaihdettava alle.....jos lompakko kestää niin voihan niitä tonnin takarengasparejakin sulatella, ite näen sen vähän tuhlauksena
Tämä on beamerilta ihan hyvä pointti halpisrenkaiden suosimiseen.
- Juha -
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: Hyvät säätöarvot s197 musseen

Viesti Kirjoittaja Jukka »

FBFIN65 kirjoitti:Vielä vähän, ennen kuin Arto siivoaa :)
Itselläni 1 auton (s197) rengas sarjat tällä hetkellä 20" vanteet+ renkaat+2kpl takavararengasta sopii ajeluun ja suditteluun(Hauskanpitoon)
18"vanteet+4 kpl huonoja semislicksejä + 4kpl kunnon slicksit (radalle/kiihdyttelyyn)
18" vanteet + 4 kpl Nokialaiset ns välimallin renkaat joka säälle ja kaikenlaiseen ajeluun rata/slalom/katu
Ja nämä kaikki käytössä kesä aikaan :)
Just näin!
Riittävästi vanteita ja renkaita niin löytyy pyörät jokaiseen käyttötarkoitukseen. :wink:
-Jukka-
Avatar
CFR-759
Aina äänessä
Viestit: 1551
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 17:25
Auto: Mustang FB -65
Mustang Boss302 -12
Mustang GT KB -15
Fairlane 427 -64
Mustang GT -05
MB 200 W110 -66
Paikkakunta: Tampere

Re: Hyvät säätöarvot s197 mussen kulmiin + renkaista

Viesti Kirjoittaja CFR-759 »

Pitää kai munkin kommentoida tähän jotain(?) Itselläni on S197:ssa ne Maximum Motorsportin caster-camberplatet joilla saa kulmia kohdalleen.
Niin ainakin vakio-renkailla (talvipyörät) ja myös kesäkäytössä olevat 18" Nokian Hakka Z:t. Noilla Nokialaisilla olen jo ajellut suht tyytyväisenä
muutaman kesän ajan niin kadulla kuin satunnaisesti radalla ja slalomissakin. Suht tyytyväinen pitoon niin märällä kuin kuivallakin. Vaan nyt
näyttää siltä että vaihtoon menee tän ajokauden jälkeen. Eikä ne ainakaan silloin ostaessani maksanut tuhansia (muistaakseni jotain 800,-)
Ajomäärä varmaan yhteensä jotain vähän alle 20 t km. Toki en harrasta tuota kuminpolttoa. Annetaan muiden sitä harrastaa. Aiempaa kokemusta
oli kun auton ostaessani oli ne alkuperäiset 235x55-17 Pirellin M+S (=metelöi ja sutii) renkaat joissa ei tosiaan ollut pito-ominaisuudet pää-asia.

Vesa
Mustang Fastback 1965 - 2015
+ yks -64 Fairlane
+ yks museoitu -66 MB 200 benzin W110
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Hyvät säätöarvot s197 mussen kulmiin + renkaista

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Itellä kans tosta z:sta samanlaista kokemusta. Pitää hyvin ja mukava ajaa mutkaan. Hyvä kumi, mutta ei kaikkein pitkäikäisin.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Hyvät säätöarvot s197 mussen kulmiin + renkaista

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

5. Nankang 7,3

Nankang on kaikissa pitokokeissa häntäpäässä, eivätkä vesiliirto-ominaisuudetkaan vakuuta. Peruskäytös kuivalla asfaltilla on kuitenkin suhteellisen ongelmatonta. Jarrutuksissa muutoin varsin tarkan tuntuinen rengas muuttuu voimakkaan aliohjaavaksi. Moottorijarrutus kaarteessa saa perän lähtemään rauhalliseen luistoon. Käsittelykokeessa märällä asfaltilla ja jarrutuspidossa kuivalla Nankang jätetään jumbosijalle. Edullinen hinta tuntuu eritoten kriittisemmissä oloissa eli märällä.

Näin kirjoitti Tuulilasi ko. renkaista. 17.5.2007
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/kesa ... -olla-hyva
Kesärenkaat 225/45 R 17 - voiko halpa olla hyvä?
Vastaus ei voi (yleensä).

Yleisesti sanoisin jos ajatte vain halvoilla epämääräisillä renkailla niin jossain vaiheessa ne rupeaa tuntumaan ihan hyviltä kun paremmista ei ole kokemusta.
OK, jos tavoite on kesän aikana sulatella torin kulmille mahdollisimman paljon kumia kottaraisten ihmeteltäväksi, niin halpakumi sopii hyvin eikä ohjauskulmillakaan ole tossa touhussa niin väliä, koska pulut ja kottaraiset ei lämpene kuin savuun, renkaiden vinkumiseen ja isoihin suora lippaisiin lippalakkeihin. TB:n baari (koska Esoja ei enää ole) keskusteluissa tietenkin auto toimii parhaiten kunhan siinä vaan on paljon palikoita ja leveät renkaat.
Mutta jos tavoite on esim. rataolosuhteissa nauttia auton todellisista ominaisuuksista, niin kannattaisi hieman keskittyä sekä vanteisiin, renkaisiin ja ohjauskulmiin. Tai muuten turvallinen ajonautinto toimivilla
renkailla.

http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... it=renkaat
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Antti66HT kirjoitti:Tulipa tuossa tovi sitten tilattua tuollaiset. Ei ole vielä alla, joten kokemukset vielä uupuu. Edulliset toimitus kulut ja puntakin OLI halpa. Natikoihin olis tarkoitus laittaa alle... 8)

http://www.ears.co.uk/product_info.php?products_id=102
No niin. Pari kesää ajoa takana, eli tässä tapauksessa valitettavasti vain muutamia kierroksia köh köh.. Kuitenkin, näillä on tullut ajettua jo todella kovassa ukkos kuurossa, ja pysytty tiellä. Vesipatja alkoi vaivaamaan jos yritti nostaa nopeutta yli 80 km/h. Näillä siis pärjää sateellakin yhtä hyvin kuin laillisuuden rajalla olevilla normi kesärenkailla... Märän kelin pitoa tuli testattua tämän vuoden natikka slalomissa ihan hyvin tuloksin. Märkä pito yllötti positiivisesti.

Radalla nämä pitävät kuin tauti. Nyt pitää sitten vaan osata ajamaan, ja pitää tekniikka muuten nipussa. Näillä tullut nyt ajettua vasta reilu tuhat kilometriä ja n.20 ratakierrosta, eikä oikein ainakaan vielä näy kulumisen merkkejä.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Hyvät säätöarvot s197 mussen kulmiin + renkaista

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

kaara91 kirjoitti:Mullakin on vähän huono kokemus noista nokialaisista ja misukoista sun muista pigpogeista. Nuo testivoittajat yleensä tuppaan oleen aina saman valmistajan. Ostin tohon mustiin tuon Nitton NT05 sarjan ja vaikka vähän arvuuttamalla ton setin hankinkin (sain kyllä vähän vinkkejä nitkä olisivat hyvät) oli noihin Michelin + kaikki aakkoset sisältävä rengas kuin näivettynyt kottarin pyörä verrattuna Nittoon. Kadulla ollut urahaku oli lähes tipotiessään ja kaarre ajo tuntui kun olisi ollut linnanmäen junaradalla. Myös rengasmelu putosi puolella. Pintaa noissa ei uutenakaan ole kuin 4,5mm joten tuo käyttöikä on kait alle 5000km ajotavasta riippuen. Samoin vesipito ei voikkaan olla paras kun noita uria ei oo periaatteessa kun 2 ja muutama viiksi siinä sivulla. Kuitenkin nyt alustan valmiiksi saaneena en varmasti enää osta testivoittajia tai jotain tsing pig pongeja kuin gruisailuun pakkotilanteissa, vaan käännyn rengasasiantuntioden puoleen ennemmin kuin luotan johonkin valmiiksi voittaneeseen renkaaseen. Tolla alustallahan ei tee mitään jos se pilataan kehnoilla renkailla. Ei formuloissakaan ole jokakelin rengasta vaan sää sielläkin määrää rengasvalinnan. Mullakin on nyt 2 rengassarjaa eri käyttöön ja talvella tulee kolmas. Joten paskarenkaat vaan savuna ilmaan, niinkauan kun kuraläppien paikalle ei joudu asentamaan katalysaattoseita. :lol:
Nittoissa lienee kumia kuitenkin vielä, vaikka kuvio olisi loppu? Onko niissä sellaisia pieniä indikaattori reikiä kuvion lisäksi? Vaikea uskoa että pinta olisi vain 5mm...
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Hyvät säätöarvot s197 mussen kulmiin + renkaista

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Rata kuntoisuudenhan näkee sitten punoksista.. ;)
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: Hyvät säätöarvot s197 mussen kulmiin + renkaista

Viesti Kirjoittaja Jukka »

kaara91 kirjoitti:Tohon renkaiden päällelaittoon vanteelle, voisi sanoa muutaman sanan, mitä ei useinkaan rengasfirmoissa oteta huomioon. Kun rengas on laitettu vanteelle ja se ilman paineella nostetaan vanteen huullokseen, asettuu se yleensä poikkeuksetta epäkeskeisesti vanteelle, koska se kampeutuu huullokseen vinossa asennossa. Kun painetta nostetaan edelleen samaa kyytiä 3bar iin ja sujautetaan venttiili sisään hetken perästä, jää rengas pysyvästi epäkeskeiseksi vanteelle koska ilma puristaa rengasta vanteen reunaa vasten n.1000-2000tn voimalla. Kun rengas tämän jälkeen painotetaan, niin sisään ajon aikana rengas asettuu uuteen asentoon ja menee painostaan sivuun enemmän tai vähemmän. Tuon päälleplompsahtamisen jälkeen kun paine nostetaan n.3bariin, on ehdottomasti laskettava rengas aivan tyhjäksi, ennen kuin venttiili asennetaan paikalleen, jotta se saa paineettomana keskittyä kunnolla vanteelle. Tämän jälkeen vasta venttiili paikalleen ja oikea ilmanpaine sisään ja painotus. Tossa painotusvaiheessakin joskus, jos renkaassa on päittäisheittoa yli 3mm kannattaa kokeilla 180 asteen siirtoa vanteella jos epäilee vanteessa tai renkaassa olevan heittoa, jolloin mahdollinen heitto saattaa pienentyä. Kun noissa rengasfirmoissa on yleensä aina kiire, hommassa oikastaan juuri tuossa tärkeässä vaiheessa. Sama koskee vanteen huulen puhdistusta, joka jää lähes aina tekemättä vanhoilla vanteilla. Tuon sisään ajon jälkeen n.500km olen painottanut renkaat uudelleen, jolloin mahdolliset kudosten elämiset ja muut heitot ovat asettuneet paikoilleen ja elämistä ei enää sanottavammin tapahdu. Eroja on usein ollut n.5-20 grammaa renkaista riippuen. Tähänkin asiaan saa tulla kovaakin kritiikkiä, sehän on tän palstan tarkoituskin, että asioita puidaan ja tuodaan julki eri näkökannoilta. :D
Jaahas...
Jossain nyrkkipajalla saattaa olla että renkaat käytetään asennuksen vain 3 barin ylipaineessa??
Nykyaikaisessa rengasliikkeessä on täyttöautomaatit jotka käyttävät renkaat asennuksen jälkeen jopa yli 7 barin ylipaineessa jonka jälkeen laskevat paineen säädettyyn tasoon.
Tuo 3 barin paine ei riitä alkuunkaan nykyaikaisille renkaille eikä varsinkaan Nokian tuotteille.
Itse käytän tilanteesta riippuen 6-7barin painetta ja johan nousee renkaat vanteelle.

Mä väittäisin että suurin syy tasapaino-ongelmiin on tarvikevanteiden puuttuvat/rikkinäiset/väärän kokoiset soviterenkaat.
Tuohon kun lisätään halvat kiinalaiset vanteet ja samalta suunnalta tulevat renkaat niin saattaa olla että painoja menee ja paaljon.
Noihin kun ei aina auta edes se renkaan vanteella kääntökään kun laatu on mitä on.
Kylmä tosiasia on sekin että jos asiakkaat ostavat netistä kuraa niin välttämättä aika ja mielenkiinto ei rengasliikkeissä riitä niiden kääntelemiseen moneen kertaan,varsinkaan sesonkiaikana.
Näissäkin hommissa menee hinta ja laatu käsi kädessä. Halpa kiinalainen ei takuulla ole paras..
-Jukka-
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Hyvät säätöarvot s197 mussen kulmiin + renkaista

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Heeps! Jotain kolahti nilkkaan :oops: . Saakos jostain sellasia sopivan kokosia sovite/keskitys renkuloita? Tarvetta olis kaiketi nelejälle! Pelkillä pulteilla olen keskittäny, varovasti ristiin kirraamalla. Eräs rengasliike niitä lähti hommaamaan, mutta vuoden päivät ollu hiljasta 8) .
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Nyt löytyi varsin hupaisat kumit harrastekäyttöön:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3188580.jpg
-Jukka-
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Jos pelkää savua haluatte saada aikaan ja säälitte kumeja suositelen erivärisiä savupanoksia ala SA int.
Liitteet
G-07_045_M18_Smoke_grenade_BB_can_set_iso.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Jyri.. shh. Noi vaatii lupia... ;)
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Natikoissa oli kuulemma ongelmia muodostaa savua burnout kisassa johtuen monsuunin aiheuttamasta tulvasta, joten pitääkö nuo sallia jatkossa? Fmoc tai FFCF voi antaa osto- ja aseenkantolupia varten suosituksia kerhon burnout kisoja ajatellen??? :LMAO:
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vastaa Viestiin