Sivu 7/22

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Lähetetty: 14 Kesä 2005, 08:09
Kirjoittaja Mussemaan
BW-364 kirjoitti:Sain tänään himmelin käyttöön. G-Tech Pro RR. Kaverin kanssa sitä tuossa pyöriteltiin eikä saatu mitään aikaiseksi. Liian monimutkainen laite kielitaidottomille urpoille.
Ei kellään sattuisi olemaan suomenkielistä käyttöohjetta? :oops:
Pitääkö siihen asettaa lukema, millä kierrosalueella on paras vääntö ym?? aagh..liikaa olisi kysymyksiä..

Laitteet ovat nykyään tehdaskalibroituja, eli ei tarvi/saa kalibroida g-antureita vaikka ainakin mun ohjekirja kehoittaa niin tekemäänkin.

syötettävät tiedot että mittailu voi alkaa:

-RPM -kalibrointi auton oman kiekkamittarin mukaan, samalla annetaan maksimikierrokset että näyttö skaalautuu oikein.
Samalla purkki alkaa näyttää kirkkailla ledeillä myös vaihtokohdat tyyliin "vormula1" 1led vilkkuu -> 2led vilkkuu -> 3 -> 4 -> ja kun kaikki syttyy eikä enää vilku niin ollaan vaihtokohdassa.
RPM -tietoa tarvitaan myös vääntömomentin laskentaan.

-Auton paino, tästä lasketaan sitten takapyöräteho, tai paremminkin se teho jonka saat siirrettyä auton eteenpäinviemiseen.


Siinäpä ne, mittauksen alussa voit valita ajetaanko RR -vai Drag Race tilassa. RR -puolella purkki kerää moottorin kierrostiedot ja ns "g-ympyrän" tiedon 2h ajalta. Kisan voi sitten myöhemmin ajaa uudelleen PC:llä, kuuluu moottorin pärinät ja kaikki "uusintana".
Tuo G-ympyräpiirturi on tismalleen sama systeemi mitä käytettiin formuloissa 60 -luvun alusta alkaen. Näkee sivukiihtyvyydet sekä jarrutus -ja kiihdytysvoimat kätevästi yhdestä kuvasta koko kisan ajalta.
Kertonee paljon jarrujen, alustan ja renkaiden toiminnasta koko kisan aikana.

Drag -race -puolella voit ajaa lähdön joulukuusella tai ihan vapaalla lähdöllä.
Joulukuuseen voi valita kaikki käytössä olevat lähettämistavat, ja purkki sitten näyttää reaktiot ym 0.001s tarkkuudella.
lähtökennojen "virtuaali"etäisyyden voi säätää, tämähän kun vaikuttaa oikeastikin reaktioihin loppuajoista puhumattakaan.

Vapaalla lähdollä laite liipaisee mittauksen käyntiin auton nytkäyksestä ja tätä on tullut eniten käytettyäkin.
Purkin ollessa päällä näpätään yhtä nappia ja hetken tuumaksen jälkeen purkki sanoo "launch when ready".
Eli lähteä saa kun haluaa.
Sitten vaan kihdytetään haluttu matka tai nopeus ja kun hölläät niin purkki katkaisee ajanoton automaattisesti.
Poikkeuksena vaikka sellainen tilanne että kiihdytät vaikka 125kmh asti ja polkaiset jarrut pohjaan niin että auto pysähtyy.
Silloin mitataan mm. 0-100kmh, 0-40, 0-60, 0-60, 60-100, 80-100, 80-120 ja 0km/h-100km/h-0km/h.
Kaikki tapahtuu automaattisesti, ainoastaan kaasua tarttee painaa ja tietenkin painaa napista purkki "hereille" ensin.
Purkkiin voi myös asettaa "milestoneja" eli nopeus -tai etäisyyskohta jolloin mittaus on valmis.
Purkki sytyttää merkkivaloja esim 100km/h tai 400m kohdalla jos näin halutaan. Ei tartte "vedättää" turhaan yhtään.


Useimmat lisukkeet avautuvat tosin vasta PC -ohjelmalla joten se kannattaa asentaa.
Itse käyttöä on tosi hankala näin kirjallisesti neuvoa, mutta jos olet tulossa kalajoelle Beach Pony Partyihin, niin mielelläni annan pikakurssin ilmaiseksi pienellä oluella... :) ei vaiskaan...

Tässä mallikuva PC -ohjelmasta.
Kokeilin omaa Dodge Ramia tannoin.
tuplaklikkaa kuvaa niin näkyy tarkkana.
Kuva

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Lähetetty: 14 Kesä 2005, 12:37
Kirjoittaja Tahavo
Tuohan valaisi jo paljon, kiitoksia vaan. Lainasin himmelin kolmeksi päiväksi ja pulttasin sen nyt työautoon kiinni. Josko työn ohessa yrittäisi samalla opiskella näitä tärkeämpiä, eli harrastukseen liittyviä asioita.

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Lähetetty: 14 Kesä 2005, 17:38
Kirjoittaja Dervish
On sitä jonoa dynollakin näköjään.
Tänään kävin Harisella varaamassa itelle aikaa niin 12. ens kuuta...
Jos joku haluaa tuolloin mukaan ihmettelemään niin tervetuloa.

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Lähetetty: 14 Kesä 2005, 18:04
Kirjoittaja Dervish
GT look kirjoitti:Näyttää olevan tiistai,mihin aikaan?
kello 1430.
Duunistä lähen sinne suoraan. eli hml 1350 - valkeakoski 1430

Pää jäässä, piti grillata, siis valkeakoskelle ei toijjalaan.

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Lähetetty: 15 Kesä 2005, 13:55
Kirjoittaja SamiM
Mussemaan kirjoitti:...
Auto painaa 3250 kg ja kiihtyy 0-100 km/h 13,5 sekunnissa. :shock:

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Lähetetty: 15 Kesä 2005, 16:35
Kirjoittaja Mussemaan
SamiM kirjoitti: Auto painaa 3250 kg ja kiihtyy 0-100 km/h 13,5 sekunnissa. :shock:
On muuten hupaisaa seurata takanatulevien autoilijoiden ilmeitä taustapeilistä:
Esmes rekkaa kun valmistautuu ohittaan niin takanatulevien ilmeistä voi suorastaan lukea että "menis ny tuokin rattori h-vettiin jarruttelemasta"

Sitten kun polkaisee kunnolla (savua 3" putkesta niin paljon kun mahtuu) ja puskurissa kärkkyvä takanatuleva ei pysykään sillä isin pumppusuutin-passatilla perässä...sitten ne vasta hauskat irvistykset naamalla onkin! :lol:

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Lähetetty: 15 Kesä 2005, 23:15
Kirjoittaja Ahti
Mussemaan kirjoitti:On muuten hupaisaa seurata takanatulevien autoilijoiden ilmeitä taustapeilistä:
Esmes rekkaa kun valmistautuu ohittaan niin takanatulevien ilmeistä voi suorastaan lukea että "menis ny tuokin rattori h-vettiin jarruttelemasta"

Sitten kun polkaisee kunnolla (savua 3" putkesta niin paljon kun mahtuu) ja puskurissa kärkkyvä takanatuleva ei pysykään sillä isin pumppusuutin-passatilla perässä...sitten ne vasta hauskat irvistykset naamalla onkin! :lol:
Serkun miehellä on sellanen V10 Magnum mikälie viritelty, väitti että n. 500 hv pitäs olla. Kehu ettei tartte paljon jaloissa pyöriä...

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Lähetetty: 29 Heinä 2005, 12:31
Kirjoittaja ac5
to lappeenrannassa penkissä foxilla.
460hv@5100rpm
691nm@4200rpm
oli sileet rullat ja huonot renkaat :oops: luisto 3000rpm alk
lopussa rullat jäi kuulemma n.700rpm jälkeen.
bensa pula 5000rpm:n jälkeen,piti jättää veto kesken,näköjään 42lbs suuttimet,pumppu 240l/h (korkeapaine)ei sitten riitä,koska linja paine lähtee laskuun ja ompi aukioloajatkin max.piti rajoittajaa laskea 500:lla :x
pelkillä ennakoiden säädöillä n.+45hv/55nm (halpoja hevosia)
imulämpötilat tallissa turhan korkeat 87C lyhyt ajolenkki 69c.
säätäjä arveli että on n.30hv enempi lämmöstä ja luistosta johtuen ajossa
nyt.SELI SELI mut bensaa lisää ni sitt ehkä se 500hv ainaskin rikki :evil:

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Lähetetty: 29 Heinä 2005, 12:37
Kirjoittaja Ahti
Ahdettu? Toteutunut budjetti?

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Lähetetty: 29 Heinä 2005, 12:51
Kirjoittaja Dervish
ac5 kirjoitti:to lappeenrannassa penkissä foxilla.
460hv@5100rpm
691nm@4200rpm
oli sileet rullat ja huonot renkaat :oops: luisto 3000rpm alk
lopussa rullat jäi kuulemma n.700rpm jälkeen.
bensa pula 5000rpm:n jälkeen,piti jättää veto kesken,näköjään 42lbs suuttimet,pumppu 240l/h (korkeapaine)ei sitten riitä,koska linja paine lähtee laskuun ja ompi aukioloajatkin max.piti rajoittajaa laskea 500:lla :x
pelkillä ennakoiden säädöillä n.+45hv/55nm (halpoja hevosia)
imulämpötilat tallissa turhan korkeat 87C lyhyt ajolenkki 69c.
säätäjä arveli että on n.30hv enempi lämmöstä ja luistosta johtuen ajossa
nyt.SELI SELI mut bensaa lisää ni sitt ehkä se 500hv ainaskin rikki :evil:
Onkos noi nyt sitten renkaista otetut numerot.

Jos ei muuten niin perskuta, namilta alkaa vaikuttaa :D

Mulle kans :roll:

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Lähetetty: 29 Heinä 2005, 16:30
Kirjoittaja Eve
ac5 kirjoitti:to lappeenrannassa penkissä foxilla.
460hv@5100rpm
691nm@4200rpm
oli sileet rullat ja huonot renkaat :oops: luisto 3000rpm alk
lopussa rullat jäi kuulemma n.700rpm jälkeen.
bensa pula 5000rpm:n jälkeen,piti jättää veto kesken,näköjään 42lbs suuttimet,pumppu 240l/h (korkeapaine)ei sitten riitä,koska linja paine lähtee laskuun ja ompi aukioloajatkin max.piti rajoittajaa laskea 500:lla :x
pelkillä ennakoiden säädöillä n.+45hv/55nm (halpoja hevosia)
imulämpötilat tallissa turhan korkeat 87C lyhyt ajolenkki 69c.
säätäjä arveli että on n.30hv enempi lämmöstä ja luistosta johtuen ajossa
nyt.SELI SELI mut bensaa lisää ni sitt ehkä se 500hv ainaskin rikki :evil:
Asiallisia lukuja! :shock:
Paljonkos on ahtoa? :wink:

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Lähetetty: 30 Heinä 2005, 19:40
Kirjoittaja fairlane
tehosta en tiedä mitään mutta kädessäni on nyt tänään ajettu aikakortti jossa lukee: 60foot time 1.757 ja aika 12.31/179.6

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Lähetetty: 01 Elo 2005, 08:38
Kirjoittaja Ahti
fairlane kirjoitti:tehosta en tiedä mitään mutta kädessäni on nyt tänään ajettu aikakortti jossa lukee: 60foot time 1.757 ja aika 12.31/179.6
Kyllä liikkuu faikku aika mukavasti. Sulla on senverran tilavuutta ja vääntöä koneessa ettei siitä pitkähköstä perästäkään ole niin haittaa.
Imarin vaihto ym pientä ja 11 rupee lähestyy :twisted:

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Lähetetty: 01 Elo 2005, 11:59
Kirjoittaja ac5
Elikäs pyöristä vain 433hv/631nm,nyt kun kaikki ei vielä kohillaan.
Tuntuu aika pieneltä toi moottori/pyörä teho ero,olen kuvitellut että olis
paljon isompi ero :?: Ahtoja 12psi tossa 5200rpm:ssa missä lähtee seokset laihalle.

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Lähetetty: 01 Elo 2005, 13:52
Kirjoittaja Aku_81
ac5 kirjoitti:Elikäs pyöristä vain 433hv/631nm,nyt kun kaikki ei vielä kohillaan.
Tuntuu aika pieneltä toi moottori/pyörä teho ero,olen kuvitellut että olis
paljon isompi ero :?: Ahtoja 12psi tossa 5200rpm:ssa missä lähtee seokset laihalle.
Kerropa mitä kaikkea on koneelle tehty ja minkälainen ahdin, lienee remmi?