kaara91 kirjoitti:Tohon renkaiden päällelaittoon vanteelle, voisi sanoa muutaman sanan, mitä ei useinkaan rengasfirmoissa oteta huomioon. Kun rengas on laitettu vanteelle ja se ilman paineella nostetaan vanteen huullokseen, asettuu se yleensä poikkeuksetta epäkeskeisesti vanteelle, koska se kampeutuu huullokseen vinossa asennossa. Kun painetta nostetaan edelleen samaa kyytiä 3bar iin ja sujautetaan venttiili sisään hetken perästä, jää rengas pysyvästi epäkeskeiseksi vanteelle koska ilma puristaa rengasta vanteen reunaa vasten n.1000-2000tn voimalla. Kun rengas tämän jälkeen painotetaan, niin sisään ajon aikana rengas asettuu uuteen asentoon ja menee painostaan sivuun enemmän tai vähemmän. Tuon päälleplompsahtamisen jälkeen kun paine nostetaan n.3bariin, on ehdottomasti laskettava rengas aivan tyhjäksi, ennen kuin venttiili asennetaan paikalleen, jotta se saa paineettomana keskittyä kunnolla vanteelle. Tämän jälkeen vasta venttiili paikalleen ja oikea ilmanpaine sisään ja painotus. Tossa painotusvaiheessakin joskus, jos renkaassa on päittäisheittoa yli 3mm kannattaa kokeilla 180 asteen siirtoa vanteella jos epäilee vanteessa tai renkaassa olevan heittoa, jolloin mahdollinen heitto saattaa pienentyä. Kun noissa rengasfirmoissa on yleensä aina kiire, hommassa oikastaan juuri tuossa tärkeässä vaiheessa. Sama koskee vanteen huulen puhdistusta, joka jää lähes aina tekemättä vanhoilla vanteilla. Tuon sisään ajon jälkeen n.500km olen painottanut renkaat uudelleen, jolloin mahdolliset kudosten elämiset ja muut heitot ovat asettuneet paikoilleen ja elämistä ei enää sanottavammin tapahdu. Eroja on usein ollut n.5-20 grammaa renkaista riippuen. Tähänkin asiaan saa tulla kovaakin kritiikkiä, sehän on tän palstan tarkoituskin, että asioita puidaan ja tuodaan julki eri näkökannoilta.

Jaahas...
Jossain nyrkkipajalla saattaa olla että renkaat käytetään asennuksen vain 3 barin ylipaineessa??
Nykyaikaisessa rengasliikkeessä on täyttöautomaatit jotka käyttävät renkaat asennuksen jälkeen jopa yli 7 barin ylipaineessa jonka jälkeen laskevat paineen säädettyyn tasoon.
Tuo 3 barin paine ei riitä alkuunkaan nykyaikaisille renkaille eikä varsinkaan Nokian tuotteille.
Itse käytän tilanteesta riippuen 6-7barin painetta ja johan nousee renkaat vanteelle.
Mä väittäisin että suurin syy tasapaino-ongelmiin on tarvikevanteiden puuttuvat/rikkinäiset/väärän kokoiset soviterenkaat.
Tuohon kun lisätään halvat kiinalaiset vanteet ja samalta suunnalta tulevat renkaat niin saattaa olla että painoja menee ja paaljon.
Noihin kun ei aina auta edes se renkaan vanteella kääntökään kun laatu on mitä on.
Kylmä tosiasia on sekin että jos asiakkaat ostavat netistä kuraa niin välttämättä aika ja mielenkiinto ei rengasliikkeissä riitä niiden kääntelemiseen moneen kertaan,varsinkaan sesonkiaikana.
Näissäkin hommissa menee hinta ja laatu käsi kädessä. Halpa kiinalainen ei takuulla ole paras..